אירוע השקת 25 האוטובוסים החשמליים

השמירה על איכות הסביבה היא חלק משמעותי במחויבות שלנו למתן שרות לציבור כולו, אגד נרתמה למשימה של שימוש באנרגיה חלופית ולא מזהמת כחלק מהמסורת שלנו להתגייס למשימות בעלות אופי לאומי. 85% מצי האוטובוסים של אגד הם כיום אוטובוסים ירוקים ולא מזהמים. השר לאיכות הסביבה זאב אלקין: היעד שלנו להפחית את זיהום האוויר בשליש ולחסוך בכך 400 חיי אדם בשנה. דני עטר יו"ר קק"ל: אגד תמיד הטביעה חותמה בכל הארץ וזכתה בצדק ב"קול קורא" להפעלת האוטובוסים החשמליים.

"אנו חונכים היום עידן חדש בתחבורה הציבורית בארץ. עידן של שימוש בתחליפי אנרגיה המבטא את המחויבות של אגד לשמירה על איכות הסביבה. החל מהיום מתחילים לפעול בחיפה ובקריות 25 אוטובוסים חשמליים ונחנך גם מסוף ראשון בארץ לטעינת המצברים של האוטובוסים הללו", אמר אבי פרידמן יו"ר אגד בטקס שנערך בטו' באב- לרגל הכנסתם לשימוש של האוטובוסים החשמליים ומסוף הטעינה שלהם.


מימין אבי פרידמן על רקע האוטובוסים החשמליים. משמאל השר כץ טוען את מצברי האוטובוס החשמלי
ימין אבי פרידמן על רקע האוטובוסים החשמליים. משמאל השר כץ טוען את מצברי האוטובוס החשמלי

בטקס שנערך במרכז הלוגיסטי של אגד בקריות, ציין פרידמן כי מבין כל חברות התחבורה הפועלות בישראל - אגד היא זו שנענתה וזכתה ב"קול קורא" שפרסם המשרד לאיכות הסביבה להפעלתם של 25 אוטובוסים חשמליים באזור המפרץ. "הקול קורא" היה פתוח בפני כל החברות - אבל אגד הוכיחה שוב כי כשיש משימה בעלת חשיבות לאומית - היא הגוף המוביל בהרתמות למשימה, כפי שהיה במשך 83 שנות קיומה.

אגד נרתמה למשימה של הפחתת זיהום האוויר שמקורו באוטובוסים. החלפנו אוטובוסים ישנים בחדשים בעלי תקינה של יורו 5 ויורו 6 והיום, מעל מחצית מצי האוטובוסים שלנו עונה לתקנים האלה. גם באוטובוסים הישנים יותר (יורו 3 ) שנמצאים עדיין בשימוש הותקנו 350 לוכדי חלקיקים, כך שבסך הכל 85% מצי האוטובוסים של אגד הם כיום אוטובוסים נקיים. לאגד ול-5,000 הנהגים המקצועיים שלנו יש מחויבות בלתי מתפשרת למתן שרות לציבור כולו וללקוחות שלנו והשמירה על איכות הסביבה היא חלק מהמחויבות הזאת.


מימין ומשמאל לימין שר התחבורה כץ, יור אגד אבי פרידמן, מנהל אזור הצפון אבי דבדה, מנהל חטיבת הנדסת רכב יוסי כהן. משמאל השר כץ, ראש עירית חיפה ואבי פרידמן במהלך נסיעת ההתנסות
מימין ומשמאל לימין שר התחבורה כץ, יור אגד אבי פרידמן, מנהל אזור הצפון אבי דבדה, מנהל חטיבת הנדסת רכב יוסי כהן.
משמאל השר כץ, ראש עירית חיפה ואבי פרידמן במהלך נסיעת ההתנסות


כדי שנוכל לבצע את המשימות הללו - אנו זקוקים להסכם רב שנתי עם הממשלה שיסייע לנו לעמוד במשימה. היו לנו קשיים לא מעטים במו"מ מול המדינה לחתימת ההסכם החדש. אני מקווה שאנו נמצאים כבר בישורת האחרונה שלו, וזו ההזדמנות להודות לשר התחבורה על המעורבות שלו והסיוע שקיבלנו ממנו ואשר אפשר להתגבר על קשיים שהתעוררו במהלך המו"מ. שר התחבורה הוא אמנם הרגולטור שלנו - אבל גם שותף למטרה משותפת של תחבורה ציבורית יעילה וסדירה לציבור הרחב", אמר פרידמן.

הוא הודה למשרד לאיכות הסביבה ולעומד בראשו השר זאב אלקין ולסגנו ח"כ ירון מזוז, וליו"ר הקרן קיימת דני עטר על המימון לפרוייקט שאפשר את רכישתם של האוטובוסים החדשים במסגרת פרויקט "קק"ל לנשום".
"חיפה מאמצת מדיניות של הפחתת המזהמים באזורה כשעל המלאכה מנצח ראש העיר יונה יהב"- אמר פרידמן כשהוא פונה לראש העיר. "כאן ערכנו גם ניסוי בהפעלת אוטובוס מונע בגז טבעי והיה די ברור לכולם שזה המקום להתחיל בהפעלתם של האוטובוסים החשמליים שאינם פולטים כל מזהמים", אמר יו"ר אגד. הוא ברך על שיתוף הפעולה ההדוק שנוצר בין אגד ובין קק"ל והעומד בראשו, דני עטר והביע תקווה ששיתוף הפעולה הזה ימשך גם בעתיד.

משרד התחבורה והשר העומד בראשו ישראל כץ זכו למחמאות רבות על ההשקעות הגדולות בתשתית . "בכל מקום שבו נוסעים בארץ רואים טרקטורים שעובדים ומכינים את הקרקע לעוד כביש, לעוד מחלף ולעוד מסילה. זה מפעל התשתיות הגדול ביותר שהיה אי פעם במדינה ואני בטוח שהטרקטורים האלה לא יעצרו אלא רק אחרי שכל הפרויקטים האלה שמוביל שר התחבורה יסתיימו", אמר פרידמן.

השר זאב אלקין: כ-1,100 איש מתים מידי שנה בגלל זיהום אויר שמקורו בכלי רכב


השר להגנת הסביבה, זאב אלקין אמר: "אנו משיקים היום לא רק 25 אוטובוסים חשמליים חדשים, אלא את ישראל של המחר בכל הקשור לתחבורה ציבורית. העתיד הוא של תחבורה ציבורית שקטה ולא מזהמת", אמר.
הוא חשף נתונים שלפיהם מתים מידי שנה כ-2,200 איש בגלל זיהום אויר, מחציתם בגלל זיהום אויר שמקורו בתחבורה. "לכן," אמר השר אלקין, "צריך להילחם בהפחתת הנגע הזה באמצעות מימון ממשלתי. עד היום השקענו 140 מיליון שקל בהקטנת זיהום אויר, אבל זה רק חלק קטן מהסכומים שנדרשים לנושא. ולכן יוקצב סכום נוסף של 260 מיליון שקל למאבק בצמצום זיהום האוויר.


בצילום האוטובוסים החשמליים בעמדות הטעינה
האוטובוסים החשמליים בעמדות הטעינה

היעד הוא להפחית את זיהום האוויר בשליש וזה אומר ש"נחזיר חיים" ל-400 איש בשנה. זה כאילו אנו מאפסים את מספר ההרוגים בתאונות דרכים מידי שנה" אמר השר אלקין כשהוא פונה לשר התחבורה ישראל כץ. "אני מאמין שבעתיד הלא רחוק ינועו בכבישי הארץ ובמיוחד בערים אוטובוסים חשמליים או כאלה שמונעים בגז טבעי שיקטינו מאוד את זיהום האוויר. אני יודע שזה כרוך במאבקים - אבל אין מנוס כשמדובר בחיי אדם ובבריאות הציבור.
סגן השר להגנת הסביבה ירון מזוז אמר כי מחירו של כל אוטובוס חשמלי הוא כ-1.6 מיליון שקל מתוכם המשרד להגנת הסביבה יחד עם הקרן הקיימת מימנו כ-400 אלף שקל.

שר התחבורה ישראל כץ: אני לא דורש פיטורים אלא יעילות


שר התחבורה ישראל כץ אמר כי 25 האוטובוסים שיתחילו לפעול באזור חיפה - הם סנונית המבשרת את בוא האביב. "אנחנו רוצים תחבורה ציבורית ירוקה ובטוחים שהמיזם הזה שאגד התחילה בו יביא בעקבותיו הפעלת אוטובוסים מונעים בחשמל גם במקומות נוספים בארץ. האוויר הנקי הוא הדבר החשוב ביותר לציבור ואני שמח שקק"ל הופכת לגורם מרכזי בקידום הירוק בתחבורה הציבורית".

השר ברך גם את ראש עירית חיפה יונה יהב שמקדם ועושה דברים למען שיפור איכות החיים לתושבי העיר באמצעות פיתוח תשתיות כמו הרכבל לכרמל, חידוש פעילותה של הכרמלית, הפעלת המטרונית ועכשיו – השימוש באנרגיה חלופית ולא מזהמת לאוטובוסים. השר סיפר על חזונו לראות "מזרח תיכון חדש " שבו חיפה תהווה מוקד חשוב שכן אליה יגיעו רכבות מירדן שיעברו דרך שטחי הפלשתינאים ויובילו סחורות לים התיכון גם ממדינות המפרץ. גם הסינים כבר הכירו בכך- והם ביקרו בנמל חיפה שבו הם רואים יעד לפעילות הזאת. לאגד יהיה מקום של כבוד בפעילות הזאת"- אמר השר.

מימין אבי פרידמן ויוסי כהן מסבירים לשר כץ כיצד פועל האוטובוס החשמלי. משמאל שר התחבורה כץ ויור אגד אבי פרידמן יורדים מהאוטובוס החשמלי בתום נסיעת התנסות
מימין אבי פרידמן ויוסי כהן מסבירים לשר כץ כיצד פועל האוטובוס החשמלי. משמאל שר התחבורה כץ ויור אגד אבי פרידמן יורדים מהאוטובוס החשמלי בתום נסיעת התנסות

בהתייחסו למו"מ שבין הממשלה לאגד על הסכם חדש אמר שר התחבורה: "אני נושא ונותן קשוח. כרגולטור קבענו לעצמנו יעדים ואין לנו כוונה להפעיל מדיניות של פרוטקציוניזם. אנחנו רוצים לראות את אגד כגוף חסון, בעל יכולת להתחרות ואין לנו ספק שאגד יודעת איך להגיע לזה.

מנסים לייחס לי כוונה לגרום לפיטורין, וזה ממש לא נכון. מעולם לא דרשתי פיטורין. אני דורש יעילות. אני משוכנע שאגד תוכל להגיע לשיא של פעילות מבלי לפטר עובדים אבל להגיע ליעילות. מי שיוכל להתאים את עצמו למציאות המשתנה- יתחבר לעתיד, ואין לי ספק שאתם באגד יכולים לעשות זאת".

דני עטר יו"ר קק"ל: אגד זכתה בצדק בפרויקט האוטובוסים החשמליים

"אגד זכתה בצדק ב"קול הקורא" להפעלת 25 האוטובוסים החשמליים באזור חיפה. זו חברה שמשקיעה את חותמה בכל מקום בארץ. כך היה במשך כל שנות קיומה ואתם עכשיו ממשיכים בדרך הזו" - אמר דני עטר יו"ר קק"ל שמימנה חלק ניכר הכספי הסיוע לרכישת האוטובוסים החשמליים.

קק"ל משקיעה 70 מיליון שקל במימון פרויקטים להקטנת זיהום האוויר ואני שמח שיש לנו שותפים כמו המשרד להגנת הסביבה עם השר אלקין בראשו וקודם לכן השר לשעבר אבי גבאי. הגעתי אליהם עם התכניות למאבק בזיהום האוויר - וקיבלתי מיד "אוקיי" ליציאה לדרך משותפת. תענוג לעבוד ככה, במיוחד אם אני משווה את זה לתכניות לחיזוק הצפון ששם הוקצב סכום של 400 מיליון שקל - אבל מלבד מסיבת עיתונאים - כלום לא זז".

ראש עירית חיפה יונה יהב הפתיע את הנוכחים כשהפגין ידע רב בתעשיית הרכב הסינית. הוא גילה לנוכחים מה המשמעות של השם BYD שהאוטובוסים שלה ינועו באזור חיפה: "בילד יור דרים" (או בשפת הקודש - "בנה את חלומך"). "אז אצלם זה חלום - ואצלנו ינוע האוטובוסים", אמר. הוא הוסיף שחיפה גאה באגד ובפעילות שלה באזור חיפה ומודה לה על שיתוף הפעולה. בתקווה שימשך גם בעתיד.

את טקס ההשקה של האוטובוסים ושל מסוף הטעינה הנעימה בקטעי שירה דיאנה גולבי.

מאת בני ברק
צילם צביקה וינשטוק