מאת בני ברק
אגד מחזקת את התעשייה המקומית: לאחר הליך תחרותי וניסוי שנמשכו חצי שנה, והשתתפו בו 6 יצרנים שונים של אוטובוסים חשמליים פורסמו בחודש שעבר שמות שלוש החברות שיספקו לאגד 200 אוטובוסים חשמליים עירוניים במהלך תוכנית הרכש החדשה. "הדובדבן" של תוכנית הרכש הוא ש-150 מתוך 200 האוטובוסים החשמליים הללו יורכבו במפעלי ההרכבה המקומיים ורק 50 אוטובוסים כאלה יגיעו מוגמרים מהמפעל בסין. 3 הספקים שזכו במכרז הם:
- "קבוצת שלמה" אשר תספק לאגד 100 אוטובוסים מתוצרת BYD
- חברת "פנדן תחבורה מתקדמת" אשר תספק לאגד 50 אוטובוסים מתוצרת Higer
- חברת "אוטו חן" אשר תספק לאגד 50 אוטובוסים מתוצרת Golden Dragon
בהסכם הרכש החדש ועל סמך ניסיון העבר - דרשה אגד שהספקים יתנו לאגד אחריות למשך 10 שנים למצברים. בדרך כלל תקופת האחריות למצברים היא למשך 8 שנים. עוד קובע הסכם הרכש כי כ-150 מתוך 200 האוטובוסים החדשים יבנו במפעלי ההרכב המקומיים. הכמות המדויקת תקבע לפי כושר הייצור של המפעלים המקומיים. רק לגבי הרכש מקבוצת שלמה (יבואנית BYD) נקבע כי הוא יכלול 50 אוטובוסים מוגמרים, שיגיעו מסין ומחצית מההזמנה (50 אוטובוסים נוספים) יהיו מהרכבה מקומית. חלוקת הכמות תלויה ביכולת האספקה של מפעלי ההרכבה המקומיים. האוטובוסים האחרים של "הייגר" ו"גולדן דרגון" - ייבנו כולם בארץ.
משמאל לימין: Golden Dragon, Higer , BYD
ניר לנדאו מנהל חטיבת הרכש של אגד: "לאוטובוסים שהמרכב שלהם ניבנה בארץ יש יתרון על פני יבוא אוטובוסים מוגמרים בשל הגמישות שלנו לפקח ולהתאים את האוטובוס המוגמר לצרכים שלנו וכן באפשרות לבצע תיקונים ושינויים שנדרשים במהלך השירות של האוטובוסים. בעתיד תבחן גם האפשרות שאגד תייבא בעצמה אוטובוסים חשמליים. ההחלטה תתקבל לאחר בחינה מדוקדקת של היתרונות והחסרונות של יבוא עצמי".
הכניסה לשרות - החל מאפריל 2022
האוטובוסים החדשים צפויים לעלות על כבישי ישראל החל באפריל 2022 והם יתווספו למצבת האוטובוסים של אגד הכוללת כיום 35 אוטובוסים חשמליים מתוצרת BYD ו-Golden Dragon, מה שיהפוך את צי האוטובוסים החשמליים של אגד (235 אוטובוסים) לגדול ביותר בישראל, בפער עצום מהמתחרים ולאחד מציי הרכב החשמליים הגדולים באירופה.
חלוקת הרכבים מבחינה גאוגרפית צפויה להיות כך: 150 אוטובוסים יפעלו באזור חיפה וירוכזו ב-2 חניונים של אגד בהן יותקנו עמדות טעינה חדשות. 50 האוטובוסים הנוספים יפעלו באזור ראשל"צ וירוכזו בחניון חדש המוקם על ידי נתיבי איילון במערב ראשל"צ.
רכש של עמדות טעינה
חטיבת הרכש ערכה הליך תחרותי לרכש עמדות טעינה עבור 150 אוטובוסים במשל"צ, ובחוף כרמל. בעקבות כך אושרה התקנת 17 עמדות טעינה בודדות ו-45 עמדות כפולות שיסופקו על ידי חברת "שנפ" שהיא יצרנית מצברים ישראלית ויבואנית של עמדות טעינה. 36 עמדות טעינה בודדות נוספות יסופקו על ידי יבואן EV-Edge (מקבוצת יוניון מוטורס יבואנית טויוטה).
עלות העסקות הללו נאמדת במאות מילוני שקלים, כאשר הפרויקט כולו מתבצע בתמיכה של הרשות לתחבורה ציבורית אשר שותפה לרכש הנוכחי של 200 האוטובוסים החשמליים ולתוכנית ארוכת הטווח של הפיכת הצי העירוני של אגד לצי בו יפעלו בעתיד הלא רחוק רק אוטובוסים מאופסי פליטות.
במקביל לתוכניות רכש האוטובוסים, פועלות אגד והרשות לתחבורה יחדיו לאיתור והקמה של תשתיות לטעינת האוטובוסים. אגד מקבלת תמיכה כלכלית ישירה עבור 50 מתוך 200 האוטובוסים החשמליים מהמשרד להגנת הסביבה בעקבות זכייה בהליך קול קורא לתמיכה באוטובוסים חשמליים שפרסם המשרד במהלך שנת 2020.
באגד מציינים כי מהלך כניסת 200 האוטובוסים החשמליים מתווסף לרכש מסיבי של אוטובוסים חדשים ומהווה קפיצת מדרגה משמעותית במעבר לצי אוטובוסים מתקדם, שקט ונקי יותר אשר ישרת את ציבור הנוסעים מדי יום. בנוסף לכך, המעבר לאוטובוסים עירוניים חשמליים יעזור בהפיכת הערים בישראל לשקטות, נעימות ונקיות משמעותית. האוטובוסים החשמליים החדשים אף יצוידו במצברים בעלי קיבולת כללית של כ-420 קוט"ש, נתון המהווה קפיצת מדרגה משמעותית לעומת האוטובוסים הקיימים כיום בצי אגד, מה שיאפשר גמישות תפעולית גדולה יותר עקב הגדלת טווח הנסועה היומית.
"כוננות ספיגה" לקליטת האוטובוסים החדשים בכל האגפים באגד
לקראת קליטת האוטובוסים החשמליים החדשים, שיתחילו להגיע לארץ כאמור כבר בחודש אפריל 2022 , נדרש אגף התח"צ לבנות מפת תנועה ראשונית המותאמת לנסיעה יומית של כ-230 ק"מ. המשמעות היא שאם האוטובוסים החשמליים לא יוכלו להגיע לטווח נסיעה יומי כזה- יידרש להם גיבוי של אוטובוסים רגילים להשלמת החסר. בנוסף היה צורך להכשיר נהגים לתרבות הנהיגה ברכב חשמלי ולהכשיר את צוות ניהול הסניפים לטיפול בבעיות שעלולות להתעורר בהפעלת הצי החשמלי ולהגיב במהירות לאירועים כאלה. בסניפים הרלבנטיים יידרש אגף, התח"צ להכשיר גם צוותים לניהול חניון חשמלי, שליטה בתוכנת ניהול טעינה וכו'.
אגף התחזוקה יידרש להתאים את מבנה המוסכים ויכולותיהם לאוטובוסים חשמליים, לטיפולי טווח קצר וארוך ולהכשיר כח אדם והתאמתו לתחזוקת האוטובוסים החשמליים. תידרש כמובן גם היערכות לקליטת הדגמים הספציפיים שזכו בהליך. מפעל הייצור יצטרך לערוך ניתוח משמעויות של קליטת האוטובוסים החדשים.
אגף תו"פ יידרש לבנות תשתיות טעינה ולקבל אחריות על עמדות הטעינה ולתת תמיכה לאגפי התח"צ והתחזוקה.
חטיבת מערכות וטכנולוגיות מידע תידרש להכין תוכנת ניהול טעינה ותוכנית לניהול צי רכב חשמלי.
ניר לנדאו, מנהל חטיבת הרכש של אגד:"מדובר ביום חשוב לתושבי ישראל, לחברת אגד, וכמובן לנוסעי התחבורה הציבורית אשר יוכלו להנות מעתה מתחבורה ציבורית איכותית יותר, שקטה יותר ונקיה יותר. אגד חתמה על הסכמי רכש שמבטיחים שכל עיר בישראל תקבל אוטובוסים חדשים. חלקם כבר בשרות (722 אוטובוסים שנכנסו לשרות החל משנת 2020 ועד סוף שנה זו תושלם אספקתם ו-126 אוטובוסים חדשים שיכנסו לשרות החל בשנה הבאה – חלקם חשמליים.
הליך הבחירה בוצע לאחר הכנות שנמשכו קרוב לשנתיים והשתתפו בהן כל האגפים באגד, ולאחר שהושלם ניסוי ייחודי, במסגרתו בחנו במשך חצי שנה 5 דגמים שונים של אוטובוסים חשמליים. לאחר בחינה מעמיקה ומדוקדקת בחרנו את 3 הדגמים אשר נבחרו, מתוך הבנה כי אלו הדגמים אשר יעניקו לתושבי ישראל ולציבור הנוסעים את חוויית הנסיעה הטובה ביותר לצד אלמנטים נוספים דוגמת בטיחות, בלאי, עלות ועוד. ההליך המורכב הזה של בחירת האוטובוסים יצר באגד תשתית לקראת הליכי רכש תחרותי עתידיים שתקל עלינו בעתיד בבחירת הספקים".