אחד הנושאים הבוערים בסדר היום הציבורי בישראל הפך להיות התחבורה הציבורית. היום יותר מתמיד, מבינים הישראלים כי הגיעה העת להשתחרר מהרכב הפרטי ולעבור לתחבורה ציבורית. מדוע? ובכן, כל מי שניסה להגיע ברכב לאזור המרכז בבוקר יספר על פקקים עצומים.
זוכרים את הכבישים הריקים של אפריל 2020? ובכן הם התמלאו בחזרה ויותר מכך. מצב התנועה במדינת ישראל חמור מאי פעם וזה משפיע על הכיס של כולנו. החדשות הטובות הן שנראה שסוף סוף אנחנו עומדים לקראת שינוי לטובה שיאפשר לכולנו לבחור נכון וליהנות מתחבורה ציבורית אמינה ונוחה באוטובוס, ברכבת, ובאמצעים נוספים. אבל איך הכל התחיל?
ההגה בידיים של אגד, כבר 90 שנה...
ההיסטוריה של התחבורה הציבורית בישוב העברי בישראל מתחילה עם כניסתו של המנדט הבריטי בישראל, לפני כמאה שנים לערך.
עד לתחילת שנות השלושים של המאה הקודמת, התניידו אנשי הישוב במשאיות ישנות עד שהיזמים החלוצים הבינו כי יש לבנות מארג תחבורתי יציב ומאורגן לאוכלוסייה ההולכת וגדלה. קבוצת אגד, שהייתה למעשה התאגדות של מספר חברות תחבורה ציבורית שפעלו אז, הוקמה בשנת 1933.
עיקר פעילותו של הקואופרטיב החדש התרחשה במשולש שבין תל אביב חיפה וירושלים ובמקביל נפתחו קווים קבועים למדינות השכנות, ירדן, מצרים, סוריה ועירק.
שלוש שנים לאחר הקמת המדינה, דחף שר התחבורה דאז דוד רמז, לייצר קואופרטיב ארצי שיאחד כוחות ומשאבים ויסייע למאמצים הכבירים הכרוכים בהכנת התשתית הכלכלית והחברתית של ארץ ישראל הצעירה. חודשים ארוכים של ישיבות סוערות הביאו ליצירתו של אש"ד, ראשי התיבות של אגד, שחר ודרום יהודה, ששינה שמו תקופה קצרה לאחר מכן לאגד, ע"פ המלצתו המקורית של אחד, חיים נחמן ביאליק שמו.
בתחילת שנות ה-80 שינתה אגד פניה הודות להחלפת צי האוטובוסים שלה בדגמים חדשים ומפוארים של חברת מרצדס הגרמנית. אל אלו הצטרפו אוטובוסים המותאמים לתחבורה עירונית מתוצרת וולבו ומאן, שהשלימו את הפיכתה של אגד לחברה מודרנית העורכת שימוש יומיומי במיטב הטכנולוגיה המוטורית שבנמצא.
הרפורמה יצאה לדרך
בשנות התשעים של המאה הקודמת יצאה לדרך רפורמה שעיקרה פתיחת התחבורה הציבורית לתחרות לטובת ייעול ושיפור השירותים המוצעים. כתוצאה ממנה התווספו ב- 2001 כעשרה מפעילים חדשים האחראים לעשרות קווי נסיעות נוספים. במקביל לחדירת החברות החדשות, ביצע משרד התחבורה רפורמה משמעותית בתעריפי הנסיעה והוזיל אותם ב- 20-50%.
הרחבת אפשרויות התשלום באפליקציות לנוסעי התחבורה הציבורית מאפשרת כיום לכל הנוסעים ליהנות מתעריפים אטרקטיביים במיוחד המותאמים לנסיעות שהם מבצעים במהלך החודש באמצעי התחבורה הציבורית השונים.
אגד במקום הראשון במדד השירות בתחבורה הציבורית
נכון לשנת 2022 אגד ממשיכה להוביל את מפעילי התחבורה הציבורית במדד השירות של משרד התחבורה. המדד נקבע באופן אמפירי ונבדק מידי חודש בקרב כל חברות האוטובוסים הפעילות בישראל. אגד מצליחה לשמור על המקום הראשון באופן מסורתי, ואף להמשיך ולהשתפר, וכיום היא מחזיקה בציון של כ- 97%, מול ממוצע ענפי של כ- 85%. מהשירות המצוין של אגד נהנים כל התושבים באשכולות בהן היא פעילה: במטרופולינים ובפריפריה, בשירות העירוני והבין עירוני.
ממשלת ישראל מתעדפת את פיתוח התחבורה הציבורית
תקציב המדינה לשנת 2022 מביא בשורה משמעותית בתחום התחבורה הציבורית: הממשלה תקצבה את תחום התחבורה הציבורית בסכום כולל של 36 מיליארד שקלים, שרובו יוקדש לפיתוח תשתיות לתחבורה ציבורית. כמו כן תוקצבו 11.5 מיליארד שקלים לשיפור ושדרוג שירותי התחבורה הציבורית.
- החלטות הממשלה הנוכחית מעניקות הצצה למדיניות המתעדפת לתחום התחבורה הציבורית.
- אגרת הגודש אושרה בחוק ההסדרים בתקציב 2022 וצפויה להיכנס לתוקף בגוש דן לפי מתווה של 3 טבעות משנת 2025. ההכנסות מאגרת הגודש יופנו בחלקן לפיתוח התחבורה הציבורית.
- הסבסוד לתחבורה הציבורית עמד בתקציב האחרון על כ- 13 מיליארד שקלים, כמעט פי 2 מהתקציב הקודם לשנת 2019.
- בימים אלה נסללים נתיבי תחבורה ציבורית ונתיבים מהירים המעניקים עדיפות לאוטובוסים על חשבון הרכב הפרטי על מנת לשפר את השירות לנוסע ולייצר העדפה לתחבורה ציבורית.
- תכנית המטרו בגוש דן תוקצבה במסגרת אישור חוק המטרו ונקבעה לה מסגרת מימון של 50% מתוך תקציב המדינה.
הישראלים רוצים תחבורה ציבורית
במקביל לתוכניות הממשלה, דעתם של הישראלים משתנה בכל הנוגע לשימוש בתחבורה הציבורית. מחירי הדלק המאמירים, עלויות החזקת הרכבים הפרטיים והפקקים המתעצמים, יחד עם ההיכרות עם מערכות תחבורה ציבורית בחו"ל, גורמים לרבים מאיתנו להבין כי תחבורה ציבורית איכותית ונגישה תורמת לאיכות החיים שלנו. העדויות להעדפה של תחבורה ציבורית כבר ניכרות בשטח: בירושלים למשל 15% מבעלי הרכב הפרטי, המתגוררים בסמוך לתוואי הקו האדום של הרכבת הקלה בעיר, מעדיפים אותה על הרכב הפרטי מידי יום.
צועדים לתחבורה ציבורית לכולם
כאמור יש חדשות טובות בדרך והנה כמה מהן:
הרכבת קלה בגוש דן
בנובמבר 2022 הקו האדום של נת"ע יתחיל לשרת את תושבי המרכז וכרגיל, טוב שהידיים על ההגה הם של אגד, עם שינוי קל: את הקו האדום תפעיל חברת הבת של אגד – תבל, שכבר היום נערכת לכך במלוא המרץ.
תוך עשור אנו אמורים לראות שלושה קווי רכבת קלה ושלושה קווי מטרו פעילים לאורכו ולרוחבו את המטרופולין כולו שעתידים לשנות משמעותית את הרגלי הנסיעה של האזור המאוכלס בישראל.
הרכבת הקלה בירושלים
לקו האדום בירושלים אמורים להתווסף בשנים הקרובות שני קווים נוספים של רכבות קלות שיחצו את העיר המאוכלסת בישראל. פרויקט שער העיר אמור לחבר בין המערך התחבורתי הארצי לזה הירושלמי ולייצר מערך תחבורה הוליסטי שישנה מציאות בעיר הבירה.
פרויקט הרכבת הקלה בחיפה
כמו בירושלים, אמורה העיר ליהנות ממערך רכבות קלות במטרופולין חיפה. קווי רכבת ותחנות נוספות ייחנכו בעתיד הקרוב, דוגמת הקו לנצרת עילית ולטירת הכרמל.
פרויקט המסילה המזרחית
חיבור מסילת הרכבת בין לוד, השפלה והשרון עתיד להוות את החוליה המרכזית במערך המסילתי של מדינת ישראל. הפרויקט כולל הקמת מסילת ברזל כפולה מחדרה ועד תחנת הרכבת ראש העין צפון והוספת מסילה שנייה לאורך התוואי הקיים של מסילת הברזל, בקטע שבין תחנת ראש העין צפון ועד תחנת הרכבת לוד.
הנתיבים המהירים
מערך משולב להסעת המונים הכולל הקמת נתיבים מהירים בכניסה לערים, חניוני חנה וסע, מערך שאטלים ופלטפורמה להחלת מודלים של נסיעה שיתופית.
קישוריות: המפתח לתחבורה ציבורית איכותית
לצד כל אלה אנו רואים סוף סוף הבנה שתחבורה ציבורית איכותית מחייבת קישוריות ראויה בין כל אמצעי התחבורה. לכן, ככל שנתקדם בפיתוח תשתיות התחבורה הציבורית נראה מרכזי תחבורה משולבים שמאפשרים לנו להשאיר את הרכב בחניוני חנה וסע, לעלות למפלס הרחוב ולהמשיך משם באוטובוס, ברכבת ישראל, ברשת הרכבות הקלות או בשירותי תחבורה ציבורית עפ"י דרישה כדוגמת שירות תיקתק בירושלים וחיפה המופעל ע"י אגד.
אופניים ורכבים דו גלגליים הם חלק מהשינוי
לצד ההשקעה בתשתיות התחבורה הציבורית, מדינת ישראל והערים משקיעות משאבים ניכרים בפיתוח מערך שבילי אופניים, המתממשק עם אמצעי התחבורה הציבורית המתאימים, כמו רכבת ישראל ורשת הרכבות הקלות, כדי לאפשר לנו לבחור באלטרנטיבה בריאה, בטוחה וחכמה הרבה יותר מהרכב הפרטי
אגד – בחוד החנית של התחבורה הציבורית בישראל
אגד היא החברה הוותיקה והגדולה ביותר בתחום התחבורה הציבורית בישראל. פעילותה של החברה שזורה בקורותיה של מדינת ישראל ומנהליה לקחו חלק פעיל בפיתוח התחבורה הציבורית בישראל במהלך כל השנים לעצמאותה.
נכון להיום מחזור ההכנסות של אגד מסתכם בכ- 4 מיליארד שקלים והיא מחזיקה בנתח שוק של כ- 31% מכלל התחום בישראל. אגד מעסיקה כ- 9000 עובדים בישראל ובחו"ל, צי האוטובוסים שלה כולל 4000 אוטובוסים והיא מפעילה שירותי תחבורה ציבורית בהולנד ובפולין באמצעות חברת הבת – אגד אירופה.
לצד כל אלה, אגד מנהלת מערך לוגיסטי ייחודי מסוגו בישראל, הכולל 16 מוסכים, מפעל ייצור ומרכז הפצה לחלפי אוטובוסים בישראל.
הקבוצה נערכת למפה העתידית של התחבורה הציבורית באמצעות אסטרטגיה עסקית שמטרתה הרחבת הפעילות לתחומי פעילות עסקית חדשים, הנושקים לפעילות המסורתית שלה כדי להרחיב את בסיס הרווח ומנועי הצמיחה של החברה. אסטרטגיה זו כוללת בין השאר:
- שיפור מתמיד בביצועים, בעמידה ביעדי משרד התחבורה ובשירות לנוסע בתחום האוטובוסים.
- מעבר הדרגתי לאוטובוסים חשמליים והיערכות לשילוב אוטובוסים אוטונומיים בצי אגד.
- הגדלת הפעילות בתחום השירותים לתחום האוטובוסים בישראל והפיכה לספק מועדף בתחום.
- שילוב מערכי תחבורה חכמה, דוגמת תחבורה שיתופית, תחבורה על פי דרישה ועוד.
- השתלבות משמעותית בתחום הרכבות הקלות בישראל, באמצעות תפעול הקו האדום בתל אביב ובחינת השתלבות במכרזי הרכבות הקלות בערים אחרות.
בכך אגד מבקשת להמשיך ולהוביל את תחום התחבורה הציבורית בישראל ולקחת חלק פעיל בגיבושה בעתיד.