מרכז שרות לוגיסטי חדש ומודרני מחליף את מוסך עיר גנים ש"פורש לגימלאות"..

עם פינוי מוסך עיר גנים - תם עידן ה"מוסך" בצפון ונערכים למאה העשרים ואחת עם "מרכז שרות לוגיסטי" חדש ומודרני. היעד - לעבור לעבודה בשלוש משמרות באמצעות מכירת שרותי מוסך ותחזוקה "מחוץ לחומות אגד". המעבר למרכז החדש יעשה בלי לפגוע כמעט ברמת השרות. בעיית צמצום מספר העובדים מעיקה וכואבת, אבל הכרחית. לחלק מעובדי המוסך הצעירים יוצע לעבור הסבה זמנית לנהיגה ולשמש כעתודה מקצועית לתגבור כח האדם במרכז השרות בעתיד. התקווה: שרוח הצוות והנכונות לתת שרות שהיתה במוסך עיר גנים - תעבור עם העובדים למרכז השרות החדיש והמודרני ותיצור שילוב מנצח.


  מוסך עיר גנים
מרכז השרות הלוגיסטי
 שטח כללי
60 דונם
44 דונם
 תאי עבודה
60
38
 ליפטים ( מתוך תאי העבודה)
 12  14
 יכולת קליטת אוטובוסים
 350  600
 מספר עובדים
 150  120
 משמרות  עד 2
עד 3
 זה מול זה..
מוסך צפון   המרכז הלוגיסטי החדש
זה לעומת זה

עוברים למאה העשרים ואחת

אינכם מאמינים? אתם מוזמנים לבוא ולבקר בקרית חיים, ב"מרכז שרות לוגיסטי אגד צפון" ("משלא"צ"- כפי שכבר קוראים לו בקיצור) שהקמתו הושלמה בימים אלה.
"מרכז שרות לוגיסטי" הוא מה שנקרא במאה הקודמת "מוסך" או אפילו "גרז''. אז "מוסך" - זה המבנה שנקרא "מוסך הצפון עיר גנים" השוכן בקרית אתא מה שהיה פעם "היהלום שבכתר" של מוסכי הצפון של אגד ואולי בכלל. "המילה האחרונה" של העשור השביעי של המאה הקודמת אז נחנך רישמית (1960). היום הוא נראה אפור ודי מדכא. לא משהו מכובד מספיק להכניס אליו אוטובוסים חדישים ומודרניים. אולי למראה הזה תרמה גם העובדה שמזה שנתיים לפחות מדברים באגד על נטישת המקום ומעבר לאתר החדש ולכן לא כדאי להשקיע בשימור ושיפוצים, אבל איך שלא יסבירו את זה, זה ממש לא מתקן שמתאים למאה העשרים ואחת.

המראה הדי מדכא של מוסך עיר גנים מקבל "חיזוק" כאשר מרחיקים ממנו רק מספר ק"מ, בואך קרית חיים ומגלים מתחם חדיש מודרני מצוחצח ונקי – משהו שלא היה מבייש את פארק התעשייה של סטף ורטהיימר בכפר הוורדים, את פארק המדע ברחובות ואפילו היינו מעיזים ואומרים את עמק הסילקון שבקליפורניה... והמיבנה ההייטקי הזה - מצוייד בכל החידושים הנחוצים לטיפול באוטובוסים המודרניים, עתיד להחליף את ה"מוסך" של עיר גנים. אז מה הפלא שאבי דבדה, מנהל התפעול של אזור הצפון, מבקש להסיר את השלט הארעי שנתלה על המבנה החדש ובו מופיע השם שייעדו לו בתחילה - "מוסך קריות", (על שם סניף הקריות הצמוד אליו) ומורה להכין שלט חדש שישא שם הולם יותר, ברוח הזמן והמקום: "מרכז השרות הלוגיסטי – אגד צפון" (משלא"צ)

אבל שלא תחשבו לרגע שהמעבר הזה - שפרושו בעצם קפיצת דרך ענקית בשעון הזמן הוא רק רגע של שמחה. הפרידה ממוסך עיר גנים שהיה מאז שנת 1960 "בית" לדורות של אנשי אגד, לעיתים גם אבות ובנים שעבדו ועברו דרכו - קשה.

לקראת השינוי הזה יזמנו סיור משולב שהתחיל במוסך הישן שעדיין חי ונושם, והסתיים במרכז השרות החדיש שהיה בשלבים אחרונים של הכנות לקראת פתיחתו. במוסך עיר גנים המתינו לנו אבי דבדה, מנהל התפעול של אזור צפון, שוקי אהרונוב מנהל משק צפון, יוסי כהן מנהל חטיבת הנדסה רכב וציוד באגד, עופר שפאק מנהל משרד אגף המשק, אריה טל מנהל המוסך האזורי עיר גנים, ניר רגב מנהל המוסך הסניפי בעיר גנים וצביקה ליכט מנהל משרד אגף תפעול צפון שעליו הוטלה המשימה המורכבת של העברת פעילות מוסך עיר גנים למרכז השרות הלוגיסטי- זאת תוך פגיעה מינימאלית, אם בכלל ברמת השרות במהלך המעבר הזה.

הכל התחיל לפני 7 שנים

"כל התהליך החל לפני 7 שנים בהחלטת מזכירות", מספר אבי דבדה. "אגפי המשק (אבי דבדה) והתפעול (שמעון גולדברג) של אגד החליטו על הצורך להקים מוסך חדש מודרני ויעיל יותר ולחסוך בהוצאות שכר הדירה שאגד שילם לניצבא עבור המתחם שבו פעל מוסך עיר גנים. הוקם צוות היגוי, בראשותו של אבי דבדה, שהוביל את יישום הפרוייקט. ההחלטה שהתקבלה היתה לרכוש שטח ולמזג בתוכו שתי פונקציות: את סניף הקריות של אגד ואת מוסך עיר גנים.

בכל ההליך הזה היו שותפים כמובן אנשי האגפים הרלבנטיים בהנהלת אגד: תו"פ, משק, ואגף התפעול האזורי בראשותו של שמעון גולדברג, אז מנהל אגף תפעול צפון, כאשר לפרוייקט ניתן ליווי תקציבי-כלכלי על ידי אגף הכספים. ניבנו צוותי עבודה שעסקו כל אחד בתחומו בקידום הפרוייקט. בימים אלה, אנו נמצאים כבר בשלב האחרון של איכלוס המתחם החדש ופינוי המוסך הישן", אומר דבדה בסיפוק.

אבל אמרנו כבר שהשמחה מהולה בעצב. במוסך עיר גנים עובדים כיום כ-150 איש. המתחם החדש נזקק רק ל-120 עובדים, וזאת למרות שיש בו 16 תחנות עבודה (ליפטים ובורות) לעומת 12 במוסך הישן. מוסך עיר גנים משתרע על שטח של 60 דונם לעומת 44 דונמים שעליהם יושב המתחם החדש. למרות זאת מרכז השרות הלוגיסטי החדש ניבנה כך שהוא יוכל לטפל ב-600 כלים בשלוש משמרות לעומת 350 כלים שבהם ניתן לטפל במוסך עיר גנים. אז נכון שבינתיים אין כוונה להפעיל את מרכז השרות בשלוש משמרות, אבל היעדים שהוצבו למרכז השרות החדש הם להרחיב את הפעילות גם "מחוץ לגדר" ולספק שרותי תחזוקה ותיקונים גם ליבואני רכב ומפעילי אוטובוסים מחוץ לאגד ובכך להפוך את המוסך למרכז רווח. "הציוד החדש והטכנולוגיה המתקדמת של מרכז השרות החדש מאפשרים לנו להציע ללקוחות חיצוניים רמת שרות שהם יתקשו לקבל במקומות אחרים. אנו נמצאים כבר במגעים עם יבואני אוטובוסים שמגלים ענין במרכז השרות שלנו במטרה להפוך אותנו לנותני שרותי התחזוקה במסגרת ההסכמים ארוכי הטווח שיש להם עם הלקוחות. מרכז השרות החדש ניבנה כך שהוא יכול לספק גם שרותי תחזוקה למטרונית, כך שהאופציה של הפעלת המוסך בשלוש משמרות (כיום עובד מוסך עיר גנים במשמרות אחת) – אינה בבחינת חזון אחרית הימים", אומרים אבי דבדה, יוסי כהן ושוקי אהרונוב.


הנהלת האזור בביקור במרכז הלוגיסטי החדש
ביקור במרכז הלוגיסטי החדש - פברואר 2016

בימים אלה (הסיור נערך בראשית פברואר 2016) ממתינים באגד לקבל האישורים האחרונים לאיכלוס המתחם. התכנון המקורי היה שההעברה תבוצע כבר לפני כשנתיים, בסמוך להעברת סניף הקריות למתחם החדש. אבל בבירוקרטיה- כמו בבירוקרטיה- כל רשות עם הדרישות שלה - והעסק התעכב. בין היתר היה צורך לפנות מהשטח מוקשים – מה שגרם לעיכובים.

ההשבה לקדמות - באחריות ניצבא

במקביל החל מו"מ עם ניצבא על מה שנקרא בשפת החוזים "השבה לקדמות" של שטח מוסך הקריות שפעל במקום במשך 56 שנים. בין היתר היה צורך להשקיע סכומים גדולים בטיהור הקרקע, בפינוי הציוד מהמוסך הישן כמו פורק הליפטים, פרוק תנורי הצבע ועוד. בסופו של דבר הוחלט על תשלום פיצוי כספי מסויים לבעל הקרקע (קובי מימון הבעלים הנוכחי של ניצבא) תמורת התחייבות שלו לטפל בכל ההיבט של ההשבה לקדמות ואגד תצא מן המוסך, חלק יותר מיציאת מצרים, בלי צורך לפרק ו/או להעביר את מרבית הציוד ישאר במקום. חלק מהציוד שאינו ניכלל בהסכם עם ניצבא - יפורק וימכר.

צמצום בכח האדם

הבעיה הקשה יותר כרוכה לא רק בכספים אלא ברגשות, היא בעיית כח האדם. "במוסך עיר גנים יש לא מעט עובדים מבוגרים שתרמו רבות ליצירת התדמית החיובית והמקצועית של המוסך. חלקם אינם עומדים כיום בקריטריונים שמכתיבים כלי הרכב המודרניים והמתקדמים וכפועל יוצא גם הציוד החדיש שנועד לטפל בהם. זו בעייה כאובה לשחרר את האנשים הללו ואנו נהוגים בהם בכפפות של משי. מנהל המוסך אריה טל ומנהל המשק שוקי אהרונוב ערכו סבב פגישות עם כל העובדים כדי לשמוע מהם את תכניותיהם וצרכיהם מול צרכי מרכז השרות החדש. "עם כל הכאב והצער נצטרך כנראה להיפרד מאנשים טובים ולהעסיקם בתחומים אחרים. נצטרך גם לאפשר תוכנית פרישה שתתאים להם. לצערנו צברנו בשנים האחרונות מאז נכפתה עלינו הרפורמה נסיון בנקיטת צעדי התייעלות שכללו גם צמצום בכח האדם" – אומרים שוקי אהרונוב ואבי דבדה בכאב.

"לעובדים צעירים יותר שמועסקים במוסך אבל אין להם רישיונות נהיגה לאוטובוס יוצע להוציא רישיונות נהיגה בסבסוד האגודה כך שניתן יהיה לשבץ אותם כנהגים. זו אמורה להיות עתודה של כח אדם מקצועי למרכז השרות, כך שכאשר היקף הפעילות של המוסך יגדל ויידרש כח אדם מקצועי נוסף, נוכל לקלוט אותם מחדש במרכז השרות ללא צורך בתקופות הכשרה ממושכות"- מסביר אבי דבדה.

מוסך עיר גנים היה החלוץ בטיפול בלקוחות מחוץ לאגד. המוסך החל בכך בשנות ה60-70 כשטיפל בכל משאיות הריו של משרד הביטחון ובהמשך בשנות ה-2000 עם לקוחות רבים נוספים. בימים אלו אנו מחדשים זאת כניסת לקוחות חדשים, מי שאחראי להביא למרכז השרות לקוחות חדשים הוא אגף המשק. כבר היום מעניק מוסך גליל עליון וכרמיאל שרותי מוסך לגופים חיצוניים ובהם המועצה האזורית גליל, מבואות חרמון וחברת מאיה טורס. גם יבואנית האוטובוסים הסינים יוטונג, חברת צ'יינה מוטורס תטפל באוטובוסים שלה במוסכים של אגד, מה שמבטיח הגדלת היקפי העבודה.

יוצאים מחוץ לחומות

מסביר יוסי כהן מנהל חטיבת הנדסת רכב וציוד באגד: "העובדה שמשרד התחבורה פטר את יבואני האוטובוסים מהצורך להיות בעלים של מוסך שרות ואפשר להם להתקשר בחוזה עם מוסך על מנת לתת שרות לכלי הרכב שהם מייבאים פותחת בפני אגד אפשרויות רבות לעבוד מול יבואנים. התחלנו כבר לפנות ליבואני אוטובוסים ולהציע להם שרותי תחזוקה ל-10 שנים. בין אלה שאנו מנהלים אתם מגעים נכללים גם גולדן דרגון, סופרבוס וסולריס (חברת אפיקים).

מרכז השרות החדש על כל הציוד המשוכלל שלו והאפשרות לאתר תקלות במהירות ולטפל בהן מהר כך שמשך השהייה של הרכב במוסך יהיה קצר ככל האפשר, נותן לנו נקודות זכות רבות במגעים האלה. אם מוסיפים לכך את המקצוענות של כח האדם שלנו ואת היתרון של ניהול מחסן חלפים גדול - אנחנו לפחות צעד אחד אם לא יותר לפני המתחרים.

אריה טל, מנהל מוסך עיר גנים הוא האיש שיחזיר את המפתחות של המוסך הזה לחברת ניצבא. הוא עבר כבר טראומה של סגירת מוסך, כאשר נאלץ לסגור את מוסך אגד בטבריה. למשך תקופה קצרה הוא שימש במנהל בינוי, ודווקא אהב את התפקיד אבל אז "נקרא לדגל" על ידי אבי דבדה ועבר לנהל את מוסך עיר גנים. זה היה לפני כ-5 שנים - גם הן שנים קשות שבהן ירד היקף הפעילות במוסך בגלל הרפורמה בתחבורה הציבורית. "אני מכיר את הבעיה של פרידה מאנשים שאתם עבדת במשך שנים. עברתי את זה וזה תהליך כואב", הוא אומר.. הוא עצמו אינו יודע עדיין מה יעשה אחרי סגירת המוסך אבל בינתיים הוא מנהל שיחות אישיות, יחד עם שוקי, עם כל העובדים וזה קשה ולא נעים, במיוחד שאין עדיין מידע מדוייק מי ישאר ומי ילך. מעין ערפל קרב. לדבריו המוטיבציה של העובדים להמשיך ולתת שירות מיטבי- לא נפגעה. אולי אפילו ההפך הוא הנכון, מאחר שאין יודעים מי ילך ומי ישאר- נוצר מתח חיובי. אנשים משתדלים יותר. אבל זה בהחלט לא מצב נעים והוא לא יכול להמשך זמן רב.


המרכז הלוגיסטי החדש
המרכז הלוגיסטי החדש

אבי דבדה מתערב ומוסיף: "אריה צודק. אי אפשר להמשיך באי הוודאות הזו זמן רב, אבל כל עוד לא קיבלנו את כל האישורים לפתיחת החדש, וכל עוד איננו יודעים כמה זמן זה ייקח - אי אפשר להודיע לאנשים על השינויים. אריה וניר רגב (מנהל המוסך הסניפי,שהגיע לעיר גנים ממוסך בת גלים לפני שנסגר) עשו כאן עבודה מצויינת בתקופה מאוד קשה", מחמיא להם דבדה. זו היתה תקופה שבה נכנסו לאגד דגמים חדשים של אוטובוסים שחייבו הערכות שונה במוסך ומאידך נדרשו התאמות של כח האדם בעקבות הקטנת צי האוטובוסים. שני המנהלים האלה הצליחו להביא לשינוי משמעותי בניהול ולשיפור הביצועים שהביאו את המוסך לרמת ביצוע מכובדת ולשיפור השרות לסניפים".

לסיכום

בימים אלה יורד המסך על עוד פרק בהיסטוריה המכובדת של אגד. מוסך הצפון - עיר גנים מחזיר את המפתחות ויורד מהמפה. עצוב ואפילו כואב.
מאידך נפתח פרק חדש חדש בתולדות אגד - צעד נוסף לקדמה ולעידן הטכנולוגי החדש שיאפשר לאגד להתמודד עם האתגרים העתידיים של יצירת מקורות רווחה נוספים, ובמקביל רווחה לעובדים.
והתקווה היא שרוח הצוות והנכונות לתת שרות שהיתה במוסך עיר גנים - תתמזג בקידמה הטכנולוגית של מרכז השרות החדש והמודרני.

מאת בני ברק ועידן יגודה