מאת בני ברק
חיים לא קלים עברו בתקופה האחרונה על חטיבת הרכש של אגד. מגפת הקורונה שפקדה את העולם כולו ובכלל זה את ישראל ואת אגד - הציבה בפני החטיבה, שהייתה בעיצומו של תהליך הטמעת נהלי רכש חוצי ארגון, אתגרים לא פשוטים. "נאלצנו להיכנס ובמהירות לתחומי רכש שבהם לא עסקנו בימים רגילים כמו רכש של כמויות גדולות אקו ג'ל ומסכות למיגון הנהגים והעובדים שלנו. במקביל נאלצנו להגיע להסדרים עם ספקים שלנו שחלקם נקלעו למצוקה וביקשו שנסייע להם.
היה צורך לנווט בין הצרכים שלנו, ובין הרצון לשמור על רצף בהתקשרות עם הספקים. ואם לא די בכל אלה - בעיצומו של המשבר הזה – ניתן פסק דין על ידי בית המשפט העליון שפתח את הדרך לפרסום מכרזי רכש לאוטובוסים חדשים לאחר שנתיים של הקפאה. ההקפאה הזו, נכפתה על הענף בעקבות עתירה של מפעלי האוטובוסים המקומיים שטענו שיש לתת עדיפות לרכש מקומי", אומר ניר לנדאו מנהל חטיבת הרכש של אגד בראיון ל"דרייבר". "אני יכול לומר בהרבה סיפוק שההערכות ומיבנה חטיבת הרכש מאז הוקמה - הניבו פירות בימים הקשים האלה. החטיבה הצליחה להתמודד עם כל האתגרים בהצלחה רבה ואפילו לחסוך כספים לאגד", מוסיף לנדאו.
מחיר האקו ג'ל הוכפל סמוך למועד האספקה
"כך למשל", הוא מספר, "כשהתחלנו לחפש אקו ג'ל התברר לנו שיש מחסור גדול בשוק וכתוצאה מכך התפתח שוק שחור למוצר והמחירים הופקעו. לא היינו מוכנים לשלם את המחירים המופקעים שהוצעו לנו. לאחר חיפושים מצאנו ספק גדול ומכובד שהתחייב לספק לנו כמות גדולה של מיכלי אקו ג'ל במחיר סביר. הוצאנו לו הזמנה על כמות של יותר מ-10 אלפים בקבוקי אקו ג'ל. אלא שסמוך למועד שבו צריכה הייתה להתחיל האספקה הוא צלצל אלינו והודיע על הכפלת המחיר שעליו סיכמנו... הודעתי לו מיד שאגד לא מוכנה לשלם את המחיר הזה וכי זה יגרור הליך משפטי נגדו.
הוא הצטדק והודיע שהספק שלו הוא שהעלה את המחיר. הודעתי לו שאין לנו כוונה לשלם את המחיר המופקע וכי הוא מחויב למחיר הזה. בסופו של דבר - העמדה הקשוחה שלנו עזרה וקיבלנו את הג'ל ישירות מהספק המקורי במחיר שנקבע בהסכם. היינו די לחוצים בעניין הזה. נתונים בין הפטיש לסדן. שכן, הנהגים והעובדים שלא היו בחופשות דרשו ובצדק לקבל את הג'ל ולנו לא היה מה להציע. את הכמות הקטנה שהייתה לנו בתחילה הדרך- הקצנו לאזורים שבהם הייתה התפרצות גדולה יותר של המחלה מה שעורר כעס בקרב הנהגים שלא קיבלו בשלב הראשון את האקו ג'ל. אבל העמדה העיקשת שגילנו והיכולת לעמוד בלחצים בגיבוי ההנהלה חסכה בסופו של יום 200 אלף שקל לאגד וגם הצלחנו לעמוד בלוחות הזמנים לאספקה ללא חשיפת הנהגים.
גם ברכש המסכות ניהלנו מו"מ עיקש והצלחנו להשיג מסכות במחירים סבירים לגמרי.
סיוע לספקים לשמירת ההמשכיות
במערכת הקשרים שלנו מול הספקים נוצרה בעיה. היה צורך להתאים את הסכמי הרכש והשרות לרמת הפעילות שלנו. כך למשל לא היה טעם להמשיך ולהפעיל את המסעדות במתקנים שבהם רוב העובדים הוצאו לחופשות או לחל"ת. ושוב גם כאן - ההערכות המוקדמת הוכיחה את עצמה והצלחנו באמצעות המכונות שהצבנו במתקנים כדי לספק ארוחת ערב קלה לעובדים - להגדיל את האספקה גם לארוחות בוקר. הצלחנו גם באמצעות הסכמים גמישים שחתמנו מראש עם ספקי שמנים ודלק – להתאים את הרכש להיקף הפעילות המצומצם שניכפה עלינו. כך גם עם שרותי הניקיון. כשהגיעו אלינו פניות של ספקים שנקלעו למצוקה - בחנו כל פניה לגופו של ענין ושל שרות או פריט והשתדלנו לסייע ככל שיכולנו כדי לאפשר לאותם ספקים להמשיך ולפעול ולשמור על רצף בהתקשרות עמם כשהפעילות תחזור לממדים הרגילים".
רכש אוטובוסים - לראשונה גם בליסינג
אחד האתגרים הגדולים בפעילותה של חטיבת הרכש הייתה תוכנית ההצטיידות החדשה באוטובוסים. במשך שנתיים הייתה הקפאה של רכש אוטובוסים חדשים בגלל דרישת מפעלי ההרכבה המקומיים לחייב גם את מפעילי קווי השרות הציבורי להעדיף רכש אוטובוסים מהרכבה מקומית ולחייב את יבואני האוטובוסים ברכש גומלין בישראל של יצרני האוטובוסים. לאחר התנגדויות של היבואנים והגשת ערעורים - החליט בית המשפט העליון, לאחר שנתיים של קפאון ברכש אוטובוסים חדשים, ולבקשת כל הצדדים, להוציא פסק דין, ללא הנמקה לגבי המחלוקת. ובאמצע חודש מרץ - התקבלה החלטה המאפשרת למפעילי קווי השרות לפרסם מכרזים בינלאומיים שיהיו פטורים מחוק חובת המכרזים כלומר במתן העדפות לרכש מקומי ורכש גומלין.
בכך נפתחה הדרך לפרסום 7 מכרזים לרכש אוטובוסים לקווי שרות ובהם גם המכרז של אגד. לפי הערכות שנעשו באגד - הנזק הכלכלי לאגד מדחיית ההצטיידות נאמד במיליוני שקלים ונובע ממחסור באוטובוסים שפגע ביכולתה של החברה לתת שירותים כנדרש, בצורך להשתמש באוטובוסים ישנים שהוצאות תחזוקתם השוטפת והתיקונים גבוהות והם זוללי דלק.
כאן שוב הוכחנו שההערכות המוקדמת של החטיבה למכרז הזה הייתה נכונה. עוד לפני כן ניצלנו את האפשרות לרכישת 38 אוטובוסים לתגבור שבהם הורשינו להצטייד גם בתקופת ההקפאה: 5 אוטובוסים בינעירוניים מדגם 500 OC ו-33 אוטובוסים עירוניים נמוכי כניסה גם הם מדגם 500 OC. מעבר לכך- עשינו מראש את כל מה שנדרש - כך שברגע שיופשרו המכרזים - נוכל מיד לפרסם את שלנו ונהיה הראשונים להגשת ההזמנות לרכש החדש - וכפועל יוצא גם ראשונים לקבל את האוטובוסים. יש לזכור שבעת כתיבת שורות אלה – בסוף חודש אפריל - מפעלי האוטובוסים בארץ ובחו"ל – עדיין מושבתים. ואכן המכרז שלנו פורסם וכנראה לקראת אמצע חודש מאי – יפורסמו שמות הזוכים.
השנתיים של העיכוב גרמו לכך שנוצר מחסור של כ-2,000 אוטובוסים בשוק כולו מתוך זה לנו באגד חסרים כ-350-400 אוטובוסים לשנים 2019-2020. אבל החלטנו שאנו מגדילים ראש ומפרסמים מכרז לרכש גם עבור שנת 2021 ו-2022. בסך הכל מדובר ברכש של 889 אוטובוסים במסגרת הרכש לשנים 2019-2022 לפי החלוקה הבאה:
תחזית רכש עד שנת 2022
רכש לשנים
| | 2019-2022
| 2019
| 2020
| 2021 | 2022
|
---|
אוטובוסים בינעירוניים
| | 210 | 31 | 103 | 48 | 28 |
אוטובוסים עירוניים
| | 669 | 196 | 38 | 187 | 248 |
מידיבוסים | | 10 | 10 | 0 | 0 | 0 |
סך הכל
| | 889 | 227 | 151 | 235 | 276 |
נתונים אלה אינם כוללים 120 אוטובוסים מפרקיים שבהם תצטייד אגד לראשונה בתולדותיה בשיטת הליסינג. האוטובוסים האלה מיועדים להפעלה בקווי ירושלים שעתידים לעבור בעוד כשנתיים למפעיל אחר. לפיכך הוחלט באגף הרכש בתיאום עם משרד התחבורה לרכוש אותם בליסינג ולהעבירם בתום תקופת הזיכיון למפעיל החדש. פורסם מכרז בין יצרניות המפרקיות שבו הן מתחרות על עלות הליסינג החודשית ועל מחיר האחזקה.
באגד מקווים שאם לא תהיה התפרצות נוספות של הקורנה והמגפה אכן תמוגר - הרי שאספקת האוטובוסים לשנים 2019-2021 (613 אוטובוסים) תבוצע עד לסוף החציון הראשון של 2021 ואספקת האוטובוסים במסגרת רכש 2022 – תבוצע עד סוף הרבעון הראשון של 2022.
חידוש נוסף בתוכנית ההצטיידות החדשה: 20 אוטובוסים בינעירוניים "פרימיום" שיופעלו בקווים לאילת ויהיו באורך של 13 מטר במקום 12 מטר שהוא אורכם של הבינעירוניים המופעלים כיום בקווי אגד. באוטובוסים האלה יוכנסו שיפורים לטובת נוחות הנוסעים כמו שיפור המושבים כך שיהיה יותר נוח לתפוס בהם שינה במהלך הנסיעה.
וחידוש נוסף בצי האוטובוסים של אגד: בעקבות דרישה של משרד התחבורה יופעלו בקווי אגד הבינעירוניים 4 אוטובוסים דו קומתיים לתקופת פיילוט על מנת לבחון את יעילותם. משרד התחבורה יממן בתקופת הניסוי את הפרשי המחיר בינם לבין האוטובוסים הרגילים, כדי לאפשר לבחון את כדאיות הפעלתם בישראל.מתחשמלים בזהירות...
מתוך 669 האוטובוסים העירוניים שירכשו במסגרת תוכנית ההצטיידות הזו - יכללו 150 אוטובוסים חשמליים. האוטובוסים הללו ירכשו בהדרגה, תוך מעקב אחרי ההתפתחות הטכנולוגית בתחום. האוטובוסים החשמליים החדשים יעברו תקופת מבחן באגד (בשונה ממה שהיה ברכש הראשון) ועל פי תוצאות הבדיקה יוחלט מה לרכוש. אגד תעקוב גם אחרי כניסתם של ספקים חדשים לתחום במטרה לבחון גם את התאמתם של האוטובוסים לצרכיה של אגד. "אנו לא רוצים להיקלע למצב שבו נתחייב כלפי ספק זה או אחר לגבי כל הכמות, כאשר במהלך התקופה תפותח טכנולוגיה מתקדמת יותר לאוטובוסים החשמליים, או שלשוק יכנסו ספקים חדשים שיציעו תנאי רכש טובים יותר", אומר ניר לנדאו. "לכן מתווה הרכש של האוטובוסים החשמליים יכלול 4 שלבים:
- שלב א': פרסום קול קורא, כבר במהלך החודש הקרוב, בין כל היצרנים בעולם ובו יתבקשו להציע דגמים חדשים לאגד. השלב הזה ימשך 3 חודשים.
- שלב ב': תקופת ניסוי לאוטובוסים החדשים שיאושרו. תקופת הניסוי תמשך 6 חודשים.
- שלב ג': שקלול ההצעות של הדגמים החדשים ושל הדגמים המאושרים (כיום יש דגמים מאושרים של שני יצרנים סיניים בלבד) ובחירת הספקים הזוכים. שלב זה יושלם תוך חודש.
- שלב ד': רכש ואספקת אוטובוסים החל מהמחצית השנייה של שנת 2020 ועד שנת 2022. הרכש יותנה כמובן בקצב ההתפתחות של תשתית הטעינה. לפי התכנון תוקם תשתית טעינה של 50 עמדות בחניון חוף הכרמל - עד סוף שנת 2020, 125 עמדות טעינה יתווספו לחניון סניף קריות - עד סוף הרבעון הראשון של 2021, וככל הניראה תבנה תשתית טעינה נוספת לכמה עשרות אוטובוסים באזור ראשון לציון. בחניון 4/9 בירושלים יש כבר תשתית ל-40 עמדות. רכש המטענים לעמדות הללו יבוצע בהליך תחבורתי נפרד", מסכם לנדאו..
תאי נהג מופרדים
ושוב חוזרים לקורונה: בחודשים האחרונים שלפני פרוץ מגפת הקורנה דרשו נהגי התחבורה הציבורית בכל החברות- לבצע הפרדה פיזית בין נהג האוטובוס לבין הנוסעים. הרקע לבקשה היה התגברות התופעה של תקיפת ואלימות כלפי נהגים על ידי נוסעים חמומי מוח. אז הטענות נשמעו, והיו אפילו השבתות קלות של חלק מקווי התחבורה הציבורית אבל תזוזה אמיתית לא חלה בנושא.
ואז הגיעה הקורונה. וגם היא איימה, ואף תקפה נהגים... ועם הקורונה לא מתחכמים... לפיכך בכל האוטובוסים העירוניים החדשים שיוזמנו במסגרת תכנית ההצטיידות החדשה יותקנו על ידי יצרני האוטובוסים תאי נהג מופרדים מהנוסעים.
לגבי האוטובוסים הקיימים - מתנהלים עדיין דיונים מול משרד התחבורה אם יינתן מימון להתקנת מחיצות באוטובוסים הקיימים, ואם כן - האם לגבי כולם או רק משנות יצור מתקדמות יותר. "אנחנו העברנו למשרד התחבורה את המפרט ואת הדרישות שלנו מתא נהג סגור כזה בצי הקיים. אנו מקווים לקבל תשובה בקרוב כך שנוכל לפרסם מכרז בין היצרנים המקומיים להתקנת התאים הללו במהלך חודש מאי.
אני יכול לציין בסיפוק שחטיבת הרכש שלנו הצליחה להתמודד בהצלחה רבה מול כל המשימות שהוטלו עליה בתקופה הקשה הזו והוכיחה עד כמה היא אורגן חשוב בחברה כמו אגד הן בימים כתיקונם ובמיוחד בתקופה קשה כזו של מגפת הקורנה", מסכם ניר לנדאו ומוסיף: "התגובה המהירה בחשיבה, בהוצאת ההליכים לפועל, בבנייה של הליכי הרכש ובאפיון היא תוצאה של עבודת צוות מרשימה ברשות הרכש עם החטיבה הטכנית, המחלקה המשפטית, והמחלקה הכלכלית.
בהזדמנות זו אני מבקש לשלוח איחולי הצלחה לדני כהן, בתפקידו החדש כמנהל רכש אוטובוסים בחטיבת הרכש, כמחליפו שלך נסים בעבור שמתפקד כמנהל המחלקה הטכנית.
אני חש חובה נעימה להודות ולהוקיר את הצוות שמוביל את ההליך, דני, נסים בעבור, יוסי כהן, אמיר פינקל מהמחלקה הכלכלית ודעה קומם שטיין מהמשפטית – צוות יעיל, חכם ומסור מאין כמותו!!".