מאת בני ברק
הקץ לאלימות נגד נהגי האוטובוסים - זו הסיסמה שנישאה בפיהם של נהגי קו 274 (רחובות- תל אביב) שהחליטו לעשות מעשה ולהפגין, בתמיכת ההסתדרות נגד האלימות הגוברת באחרונה נגד נהגי אוטובוסים. מחאת הנהגים כללה השבתה לשעתיים של קו 274 שבו ארעה יום קודם למחאה - תקיפה חמורה של נהג. הקו הושבת בין השעות 11:00-13:00 שעות שבהן הביקוש לשרותי הקו נמוכה, במטרה למזער את הפגיעה בנוסעים. "לא ראינו אפשרות אחרת כדי לעורר את התודעה הציבורית לאלימות נגד הנהגים" - אמרו מארגני המחאה.
יום קודם למחאה - תקף נוסע חמום מוח את נהג האוטובוס טוביה נגוסה בקו 274. רק בנס הסתיימה התקיפה ללא אסון גדול, שכן הנוסע שתקף את טוביה הלם בפניו תוך כדי שהוא נוהג את האוטובוס במהירות של 70 קמ"ש. "זה מתכון בדוק לאיבוד שליטה על ההגה. כשנהג סופג מכה מפתיעה כזו בפניו, שמגיעה מאחור הוא עלול להיכנס להלם והאוטובוס עלול להידרדר מהכביש ולהתהפך. למזלנו טובי הוא נהג מעולה והוא הצליח להשתלט על האוטובוס", מסביר לירן מזרחי סדרן בסניף רחובות ונציג ועד העובדים של הסניף. "צריך לזכור שזה היה אוטובוס מפרקי. אוטובוס כזה יכול להסיע 150 נוסעים. אני מקבל צמרמורת רק מהמחשבה מה יכול היה לקרות", הוא מוסיף. "אני מתבייש שאני צריך לומר זאת ככה - אבל כנראה שמה שצריך זה באמת אסון כזה. אז תראו איך כולם יתחילו לרוץ ולחפש מי אשם, ולמה לא עשו כלום עד היום. ככה זה אצלנו עד שלא קורה משהו רציני - כולם משחקים ראש קטן", הוא אומר בכאב.
ואכן ממעקב שמקיים מערך הדוברות של אגד אחרי מקרי אלימות נגד נהגים - מתקבל הרושם שהם הפכו לשק חבטות של נוסעים מתוסכלים. בחודש ינואר, החודש הראשון של שנת 2020 תועדו ברשימת מקרי האלימות הזו שלושה מקרי אלימות קשים. במרוצת שנת 2019 תועדו 10 מקרים כאלה וב-2018 – 9 מקרי תקיפה. וכאמור אלה הם חלק קטן ממקרי התקיפה שאירעו בתקופה הזו ואשר חלקם לא הגיעו לכלל פרסום.
מקרי האלימות שדווחו מאז ראשית 2018
מקרי האלימות שדווחו מאז ראשית 2018 תאריך | תאור המקרה | שם הנהג
| הפגיעה |
---|
28.1.20 | וסע בקו 274 הלם באגרוף בפני הנהג | מלקאם טוביה נגוס | סחרחורת ופציעה |
26.1.20 | נוסע בקו 947 קילל ובעט באשפתון | מוחמד טמיש | הנהג לא נפגע |
23.1.20 | נוסע בקו 190 קילל ותקף את הנהג
| עפר פרץ | רגל שבורה |
1.12.19 | אופנוען ריסס נהג (קו 71) בגז מדמיע | אשיקראת עבד אל חאלק | פונה לבי"ח |
2.1.19 | הג רכב פרטי תקף נהג אוטובוס קו 83
| נחודייפה אלעמור | נזק לאוטובוס |
6.12.19
| סירב להעלות לא בתחנה (קו 557) | ברוך סהלו
| נפגע ביד ובפנים |
20.11.19 | נהג קו 164 הותקף על ידי נוסעי רכב פרטי | ביל אזברגה | נפצע קל |
10.11.19 | נשדד באיומי נשק בקו 15 (אושיות) | עדנאן אסד | נפגע בעורף ובעין |
3.11.19 | נשדד בכביש 85 ליד מג'דל כרום | ברי סמואלס | פונה באמבולנס לבי"ח |
25.7.19 | נערים השתוללו באוטובוס קו 405 | ויאצ'סלב פוליאקוב | פונה למשטרה |
20.7.19 | קריאות גזעניות נגד הנהג בקו 407 | בקלה זמצ'או
| הוזמנה משטרה |
13.7.19 | נוסע שיכור השתולל ופגע בנהג קו 26 | מוחמד גדיר | האוטובוס סטה וניזוק |
25.6.19 | חיל ללא תעודה תקף נהג בקו 501
| בעז בן זכאי
| הנהג ונוסע פונו לבי"ח |
5.11.18 | נשדד באיומי אקדח בחניה בקרית חיים | עלי קאסם | הנהג לא נפגע |
4.11.18 | נדקר על ידי רוכב אופנוע קו 105 | נסים שביט
| פונה לבי"ח |
24.7.18 | הותקף על 4 נוסעים שהשתוללו בקו 401 | יורי אליזרוב | פונה לבי"ח |
יוני 2018 | נהג מסניף תלפיות ספג ירוקות וסטירה | אלינור חנופה | מכה יבשה |
3.6.18 | הותקף על ידי נוסע בקו 83
| אספה טסמה | נפצע אך סרב להתפנות |
20.5.18 | הותקף מילולית ובאיומים בראשל"צ
| איתמר מרקוס | נוסעים הגנו עליו |
14.4.18 | נוסע בקו 146 שנפגע מהדלת תקף נהג | אושרי גבאי | פונה לבי"ח |
16.1.18 | הוכה ע"י שוטר שלא בתפקיד | ג'עבר פאמי | פינה לבי"ח עם חבלות |
מרץ 18
| מבקר בקו 56 הוכה על ידי נוסע
| שי מיכאל בן דוד | נפגע בידו |
יש עשרות מקרי תקיפה, קלים יותר או מילוליים שלא מתועדים משום שנהגים לא מתלוננים. "אם נוסע באוטובוס עולה כעוס מכל סיבה שהיא ומחליט שהנהג לא בסדר משום שהעיר לו על משהו או שהחזיר לו עודף מוטעה והוא מתחיל לקלל ולפרט במה בדיוק עוסקת אימו של הנהג... או מה יקרה לו ולילדיו או אפילו מתקרב באופן מאיים לנהג - הנהגים מעדיפים להבליג. אני יודע שזה בלאו הכי לא יעזור" - אמר לי אחד הנהגים שעבר חוויה כזו. "אני יכול לעצור את האוטובוס ולהזמין משטרה.
אבל עד שזו תגיע, אם בכלל, אני צריך לעכב עשרות נוסעים אחרים באוטובוס. אז אני מבליג על כבודי וכבוד בני משפחתי בולע את הרוק וממשיך הלאה... לפעמים אני מנסה להרגיע את הנוסע, ולפעמים גם הנוסעים באוטובוס מתערבים לטובתי. אני יודע שאם אגיב כפי שהיה מגיע לאותו נוסע תוקפן - אני עלול לעמוד לדין באגודה על התנהגות שאינה הולמת נהג רכב ציבורי ואז אצא מופסד פעמיים... אז עדיף לשתוק", אומר הנהג.
אין יום ללא תקיפה
מרק ברנשטיין נהג בסניף ומפעילי מחאת הנהגים אומר: "אני באגד 27 שנה. לפני 3 שבועות נהגתי בקו 434 מירושלים לרחובות. לאוטובוס שהיה מלא עלה נוסע, חייל, עם תיק ענק. ביקשתי ממנו בנימוס להוריד את התיק לתא המטען כי הוא מפריע לנוסעים לעבור בחופשיות במעבר. הוא סירב. ביקשתי ממנו שוב בנימוס ובתגובה הוא הכניס לו בוקס בפנים. לרוע מזלו אני שוטר לשעבר, אז הצלחתי להשתלט עליו. התקיפות האלה הפכו לשגרה. אין כמעט יום שבו אין תקיפה של נהגים. לא הכל מתפרסם אבל זה הפך לבלתי נסבל.
המקרה של טוביה הזכיר לי את מה שקרה לי לפני 3 שבועות, ואז הגעתי למסקנה שחייבים לעשות משהו כדי לעורר את דעת הקהל, את משרד התחבורה וגם את הנהלת אגד שככה אי אפשר להמשיך. גם המשטרה לא ממהרת להגיע לקריאה שלנו. זה קרה גם במקרה שלי וגם במקרה של טוביה. 20 דקות לקח להם להגיע. התוקף של טוביה הצליח כבר להימלט עד שהגיעה המשטרה.
לפני כמה ימים, פורסם סרטון שבו נוסע מגודל תקף מילולית ולא חדל לקלל נהג אוטובוס בקו 190 מראשון לציון לתל אביב ולאיים עליו פיזית ועל נוסעים שניסו להרחיק אותו מהנהג. טענתו הייתה שהנהג התעלם ממנו בתחנה שבה עמד וביקש לעלות לאוטובוס עם אופניים מתקפלים. הוא טען שאין זו פעם ראשונה שהנהג הזה מתעלם ממנו כשהוא ממתין בתחנה ומסרב להכניסו לאוטובוס. הוא הבהיר, לנהג היטב מה הוא מתכוון לעשות לו - לבסוף הפכו הדיבורים למעשים – הוא חטף את משקפי השמש שלו והשליך אותם אל מחוץ לאוטובוס וכשהבחין שהנהג מנסה להתקשר בטלפון שלו - חטף ממנו גם את הטלפון והשליך אותו החוצה תוך שהוא בורח מהאוטובוס.
מימין לשמאל: נהגי אגד באסיפת המחאה ליד אוטובוס 274, יור הועד קובי ואחניש מחלק תרסיסי גס פלפלת לנהגים, מרק ברנשטיין- מיוזמי מחאת הנהגים
הנהג וחלק מהנוסעים מיהרו לדלוק אחריו ותוך כדי הריצה הוא פגע בנהג וגרם לו חבלה חמורה ברגל שחייבה את גיבוסה. לרוע מזלו נוסעים תיעדו את האירוע והמשטרה החלה במצוד אחריו. כשהבין האיש שהוא בבעיה - הסגיר עצמו למשטרה. עכשיו טוענים שהוא אינו יציב בנפשו. שבדיוק החליפו לו כדורים... אז מה זה עוזר לנהג שנפגע? אם האיש היה יודע שהוא יכנס ל-3 שנים לכלא - אולי שיקול הדעת היה חוזר אליו...
"לפני כמה ימים"- מוסיף ואומר מרק, "פנה אלי ויקטור גואטה, נהג אחר בסניף שלנו ואמר לי: אני עובד באגד. מגיע בבוקר או בשעת תחילת משמרת לעבודה בריא ושלם. אני מצפה שאגד תדאג לכך שאחזור הביתה בריא ושלם. אני לא יוצא כל יום למלחמה אלא לעבודה... והוא צודק", אומר מרק. "חייבים לעורר את דעת הקהל - וזה מה שעשינו במחאה הזו שבה השבתנו לשעתיים את העבודה בקו שבו הותקף טוביה. אם זה לא יעזור - נחריף את המאבק".
ראשי הוועד: להכיר בנהגים כעובדי ציבור
קובי ואחניש יו"ר ועד עובדי אגד ומשה סלמי מזכיר הוועד הגיעו לכנס המחאה הזו עם שתי חבילות קרטונים ובהן מרססי גז פלפלת. "אני מתכוון לחלק את המרססים האלה לנהגים. אם אף אחד לא דואג להם - שיהיה להם לפחות משהו כדי להגן על עצמם... החלטנו לקיים את הכנס הזה כדי להביא לידיעת הרגולטור שמבחינתנו - הגיעו מים עד נפש ולא נסכים שהמצב הזה ימשך. זו פעם שלישית תוך שבוע שנהגים שלנו נפגעו פיזית מאלימות של נוסעים.
ואלה הם רק שלושה מקרים שזכו לפרסום בתקשורת. יש עשרות מקרים נוספים שלא מגיעים לתקשורת ומאות מקרים של אלימות מילולית כלפי נהגים. התבטאויות שהנייר אינו יכול לסבול. דוגמה לכך ראו בסרטון שצילמו הנוסעים בקו 190. אנו דורשים כבר כמה שנים שתהיה חקיקה שתכיר בנהגי תחבורה ציבורית כ"עובדי ציבור". העונש המוטל על העלבת עובד ציבור הוא עד שנת מאסר ועל פגיעה פיזית בעובד ציבור העונש יכול להגיע עד 3 שנות מאסר ובמקרים קיצוניים אפילו ל-5 שנות
מאסר וזאת בנוסף לקנסות כספיים.
באחרונה הועלתה בכנסת הצעה חוק של ח"כ מיקי זוהר להחיל את ההגדרה עובד ציבור על כלל עובדי מערכת הבריאות ולא רק על הצוותים הרפואיים לנוכח ריבוי מקרי התקיפה של מאבטחים בבתי חולים. אז אם אותם רוצים להגדיר, ובצדק כעובדי ציבור – על אחת כמה וכמה צריך לכלול בהגדרה הזו גם את נהגי התחבורה הציבורית". "בנוסף", אומרים ראשי הוועד, "אנו דורשים מהרגולטור לעשות כל דבר אחר שיכול להגן על נהגי רכב ציבורי כמו לחצני מצוקה, מצלמות בכל האוטובוסים והתקנת מחיצות שיפרידו בין הנהגים לבין הנוסעים".
טוביה נגוסה הנהג שהותקף: רק בנס נמנע אסון כבד
טוביה נגוסה, הנהג שהותקף (השלישי תוך שבוע) על ידי נוסע בקו 274 היה הטריגר להפגנת המחאה של נהגי הקו שהשביתו את הקו למשל שעתיים כמחאה על אוזלת היד בטיפול בסוגיית האלימות נגד הנהגים.
טוביה הגיע להפגנת המחאה מחופשת המחלה שנרשמה לו בעקבות התקיפה. על הצד הימני של פניו ניכרו עדיין סימני הפציעה מהאגרוף שספג יום קודם מנוסע חמום מוח. הוא סיפר ל"דרייבר": "אני משתייך לסניף רחובות ועובד בקו 274 שיוצא מקרית עקרון לאוניברסיטת תל אביב. הקו עובר ברחובות, נס ציונה וראשון לציון מעלה ומוריד נוסעים בתחנות הקבועות שלו.
ביום שלישי ה-28 בינואר נהגתי כהרגלי באוטובוס מפרקי בקו 274. כשהגעתי לאזור תחנת הרכבת ראשונים, ולאחר שעברתי את התחנה – התחיל אותו נוסע לצעוק שהוא מבקש שאעצור כי ברצונו לרדת. הסברתי לו בעדינות שאסור לי לעצור היכן שאין תחנה כי אני עלול להיקנס. הוא התחיל לקלל אותי, קרא לי "בן זונה "ואמר שאני בכוונה עושה לו את זה. שוב הסברתי לו בנחת שאסור לי לעצור היכן שאין תחנה ואז פנה אלי ואמר "תחזיר לי את הכסף". לא הבנתי במה מדובר. ואז הוא התקרב לפורט הכסף וניסה להוציא ממנו כסף. תוך כדי נהיגה הצלחתי להרחיק את ידו מפורט הכסף. הוא עשה צעד לאחור ואז הרגשתי לפתע אגרוף אדיר בפני שהוא החטיף לי מאחור, כל זאת כשאני נוהג באוטובוס במהירות של כ-70 קמ"ש.
האגרוף גרם לי לטשטוש חושים וכמעט שאיבדתי שליטה על האוטובוס. למרות הטשטוש הצלחתי להשתלט על ההגה ועצרתי בשולי הדרך. התקשרתי למשטרה כדי שישלחו ניידת לעצור אותו. אבל הוא התחיל להשתולל ודרש שאפתח את דלת האוטובוס ואתן לו לרדת. סירבתי כמובן. ואז הוא ניגש לדלת אמצעית באוטובוס והצליח בכח לפתוח אותה ירד מהאוטובוס וברח. אחרי 20 דקות של המתנה למשטרה – הבנתי שאין טעם להמשיך ולעכב את הנוסעים והמשכתי בנסיעה. למרות הפציעה בפנים סיימתי את המשמרת שלי ורק אחרי שסיימתי - בשעות אחרי הצהרים - התפניתי לפנות לבית החולים שם בדקו אותי ורשמו לי ימי מחלה.
לשמחתי האירוע הזה לא נגמר באסון, אם לא הייתי מצליח להשתלט על ההגה לאחר המכה החזקה שספגתי - זה יכול היה להסתיים באסון גדול. אסור לאפשר לאלימות הזהו להמשיך. בסופו של דבר יגרם אסון מתקיפת נהגים וצריך לעשות הכל כדי למנוע אסון כזה.
פנייה למנכ"לית משרד התחבורה: להפסיק לחלוטין מכירת כרטיסים באוטובוס
מוסיף משה סלמי מזכיר הוועד: "שלחנו בימים אלה מכתב למנכ"לית משרד התחבורה קרן טרנר-אייל ובקשתי ממנה לפרסם תקנה שתחייב את חברות התחבורה הציבורית להתקין מחיצות כאלה בכל האוטובוסים ושנהגי האוטובוסים יפסיקו לגמרי את מכירת הכרטיסים לנוסעים כדי להקטין את חזית החיכוך עם הנוסעים. "מודלים של תחבורה ציבורית ברחבי העולם מלמדים שהפרדה מוחלטת של ציבור הנוסעים מציבור הנהגים היא אפשרי ויעילה ויכולה להיות מושגת באמצעות הצבת מחיצה אשר מורידה לאפס את חשיפת הנהגים לאלימות מכל סוג שהוא. אין סיבה שבמדינת ישראל הדברים יראו אחרת.
שלב ראשון בהליך ההפרדה בין הנוסעים לנהגים – כאמור היא הפסקת הגבייה על ידי נהגים. למרות הבטחה מלפני שנה וחצי בנושא הפסקת מכירת הכרטיסים על ידי הנהגים בוצעה בפועל באופן חלקי בלבד מצב אשר הביא לתוצאה הקשה של תקיפת נהג לפני 4 ימים ולמקרים חמורים לא פחות בשנה האחרונה ולפניה. לטעמנו מדובר במחדל חמור שיש לטפל בו. במצב הדברים שנוצר אנו נחושים לפעול בכל דרך אפשרית למנוע תקיפה נוספת של נהגים ולא נהסס להשבית כל קו שבו יהיה גילוי אלימות כזה או אחר", נאמר במכתב.
משרד התחבורה: גיבשנו צעדים לשמירת בטחון הנהגים - אבל המשטרה אחראית על טיפול באלימות
אז פנינו למשרד התחבורה כדי לקבל את תגובת המשרד הזו: "משרד התחבורה גיבש שורה של צעדים שנועדו להבטיח את בטיחותם של נהגי האוטובוסים. במסגרת זו פועל המשרד בין השאר לצמצום החיכוך של הנהג עם הנוסעים באמצעות ביצוע השלום אצל הנהג ורפורמת העלייה מכל הדלתות. מכרזי האוטובוסים החדשים כוללים התקנת מחיצות החוצצות בין הנהג לנוסעים, ומזה מספר שנים מותקנים באוטובוסים החדשים מצלמות וכפתורי מצוקה המחוברים למוקד המפעיל".
ועוד נאמר בתגובה: "יצוין כי הגוף האחראי על הטיפול באלימות בכלל וכלפי הנהגים בפרט הינו משטרת ישראל. בכל אירוע של אלימות עומדת בפני הנהג האפשרות להזעיק את המשטרה באופן ישיר או בעזרת מפעיל התחבורה. בכל מקרה של אלימות משרד התחבורה מאפשר לנהג לעצור את האוטובוס עד להגעת המשטרה..."
קובי ואחניש מוסיף: "ועדת הכלכלה התחילה לדון בנושא ההגנה על הנהגים - אבל בינתיים הכל תקוע בגלל הבחירות והנהגים שלנו סובלים. יוצאים בבוקר לעבודה ולא יודעים איך ישובו הביתה... אז בלית ברירה הגענו למסקנה שבלי פעולה שתחזיר את הנושא לסדר היום הציבורי – כלום לא יזוז. לפיכך, בתיאום עם ההסתדרות החלטנו על פעולת המחאה הזו. בחרנו להשבית את קו 274 שבו ארעה התקיפה האחרונה אבל לעשות זאת רק לשעתיים ובשעות שבהן הביקוש לשרותי הקו נמוך כדי לפגוע כמה שפחות בנוסעים שלנו. הגענו למצב שבו נערים בני 14 מרשים לעצמם לפגוע בנהגים שמעירים להם על התנהגותם. לאן הגענו?
ואיך מגיבים בחלונות הגבוהים?
אבי אדרי: "נכריז סכסוך עבודה אם הנושא לא יטופל בדחיפות"
יו"ר איגוד עובדי התחבורה בהסתדרות, אבי אדרי, לא הגיע אמנם לכנס אבל אישר לקיימו ואמר: "אנחנו לא מוכנים להשלים עם גל האלימות. פנינו לכל הגורמים הרלוונטיים, ביניהם משרד התחבורה, מנכ"לי חברות התחבורה הציבוריות, ומנכ"לית משרד התחבורה קרן טרנר בדרישה שיפעלו להקמת מחיצה לנהגי האוטובוסים, כפי שקיים במדינות אחרות וגם באוטובוסים החדשים שפועלים בארץ. בנוסף, ביקשנו התקנת מצלמות שיתעדו את כל מהלך הנסיעה והצבת מאבטחים באוטובוסים שימנעו את התופעות הללו ויוכלו לתת מענה מהיר לנהגים שמותקפים. איננו יכולים לעמוד מנגד כאשר הנהגים מותקפים בתדירות גבוהה. אנחנו מצפים שהנושא יטופל במהירות ולא - נאלץ לפעול בכל הדרכים שעומדות לרשותנו לרבות הכרזת סכסוך עבודה בכל חברות התחבורה הציבורית המיוצגות על ידי ההסתדרות.
שר התחבורה בצלאל סמוטריץ: "צריך שהתוקף יתבייש לצאת מביתו"
גם שר התחבורה בצלאל סמוטריץ' היה מזועזע מסרטון התקיפה של הנהג בקו 190 שהופץ ברשתות החברתיות. הוא פרסם הודעה שבה כתב: "אני בדרך כלל לא נוהג לעשות את זה. אבל זה מקרה חריג והפעם זה כנראה נדרש. התלבטתי עם עצמי מאתמול והחלטתי שאסור לי לשתוק. אני מעלה את הסרטון הזה כדי לעשות "שיימינג" להתנהגות האיומה של הנוסע הזה. שתפו בבקשה בכל הכח כדי שהבריון האלים הזה יתבייש לצאת מהבית ולהראות את פרצופו ברחוב...
עמיר קינן מנהל התח"צ באגד: "העלאת נוסעים מכל הדלתות תקטין את החיכוך בין הנהג לנוסעים"
בטחון הנהגים נמצא בראש סדר העדיפות שלנו לטיפול מול משרד התחבורה. רוב ההצעות שהועלו על ידי הוועד ועל ידי ההסתדרות לפתרון בעיית האלימות נמצאות בדיונים שאנו מנהלים מול משרד התחבורה כולל הקטנת החיכוך שבין הנוסעים לנהגים. אני מקווה שבקרוב תחול התקדמות בנושא האפשרות להעלות נוסעים מכל הדלתות מה שימנע באופן טבעי את החיכוך עם הנהגים. שאר הנושאים נמצאים כאמור בדיונים מול משרד התחבורה ואנו לא מתכוונים להניח לנושא עד שימצאו פתרונות הולמים לבעיית ביטחונם של הנהגים.
רונן אהרוני מנהל מרחב דרום של אגף התחזוקה: "הפרדה בין הנהג לנוסעים"
רונן אהרוני לשעבר מנהל סניף רחובות וכיום מנהל מרחב דרום של אגף התחזוקה ואבי פולק מנהל התנועה של אשכול דן הגיעו לאסיפת המחאה. רונן אהרוני אמר ל"דרייבר": "הנהלת אגד מגנה בכל תוקף תקיפה של נהגים - תופעה שגברה בעת האחרונה. אנחנו מזדהים עם מחאת העובדים ומבצעים חשיבה עם המשטרה ועם משרד התחבורה כיצד למגר את התופעה המבישה הזאת.
המגמה המסתמנת היא הפרדה מוחלטת בין הנהגים והנוסעים כפי שנהוג ברוב המדינות ופרוש הדבר שנהגים לא ימכרו עוד כרטיסים. מאידך יהיה צורך להגדיל משמעותית את הענישה לתוקפים כדי שהעונש יהווה גורם מרתיע.
עם זאת לא נסכים שהמאבק הצודק של הנהגים יעשה על גבם של הנוסעים, שהם הלקוחות שלנו.
אבי פרידמן יו"ר ומנכ"ל אגד
"למרות התמיכה במאבק הנהגים באלימות הנהלת אגד כמו גם משרד התחבורה, לא ישלימו עם ניהול מאבקים על גב הנוסעים באמצעות השבתת קווי שרות. אנו נלחם בכל כוחנו ובאמצעות כל האפשרויות החוקיות העומדות לרשותנו כדי לא לאפשר פגיעה בציבור הלקוחות היקר של אגד. אני קורא לראשי ועד העובדים של אגד, לראשי ההסתדרות הכללית לעצור את החרפה הזו ולמצוא דרכים משותפות אפקטיביות יותר למיגור האלימות כנגד נהגי האוטובוסים בישראל".
הרשות הארצית לתחבורה: "נפעל למיגור התופעה אבל לא על גב הנוסעים"
מהרשות הארצית לתחבורה ציבורית במשרד התחבורה נמסר: "ברשות רואים בחומרה כל מקרה אלימות המופנה כנגד נהגים. לצערנו אנו נתקלים במקרים רבים מידי שבהם נוסעים נוהגים באלימות בנותני השירות בתחבורה הציבורית. אנו מודים למשטרת ישראל שאינה מקלה ראש במקרי האלימות ומקווים שיחד בשיתוף פעולה נמגר את תופעת האלימות כלפי הנהגים. אנו קוראים לנהגים להתלונן בכל מקרה שנתקלו באלימות. מנגד נוסעי התחבורה הציבורית אינם צריכים לשלם את המחיר בהשבתת התחבורה".
מאסר וזאת בנוסף לקנסות כספיים
באחרונה הועלתה בכנסת הצעה חוק של
ח"כ מיקי זוהר להחיל את ההגדרה עובד ציבור על כלל עובדי מערכת הבריאות ולא
רק על הצוותים הרפואיים לנוכח ריבוי מקרי התקיפה של מאבטחים בבתי חולים. אז
אם אותם רוצים להגדיר, ובצדק כעובדי ציבור – על אחת כמה וכמה צריך לכלול
בהגדרה הזו גם את נהגי התחבורה הציבורית". "בנוסף", אומרים ראשי הוועד,
"אנו דורשים מהרגולטור לעשות כל דבר אחר שיכול להגן על נהגי רכב ציבורי כמו
לחצני מצוקה, מצלמות בכל האוטובוסים והתקנת מחיצות שיפרידו בין הנהגים
לבין הנוסעים".
מיהו עובד ציבור ומה מעמדו?
ועד העובדים של אגד דורש להגדיר
את נהגי האוטובוסים כ"עובדי ציבור" כחלק מצעדים שיש לבצע על מנת לשמור את
ביטחונם. שכן העונשים המוטלים על תוקפי עובדי ציבור חמורים בהרבה מאשר על
תקיפת עובדים רגילים. החוק (סעיף 34 כ"ד לחוק העונשין) מגדיר את בעלי התפקידים הנחשבים לעובדי ציבור ואלה הם:
- מי
שעובדים ברשויות חינוך מקומיות וברשויות המקומיות בכלל, במוסד לביטוח
לאומי, במועצות דתיות, בהסתדרות הציונית העולמית, בבנק ישראל, בקרן הקיימת
לישראל, בלשכת שירות התעסוקה, בקרן היסוד וגם מי שעובדים בגופים, קרנות
ומפעלים שהממשלה שותפה בהנהלתם, מדובר בשופטים, שוטרים, עובדי עירייה,
פקחים ופקידי משרדי הממשלה למיניהם.
- לעובד ציבור יש מעמד מיוחד בתור
שליח של מוסדות המדינה ושלטון החוק. המדינה היא זאת שמציבה את עובד הציבור
בתפקידו כדי שזה יוכל לתת את המענה ההולם והטיפול בשם המדינה ובשמן של
הרשויות השונות על הצד הטוב ביותר. על כן פגיעה בעובד כזה היא פגיעה ברשות
עצמה ובעבודתה באופן שפוגע באינטרס הציבורי במידה רבה יותר מתקיפה רגילה
ומכאן החומרה היתרה של מעשי תקיפה המכוונים כלפי אותם עובדי ציבור.
תקיפת עובד ציבור
עבירה
של תקיפת עובד ציבור מוגדרת בסעיף 382 (א) לחוק העונשין, על פיו אדם אשר
תוקף עובד ציבור מכל סוג - דינו עד 3 שנות מאסר. במידה שהתוקף התכוון
להכשיל את הנתקף בתפקידו או למנוע או להפריע לו במילוי התפקיד או שהיה חמוש
בנשק קר או חם, או שהתקיפה הייתה בצוותא עם אנשים נוספים (יותר מ-2) אזי
דינו עד 5 שנות מאסר.
בנוסף, אדם אשר תוקף עובד חירום כאשר הוא מטפל
באדם שמצוי בסכנת חיים או בסכנה חמורה לשלום הגוף או שהוא עובד בחדר מיון
דינו עד 5 שנות מאסר. ההגדרה לעובד חירום על פי החוק היא: אח, מיילד, רופא,
סטז'ר ואדם הממלא תפקיד אחר בחדר המיון או במד"א. הסעיף גם מרחיב את
תכולתו למקרים בהם העובד אינו נחשב לעובד ציבור באופן פורמלי והוא רק נותן
שירות לציבור מטעם גוף ציבורי למשל מאבטח בבית חולים או במשרד ממשלתי וכו'.