מאת בני ברק ועידן יגודה
300 אוטובוסים חדשים צפויים לעלות לכבישי הארץ עד סוף שנת 2019 ולהפוך את אגד לאחת החברות בעלת צי האוטובוסים החדישים והמתקדמים ביותר בישראל, מה שיאפשר לשפר את רמת השרות לנוסעים. ניר לנדאו מנהל חטיבת הרכש באגד מסר ל"דרייבר" שהאוטובוסים החדשים יגיעו לארץ רק לקראת סוף שנת 2018, ובמהלך 2019 .
המסה העיקרית של הרכש החדש תהיה של אוטובוסים עירוניים. מדובר כאן במימוש האופציה שנחתמה עם ספקי האוטובוסים העירוניים בחוזה הקודם לרכש של אוטובוסים נמוכי רצפה של מאן, ודגמי וולו B8R נמוכי כניסה. רק 53 אוטובוסים שירכשו במסגרת תכנית הרכש החדשה - יהיו אוטובוסים בינעירוניים: 50 מהם יהיו מתוצרת היצרן הסיני יוטונג ו-3 של יצרן סיני אחר - גולדן דרגון. בנוסף ירכשו 9 מיניבוסים (מרצדס) המיועדים ל-27 נוסעים - 14 בישיבה ו-13 בעמידה.
אז יצאנו לשמוע מפיהם של אנשי חטיבת הרכש באגד, ניר לנדאו מנהל החטיבה וניסים בעבור מנהל תחום רכש אוטובוסים ודלק ומפי יוסי כהן מנהל החטיבה הטכנית, על תכניות הרכש החדשות והשיקולים לרכישה, ועל קליטתם של האוטובוסים החשמליים באגד והתוכניות להגדיל את מספרם.
הזמנת האוטובוסים החדשים נדחתה עד להשלמת ההסכם עם המדינה
ניר לנדאו מנהל חטיבת הרכש באגד אומר שהאוטובוסים החדשים יגיעו לארץ רק לקראת סוף שנת 2018, ובמהלך 2019. "הזמנת האוטובוסים החדשים נדחתה בגלל העיכובים בחתימת ההסכם החדש עם הממשלה ולכן יצאה רק במהלך חודש יוני. ניר לנדאו וניסים בעבור מציינים כי מבין 138 האוטובוסים העירוניים מתוצרת מאן (נמוכי רצפה) 50 אוטובוסים יהיו בעלי 3 דלתות על מנת לאפשר קליטת נוסעים גם בדלתות האחוריות. 45 מבין האוטובוסים יהיו מתוצרת וולוו נמוך כניסה (B8R) שמתוכננים לפעול באזורים מישוריים משום שהם מצויידים במנוע בעל הספק קטן יותר. 70 כאלה כבר עובדים בקווים אגד ועתה יצטרפו אליהם 45 נוספים.
במסגרת הרכש יקלטו 44 אוטובוסים מפרקיים בעלי 3 דלתות מתוצרת מאן ו-10 אוטובוסים חשמליים. האוטובוסים העירוניים בני 3 דלתות (אורכם 12 מטר) מהווים חידוש באגד, שכן עד כה הם היו בני 2 דלתות בלבד. תוספת דלת שלישית תאפשר לקצר את זמן השהייה שלהם בתחנות האיסוף שכן קליטת הנוסעים תעשה בכל 3 הדלתות. אז נכון שזה יהיה על חשבון מקומות הישיבה- אבל הרי מדובר באוטובוס עירוני שבו תחלופת הנוסעים מהירה ומרחקי הנסיעה לרוב הנוסעים – קצרים. עשרה האוטובוסים החשמליים הנוספים שיקלטו באגד מיועדים לפעול בירושלים, אבל מאחר שאין עדיין תשתית מתאימה לטעינתם- הם ישובצו בינתיים לפעול באזור חיפה והקריות. הרכישה תכלול גם 9 מיניבוסים מתוצרת מרצדס שיבנו ב"מרכבים".
לגבי האוטובוסים הבינעירוניים: מדובר ברכישת 53 אוטובוסים מתוצרת סין, מהם 50 אוטובוסים מתוצרת יוטונג ו-3 של גולדן דרגון. כל האוטובוסים החדשים יגיעו משופרים בעקבות הערות שהועברו ליצרנים הסיניים על ידי החטיבה הטכנית שבראשה עומד יוסי כהן.
מרחיבים את צי האוטובוסים החשמליים
יוסי הוא הוא האיש שליווה במהלך השנה האחרונה את קליטתם של 25 האוטובוסים החשמליים הראשונים באגד. "זו היתה משימה מורכבת ולא פשוטה", מספר יוסי. "מדובר באוטובוסים ובטכנולוגיה שלא היה אתם ניסיון קודם באגד. הפעלתם חייבה הכנת תשתית טעינה מורכבת ל-25 האוטובוסים הראשונים שנקלטו באזור חיפה והקריות" הוא מסביר. "למדנו הרבה במהלך השנה הזו והיו גם מחלות ילדות שאנו מתקנים תוך כדי תנועה, בשיתוף פעולה מלא עם היצרנים".
האוטובוסים החשמליים יהפכו במהלך השנים הקרובות למסיעים הדומיננטיים בתחבורה העירונית והפרברית, בעולם כולו וגם בישראל. הדרישה להפחתת רמת זיהום האוויר היא זו שמכתיבה כיום את סוג ההנעה לאוטובוסים. "המשרד לשמירת הסביבה פרסם תקנות המחייבות את כל מפעילי התחבורה הציבורית להגיע למצב שבו 3% מצי הרכב העירוני שלהם יהיה של אוטובוסים בעלי הנעה חלופית לא מזהמת. מדובר בצו אישי שבו מוטלת האחריות ליישום התקנה על מנהלי החברות . המשמעות לגבי אגד היא שצי החשמליות יהיה בן 60 אוטובוסים בעלי הנעה חלופית שאגד יחוייב להפעיל עד 2020. דרישה זו קיימת גם בהסכם הסובסידיות החדש" אומרים ניר לנדאו ונסים בעבור. "אנו מפעילים כבר 25 אוטובוסים חשמליים באזור חיפה והקריות, 10 נוספים שמיועדים כאמור לאזור ירושלים יגיעו בקרוב ו-25 נוספים נצטרך לרכוש עד 2020 כדי לעמוד בדרישות".
מימין לשמאל: גולדן דרגון חשמלי בבניה במפעל מרכבים, גולדן דרגון שנבנה במרכבים, הקוקפיט של הגולדן דרגון שנבנה במרכבים
ובינתיים הטילה מזכירות אגד הטילה על אגף תו"פ לבצע עבודת מטה לשיבוצם של 185 אוטובוסים חשמליים בפריסה ארצית בין סניפי אגד. "הרכישה תבוצע בשתי פעימות" אומרים ניר וניסים: "בראשונה ירכשו 85 אוטובוסים חשמליים - כולל 60 האוטובוסים שאותם מחוייבת אגד לקלוט עד 2020 ורכישת 100 אוטובוסים נוספים עד שנת 2024 . בתכנית הפריסה תילקח בחשבון ההפרטה העתידית של קווי התחבורה הציבורית שמופעלים כיום על ידי אגד כולל התשתיות הנדרשות. באגד יצטרכו גם להיערך לתכנון תשתיות טעינה ל-185 האוטובוסים מהם 25 ראשונים שיקלטו בקריות, התוכניות הללו יובאו לאישור המזכירות עד ינואר 2019".
מה שעומד כרגע על הפרק הוא כאמור רכש של 10 אוטובוסים חשמליים נוספים מהם 7 של חברת BYD ו-3 של גולדן דרגון. האוטובוסים של גולדן דרגון יבנו בארץ במפעל "מרכבים" למעשה האוטובוס הראשון כבר ניבנה והוא שנמצא עכשיו בשלבי הרצה", אומר יוסי כהן. גם מפעל "הארגז" קיבל כבר שילדה אחת כדי לתכנן את בניית המרכב של האוטובוסים החשמליים שהוא ירכיב בארץ. עשרת האוטובוסים החדשים יופעלו בשלב זה בסניף הקריות שם קיימת כבר תשתית טעינה, וזאת עד להשלמת תשתיות הטעינה בירושלים, לשם יועברו עם השלמת התשתיות במקום".
"עלה נעלה" - החשמליים מטפסים לכרמל
כשהוחלט לקלוט באגד את האוטובוסים החשמליים כחלק ממדיניות המשרד לשמירת הסביבה למעבר להנעה אלטרנטיבית באוטובוסים העירוניים - סוכם שאגד תנהל מעקב צמוד סביב סביב קליטתם בארץ - אומר כהן. מדובר בטכנולוגיה חדשה שלא היתה מוכרת לנו ורצינו להיות בטוחים שהם מתאימים לשימוש בקווים שלנו.
הבאנו לארץ צוותים מקצועיים של שני היצרנים הסינים, שהם כיום המתקדמים בעולם בתחום ההנעה החשמלית לאוטובוסים – חברת BYD וגולדן דרגון. הראינו להם באילו קווים אנו מתכוונים להפעיל את האוטובוסים- כולל הקווים שעולים מהקריות לכרמל. עם זאת מטעמי זהירות החלטנו תחילה להפעיל אותם בקווים מישוריים ורק לאחר שיוכיחו את עצמם- לעבור ולהפעיל אותם גם בקווים שצריכים לטפס לכרמל. המטרה העיקרית היתה לבדוק את תצרוכת האנרגיה שלהם הן במישור והן בהר, ואת תפקוד מערכת מיזוג האוויר שלהם בתנאי מאמץ.
המפרט של היצרנים מבטיח אמנם טווח נסיעה של 200 ק"מ לאחר טעינת לילה שנמשכת בין 4-5 שעות אבל התברר לנו שבנסיעה לאורך של 200 ק"מ עם מזגן מופעל- ניצולת המצברים מתקרבת לקצה גבול היכולת שלהם. המסקנה היתה להוריד את טווחי הנסיעה בין טעינה לטעינה ל-160 ק"מ עם אופציה לטעינת יום נוספת בת שעה – שעה וחצי, כדי להגדיל את טווח הנסיעה. אלא שצריך לזכור שטעינת המצברים בשעות היום- יקרה יותר מאשר בשעות הלילה וזה נתון שצריך לקחת בחשבון בחישוב הכלכלי של האוטובוסים החשמליים. מכל מקום- הם עומדים יפה בטווחי הנסיעה הנחוצים לנו גם ללא טעינת יום"- אומרים יוסי כהן ואנשי חטיבת הרכש ניר לנדאו וניסים בעבור.
ממצא נוסף שעלה במהלך המעקב אחרי תפעולם של האוטובוסים החשמליים היה שיש הבדלים טכנולוגיים המשפיעים על התפעול של האוטובוסים של שתי החברות. האוטובוסים של BYD מופעלים באמצעות שני מנועים חשמליים בני 150 קילוואט כל אחד. כל מנוע מותקן בצד אחר של האוטובוס. בגולדן דרגון מותקן מנוע מרכזי אחד. התוצאה היא שבגולדן דרגון יש יותר הפסדי כח במעבר מהמנוע לגלגלים. גם קיבולת המצבים שונה: ב-BYD קיבולת המצבר היא בת 324 קוט"ש לעומת 304 קוט"ש בגולדן דרגון. להבדלים הללו בקיבולת המצברים יש השפעה על טווח הנסיעה של האוטובוס.
זאת ועוד: המנועים החשמליים בנויים כך שבעת בלימה מופעל (בשני הדגמים) גנרטור שטוען את המצברים. הטעינה הזו במהלך הנסיעה יכולה להחזיר למצברים עד 20% מהאנרגיה ולהאריך את טווח הנסיעה שלהם. לפיכך צורת הנהיגה של נהגי האוטובוסים הללו יכולה להשפיע עד כדי 10-15 אחוז בטווח הנסיעה!!! אנו שמים דגש בעת הכשרת הנהגים לאוטובוסים החשמליים על נהיגה חסכונית בהם ויש לכך תוצאות בשטח"- אומר ניר לנדאו.
יוסי כהן: "במהלך הבדיקה התברר לנו כי בדגמי הגולדן דרגון – כשהמצברים טעונים ב-97-100 אחוז- לא מתבצעת טעינה של המצברים במהלך הנהיגה כדי למנוע טעינת יתר שעלולה להזיק למצברים. אבל הנהגים שלנו התלוננו שכאשר לא מתבצעת הטעינה תוך כדי הנהיגה - הם חשים שההגה של האוטובוס קשה יותר וגם הבלמים מחייבים לחיצה "כבדה" יותר וארוכה יותר כדי לבלום את האוטובוס.
תלונה נוספת של הנהגים היתה על התראה מוקדמת מדי שהם מקבלים על הניצולת של המצברים: בגולדן דרגון -כאשר הקיבולת של המצבר יורדת אל מתחת ל-25 אחוזים - נדלקת נורית אזהרה המאותתת לנהג שעליו לטעון את המצברים. ב-BYD נורית האזהרה בלוח השעונים מתחילה לאותת רק כשקיבולת המצבר מגיעה ל-5% האחרונים.
האיתות המוקדם הזה בגודלן דרגון מלחיץ את הנהגים שלא לצורך. העברנו את התלונות הללו ליצרן ובקרוב ימצא פתרון לבעיה הזו. היצרן משתף עמנו פעולה ומתייחס לכל תלונה או הערה שלנו במלוא הרצינות ותשומת הלב”, אומר יוסי כהן.
מחלות הילדות יתוקנו בדגמים החדשים
"בסך הכל" מסכם יוסי כהן - "הקליטה של האוטובוסים החשמליים עברה בהצלחה. במידה רבה היא הפתיעה אותנו לטובה כי ציפינו להרבה יותר מחלות ילדות. התחזוקה שלהם זולה יחסית משום שאין להם מנועים ותיבות הילוכים שבהם קיימת שחיקה - מה שמוזיל את עלות הטיפולים השוטפים.
אחת הבעיות שמהן חששנו היתה מערכות מיזוג האוויר. הצלחנו לשפר את היעילות של המזגנים, ואנו עובדים עדיין על שיפור נוסף של מערכות מיזוג האוויר בדגמי הגולדן דרגון. ב-BYD אנו עובדים יחד עם היצרן על שיפור התנהגות המיתלה הקידמי של האוטובוס במטרה להקטין את הרעשים והדפיקות שהוא משמיע. הפתרון שאנו עובדים עליו הוא החלפת בולמי הזעזועים בשיתוף פעולה עם היצרן. שיתוף הפעולה הזה עם היצרנים תורם לשני הצדדים" אומר יוסי כהן. בעשרה האוטובוסים החשמליים החדשים שיגיעו לארץ בעוד כ-7 חודשים כבר יוכנסו כל התיקונים והשיפורים שגילינו במהלך השנה הראשונה לתפעולם.
אוטובוסים חשמליים יבנו בארץ
מעסקת האוטובוסים הסינים ירוויחו כאמור גם מפעלי ההרכבה המקומיים: מפעל "מרכבים" כבר בנה מרכב לאוטובוס סיני חשמלי של גולדן דרגון שנמצא בהרצה. הכוונה היא שבעתיד יקבל המפעל שלדות מהמפעל הסיני ויבנה את האוטובוס בישראל. המרכב יהיה של דגם הוולו B8 גם במפעל "הארגז" החלו בפיתוח קונספט לבניית אוטובוס חשמלי".
ניר לנדאו וניסים בעבור מאשרים ומוסיפים: "בניית האוטובוסים בארץ היא בעלת יתרונות רבים לאגד. נכון להיום לאוטובוסים הישראלים יש עדיפות מיסוי של 15% לעומת אוטובוסים מיובאים. לא ברור אם העדיפות הזו תמשך – שכן יש מי שטוענים בקרב הרגולציה שאין לכך הצדקה. בנוסף יש לנו קשר ישיר ובלתי אמצעי עם בונה האוטובוס. אנו מדברים באותה שפה ומבינים האחד את השני טוב יותר. המפעלים המקומיים מכירים היטב את השוק המקומי ואת הדרישות שלו וכך קל ופשוט יותר להתאים את האוטובוס לדרישות שלנו. רמת הבניה של האוטובוסים בארץ גבוהה ואיכותית, ולכן הפתרון של בנייה מקומית של האוטובוס היא פתרון טוב עבורנו".
"התחבורה הציבורית העתידית תתבסס כנראה על אוטובוסים חשמליים - מנסה יוסי כהן את כוחות בנבואה. בשלב הראשון יחליפו האוטובוסים החשמליים העירוניים את האוטובוסים בעלי מנועי דיזל, אבל הם הולכים לכבוש גם את התחום הבינעירוני. המגבלה כרגע היא טווח הנסיעה שמאפשרים המצברים, אבל הוא הולך וגדל. יש כבר אוטובוסים שטווח הנסיעה שלהם מגיע ל-600 ק"מ מטעינה לטעינה. נכון שזה עדיין ללא הפעלת מזגנים, ונמצא בשלבים ראשונים של הרצה- אבל התחום הזה הולך ומתפתח. כל המפעלים האירופיים מפתחים כיום אוטובוסים בעלי הינע חשמלי כך שהתחרות בתחום תלך ותגדל כמו גם טווחי הנסיעה.
התחרות הזו תוזיל גם את מחירם של האוטובוסים. כיום היצרנים הסינים הם החלוצים בתחום פתוח הרכב החשמלי, ומספקים כשני שלישים מממכירות האוטובוסים החשמליים בעולם כולו. אבל כניסת האירופיים לתחום תאיץ את הפיתוח של אוטובוסים חשמליים. ברגע שימצא איזון בין קיבולת המצברים לבין משקלם- הם יכבשו את השוק", אומר יוסי כהן.
ניר לנדאו מעריך עם זאת שהפעלת אוטובוסים בינעירוניים חשמליים בישראל לא תעמוד על הפרק בטווח הקרוב בגלל מורכבות הטעינה שלהם ולכן ישראל תתרכז בשנים הקרובות ברכש של אוטובוסים חשמליים עירוניים.
העדר תשתית טעינה עלול לפגוע בפריסת האוטובוסים החשמליים מה שמונע כרגע את הרחבת השימוש באוטובוסים החשמליים בארץ היא בעיית תשתיות הטעינה. הקמת חוות טעינה מחייבת את חברת החשמל להיערך לאספקת כל האנרגיה הדרושה לטעינה בעיקר בשעות הלילה, שכן אז מחיר החשמל זול יותר.
בהר חוצבים בירושלים אמורה לקום חוות טעינה כזו אבל בגלל בעיות של אנרגיה- בשלב ראשון תוקם חוות טעינה זמנית ורק בהמשך- תוקם חוות טעינה קבועה. "אנו מובילים כיום עבודה מערכתית בתחום הזה. במסגרת העבודה הזו נערך ניתוח ומיפוי של המקומות בהם אפשר יהיה להקים חוות טעינה לאוטובוסים חשמליים וכמה אוטובוסים תוכל לשרת כל חווה כזו. צריך לזכור שעד שנת 2025 נהיה כאן עם 80 אוטובוסים חשמליים לפחות- ובלי עמדות טעינה מספיקות- לא ניתן יהיה לתפעלם בפריסה רחבה"- מסבירים ניר לנדאו וניסים בעבור.
האם הניסיון עם האוטובוסים החשמליים הוכיח שיש כדאיות כלכלית ברכישתם?
יוסי כהן: התשובה מורכבת. מבחינת הוצאות התחזוקה – עד כה הם מוכיחים את עצמם. אין שחיקת מנועים ואין שחיקה של תיבת הילוכים. אבל - מחיר אוטובוס חשמלי הוא כפול ויותר מאוטובוס רגיל מונע בדיזל. העובדה שמשך החיים של אוטובוס הוקטן מ-15 ל-10 שנים או ל-850 אלף ק"מ – הופכת את מחיר האוטובוס למשמעותי יותר בתחשיב. אנחנו עורכים עכשיו בדיקות של עלותם של אוטובוסים חשמליים לכל אורך תקופת החיים שלהם כאשר התמחיר כולל את מחיר הרכישה, עלות צריכת האנרגיה שלו, עלות התחזוקה למחזור חיים של 10 שנים ומחיר הגרט בהשוואה לאוטובוס דיזל. על אף שאנו מאמינים שמחיר האוטובוסים החשמליים צפוי לרדת בגלל הפיתוח הטכנולוגי והתחרות, עדיין ללא תמיכה של הרגולציה, התחשיב הכלכלי אינו מצדיק את הפעלתם" אומרים ניר לנדאו ונסים בעבור.
"בגדול ברור לנו שצריכת האנרגיה של האוטובוס החשמלי זולה משמעותית משל אוטובוס דיזל. הפער יכול להגיע עד 50 אחוז לטובת האוטובוס החשמלי. אלא שכאמור מחירו יקר משמעותית. לכן הבדיקה צריכה להיות הרבה יותר רחבה ולכלול את התחזוקה השוטפת כולה לאורך תקופת שרות של 10 שנים. אפשר לומר שככל שאנו מתייחסים לעלות האנרגיה- האוטובוסים הללו עומדים בכל הציפיות שהיו לנו". אבל התחשיב הכלכלי אינו הפרמטר היחיד ואפילו לא העיקרי שישפיע על רכש אוטובוסים חשמליים - תקנות זיהום האוויר המחמירות בכל העולם- הן שיכריעו וסביר להניח כי ככל שהייצור יגדל - המחירים ירדו - מעריכים אנשי אגד.
גיוון מקורות הרכש
מדיניות הרכש של אוטובוסים חדשים באגד השתנתה בשנים האחרונות. בעוד בעבר התבסס הרכש על מספר מצומצם של ספקים בין היתר משיקולי תחזוקה - כיום אגד קשור עם מספר גדול יחסית של יצרנים.
האם מדיניות זו הצדיקה את עצמה?
ניר לנדאו וניסים בעבור: ללא ספק. פתיחת הרכש בפני יצרנים נוספים הביאה להוזלה משמעותית ברכש האוטובוסים. אנו יכולים לומר כיום בוודאות מוחלטת שבלי פתיחת הרכש הזה לתחרות לא היינו מצליחים לעמוד ביעד הרכש של 300 אוטובוסים חדשים שיגיעו לארץ השנה ובמהלך השנה הבאה. אנו מאפשרים ליצרני אוטובוסים שעומדים בדרישות הסף שלנו להציע לנו את האוטובוסים שלהם לבחינת התאמתם לתנאי הארץ. הם עובדים אצלנו באזורים שונים על מנת לבחון להיכן הם מתאימים. לאחר שנה של ניסיון- מחליטים אם האוטובוס מתאים. אם כן- מאפשרים ליצרן להשתתף במכרזים ולהציע מחירים, אחריות ותחזוקה.
אנו לא שמים כיום את כל הביצים בסל אחד ורוכשים אוטובוסים ממספר יצרנים. זה אמנם מקשה על התחזוקה- אבל השורה התחתונה – היא הוזלה בעלות הכוללת של תמחיר האוטובוס. משקל גדול בהפחתת העלויות האלה היה לרכש של האוטובוסים הסיניים. הם לא היו חפים מבעיות ילדות אבל שיתוף הפעולה עם האנשים הטכניים שלנו והנכונות של הסינים לקבל את ההערות שלנו ולתקן דברים הוכיחו שהמדיניות הזו היתה נכונה.
לסיכום: עד סוף שנת 2019 אגד תעבור תהליך מואץ של חידוש צי האוטובוסים מה שיאפשר שיפור משמעותי ברמת השרות לציבור הנוסעים וקיצור זמני ההמתנה בתחנות. היעד הוא לחזור לצמרת של נותני השירותים בתחבורה הציבורית, מה שמחייב כמובן שיתוף פעולה של הגורם האנושי- הנהגים שלנו. שכן בעידן של תחרות - השרות לנוסעים - הוא סלע קיומנו.
ומה אומרים הנהגים ה"מחושמלים"?
הדעות נעות בין "חשמלית ושמה תשוקה" לבין "חבלי משיח" (קליטה) שעדיין לא הסתיימו... הזמן רץ וקשה להאמין אבל חלפה לה כבר שנה מאז הושקו ברוב עם והדר 25 האוטובוסים החשמליים הראשונים של אגד, לאחר הזכייה במכרז של המשרד לשמירת הסביבה. שתי חברות סיניות BYD וגולדן דרגון נבחרו להיות הספקיות של האוטובוסים הללו ואזור חיפה והקריות שסובל מזיהום אויר גדול נבחר להיות האזור הראשון שבו הם יופעלו.
הכנסתם לשימוש היתה הימור לא קטן שכן בשונה ממה שנהוג באגד - לבחון דגם חדש של אוטובוס במשך שנה לפני אישורו לשימוש - כאן לא ניתנה הפריבלגיה הזו והאוטובוסים הללו נכנסו לשירות ולבחינה תוך כדי תנועה. גם הנהגים עברו את ההכשרה בנהיגת אוטובוס חשמלי - סמוך מאוד לכניסתם לשרות כאשר את רוב הניסיון בנהיגתם - הם צברו תוך כדי תנועה.
אז במלאת שנה להפעלתם יצאנו לשמוע מה בפיהם של הנהגים הקבועים של האוטובוסים החשמליים, מה הם חושבים עליהם לאחר שנת ההכרות הראשונה.
ישראל אלקיים: רוצה רק אוטובוס חשמלי עד לפרישתי בעוד שנתיים
- שייכות: סניף קריות (במקור מסניף קווי 50)
- ותק באגד: 40 שנה
- מגורים: קרית חיים
- מצב משפחתי: נשוי ואב לשניים
- עובד: בקווי 11, 12, 13, 15 בקריות
"הקשיבו טוב כולכם", אומר לנו בהתרגשות ישראל אלקיים, הנהג הוותיק שקיבל את האוטובוס החשמלי שלו מסוג BYD מתוצרת סין לפני שנה בתאריך 07.08.2017, יום אותו הוא זוכר היטב. "יש לי בקשה גדולה אליכם. בעוד שנתיים אני פורש לגמלאות אז עד אז תשאירו לי את האוטובוס החשמלי הזה ואני אהיה מאושר".
ישראל מודה שזה לא היה ממש קל וחלק בהתחלה. "זה כמו חתונה באמצעות שידוך. מביאים לך את הכלה ומחתנים אתכם ללא נכרות מוקדמת. את ה"ביחד" צריך לבנות תוך כדי חיי המשפחה. ככה גם היה עם האוטובוס שלי שמספרו 77-198-69. נזקקנו לקצת זמן כדי להסתגל האחד לשני. אבל מאז כבר עבר המון זמן והיום אנחנו מבינים זה את זה ומנהלים "חיי משפחה" מאושרים ומלאי אהבה.
במשך שנותיי הרבות באגד עבדתי על כל הדגמים העירוניים שהיו באגודה. והיו דגמים מצוינים כמו המרצדס 405 האגדי. אבל האוטובוס החשמלי זה עולם אחר. נכון, אנחנו שנולדנו עם מנועי הדיזל, צריכים להסתגל לטכנולוגיה החדשה והשונה. אבל מרגע שמתרגלים ומסתגלים - מתחילים להנות. המעבר לאוטובוס החשמלי היה מהיר: שמענו שהסניף נבחר לשמש כפיילוט של אגד והקק"ל להפעלת האוטובוסים החשמליים. עברנו הכשרה מזורזת לנהוג בהם - ועלינו ישר לקו".
ישראל ממשיך בהסבריו: "האוטובוס החשמלי הוא אוטובוס ללא מנוע והכל פועל על סוללות נטענות. מאחר שטווח הנסיעה מוגבל יחסית לאוטובוסים עם מנועי הדיזל - הנהג חייב כל הזמן לעקוב אחרי מצב הטעינה של המצברים בשעון החווי שבלוח השעונים. האוטובוס הזה גם שקט מאוד – מה שמטיל עליך כנהג אחריות כבדה יותר להימנע מפגיעה חלילה בהולכי רגל ונוסעים בתחנה - שאינם שומעים את האוטובוס מתקרב אליהם ועלולים לרדת לכביש ולהפגע. זה נכון גם לגבי משתמשי הכביש האחרים שרגילים לרעשי המנוע של אוטובוס החולף בקרבתם ואילו כאן- האוטובוס מגיח בקול דממה דקה. האוטובוס מאוד שקט גם מבפנים ולנוסעים זו היתה הפתעה לטובה".
ומה לגבי תחושת הנהג והביצועים?
"לאוטובוס החשמלי יש תאוצה טובה ומערכת מיזוג אוויר מצוינת", אומר ישראל. "בהתחלה" הוא מודה, "היו המון תקלות והאוטובוס נאלץ לבלות הרבה זמן במוסך במיוחד בגלל הצורך לחזק את מרכב האוטובוס ולכוון את הדלתות. אנחנו הנהגים שיתפנו פעולה עם אגף המשק כדי להתגבר על אותן מחלות ילדות, לאתר אותן ולהציע פתרונות. שיתוף הפעולה המבורך הזה הביא לתוצאות והצלחנו להתגבר על הבעיות.
בתנועה בנו לנו סידורי עבודה מיוחדים המתאימים לטווחי הנסיעה ולצורך בטעינת הסוללות. אז היום אחרי שנה עם האוטובוסים האלה – אני כנהג אומר לכם שמדובר בהצלחה גדולה. אני את האוטובוס שלי לא מחליף. הוא מתנהג נהדר בנסיעה גם במישור וגם בעליה ואני יודע שאני נוהג באוטובוס ידידותי לסביבה וחסכוני מאוד, כך שכולם מרוויחים. העובדה שלכל אוטובוס חשמלי יש נהג יחיד - מאפשר גם לשמור עליו ולטפח אותו" - מסיים ישראל אלקיים את המונולוג שלו.
סייף זבן : תודה שניתנה לי ההזדמנות ליטול חלק במהפך הטכנולוגי הזה
- שייכות: סניף קריות (במקור מסניף הר נוף בירושלים)
- ותק באגד: 17.5 שנים
- מגורים: אבו סנאן
- מצב משפחתי: נשוי ואב לילד
- עובד: בקווי 22,24 בקרית אתא.
"אני נוהג באוטובוס חשמלי מתוצרת "גולדן דרגון" ומאוד מרוצה. הרכב שקט ונוח, תא נהג מפנק, מיזוג אויר מצוין והכי חשוב חסכוני בדלק", אומר סייף זבן תושב אבו סנאן, שנקרא לדגל - לנהוג באוטובוס החשמלי בקריות. "במשך השנים באגד עבדתי על המון דגמים בינעירוניים ועירוניים ונראה לי כי מצאתי את האחד. צריך להפנים שהעולם מתקדם וצועד קדימה עם אנרגיה חלופית כדי לשמור על כדור הארץ ועל הבריאות שלנו ואני מברך על כך, ושמח שניתנה לי ההזדמנות להיות חלק מהחלוצי המהפך הזה".
גם סייף, כמו ישראל מספר על לא מעט מחלות ילדות של האוטובוס החשמלי שלו בתחילת הדרך. "בהתחלה היו לא מעט פעמים שנזקקתי לשירותי המוסך שלנו פה בסניף והיה המון מה לטפל ולשפר כי האוטובוסים החשמליים היו חדשים לכולם וגם לאנשי המשק. אבל המכונאים שלנו והנציגים הסיניים התייחסו בכבוד ובמלוא תשומת הלב להערות ולתלונות שלנו – ובסופו של דבר פתרו את כל הבעיות. אחרי שנה של עבודה על האוטובוס הזה אני יכול לומר בלב שלם שקיבלנו רכבים לתפארת שכייף לעבוד איתם. כך חושבים גם הנוסעים. יש נוסעים קבועים שממתינים דווקא לי עם האוטובוס החשמלי השקט ולא יעלו על אוטובוס רגיל שנוסע לפני. זה סימן להצלחת הפרוייקט הזה".
סייף מפרגן למנהל הסניף ולצוות התנועה על שהשכילו להתאים את הסדרי הטעינה של האוטובוסים מול צרכי התנועה. רוב הנהגים של האוטובוסים החשמליים הם נהגים קבועים וגם כאשר האוטובוס שלי נכנס לטיפול במוסך אני מבקש לקבל אוטובוס חשמלי חלופי ולא אוטובוס רגיל. אחרי שמתרגלים- מי יכול לוותר על השקט של החשמלי ולחזור לרעש מנוע הדיזל? הבנתי שעובדים עכשיו על הארכת טווחי הנסיעה בין טעינה לטעינה וזה נשמע מעודד. הלוואי שנגיע למצב שבו גם אוטובוסים בינעירוניים יהיו מסוגלים לנוע לטווחים של מאות קילומטרים ללא צורך בטעינה. זה ישפר מאוד את איכות החיים שלנו".
יצחק קופרמן (שני משמאל): יש צורך במקצה שיפורים רציני אצל היצרן
מימין: ישראל אלקיים, אמיר בנוז (מנהל הסניף), יצחק קופרמן, סייף זבן
- שייכות: סניף קריות
- ותק באגד: 34 שנה
- מגורים: קריית ביאליק
- מצב משפחתי: נשוי ואב לשלושה
- עובד: בקווים עירוניים בקריות
יצחק קופרמן בעל ותק של 34 שנות נהיגת אוטובוסים – אינו שלם עם השבחים והסופרלטיבים הרבים שמעטירים חבריו על האוטובוסים החשמליים מסין. אני עובד בקווים העירוניים בקריות ונוהג באוטובוס חשמלי של BYD. נכון שלאוטובוס החשמלי יש: הוא חסכן בדלק, נחשב ירוק וידידותי לסביבה נוח לנהג והמיזוג מצוין. אבל הוא משדר תחושה של איכות בנייה נמוכה. קשה "לשמוע" את השקט של המנוע בגלל הרעשים שעולים מהמרכב ויוצרים תחושה כאילו הוא עומד להתפרק.
אף אחד עדיין לא התייחס לקרינה שנובעת מהסוללות החשמליות שמפעילות את המנועים. לא ברור לי מה מסוכן יותר פליטת הגזים ממנועי הדיזל (שעם מסנני החלקיקים היא נמוכה מאוד או הקרינה שמקורה בסוללות.. ומה עם הרעשים מהסרן האחורי? אז בסדר שהביאו אותם והקק"ל גם מימנה חלק מהעלות. אבל עד שהם יהיו ראויים לכל הסופרלטיבים שחברי שפכו עליהם - הדרך עדיין ארוכה והם צריכים לעבור מיקצה שיפורים רציני אצל היצרן", מסביר קופרמן את הסתייגותו. אם כך מדוע אתה עדיין בוחר לעבוד על אוטובוס חשמלי שאלתי?
קופרמן משיב בציניות האופיינית לו: בסך הכל מדובר באוטובוס חדש ומפנק וגם סידורי העבודה אתו לא רעים בכלל. בשנות עבודתי הרבות באגד ראיתי כבר הכל, אז למה לא להתנסות במשהו חדש?
לפחות אין לו ליצחק קופרמן שום מניעה להצטרף אל חבריו הנהגים יחד עם מנהל הסניף לתמונה קבוצתית. המון חשמל באויר...
אמיר בנוז מנהל סניף קריות: רפאנו את מחלות הילדות
ממתין כבר לקלוט אוטובוסים בינעירוניים חשמליים...מילות סיכום לאמיר בנוז מנהל סניף הקריות. לאמיר ותק של 25 שנים באגד, הוא תושב קריית חיים, נשוי ואב לשלושה ובעבר מילא תפקידים שונים באגד: מנהל הקייטנה, סדרן, רכז ומנהל מרכזית המפרץ.
"ליוויתי את הפרויקט מתחילתו עוד בהיותי רכז התנועה הסניפי. עסקנו אז בבניית מפות תנועה תואמות לאוטובוסים החשמליים. את כל התכנון הזה קיבלתי בירושה כשהתמניתי למנהל הסניף.. .הנהגים שלנו התייחסו בתחילה לאוטובוסים הללו - כאילו מדובר בעבמ"ים... היתה סקרנות רבה לגבי "היצור" החדש שנחת אצלנו, מה עוד שאנו היינו הראשונים בארץ לתפעל אותם. בגדול אני יכול לומר שבתחילת הדרך היתה סלידה מהם. היא נבעה אולי מחוסר ההכרות עמם. אבל כשהתחלנו לבנות סידורי עבודה של 11 שעות והתאמנו אותם לנהגים וותיקים. לאט, לאט החששות של כולם פגו וראו מה טוב.
אומר לך בכנות שהיו לאוטובוסים הללו חבלי לידה קשים בתחילת הדרך. הבעיות שהתגלו בהם הצריכו המון סבלנות ולמידה. רק אחרי כ-3 חודשים התחלנו להבין את האוטובוס ולמתוח את הגבולות שלו הן מתוך לימוד והבנת היכולות של האוטובוס והן מתוך הבנת צורכי הנהג. בהתחלה נדרשנו להטעין את האוטובוסים באמצע יום העבודה. אבל לאחר תכנון מחודש של פעילות האוטובוס והדרכת הנהגים בניצול נכון של כושר הטענה שלו בבלימה ובירידות הגענו למצב שבו אין צורך בטעינת יום, שהיא יקרה יותר.
בעונת החורף למשל, למדנו את מגבלות האוטובוס בעבירות בשלוליות ובנהיגה בגשם ושיפרנו כל מה שהיה צריך. כיום, הרכב מנוצל בצורה אופטימלית המותאמת ליכולות שלו. צריך כמובן לשבח את אנשי התחזוקה שלנו ואת היפנים שהתייחסו ברצינות רבה להערות שקיבלו מאתנו ולא חסכו מאמצים לשפר ולתקן את כל מה שצריך היה לתקן. כל הדברים האלה יוטמעו כבר בדגמים החדשין שיגיעו לארץ, וגם בכאלה שימכור למדינות אחרות. בסך הכל היתה כאן הזנה הדדית ולמידה משותפת וכולם יצאו נשכרים.
הכי חשוב זה שמצד ציבור הנוסעים יש פידבקים חיוביים ונוסעים רבים ממתינים כעובדה רק לאוטובוסים החשמליים. מבחינת פניות הציבור גם פה יש שיפור ניכר, כיוון שהאוטובוסים חדשים, הנהגים וותיקים, מיזוג האוויר מעולה ובעיקר השקט והתחושה של ירוק וידידותי עושים את שלהם. אני מרגיש כי כמעט ואין תלונות בקווים בהם פועלים הרכבים הללו.
חסכון בדלק זה העיקר! הכשרנו כ-150 נהגים ואני אומר לך בפה מלא ובתחושת גאווה כי האוטובוסים החשמליים הוכיחו את עצמם ומבחינתי – הלוואי שיהיו לנו אוטובוסים חשמליים בינעירוניים. חשוב איזו עוצמה ואיזה חסכון במשאבים יקרים אגד תשיג מכך. אז נכון שהנהגים עוסקים גם בנושא הקרינה ובצדק. אבל אני עדיין מאמין שהכל עומד בתקנים הנדרשים בישראל ובעולם", דברי אמיר בנוז.
ולסיום הדובדבן שבקצפת: אני מוזמן לסיבוב נהיגת הכרות ב BYD-החשמלי. וההתרשמות מהסיבוב הקצר בחניון: אכן קפיצת מדרגה!!! (ע.י)