אגד אירופה מרחיבה את הפעילות בהולנד

אפי ארבל מנכ"ל אגד אירופה: אנו מרחיבים את הפעילות שלנו בהולנד לאחר שהצלחנו להביא אותה לרווחיות | חברת ESB שפועלת בהולנד זכתה באחרונה במיכרזים חדשים להפעלת תחבורה ציבורית במדינה ומתכננת להתמודד על מיכרזים נוספים | בפולין מצמצמים פעילות בפרברים ומתרכזים בפעילות עירונית בוורשה וקרקוב | נבדוק הזדמנויות להרחבת פעילות במדינות נוספות אבל רק אם יהיה ברור שהן יניבו רווח לחברה", אומר ארבל | בחברה נערכים ל"חישמול" מיכרזי התחבורה העירונית באירופה בשנים הקרובות

מאת בני ברק

לפני יותר מעשור, בשנת 2006 כשבהנהלת אגד התחילו לחוש שמשהו עלול להשתנות במפת הפעילות של התחבורה הציבורית בישראל - הוחלט שיש לחפש לאגד מקורות רווח חדשים. הניסיון והידע הרב שצברה אגד בהפעלת תחבורה ציבורית בישראל היוו בסיס טוב כדי להשתמש בידע הזה להפעלת תחבורה ציבורית בחו"ל. מדינות מזרח אירופה שהחלו אז להתאושש משנות הקיפאון הארוכות של המשטר הקומוניסטי (פולין ובולגריה) היוו יעד קוסם להרחבת הפעילות של אגד מעבר לים. בהמשך, גם הולנד שפרסמה מיכרזים להפעלת תחבורה ציבורית מודרנית התאימה לתוכניות של אגד.

תחת האג'נדה הזאת הוקמה "אגד אירופה" שנשלטת על ידי אגד אחזקות. החברה החלה בפעילות בבולגריה ובפולין, התרחבה בהמשך להולנד ובכוונתה לבחון אפשרויות להרחבת הפעילות למדינות נוספות באירופה.


אוטובוס חשמלי מפרקי בהרצה לקראת פתיחת הקו החשמלי מאדם לאמסטרדם
אוטובוס חשמלי מפרקי בהרצה לקראת פתיחת הקו החשמלי מאדם לאמסטרדם

התחלה מבטיחה


בתום 5 שנות פעילות, בשנת 2012, נכתב באתר של החברה: "תוך 5 שנים בלבד מאז עשתה את צעדיה הראשונים כשרכשה בפולין חברת אוטובוסים קטנה בעלת 50 אוטובוסים, הפכה "אגד אירופה" לתאגיד תחבורה ציבורית אירופאי מן השורה הראשונה. צמיחתה של "אגד אירופה" מאופיינת בנתוני פיתוח עסקי גבוהים במיוחד כשבבעלותה כיום צי של כ-1800 אוטובוסים. כך, מפעילה כיום "אגד אירופה" בכמה ערים גדולות אירופאיות ובפריפרייה קשת רחבה של קווי תחבורה ציבורית ומספקת בכל יום למאות אלפי נוסעים שירות אמין, מדוייק, יעיל ונוח".

אלא שהחלום היה ורוד מדי. בשנים הבאות התברר שהפעילות בחו"ל לא השיגה את התוצאות המקוות. בניתוח לאחור התברר כי נעשו טעויות בקריאת מפת הפעילות באותן מדינות ולא כל מה שהיה נכון ומוכר מהשוק הישראלי תאם את הפעילות בחו"ל. הפעילות בבולגריה הופסקה לחלוטין, ובפולין צומצמה הפעילות לאזורים שבהם ניתן להרוויח.  הולנד, שגם בה נגרמו לאגד הפסדים - עברה בשנים האחרונות לרווח. בחודשים האחרונים זכתה EBS בשני מכרזים חדשים בהולנד ובשנים הקרובות צפוייה רווחיות הולכת וגדלה.

את אגד אירופה מנהל מאז שנת 2011 אפי ארבל. אפי (53), הגיע לחברה עם רקורד עשיר. הוא בעל תואר שני בכלכלה ומנהל עסקים מהאוניברסיטה העברית בירושלים ושימש בעבר סמנכ"ל כספים בנמל אשדוד ובחברת עשות אשקלון ולפני כן היה ראש תחום הבריאות באגף התקציבים באוצר. הוא החליף בתפקיד מנכ"ל אגד אירופה את גל הרשקוביץ שניהל את החברה מאז שנת 2006 והחליט לחזור לאוצר, שם הוצע לו תפקיד הממונה על התקציבים. במסגרת תפקידו, אפי אחראי כיום על הפעילות של אגד אירופה בפולין ובהולנד, לאחר שהפעילות של אגד בבולגריה נמכרה.


אפי ארבל מנכ"ל אגד אירופה (באמצע) עם ווים קארבר מנכ"ל EBS (מימין) ואלדרט פנס סמנכ"ל התפעול של EBS בארוע הזכיה במיכרז החלנדן בהולנד
אפי ארבל מנכ"ל אגד אירופה (באמצע) עם ווים קארבר מנכ"ל EBS (מימין) ואלדרט פנס סמנכ"ל התפעול של EBS בארוע הזכיה במיכרז החלנדן בהולנד

הפעילות בהולנד מתרחבת


לפני מספר שבועות הרימו כוסית בחברה, זאת לאחר שחברת הבת ההולנדית EBS זכתה בשני מכרזים נוספים להפעלת תחבורה ציבורית. הראשון -  באזור וורן פוטן דרומית לרוטרדם, באזור הנמל. מדובר במכרז שתוצאותיו פורסמו בחודש דצמבר 2017, כשהזוכה היא EBS. במסגרת המכרז הזה תפעיל החברה 60 אוטובוסים החל מחודש דצמבר השנה (2018) כשהייחוד שלהם יהיה שהם מונעים בגז ירוק. המכרז הוא לתקופה של 10 שנים.

מכרז שני שבו זכתה חברת הבת ההולנדית של אגד הוא להפעלת תחבורה ציבורית באזור החלנדן בסמוך להאג. זה מכרז גדול יותר שבו יופעלו 130 אוטובוסים והוא לתקופה של 11.5 שנים. הפעלת האוטובוסים בקו הזה תתחיל לקראת חודש אוגוסט 2019. מתוך 130 האוטובוסים שיופעלו באזור כ-100 יופעלו במנועי גז היברידי. אלה הם מנועים שפועלים על גז אבל גם מנצלים את האנרגיה השיורית שנוצרת בעת בלימה או בירידות ומפיקה ממנה אנרגיה חשמלית. שאר האוטובוסים באשכול הקווים הזה יהיו בעלי הינע חשמלי.

אז לכאורה - מדובר במהלך עסקים רגיל. אלא שאין זה ממש כך: "עד לפני 4 שנים הולנד נחשבה לבעיה בעסקי אגד אירופה", אומר אפי ארבל. "במכרז הראשון שבו זכתה אגד אירופה בהולנד לפני כ-7 שנים להפעלת 33 קווי אוטובוס באזור ווטרלנד שמצפון לאמסטרדם נרשמו הפסדים גבוהים בשלוש השנים הראשונות להפעלה. לאחר שזיהינו את גודל הבעיה, פנינו לרגולטור ההולנדי - רשות התחבורה הציבורית של אמסטרדם - בבקשה שילכו לקראתנו במה שניתן. הם הבינו את המצוקה שאליה נקלענו ומאחר שהיו מרוצים מאוד מרמת השירות של EBS, הם נרתמו לסייע לנו לצאת מהבוץ.

כמובן שאת תנאי המכרז לא היה ניתן לשנות. החוזה לא אפשר לנו להעלות תעריפים וגם לא לקבל תוספת סובסידיה ובוודאי שלא לצמצם את מספר הקווים. אבל בתיאום עם הרגולטור שינינו את מפת התנועה במטרה להתייעל ולחסוך בהוצאות. צעד נוסף ששינה את המצב הפיננסי היה הנכונות של רשות התחבורה הציבורית של אמסטרדם להחליף לנו הלוואה יקרה שלקחנו בבנק לרכישת 200 אוטובוסים שהופעלו במסגרת המכרז - בהלוואה בריבית נמוכה יותר שקיבלנו מרשות התחבורה הציבורית של אמסטרדם.

איזון בפעילות עם צפי לרווחים


שיתוף הפעולה הזה, יחד עם צעדי ייעול נוספים בהם נקטנו, איפשר לנו להגיע לאיזון שוטף בתפעול שרותי התחבורה באזור החל מהשנה הרביעית ולאחר מכן הצלחנו לעבור לרווח. "אני מעריך", אומר אפי, "שעד לתום חוזה זה בסוף שנת 2011 נצליח להחזיר חלק ניכר מהפסדי העבר". כיום EBS נחשבת לחברה יעילה ביחס למתחרות, ומתוצאות סקר שנתי המבוצע ע"י ממשלת הולנד ובא לבחון את שביעות רצון הנוסעים, עולה כי רמת השירות של EBS הינה הטובה ביותר בהולנד.

  "כשראינו שאנו מצליחים להתאזן, ולאחר שלמדנו להכיר טוב יותר את רזי תפעול התחבורה הציבורית בהולנד – התחלנו לבחון אפשרות להשתתף במכרזים נוספים במדינה זו. הקמנו צוות שעליו הוטלה המשימה להשתתף במכרזים חדשים המתפרסמים בהולנד. במכרזים הראשונים לא זכינו, אולם ממכרז למכרז הפקנו לקחים והתמקצענו ולפני חצי שנה זכינו במכרז וורן פוטן להפעלת כ-60 אוטובוסים המונעים בגז טבעי (CNG)".

בהמשך הגשנו הצעה גם למכרז של הפעלת תחבורה ציבורית באזור החלנדן וגם בו זכינו לפני מספר שבועות. מדובר במיכרז להפעלת תחבורה ציבורית באזור שבין רוטרדם להאג. במיכרז זה יופעלו 130 אוטובוסים והוא ל-11.5 שנים. מתוך 130 האוטובוסים כ-100 יופעלו בגז היברידי והאחרים יהיו חשמליים. באמצעות האוטובוסים החשמליים נפעיל את כלל התחבורה הציבורית העירונית בערים דלפט וזוטמיר הנמצאים בשטח הזיכיון וכל אחת מהן מונה יותר ממאה אלף תושבים. לפי תנאי המכרז, הפעלת האוטובוסים באוזר תעבור לחברת EBS בעוד שנה (אוגוסט 2019).


אוטובוס בקו מהאי מרקן לאמסטרדם
אוטובוס בקו מהאי מרקן לאמסטרדם


פרוייקט הולנדי נוסף בתחום התחבורה הציבורית שיופעל על ידי חברת EBS כבר בשבועות הקרובים הוא שרות של 10 אוטובוסים חשמליים מיפרקיים (18 מטר). האוטובוסים הללו יסעו בקו מאמסטרדם לוולנדם ולאדם, מרחק של 25 ק"מ. באדם הם יוטענו באמצעות מטענים מהירים מאוד כדי לחזור מיד לאמסטרדם וחוזר חלילה. טווח הנסיעה היומי שלהם יהיה יותר מ- 350 ק"מ והם יסעו על הקו הזה הלוך וחזור. כל אוטובוס מתוכנן לגמוע 130 אלף ק"מ בשנה. יצויין כי באירופה, וכניראה שגם בעולם, לא קיימים פרוייקטים של אוטובוסים חשמליים, שנוסעים כמות גדולה כל כך של קילומטרים, והדבר מתאפשר בזכות הטעינה המהירה והמהירות הגבוהה יחסית של הקו.  את האוטובוסים הללו נרכוש מהיצרן, יחד עם מערכת טעינה ואחריות גם לגבי הסוללות והמטענים. היצרן היא חברת VDL (חברה בלגית- הולנדית) הנחשבת כיום ליצרן האירופי המוביל בייצור רכב חשמלי.

ומדוע לא לרכוש אוטובוסים סיניים להפעלה בהולנד?
אפי ארבל: בדקנו אפשרות לרכוש אוטובוסים סיניים - אבל המיסוי שמוטל באירופה על יבוא רכב מהמזרח הרחוק ועלות ההובלה שלהם מהמזרח הרחוק לעומת הקרבה של היצרן האירופי - הכריעו את הכף לטובת VDL. לגבי הפרוייקט הזה, ההחלטה היתה אף קלה יותר, מפני שליצרניות הסיניות אין ניסיון מספיק בייצור והפעלת אוטובוסים בטעינה מהירה הנדרשים במקרה זה.

השוק האירופי מתחשמל


כיום כל היצרנים האירופים מפתחים אוטובוסים חשמליים משום שזה העתיד המסתמן לתפעול תחבורה ציבורית באירופה בשנים הבאות. הולנד נחשבת כיום למדינה המחושמלת ביותר באירופה, לפחות בכל הקשור להפעלת תחבורה ציבורית. היעד ההולנדי הינו שהחל משנת 2025 כל האוטובוסים העירוניים והפרבריים החדשים יהיו חשמליים ומשנת 2030 ואילך ינועו בכבישים אך ורק אוטובוסים חשמליים. המכרזים לתחבורה ציבורית מציבים דרישות בהתאם ליעדים אלה וממכרז למכרז ישנה מגמה של הרחבת הדרישות לאוטובוסים חשמליים. מאחר וגם מדינות אירופה האחרות מצטרפות למגמה (אם כי בקצב איטי מהקצב ההולנדי), נערכות יצרניות האוטובוסים הגדולות באירופה (מאן, מרצדס, איווקו, וולבו וסקניה) לפיתוח וייצור אוטובוסים חשמליים. מרצדס הציגה לאחרונה את האוטובוס החשמלי שלה וצפוי כי בשנה הקרובה יחלו גם היצרניות הגדולות האחרות לקבל הזמנות לאוטובוסים חשמליים.

לדברי אפי ארבל - בשונה ממה שקיים בארץ - בהולנד אין מחסור בנהגי אוטובוסים. "כשחברה זוכה במכרז עוברים אליה כל הנהגים שעבדו בחברה שהפעילה את קווי התחבורה הציבורית באותו אשכול עם כל הזכויות שצברו באותה חברה. ההולנדים מאוד מקפדים על ניהול הוגן של מיכרזים. כך למשל באחרונה הסתבכה חברת הרכבות הלאומית ההולנדית כאשר באחד ממכרזי האוטובוסים שבהם זכתה חברה בת שלה- התברר שהיא נעזרה בשרותים שניתנו לה על ידי עובד שהיה מנוע מלעבוד אצלה עקב הסכם אי תחרות שחתם עם מעסיק קודם. בעקבות חשיפת הענין- בוטלה הזכייה במכרז, פוטרו מנהלי חברת הרכבות הלאומית וחברת הבת, ובסופו של דבר נמכרה חברת הבת לחברה איטלקית.

ומה בפולין?
אגד פועלת בפולין באמצעו חברת "מוביליס". הפעילות העיקרית הינה הפעלת תחבורה ציבורית עירונית בוורשה ובקרקוב ומדובר בפעילות רווחית. בעבר רכשה מוביליס ממשלת פולין חברות תחבורה ציבורית אזוריות (PKS-ים). בחלוף השנים התברר שהביקוש לתחבורה ציבורית אזורית בפולין הולך ויורד, בעיקר עקב גידול משמעותי ברכישת רכבים פרטיים (בעיקר יד שניה מגרמניה). ההכנסות של ה- PKS-ים ירדו, ובעקבות זאת הוחלט על צמצום מאסיבי בפעילות. נכון להיום הופסקה הפעילות בשישה PKS-ים מתוך העשרה שרכשנו ובחודשים הקרובים אנחנו מתכננים להפסיק פעילות של שתי חברות נוספות. בוורשה זכינו במיכרז חדש שבו אנו מפעילים החל מחודש יוני השנה 61 אוטובוסים היברידים מתוצרת חברת מאן הגרמנית.

כפי שניתן לראות, הרשויות בהולנד ובפולין אינן מחכות בחיבוק ידיים להבשלת הפתרון החשמלי אלא עוברות באופן הדרגתי להינעים חילופיים. כתוצאה תהפוך אגד אירופה בשנה הקרובה מחברה המונעת בדיזל בלבד לחברה מגוונת המפעילה גם אוטובוסים היברידים, אוטובוסים המונעים בגז (CNG), אוטובוסים מסוג גז היברידי ואוטובוסים חשמליים.

ככלל, אגד אירופה אימצה אסטרטגיה לפיה עליה להתמקד ולהרחיב את הפעילויות הרווחיות (הולנד, תחבורה עירונית בפולין), תוך היפרדות מפעילויות שאינן רווחיות (PKS-ים, בולגריה). המכרזים בהם זכינו לאחרונה בהולנד ובפולין, הינם בהתאם לאסטרטגיה זו ומעמידים את אגד בנקודת זינוק מצויינת לקראת השנים הבאות.

האם יש כוונה להרחיב את הפעילות של אגד אירופה גם לאחר חתימת ההסכם החדש עם הממשלה?
אפי: "העדיפות הראשונה שלנו כרגע הינה הרחבת הפעילות הרווחית בהולנד ובפולין. במקביל אנו בוחנים אפשרויות כניסה למדינות אחרות מתוך רצון למצוא הזדמנויות מעניינות נוספות. כמובן שנבחן כל הזדמנות חדשה בזכוכית מגדלת ונקדם אותן רק אם נהיה משוכנעים בפוטנציאל הרווחיות שלהן", מסכם אפי.