נציגי חברות התחבורה הציבורית שנטלו חלק באירוע טענו כי העובדה שהרגולטור דורש מחברות התחבורה הציבורית להתחייב במכרזים להפוך את צי הרכב הבינעירוני שלהן כך שתוך עשור מחצית מהאוטובוסים העירוניים יהיו בעלי הנעה חלופית (חשמל או גז טבעי) לא תוכל לעמוד במבחן המציאות שכן להקמת תשתיות טעינה חשמלית או של גז טבעי נדרשת השקעה כספית גבוהה שהמפעילים לא יכולים לעמוד בה, וגם לא יבואני האוטובוסים.
נציגי החברות טענו כי יש קושי כיום באיתור מקומות להקמת תחנות הטעינה הללו. יעקב חומסקי סמנכ"ל חברת "מטרופולין" אמר כי נוצר מצב אבסורדי שבו רשויות מקומיות מתכוונות לאסור על רכב מזהם (דיזל) להיכנס לתחומן, אבל מנגד מסרבות לאשר הקמת תחנות טעינה - בעיקר לגז טבעי בתחומן. במצב הזה- אומר חומסקי אוטובוסים מונעים בגז נאלצים לנסוע ריקים למרחק גדול כדי לתדלק עצמם בגז מה שהופך את השימוש בגז טבעי ללא כדאי כלכלית.
בליליוס: בשנתיים האחרונות לא נעשה דבר לקידום הקמת תשתיות טעינה
לבקורת הזו הצטרף גם אלי בליליוס יו"ר חברת סופרבוס וגולדן דרגון: נכון שלפני שנתיים ניתנו מענקים לחברות שהתחייבו לרכוש אוטובוסים מופעלים בחשמל וגז טבעי. אוטובוס חשמלי זכה במענק של 400 אלף שקל ואוטובוס מונע בגז - 200 אלף שקל. אבל מאז לא קרה כלום. פשוט לא חשבו מספיק איך ניתן ליישם את הדרישה במכרזים לאוטובוסים עירוניים מונעים בדלק חלופי מבלי שיש תשתיות מתאימות. כך למשל אנחנו נאלצים לתדלק אוטובוסים בגז טבעי בחניונים שלנו באמצעות מיכליות. אבל מה קורה אם מיכלית נתקעת ואינה מצליחה להגיע לחניון לתדלוק? צי שלם של אוטובוסים מושבת. אז אין די בכך שיש דרישה להעביר 50% מצי האוטובוסים עד שנת 2030 לשימוש באנרגיה חלופית - חייב להינתן פתרון ליצירת תשתית של תחנות תדלוק בפריסה רחבה.
חברי הפאנל. שלישי מימין ניר לנדאו - מנהל חטיבת הרכש של אגד ניר לנדאו מנהל חטיבת הרכש באגד הצטרף גם הוא למבקרים: אחת הסיבות שאגד לא נכנס לרכש של אוטובוסים מונעים בגז הוא העדר תשתיות תדלוק. אנו העדפנו להצטייד באוטובוסים חשמליים משום שהצלחנו בסיוע ממשלתי להקים תשתית תדלוק באזור מפרץ חיפה ואנו מפעילים שם אוטובוסים 25 אוטובוסים חשמליים ובקרוב יתווספו לנו 10 נוספים, ובסך הכל במהלך השנה הקרובה יופעלו באזור חיפה 50 אוטובוסים חשמליים. בימים אלה מוקמת חוות טעינה חשמלית גם בירושלים. אבל בעוד שבתחום הטעינה החשמלית הצליחו לפרוץ את מחסום תשתיות הטעינה - לא הייתה הצלחה דומה במציאת פתרון לתחנות גז.
דניאל צוקר מנהל תחום תחליפי דלקים במשרד ראש הממשלה קרא לנציגי כל המשרדים הנוגעים בתחום: תחבורה, אוצר, אנרגיה ושמירת הסביבה להקים וועדה בין-משרדית משותפת יחד עם נציגי חברות התחבורה הציבורית, יבואני האוטובוסים ונציגי הרשויות המקומיות כדי למצוא פתרונות לאיתור שטחים להקמת תחנות תדלוק בגז טבעי שיאפשרו שימוש בגז להנעת אוטובוסים. ניר משה, סמנכ"ל תכנון במשרד התחבורה אמר כי משרד התחבורה עובד יחד עם משרד האנרגיה לאיתור מקומות להקמת חוות תדלוק לגז וחשמל וכי הושקע כבר סכום של 100 מיליון שקל בהקמת 37 תחנות תדלוק לחשמל וגז שיתחילו לפעול תוך שנתיים-שלוש. גם הוא הצטרף ליוזמה להקמת וועדה בין-משרדית שתפעל לקידום הנושא.
צוקר הוסיף כי הרגולטור לא מצפה לכך שמפעילי תחבורה ציבורית יקימו בעצמם תחנות טעינה. היעד שהצבנו לעצמנו הוא שלכל מסוף תהיה תחנת טעינה לאוטובוס חשמלי עם תמיכה מתאימה של רשת החשמל שיוקמו על ידי הממשלה שכן מדובר בעלויות גבוהות והפתרון צריך להיות של הרגולטור. וועדה בין משרדית שתפעל לביטול החסמים הקיימים כיום להקמת תחנות הטעינה תוכל לסייע רבות בפתרון הבעיה.
מיניבוס חשמלי אוטונומי
חברת "אוטו חן" יבואנית גולדן דרגון הסינית השיקה באחרונה בארץ דגם של מיניבוס חשמלי אוטונומי שמסוגל לנוע בלי נהג. החברה ממתינה לקבלת אישור ממשרד התחבורה להפעיל את המיניבוס האוטונומי בקמפוסים סגורים.
המיניבוס האוטונומי של גולדן דרגון המיניבוס מיועד להסעת 14 נוסעים בישיבה + נהג ו-15 נוסעים בעמידה. אורכו של המיניבוס 6.45 מטר, רוחבו 2.20 מטר וגובהו 2.695 מטר. הוא שוקל 6,400 ק"ג.
מהירותו המרבית 50 קמ"ש וטווח הנסיעה שלו מטעינה לטעינה הוא 195 ק"מ. ההספק של המנוע נע בין 50 -0 90 קילוואט והמומנט המרבי - 320 ניוטון. הוא מונע באמצעות מצברי ליתיום יון. החברה מעניקה 3 שנות אחריות לרכב או 200 אלף ק"מ.
באגד אין כרגע כוונה להצטייד באוטובוסים אוטונומיים.