אז זהו. סין זה כבר כאן..
במהלך החודשים אפריל-מאי הגיעו לארץ 164 אוטובוסים סיניים מהם 84 מתוצרת חברת גולדן דרגון (הגיעו בסוף אפריל) ו- 80 מתוצרת חברה סינית נוספת יוטונג. 60 יוטונגים הגיעו לנמל אילת בסוף חודש מאי ו-20 לנמל חיפה. נכון לכתיבת שורות אלה- 90 אוטובוסים נוספים מתוצרת יוטונג עושים את דרכם לארץ. בסך הכל אמור צי האוטובוסים של אגד לקלוט עד סוף שנת 2017 279 אוטובוסים "עולים חדשים" מסין שיעשו עליה לישראל לפי הפרוט הבא:
- גולדן דרגון: 84 אוטובוסים בינעירוניים (דיזל, תקן יורו 6) שכבר סופקו לאגד.
- יוטונג: 170 אוטובוסים בינעירוניים (דיזל, תקן יורו 6) מהם 80 כבר סופקו ונכון לכתיבת שורות אלה 90 נוספים בדרכם לישראל.
- אוטובוסים חשמליים: 25 אוטובוסים מהם 17 מתוצרת החברה הסינית BYD עם מנוע חשמלי בכל גלגל בציר האחורי וחבילת מצברים. 8 אוטובוסים הם מתוצרת גולדן דרגון, עם מנוע חשמלי מרכזי וחבילת מצברים. האוטובוסים החשמליים אמורים להגיע לארץ ממש בימים אלה.
84 האוטובוסים הראשונים "חלוצי העלייה הסינית" של חברת גולדן דרגון הסינית – שובצו מיד אחרי חג השבועות לעבודה בקווי השרות בסניפי העמק, נצרת, טבריה, באר שבע דימונה ובסניפי השרון הדרומי והצפוני. הם בעלי מנועי דיזל FPT (יצרן מנועים סיני) מתקדמים העונים לתקן "יורו 6" בעלי הספק של 360 כוחות סוס ותיבת הילוכים של ZF אקולייף והם "חלוצי העלייה" הגדולה מסין, שתכלול כאמור עד סוף השנה 279 אוטובוסים. גם האוטובוסים של יוטונג מצויידים במנוע יורו 6 בעלי הספק של 360 כוחות סוס של חברת דאף וגם להם תיבת הילוכים אוטומטית של חברת ZF אקולייף.
חגיגת הקליטה בנמל אילת
כתבנו צביקה וינשטוק יצא לקדם את פניהם של ה"יוטונגים" שהגיעו לנמל אילת והתקבלו שם ברוב כבוד והדר. מספר צביקה: בסוף חודש מאי הגיעה לנמל אילת אוניית ענק בעלת יכולת העמסה של 4,950 מכוניות פרטיות ושפוקדת באופן קבוע את נמל אילת. הפעם הכילו קרביה של האנייה גם 60 אוטובוסים בינעירוניים מתוצרת יוטונג. את האונייה הזו מפעיל צוות בן 25 איש. האוטובוסים שהחלו להיפלט אחד אחד מבטן האוניה לרציפי הנמל נבנו בסין בהתאם לדרישת מהנדסי אגד ואנשי המשק. הם נועדו לעבות את צי האוטובוסים הבינעירוניים של אגד ולהחליף אוטובוסים ישנים מתיקני יורו 2 ובהמשך יורו 3 – שיועברו לגריטה.
יוטונג סיניים בנמל אילת
יבואנית יוטונג, קבוצת צ'יינה מוטורס והעומד בראשה איציק קוייפמן אירחו בנמל בטקס הפריקה של האוטובוסים את נציגי אגד מאגף הרכש והלוגיסטיקה בראשות ניר לנדאו. לאנשי אגד נערך סיור קצר במתקני נמל אילת לשם הגיע המשלוח הראשון ואליו עתידים להגיע משלוחים נוספים של אוטובוסים מוגמרים מסין.
הסיור החל במשרדו של מנהל נמל אילת, גדעון גולבר, ואליו הצטרף מנהל המכירות הארצי של חברת צים, איתן קידר. צים היא חברת הספנות האחראית לשינוע האוטובוסים מסין לישראל. מנהל הנמל סקר בפני הקרואים את המשימות והאתגרים שבפניהם עומד נמל אילת, דרכו מגיעים לארץ עשרות אלפי כלי רכב מידי שנה, בעיקר מכוניות פרטיות שמגיעות מיפן וקוריאה. הוא סיפר שאמנם רוב הרכב הפרטי מיועד לשוק המקומי אבל יש גם מכוניות שאילת משמשת עבורן תחנה בגשר היבשתי לאירופה והם מועברים לנמלי אשדוד וחיפה כדי להמשיך בדרכן ליעדים בארצות אירופה. גולבר ציין שנמל אילת ערוך לקליטת האוטובוסים והוא מסוגל לקלוט שלוש ספינות לפריקה בעת ובעונה אחת.
לצורך קליטתם המהירה של כלי הרכב הוכשר מחסן ענק מקורה בו אוחסנו כל האוטובוסים. לאחר ההסבר הקצר יצאה הקבוצה לסיור למקום חניית האוטובוסים שם החלו אנשי חברת צ'יינה מוטורס למתקן את האוטובוסים במראות צד, בשילוט, במטפי כיבוי ובלוחיות רישוי על מנת להכין את האוטובוסים להוצאת מהנמל ולהכינם קראת הטסט שיאפשר להכניסם לשרות.
איתן קידר מנהל המכירות הארצי של ''צים'' הזמין את האורחים לעלות לסיור באניה ולהתרשם ממנה.. לסיור הצטרף רב החובל של האנייה שסקר בפני האורחים את מערכות הניווט המתקדמות, סיפר על נתיב ההפלגה של האניה ועל האתגרים הכרוכים בהפעלת אוניית ענק כזו באמצעות צוות של 25 איש בלבד.
משתלמים בתחזוקה
כדי ש"סל הקליטה" של האוטובוסים הסינים יהיה חלק, היה צורך להכשיר את הצוות הטכני של אגד לקליטה וטיפול באוטובוסים הללו ובאוטובוסים החשמליים המגיעים מחברת BYD"" ו"גולדן דרגון" בימים אלה.
עוד בסוף חודש אפריל נשלחה לסין, למפעלי BYD"" ו"יוטונג", משלחת של 5 אנשים טכניים כדי לבחון את האוטובוסים המיועדים לישראל ואשר נמצאו אז בתהליכי ייצור סופיים ולפקח על כך שכל הדרישות של אגד - אכן יושמו באוטובוסים האלה. בימים אלה יצאה משלחת נוספת שמונה 15 אנשי מקצוע (כולל שני מנהלים) למפעלי "BYD" ו"גולדן דרגון" בסין כדי לקבל הדרכה בנושאי אחזקת האוטובוסים החשמליים. אנשי המשלחות הללו אמורים להדריך לאחר מכן את הצוותים הטכניים במוסכים באופן הטיפול באוטובוסים הללו.
אז החגיגות הסתיימו. ועכשיו יש צורך להיערך לקליטת האוטובוסים החדשים באגד. או במילים אחרות - "להתחיל לדבר סינית".
ואם דאגתם שמא נושא התחזוקה נשכח בגלל חגיגות הקליטה - טעיתם: באחרונה סיימה קבוצה של 13 אומנים מהמשק קורס שנערך בארץ בחברת "לדיקו" בנושא רכב חשמלי והיברידי. בסיום הקורס קיבלו המסיימים תעודת מאושרת ע"י משרד התחבורה, המסמיכה אותם לתקן כלי רכב חשמליים והיברידיים. קבוצה זו בצרוף שני מנהלים יוצאת להשתלמות גם להשתלמות בת שבועיים בסין.
במהלך חודש יוני תשתלם קבוצה זו בחברת BYD" " ו"גולדן דרגון" בטיפול ותחזוקת האוטובוסים החשמליים שאגד רכשה בסין ותקבל את הסמכת היצרנים לטפל באוטובוסים אלו כל זאת כהכנה לקליטתם האוטובוסים באגד. קליטתם של האוטובוסים החשמליים באגד, שיוכנסו לשרות בתחילה באזור חיפה - אזור הסובל מרמת זיהום אויר גבוהה - אינה דבר זול: מזכירות אגד אישרה לצורך הכנת התשתית לקליטתם תקציב של מיליון שקל.
הצלחה לחשמליים של BYD באוסטרליה
מהודעה שפרסמה באחרונה חברת BYD עולה שישראל אינה המדינה היחידה בעולם שרוכשת את האוטובוסים החשמליים: רשויות התעופה בסידני שבאוסטרליה רכשו באחרונה עוד 40 אוטובוסים חשמליים של החברה לצורך מתן שרותי הסעה בשדה התעופה לנוסעים ולמטענם. ההחלטה לרכוש אוטובוסים חשמליים נוספים התקבלה לאחר פיילוט מוצלח שנערך ל-6 אוטובוסים כאלה שרכשו רשויות התעופה.
האוטובוסים הללו מסוגלים לפי הודעת היצרן להסיע 70 נוסעים על מטענם וטווח הנסיעה שעליו מצהיר היצרן הוא של 400 ק"מ (!!!) בין טעינה לטעינה. עם זאת בתנאי נסיעה נורמליים בישראל, הכוללים הפעלת מזגן ועצירה בתחנות הצפי הוא שטווח הנסיעה בין טעינה לטעינה ינוע סביב 200 ק"מ.
מאת: בני ברק וצביקה וינשטוק |
צילומים: צביקה וינשטוק ויוסי כהן