מאת בני ברק
משרד התחבורה בשיתוף עם אגד החלו לגלגל תוכנית שנועדה, בשלב הראשון, להוביל לחשמול התחבורה הציבורית בשתי ערים בפריפריה: האחת בצפון והשנייה בנגב במסגרת פרויקט "ערים ירוקות" שמוביל המשרד. אם התוכנית תצא לפועל ירכוש אגד עוד 60 אוטובוסים חשמליים שיופעלו בשתי הערים הללו. הצלחת התוכנית הזו תהיה אבן דרך להרחבת הפרויקט לערים ירוקות נוספות כנראה בפריפריה.
200 האוטובוסים שיופעלו השנה על ידי אגד - יסופקו על ידי 3 יצרנים שהשתתפו בהליך תחרותי ונבחרו מבין 5 חברות. חברת BYD תספק 100 אוטובוסים מבין ה-200 שירכשו בסבב הזה, גולדן דרגון תספק 50 אוטובוסים וחברת הייגר - 50 אוטובוסים נוספים.
ניר לנדאו, מנהל חטיבת הרכש אומר כי האוטובוסים שיגיעו לארץ החל מהקיץ, מיועדים לתפעול התחבורה הציבורית בסניף קריות של אגד (100 אוטובוסים), בסניף חוף הכרמל (50 אוטובוסים) ובסניף ראשון לציון – 50 אוטובוסים נוספים. לפי הנחיות הרגולטור- לא תותר רכישת אוטובוסים עירוניים שאינם חשמליים - החל משנת 2025.
מחלות ילדות
אבל מי שחושב שהאוטובוסים החשמליים הם חזות הכל - לא ממש פוגע בול... מתברר שהניסיון שנצבר עם הפעלתם של 23 האוטובוסים החשמליים הראשונים מתוצרת BYD וגולדן דרגון באזור חיפה והקריות (הם החלו לפעול שם בשנת 2017 וחלקם הועברו אחרי שנתיים לעבודה בירושלים) הייתה מלווה בלא מעט מחלות ילדות.
כך למשל התברר כי הנתונים של טווח הנסיעה שסיפקו היצרנים - היו מנופחים מה שחייב לשבץ אותם בסידורי עבודה של 180 ק"מ יומיים בשל מגבלות התפעול שלהם. התגלו בהם גם לא מעט תקלות תפעול שהיבואנים לא ידעו לפתור בגלל ידע תחזוקתי מוגבל של היבואנים, גם ציוד הדיאגנוסטיקה שהיה במוסכים לטובת האוטובוסים לא הספיק. חלק מהבעיות טופלו במהלך התקופה והדור החדש של האוטובוסים החשמליים הוא מתקדם יותר.
700 אוטובוסים סופקו לאגד ב-2021
מכל מקום רכש האוטובוסים החשמליים הוא רק חלק מתוכנית ההצטיידות של אגד בשנה הקרובה: לדברי לנדאו בסך הכל ירכשו בשנת 2022 400 אוטובוסים מהם כאמור 200 הם אוטובוסים חשמליים.
בשנת 2021 הגיעו לארץ כ-700 אוטובוסים ובהם שני חידושים לשוק הישראלי: אוטובוסי הפרימיום שנוסעים בקווי אילת וזוכים לתגובות נלהבות של הנוסעים ו-4 אוטובוסי הקומתיים שפועלים בקווי ראשון לציון תל אביב.
הבום הגדול ברכישת האוטובוסים בשנה שעברה היה תוצאה של הקפאת הרכישות של אוטובוסים בגלל סכסוך בין מפעלי ההרכבה המקומיים לבין יבואני האוטובוסים ומשרד התחבורה שגם להוצאת צו שהקפיא את יבוא האוטובוסים עד למציאת הסדר. היה גם חידוש נוסף ברכש האוטובוסים: עסקת ליסינג שבמסגרתה נרכשו 120 אוטובוסים מפרקיים מתוצרת חברת סולריס הפולנית לתפעול בירושלים והם מועברים עכשיו לחברת סופרבוס שתכנס לנעליה של אגד כחוכרת האוטובוסים.
וחידוש נוסף: באמצע חודש ינואר נחנך
דגם חדש של אוטובוס בינעירוני מדגם מרצדס שהדלת האמצעית שלו הותאמה למעלון שבאמצעותו יכול אדם הרתוק לכיסא גלגלים לעלות עם כיסא הגלגלים לתוך האוטובוס. האוטובוס הזה יפעל בקו 470 ויש בו 49 מקומות ישיבה.