מאת בני ברק
הירוק הזה שמביא לנו האביב, שעושה לנו טוב בלב ומעיד על התחדשות וריענון - מאפיין את אגד – ולא רק באביב: צי הרכב שלנו, שגם כך צבוע בירוק - הולך להיות ירוק יותר... והכוונה אינה רק לצבעם של האוטובוסים שלנו, אלא לשינוי מהפכני במערכות ההנעה של האוטובוסים העירוניים: מנועי הדיזל, גם אלה העונים לתקן יורו 6 ונחשבים ל"ירוקים" ולא מזהמים - יפנו את מקומם בשנים הקרובות לאוטובוסים עירוניים חשמליים "ירוקים בעל ימות השנה"...
עד סוף השנה, צפויים לנוע על כבישי הארץ 235 אוטובוסים עירוניים חשמליים - 175 במטרופולין חיפה (מהם 100 אוטובוסים חשמליים חדשים בסניף קריות ו-50 חדשים בסניף כרמל), 50 אוטובוסים חשמליים חדשים בסניף ראשון לציון ו-10 אוטובוסים בירושלים."גבירותי ורבותי - מהפך"
"גם עבורנו באגד, שיש לנו כבר ניסיון מאז שנת 2017, עם הפעלתם של 35 אוטובוסים חשמליים בחיפה וירושלים - זו מהפכה של ממש"- אומר ניר לנדאו, מנהל חטיבת הרכש של אגד. קליטתם של מאות אוטובוסים חשמליים אינה דומה לקליטת אוטובוסים עם מנועי דיזל. מדובר בצורך להכין תשתית יקרה ומורכבת לטעינת המצברים של האוטובוסים הללו, ולהכין תשתית מתאימה במוסכים כדי שיוכלו לטפל באוטובוסים החשמליים. צריך לזכור כי לפי הנחיות הרגולטור- החל משנת 2026 לא תתאפשר כלל רכישת אוטובוסים עירוניים שמונעים בדיזל, ואנו חייבים כבר עכשיו להיערך לקראת השינוי המהפכני הזה", אומר לנדאו.
אז ברור לכל מדוע במטרופולינים הגדולים הצפופים ועתירי התנועה (גוש דן, חיפה והקריות וירושלים) יש צורך באוטובוסים חשמליים שאינם פולטים מזהמים, ושומרים על בריאות התושבים והאזרחים המגיעים לערים הגדולות אם לעבודה או לבילוי.
אבל מה עם הפריפריה? הם ילדים חורגים? אז יש לנו חדשות טובות לתושבי הפריפריה. גם אותם אין מזניחים: הרשות הארצית לתחבורה ציבורית יחד עם אגד, החליטו על הפעלת מעין פיילוט שמטרתו להפוך ערים שאינן נמנות על המטרופולינים הגדולים - ל"ערים ירוקות". המשמעות היא שהתחבורה הציבורית העירונית באותן ערים תבצע בקרוב רק באמצעות אוטובוסים חשמליים.
דימונה וכרמיאל נצבעות בירוק
"החלטנו, בפורומים משותפים של אגד ורשות התחבורה הציבורית ובשיתוף עם ראשי הערים, להתחיל לקדם את פרויקט "הערים הירוקות" בשתי ערים: כרמיאל בצפון ודימונה בדרום", מספר ניר לנדאו. שתי הערים הללו נבחרו משום שהתחבורה הציבורית העירונית בהן מתנהלת באמצעות מספר קטן יחסית של אוטובוסים - 30 בכל עיר, ולכן גם ההשקעה הנדרשת בהכנת תשתית טעינה אינה גדולה במיוחד. ההערכה היא שתוך פרק זמן קצר יחסית של שנה-שנה וחצי ניתן יהיה להוציא לפועל את התוכניות הללו. בשתי הערים הללו אנחנו זוכים לתמיכה וסיוע של ראשי הערים – מה שמסייע לקידום התוכניות.
באחרונה נערכה כבר "פגישת התנעה" של הפרויקט בדימונה (שיהיה הראשון שבו תופעל התוכנית) בהשתתפותם של ניר משה, מנהל אגף בכיר לתכנון ומדידה ברשות לתחבורה ציבורית, אבי פרידמן יו"ר ומנכ"ל אגד, ובני ביטון, ראש עירית דימונה. בשלב ב' של הפרויקט יש כוונה להחליף גם את האוטובוסים הנוסעים בקו דימונה באר שבע (קו פרברי) באוטובוסים חשמלים. את הפרויקט תנהל אילנה תמר סירקיס מנהלת מחלקת הנדסת מבנים באגף תו"פ באגד. "ואם ההגה יהיה בידיים של אילנה - אין לי ספק שנגיע ליעד בדרך הטובה ביותר...", מחמיא לאילנה ניר לנדאו.
תשתית הטעינה של האוטובוסים החשמליים בדימונה תבנה על קרקע בבעלות אגד והבניה תתחיל בקרוב. ההערכה היא שהאוטובוסים החשמליים בדימונה הירוקה - יתחילו לנוע לקראת תחילתה שנת 2023. כרמיאל תהפוך לירוקה מעט מאוחר יותר. תשתית הטעינה תבנה על קרקע בבעלות המדינה, כאשר בניית תשתית החשמול – תבוצע על ידי אגד. הצלחת שני הפרויקטים הללו תהווה אור ירוק לקראת "צביעתן" בירוק של ערים נוספות בפריפריה שיענו למודל החדש", אומר לנדאו.
חוות הטעינה הגדולה בעולם נבנית בחיפה
"מדובר באתגר של קליטת כ-250 אוטובוסים חשמליים באגד עד סוף שנה זו, בתקופה שבה המשק העולמי סובל ממשבר באספקת שבבים לתעשיית הרכב. זה פרויקט מאוד מורכב", מוסיף ניר. אנחנו חשים כבר בעיכוב קל באספקת אוטובוסים חדשים, אבל אנו חייבים להשלים את הקמת תשתיות הטעינה כדי שנהיה מוכנים לקליטת הכמות הגדולה הזו. בחיפה מוקמות שתי חוות טעינה שבהן יבנו 150 עמדות טעינה מהן 130 שנבנות בחניון קריות. זו תהיה חוות הטעינה הגדולה בעולם. התקנת העמדות בחניון תושלם לקראת תחילת חודש מאי", הוא מוסיף.
בראשון לציון נבנות 50 עמדות טעינה שיאפשרו להפעיל כבר בחודש יולי את 50 האוטובוסים החשמליים שיקלטו בעיר.
בירושלים יבנו 80 עמדות טעינה בחניון שבו פעל בעבר משרד הרישוי ובכורדני ייבנו 20 עמדות טעינה נוספות.בטווח הארוך יותר (במהלך השנים 2024-2025) יוקצו לאגד מתחמי קרקע נוספים להקמת עמדות טעינה ובהן במשולש שורק, ובחניוני פנורמה - הלוחמים לשם מתוכננת העברת התחנה המרכזית "החדשה" בתל אביב. הסחף הזה בהקמת תשתיות טעינה נועד לקדם את ההחלטה שלא לאפשר החל משנת 2026 יבוא אוטובוסים עירוניים מונעים בדיזל.
"אני מאוד גאה שהצלחנו בתקופה הקשה הזו שעוברת על המשק העולמי - להשלים את הרכש המתוכנן של יותר מ-1,000 אוטובוסים במהלך השנתיים האחרונות, מבלי שנצרך להגדיל את ההוצאה של אגד לרכש הזה. צריך לזכור שמדובר ברכש מגוון של אוטובוסים, הכולל אוטובוסים מונעים במנועי דיזל, במנועים חשמליים, אוטובוסים נגישים לבעלי מוגבלויות, אוטובוסים מפרקיים ופרימיום. הרכש המגוון הזה דורש פיקוח – והצלחנו לעמוד בכך - ועל כך מגיע לחטיבה ולכל האגפים והמחלקות באגד ששיתפו פעולה - שאפו גדול.
וגם מזה אל תנח ידך...
"אז המלאכה מרובה והזמן דוחק", אומר ניר לנדאו מנהל חטיבת הרכש, "אבל אני משוכנע שעם הצוות המעולה שלנו ובזכות שיתוף הפעולה על כל האגפים, האשכולות והמיתקנים - נעמוד ביעדים שהצבנו לעצמנו גם בשנה השוטפת".