מאת בני ברק
"אם אני צריך לסכם את שנת תשע"ט אני יכול לומר בסיפוק שאנחנו בדרך הנכונה. זה לא שאנו יכולים כבר לנוח על זרי הדפנה- אבל זו הייתה שנה מורכבת מאוד לאגף התחזוקה. שנה שבה היה עלינו להטמיע בקרב העובדים והמנהלים את שינוי התפיסה הניהולית הכרוכה בהפיכת התחזוקה לקו עסקי שיהווה מקור רווח לאגד ואת הניצנים הראשונים - אפשר כבר לראות בשטח", אומר זוהר אריה מנהל אגף התחזוקה בראיון ל"דרייבר".
אחד המדדים העיקריים שלנו בדרך להפיכת המוסכים למקור רווח הוא בגידול היקף העבודות שאנו מבצעים עבור לקוחות חיצוניים. אני יכול לומר בלא מעט גאווה שאנו מטפלים כבר היום ביותר מ-3,000 אוטובוסים של לקוחות חיצוניים ויש ביקוש לשרותי המוסך והתחזוקה שלנו מגורמים חיצוניים.
יש מחיר לשרות ואמינות
אם בעבר חשבנו שהמחירים שלנו גבוהים מדי יחסית לשוק הפרטי משום שהמוסכים שלנו עסקו בעיקר במתן שרות לאוטובוסים של אגד שלא היה מבוסס על תמחיר כלכלי - מתברר בפועל שאנו עומדים יפה בתחרות. התברר לנו שמחיר שעת עבודה במוסכים שלנו אינו כל כך גבוה. יש מוסכים פרטיים שבהם מחיר שעת עבודה גבוה יותר ומגיע ל-350 שקל. נכון שיש גם מוסכים זולים יותר- אבל הלקוחות שלנו מוכנים לשלם אולי מעט יותר - אבל הם יודעים שאצלנו אין "פויילע שטיק". כשאנחנו אומרים שהחלפנו חלק בחלק חדש - הלקוח בטוח שלא עבדו עליו. כשאוטובוס של לקוח פרטי נכנס אלינו למוסך לתיקון או לטיפול ומקבל דיאגנוזה של מה צריך לעשות לאוטובוס שלו - הוא יודע בוודאות שאף אחד לא ניסה לנפח לו את עלות התיקון. אם מחליפים לו שמן - הוא יכול להיות בטוח שלאוטובוס שלו הוחלף השמן הישן בשמן חדש מאיכות גבוהה ושיש "אבא" שעומד מאחורי התיקונים והטיפולים. אצלנו לא "מחפפים", והלקוחות מבינים את זה", אומר זוהר.
במרכז: אריה זהר מנהל אגף התחזוקה
עם זאת ולמרות המוניטין מודה זוהר אריה שהמוסכים של אגד מתקשים להתחרות במוסכים הפועלים בעיקר ביישובי המגזר הערבי. "במוסכים הללו עובדים גם בשישי-שבת וזה מעניק להם יתרון גדול עלינו. בעלי אוטובוסים מעדיפים לבצע טיפולים ותיקונים בכלי הרכב שלהם בימים שהם בלאו הכי מושבתים, כלומר בסופי שבוע וזאת במקום להשבית אותם במהלך שבוע העבודה הרגיל. גם במחירים של המוסכים הללו לא קל להתחרות. אז הפיתוי הוא גדול. הדרך שלנו להתחרות בהם הוא במתן שרות, באיכות התיקונים ובאמינות. ככל שנשפר את המרכיבים הללו - כך ניצור לעצמנו מוניטין גדול יותר בשוק".
הצעות מחיר
אחד השינויים שהוטמעו בצוותי הניהול במוסכים שלנו הוא בחובה להוציא ללקוחות החיצוניים וגם לאוטובוסים שלנו שנכנסים למוסכים- הצעת מחיר מפורטת של התיקון. באוטובוסים שלנו הצעת המחיר מתחייבת לגבי כל טיפול/תיקון שעלותו עולה על 5,000 שקל. מי שאחראי בצי הפנימי שלנו לקבלת הצעת המחיר הוא קצין הבטיחות של התח"צ. לא היה קל לשנות נוהג מושרש של שנים שבו אוטובוסים נכנסו למוסכים והנהגים היו מבקשים מהמכונאים או מנהלי המוסך להחליף להם חלק זו או אחר, שלא ניכלל במסגרת הטיפול השוטף והבקשה הייתה נענית על בסיס חברי מבלי שיהיה לכך רישום מלא בספרי המוסך. השיטה הזו חלפה מהעולם, ובמוסכים כמו גם באגף התח"צ הבינו שכל תיקון חייב להיות מתועד ויש לשלם עבורו שכן עברנו לשיטת עבודה של מרכזי רווח במקום שיטת "עשה טובה" שהייתה נהוגה שנים רבות.
לקוח חיצוני שמגיע למוסך רוצה לקבל גם הוא הצעת מחיר מפורטת אחרי דיאגנוזה שנערכת לאוטובוס על ידי בוחני המוסך. והוא מקבל כזו. אם במהלך התיקון/טיפול מתגלה צורך בהחלפת חלקים פגומים נוספים, שאותם לא ניתן היה לאתר בבדיקה הראשונה - מצלמים במוסך את החלק הפגום ומעבירים את הצילום ואת הצעת המחיר להחלפתו ללקוח. רק לאחר קבלת אישור של הלקוח - מבוצע התיקון.
הפחחייה של אגד
חלק לא מבוטל מפעילות המוסכים בארץ הוא בביצוע תיקוני פחחות. זה נכון לגבי רכב פרטי וגם לגבי אוטובוסים שנפגעים בתאונות. זה תחום שאגד לא הייתה פעילה בו עבור לקוחות חיצוניים בגלל המורכבות של ההתחשבנות מול הלקוחות ומול חברות הביטוח. אנחנו לא יכולים להרשות לעצמנו את "הגמישות" בתיקונים שקיימת בתחום הפחחות (והמבין יבין...) ולכן אנו מבצעים כיום תיקוני פחחות מורכבים ותיקונים לאחר תאונות, רק לצי הרכב שלנו בעיקר בשני מוסכים: במשל"צ בחיפה ובמוסך בנתניה. אבל ברור לנו שאנחנו מפסידים נתח שוק רציני של ענף הרכב בכך שאיננו פעילים בתחום הזה גם מול לקוחות חיצוניים.
באחרונה קיבלנו החלטה לנסות ולהיכנס גם לתחום הפחחות. נעשה זאת בזהירות באמצעות השכרת שטח במוסך שלנו לקבלן חיצוני שיבצע את עבודות הפחחות ללקוחות החיצוניים, תחת הפיקוח של המוסך שלנו. אנחנו מקווים שהשיטה הזו תצליח ותאפשר לנו דריסת רגל בתחום פעילות שבו לא היינו שחקנים עד כה.
תחום פעילות נוסף שאליו אנו מתכוונים להיכנס הוא מתן שרות ותיקון למיניבוסים. לצי הרכב של אגד נוספו בשנים האחרונות מיניבוסים שפועלים בחלק מקווי השרות וצברנו ידע וניסיון בטיפול בהם. אז עכשיו אנו מרגישים בשלים די הצורך להציע שרותי מוסך גם ללקוחות חיצוניים בעלי מיניבוסים.
עדיפות לאשכולות בסכנת לקיחה
מנהל אגף התחזוקה מספר גם על הידוק שיתוף הפעולה עם אגף התח"צ. "נרתמנו למשימה לסייע, ככל שזה תלוי בנו בשיפור השרות באשכולות שנקלעו לסכנת לקיחה מאגד משום שלא עמדו בלוחות הזמנים להפעלת קווי השרות. אמנם הבעיה העיקרית היא מחסור בנהגים, אבל המוסכים שלנו קיבלו הנחיות לתת עדיפות בטיפולים ותיקונים לאוטובוסים של האשכולות האלה על מנת לקצר ככל האפשר את משך שהותם במוסכים כדי שיחזרו מהר ככל האפשר לקווי השרות.
בנוסף הרחבנו את הפעילות של נקודת השרות שלנו בתחנה המרכזית בראשון לציון כך שהיא תורשה לבצע ביקורת בטיחותית שוטפת לאוטובוסים (בקורת שנערכת אחת לחודש). עד לאחרונה נערכו הביקורות האלה לאוטובוסים הבינעירוניים באשדוד ולעירוניים במוסך ברחובות. נקודת השרות בראשון לציון יכולה מעתה גם לבצע תיקונים קלים שעד כה בוצעו רק במוסכים של אגד.
בשני מוסכים נוספים של אגד – מוסך בית שמש ומוסך גבעת שאול הורחבה הפעילות.
מוסך גבעת שאול קיבל אישור של יצרן האוטובוסים BYD לטפל באוטובוסים החשמליים שהחלו לפעול בירושלים וצוות שלאנשי מקצוע עבר השתלמות מיוחדת לטיפול באוטובוסים החשמליים. גם במוסך שלנו בבאר שבע הייתה התרחבות משמעותית כתוצאה מהגדלת הביקוש לשרותי המוסך על ידי לקוחות חיצוניים.
אני יכול לציין בסיפוק שהשלמנו את קליטת הפעילות של מוסך אזור שנסגר במוסך אחיסמך שבו ניתן כיום שרות לכל סוגי האוטובוסים שאגד מפעילה, כולל אוטובוסים חשמליים וזאת בנוסף למשל"צ בקריות, ולמוסך גבעת שאול שהוכשר לכך באחרונה.
נערכים לגיוון בדגמי האוטובוסים
אגף התחזוקה נערך גם לאפשרות של גיוון בדגמי האוטובוסים, בעיקר החשמליים, שעשויים להצטרף בשנים הקרובות לצי של אגד ובכלל זה האוטובוסים של היצרנים הסיניים-חברת הייגר וקינג לונג שהאפשרות לרכישת אוטובוסים להם נבדקת באחרונה. במידה שיוחלט על קליטתם באגד – נציע ליצרנים לשמש מוסכי שרות של היצרן.
אופציה נוספת שאגף התח"צ נערך לקראתה הוא חידוש רכישת אוטובוסים דו קומתיים לשרות בעיר חיפה. מי שלוחץ בכיוון הוא משרד התחבורה ואנו באגד בוחנים בימים אלה את ההיבט הכלכלי ואת המפרט הטכני שלהם במיוחד אחרי הניסיון הלא ממש מוצלח שהיה לנו בעבר עם האוטובוסים הדו קומתיים של חברת ניאופלאן.
עוד תחום שאנו נערכים לקראתו הוא תחזוקה ותפעול של האוטובוסים בנתב"ג. עומד להתפרסם בקרוב מכרז של רשות שדות התעופה להפעלת האוטובוסים הללו שמסיעים נוסעים משערי הטרמינל למטוסים. המכרז הוא להפעלה ותחזוקה של 20 אוטובוסים כאלה ואנו בוחנים את העלויות כדי שנוכל להגיש הצעות למכרז ולבצע את התחזוקה. האפשרויות הנבדקות הן לרכישת אוטובוסים של ניאופלאן וקובוס.
חשיבה עסקית
כל המשימות הללו - מסכם זוהר אריה מחייבות אותנו לחשיבה עסקית של כל צוותי הניהול בכל הדרגים. בשיתוף פעולה עם אגף משאבי אנוש של אגד ועם חברת ייעוץ חיצונית בנינו תוכנית הדרכה למנהלים שלנו בכל הדרגים. אנשי המקצוע של חברת הייעוץ מלווים אותם גם אחרי קורסי ההדרכה בעבודה המעשית בתחומים של ניהול, כלכלה והנדסת ייצור. למנהלים שלנו ברור שהם ימדדו מעתה לא רק במומחיות הטכנית שלהם אלא גם בהיבטים של רווחיות וכפועל יוצא - גיוס לקוחות חיצוניים חדשים למוסכים שהם מנהלים. מוסכים שעיקר עבודתם מבוססת על אוטובוסים של אגד ימדדו ביעילות שלהם שתביא לירידה בעלויות ההשקעה באוטובוסים לאותן יחידות עבודה.
מצפים לסיוע של יחידת המחשוב
יש לנו כיום בעיה לא קלה, שמהווה גורם מעכב בקידום תוכניות הפיתוח והניהול של מערך התחזוקה: מערכות המחשוב במוסכים, בלוגיסטיקה ובמפעל הייצור אינן עומדות בקצב הנדרש של תוכניות הפיתוח העסקי שלנו. כך למשל הן לא מסוגלות כיום לתקשר ישירות עם הלקוחות החיצוניים שלנו וגם התקשורת בין המוסכים לבין עצמם אינה ברמה הנדרשת כיום. זו תוצאה של הזנחה רבת שנים, כשכל מערכת המוסכים לא עבדה כיחידה ארצית אחת ולא העניקה שירותים ללקוחות חיצוניים.
לשמחתי, ולשמחת הארגון כולו הגיעה באחרונה לאגד מנהלת חדשה לחטיבת המחשוב, נינה גספיאן, שהבינה מהר מאוד את הכשל הזה שמונע מאתנו להתפתח בקצב שקבענו לעצמנו. היא עושה מעל ומעבר על מנת לגשר על הפערים הרבים שנוצרו במשך השנים ולקדם את מערכת המחשבו שלנו למקום ראוי יותר, מה שכרוך ביצירתיות ובהשקעת מאמצים ומשאבים רבים. אנחנו מודים לה ומצפים לראות את תוצאות חיוביות כבר בקרוב.
קידומה של המערכת הזו תאפשר לנו לשפר גם את כל הלוגיסטיקה של מערך שרשרת האספקה- מחסנים, ניהול מלאי הפצה באמצעות יצירת ממשקים משותפים ושפת דיבור אחידה מול מערכות מחשוב של לקוחות חיצוניים, ברמה הנדרשת כיום מרשת מוסכים מודרנית ומתקדמת.