שרת התחבורה והבטיחות בדרכים, ח"כ מרב מיכאלי, חנכה בחודש ינואר 2022 את תחילת פעילותו של קו 470 הבינעירוני כקו שבו פועלים אוטובוסים נגישים לבעלי מוגבלות הרתוקים לכיסאות גלגלים.
קו 470 פועל בין ירושלים לבאר שבע ובשלב הראשון פועלים בו ארבעה אוטובוסים נגישים המאפשרים לבעלי מוגבלות שרתוקים לכיסא גלגלים להיכנס לאוטובוס עם הכיסא שלהם באמצעות מעלון שנשלף חשמלית מתחת למדרגות הכניסה בדלת האחורית שהורחבה במיוחד לצורך זה. המעלון מתרומם יחד עם כסא הגלגלים לגובה מפלס רצפת האוטובוס כך שבעל המוגבלות יכול להיכנס אתו בנסיעה ולהגיע לנקודת העיגון של הכסא.
בטקס חנוכת הקו, שנערך בתחנה המרכזית בירושלים, בנוכחות שרת התחבורה מירב מיכאלי ומנהלי אגד, ובו הדגימו בפני השרה את המעלון החשמלי אמרה השרה: "הזכות לנוע היא זכות בסיסית וחשובה כל כך, ואנחנו נמשיך לעבוד כדי לאפשר אותה לכל אחת ואחד".
קו 470 הבין- עירוני של אגד, הנוסע בין ירושלים לבאר שבע החל לפעול רישמית ב-16 בינואר והוא חלק מפיילוט שמקדמים משרד התחבורה ורשות התחבורה כחלק מהמאמץ להנגיש כמה שיותר מהתחבורה הציבורית.
בטקס חנוכת האוטובוס המונגש השתתפו מלבד יו"ר ומנכ"ל אגד, אבי פרידמן ושרת התחבורה גם צוות התפעול של החברה שאחראי על הטמעת הפיילוט, וכן את נציגי החברה האחראית על ייצור המעלון שמאפשר את עליית כסאות הגלגלים לאוטובוס.
הפיילוט, כולל בשלב זה 4 אוטובוסים, והוא חלק ממאמץ נרחב, אליו יתווספו לדברי השרה, כבר בשנה הבאה כ-30 אוטובוסים מונגשים, כאשר היעד הינו הכנסה לשירות של עוד כ-100 אוטובוסים בין-עירוניים נגישים בכל רחבי הארץ בתוך שנתיים.מימין השרה מירב מיכאלי ויושב ראש אגד אבי פרידמן ומשמאל האוטובוס הנגיש שרת התחבורה והבטיחות בדרכים, ח"כ מרב מיכאלי אמרה: "עם הגעתי לתחנה המרכזית בירושלים פגשתי ברציף האוטובוס את אהרן ומוש, סגן אלוף העולם בחץ וקשת לנכי-צבאות, שמתנייד בכיסא גלגלים. אהרן הגיע לחנוך איתי את הקו הבין-עירוני הנגיש החדש שיאפשר לו ולכל מי שמתניידות ומתניידים באמצעות כסאות גלגלים להגיע ממקום למקום יותר בקלות. כי לכולם ולכולן מגיעה אפשרות שוויונית להגיע ממקום למקום ולנסוע בתחבורה הציבורית. הבאנו בתקציב הנוכחי 96 מיליון ₪ להנגשת התחבורה הציבורית וככה זה מתחיל. אהרן היה שותף לנסיעות המבחן באוטובוס החדש, ואין דבר משמח יותר מלהגיע ולראות איך הדבר הזה, שהוא צעד ראשון והכרחי, עובד למען ציבור המתניידות והמתניידים בכיסאות גלגלים.
אבי פרידמן: שיתוף פעולה הדוק בין משרד התחבורה ואגד
אבי פרידמן, יו"ר ומנכ"ל אגד אמר בטקס: "אנו גאים להפעיל את הקו הבינעירוני המונגש, בפרויקט חשוב ומשותף עם משרד התחבורה. בשנים האחרונות, אגד והמשרד מפעילים שורה של פרויקטים חדישים ופורצי דרך - דוגמת אוטובוס הפרימיום לאילת, אוטובוס פרברי דו קומתי, צי האוטובוסים החשמליים ועוד.
קו האוטובוס הבינעירוני הנגיש הראשון אשר יאפשר לאנשים בעלי מוגבלות להתנייד עם כסאות גלגלים בין ירושלים לבאר שבע, הוא עוד מהלך פורץ דרך אשר ירחיב את שירותי התחבורה הציבורית לאוכלוסיות חדשות שלא יכלו ליהנות ממנו עד היום. כולי תקווה שהפרויקט החשוב ינחל הצלחה וישמש נוסעים רבים הזקוקים לו ובעתיד נוכל להרחיב את שירות האוטובוסים המונגשים לקווים נוספים".
הפיילוט שהופעל בקו 470, ירושלים – באר שבע לשני הכיוונים- יפעל לתקופת ניסיון של כשנה. לצורך הפיילוט הוכשרו אוטובוסים בין עירוניים חדשים הכוללים מעלון, דלתות נגישות ונקודת עיגון לכיסא הגלגלים. בנוסף הוכשרו והונגשו תחנות העלייה וההורדה..
במהלך הפיילוט יבדקו תשתיות הרציפים והרכבים, שיטת ההפעלה ומידת שביעות הרצון של הנוסעים. בכפוף למידע שייאסף, חלקו באמצעות שאלונים לנוסעים, יוחלט האם וכיצד ניתן לשפר את השירות ובהתאם לכך יוחלט האם להרחיבו לקווים ומפעילים נוספים בכל רחבי ישראל.
הוזמנו כבר 12 אוטובוסים נגישים נוספים
ניר לנדאו, מנהל הרכש של אגד מסר ל"דרייבר" כי ארבעה האוטובוסים הנגישים הראשונים נבנו בחברת "מרכבים" על שלדות של מרצדס. ההחלטה להפעיל את הפיילוט של האוטובוסים הבינעירוניים הנגישים בקו 470 התקבלה משום שלקו הזה המקשר בין ירושלים לבאר שבע - אין אלטרנטיבה נגישה באמצעות הרכב.
אגד קיבלה כבר הנחייה לרכוש עוד 12 אוטובוסים נגישים להפעלה בקווים הבינעירוניים. לקראת הרכש הנוסף מבוצע בימים אלה מקצה שיפורים למשטחי המעלונים על מנת להפוך אותם לידידותיים יותר למשתמשים. עם השלמת התכנון החדש - יוזמנו 12 האוטובוסים הנוספים, שגם הם יבנו במרכבים ככל הניראה גם באוטובוסים של וולוו, שהיא ספקית המעלונים.
במקור הותאמו המעלונים הללו ששמם המסחרי הוא DHollandia להתקנה באוטובוסים של וולוו מדגם 8900 ו-9700. הם מופעלים באמצעות שלט רחוק בידי מי שיושב בכסא הגלגלים או בידי נהג האוטובוס.
לנדאו אומר כי הכוונה היא להפעיל במהלך השנים הקרובות 150 אוטובוסים נגישים בקווים הבינעירוניים בארץ, שבהם אין אלטרנטיבות ניידות לאנשים שמרותקים לכסאות גלגלים. עם הפעלת ארבעת האוטובוסים הנגישים הראשונים- נקבע לוח זמנים קבוע המאפשר למי שנזקק להם לתכנן את השעה שבה יעמוד לשרותו אוטובוס נגיש ולהזמין מראש מקום באוטובוס לנסיעה.