הסימולטור מול הרגולטור...

אגד תתחיל בקרוב פיילוט בן 9 חודשים בהפעלת סימולטור ללימוד נהיגה, אבל כל עוד משרד התחבורה אינו מכיר בסימולטורים כתחליף חלקי לנהיגה מעשית, הוא ישמש בעיקר לשיפור הרגלי נהיגה ולצמצום שעות הדרכה עודפות לנהגים חדשים. מי שמנסים לקדם את עידן הסימולטורים הם פרדי הרשקוביץ בוחן התאונות הראשי של אגד יחד עם מנהל המכללה ללימוד נהיגה של אגד דוד זטלאוי. מחקרים בעולם מוכיחים שמעורבות בתאונות של נהגים שהשתלמו בנהיגה בסימולטור היתה נמוכה ב-10-20 אחוזים משל נהגים אחרים. החיסכון בשעות הדרכה מגיע לעשרות אחוזים.

האם ניתן יהיה לצמצם את משך זמן הכשרת נהגי האוטובוס בעשרות אחוזים, לחסוך בתצרוכת הדלק הכרוכה בהכשרת הנהגים בין 2-4 אחוזים (נראה מעט באחוזים - אבל שווה הרבה כסף..), ולהקטין את מעורבות הנהגים בתאונות בכ-20 אחוז?

התשובה לשאלות הללו ככל הנראה חיובית. לנוסחת הפלא המאפשרת להשיג את היעדים האלה קוראים סימולטור. מחקרים בינלאומיים שבדקו את ההשפעה של הכשרת נהגים באמצעות סימולטורים לעומת לימוד הנהיגה והשתלמויות נהגים שנערכים בשיטה הקונבנציונאלית, של נהיגה מעשית בכבישים - מצביעים על ההישגים יוצאי הדופן הללו.

בארץ היו בעבר מספר ניסיונות של יזמים פרטיים להפעיל סימולטורים ללימוד נהיגה אבל כולם כשלו. הסיבה העיקרית היתה שמשרד התחבורה, אולי בצדק, לא השתכנע שהסימולטורים של אותם ימים- יכולים להוות תחליף לנהיגה מעשית, על אף שגם אז היו גלומים בהם יתרונות לעומת נהיגה מעשית כמו למשל ביכולת לתרגל מצבי קיצון כמו התפרצות הולך רגל או רכב לכביש. ואפילו תאונות עם נפגעים כתוצאה מטעויות בנהיגה.

אבל מאחר שמשרד התחבורה לא השתכנע ולא הכיר בסימולטור כחלק ממסלול לימוד הנהיגה, מטבע הדברים לא נוצר להם ביקוש – והם נעלמו מהנוף הישראלי האזרחי. וזה עדיין המצב נכון להיום.מי שדווקא עושה שימוש די נרחב בסימולטורים - הוא הצבא. חיל האוויר מכשיר טייסי קרב באמצעות סימולטורים משוכללים ויקרים, אבל גם "הירוקים" עושים שימוש בסימולטורים להכשרת נהגים ומאוד מרוצים מהתוצאות.


תמונה של הסימולטור
תא הנהג בסימולטור

ואיך זה קשור לאגד?

באחרונה נחתם הסכם בין אגד לבין יצרן סימולטורים ספרדי בשם "לנדר" להתקנת סימולטור ללימוד נהיגה במכללה שלנו ללימוד נהיגה בירושלים, לתקופת פיילוט של 9 חודשים במהלכם יבוצעו באמצעותו כ-2,000 שעות השתלמות בנהיגה. לאחר השלמת הפיילוט וניתוח תוצאות הניסוי והשפעתו על מעורבות נהגים בתאונות והחיסכון הכספי בעלויות ההכשרה – תתקבל החלטה אם להצטייד במכשירים נוספים כאלה גם במכללות האחרות להכשרת נהגים באגד.

וכמו בכל מקום - צריך היה גם באגד "משוגע לדבר" שידבק בו חיידק הסימולטור, כדי להפוך אותו מחלום למציאות. האיש שנדבק בחיידק הסימולטור הוא פרדי הרשקוביץ, בוחן התאונות הראשי של אגד.

  "לפני 3 שנים השתתפתי בכנס בינלאומי שנערך בפירנצה והוצג בו מחקר על התנהגות נהגים בעת נהיגה במנהרות. המחקר התבסס על הדמיית נהיגה במנהרות באמצעות סימולטור והתוצאות היו מדהימות. נדלקתי על רעיון הסימולטור", מודה פרדי. "כשחזרתי לארץ ניסיתי לעניין בנושא את אנשי הנהלת אגד אבל זכיתי ל"כתף קרה". אמרו לי אז שכל עוד הרגולטור אינו מכיר בהדרכת נהיגה באמצעות סימולטור כחלק מתוכנית להכשרת נהגים - אין לנו ענין להיכנס לנושא.
"אבל", מספר פרדי "הסימולטור הוסיף לנקר במוחי. כדי לרצות אותי אישרו לי תקציב לרכישת ספר מקצועי על סימולטורים והתחלתי להתעמק בנושא. מאחר שאני לא בעל הכשרה להוראת נהיגה, עניינתי בנושא את דוד זטלאוי, מנהל המכללה של אגד ללימוד נהיגה בירושלים. לשמחתי הצלחתי להדביק גם אותו בחיידק הסימולטור ויחד כצוות התחלנו לבדוק את הנושא".

הסימולטור- סיפור הצלחה בצה"ל

מהר מאוד התברר לנו שצה"ל משתמש כבר זמן מה בסימולטור להדרכת נהיגה כחלק מתוכנית ההכשרה של נהגים בצבא. הסימולטורים הללו מתוצרת ארה"ב (נרכשו במסגרת הסכמי הסיוע הביטחוני לישראל) והם פועלים בעיר הבה"דים. תאמנו עם צה"ל ויצאנו לבדוק את הסימולטורים הללו, להתנסות בהם אישית ולשמוע חוות דעת מפי אנשי ההדרכה", מספר פרדי.

 "הנתונים שקיבלנו מהצבא היו מעניינים ומעודדים: באמצעות הסימולטורים הללו צמצמו בצה"ל את זמן מבחן ההתאמה לנהגים צבאיים מ-4 שעות של נהיגה מעשית בשטח על כל העלויות שכרוכות בכך- לכדי מחצית הזמן - שעתיים בלבד על סימולטור. משך ההשתלמות בנהיגה מעשית לנהגי רכב שטח מסוג האמר קוצר ב-30 אחוז!!!

אבל ההתנסות העצמית שלנו עם הסימולטורים האלה הביאה אותנו למסקנה שהם אינם מתאימים לצרכים שלנו של הכשרת נהגי אוטובוס. גם התוכנה וגם החומרה - לא נראו לנו מתאימים. בינתיים נודע לנו שסימולטור של יצרן אחר הופעל באחרונה בחברת האוטובוסים של עפיפי בנצרת. נסענו גם לשם- אבל ההתנסות האישית שוב לא היתה לרוחנו. חברה נוספת שבדקנו - נפסלה גם היא על הסף.

במהלך הבדיקות נוצר קשר עם חברה ספרדית בשם LANDER שנציגיה בישראל שמעו שאנחנו מגלים ענין בסימולטור והציעו לנו לנסות את המוצר שלהם. הם הזמינו אותנו לבוא לספרד על חשבון החברה כדי לבדוק את הסימולטור במתקן שלהם. באגד אישרו את הנסיעה – וכך הגענו, דוד ואני, למתקני החברה. ההתרשמות של שנינו היתה מאוד חיובית", מוסיף הרשקוביץ. ההדמיה של תנאי הדרך והתרחישים השונים שמוקרנים על המסכים בפני הנהג נראו טבעיים יותר לעומת האופציות האחרות שבדקנו. גם הישיבה בתא הנהג בעת תרגול "הנהיגה" היתה נטולת תחושת אי נוחות או אפילו נטייה לבחילה - שחשנו בישיבה ממושכת בסימולטורים האחרים.

שליטה ביצירת תרחישים

זאת ועוד: בעוד בסימולטורים האחרים שבחנו – הוקרנו בפני החניך תרחישים קבועים שבהם הוזן המחשב מראש, ללא כל יכולת התערבות של המדריך- בסימולטור של חברת "לנדר" המחשב מוזן בעשרות אירועי נהיגה כמו למשל הולך רגל שקופץ לפתע לכביש, רכב שמתפרץ לצומת באור אדום, רכב שמגיח לפתע ממול ועוד. מתוך כל האירועים האלה יכול המדריך לבנות תרחישים שונים, כמו למשל רכב שמגיח ממול בכביש רטוב כאשר בחוץ יורד גשם או שלג, (המדריך יכול לשלוט גם על עוצמת הגשם) או תרחיש של ילד שמתפרץ לכביש באזור עירוני או בכביש בינעירוני בתנאי מזג אויר ותאורה משתנים, או נהיגה בתנאי ערפל כבדים שפוגמים בראות ועוד. המדריך יכול ליצור תרחיש של נהיגה בתנאי רוח צד חזקה כשהוא שולט על עוצמת הרוח ועל כיוונה, להכתיב לחניך נהיגה בתנאי כביש עמוס, ובמהירויות נסיעה שונות וכו'. השליטה של המדריך בבניית תרחישים שונים נותנת לסימולטור הזה יתרון משמעותי לעומת אלה של המתחרים", אומר פרדי.

הסימולטורים של "לנדר" שיגיעו לארץ יהיו מבוססים על עמדות נהג של אוטובוס מרצדס OC500 ושל מ.א.ן עירוני נמוך רצפה. סרטי הדרך שיקרנו בפני החניכים ידמו בשלב זה כבישים אירופיים. אבל בשלב מאוחר יותר, אם יוחלט על הצטיידות בסימולטורים האלה, תבחן האפשרות (הלא זולה) להחליפם בסרטי כבישים ישראליים.

הסימולטור מורכב מעמדת נהג עם כיסא נהג אמיתי, שניתן לכיוונון, מתגים ומחוונים אמיתיים (כמו באוטובוס אמיתי), לוח שעונים והגה אמיתיים, מסכים לתא הנהג עם שדה ראיה של 180 מעלות. בתוכנת התפעול של הסימולטור הוכנסו נתונים אמיתיים של דגמי האוטובוסים שבהם מתורגלת הנהיגה, כמו כח המנוע, מידות האוטובוס ומשקלו, מיקום המראות והדלתות, הריטרדר, ונתונים דינמיים נוספים - הכל כדי ליצור תחושה של נהיגה אמיתית.

בנוסף יש לסימולטור עמדה למדריך שממנה הוא שולט בתרחישים ועוקב אחרי פעולות הנהג בכל זמן הנהיגה, באמצעות מצלמה וירטואלית. למדריך משודרים גם נתונים ממאפייני הנהיגה של החניך כמו מספר הלחיצות על דוושת הבלם ועוצמתן, אופי הלחיצה על דוושת הגז, מצב הריטרדר ועוד. מ"עמדת הפיקוד" שלו, יכול המדריך ליצור גם תקלות ברכב כמו התחממות מנוע, תקר באחד הגלגלים, מראה שנפלה, תקלת בלמים, נזילות שמן או מים, אש במנוע ועוד- ולראות איך הנהג מתמודד עם התקלות הללו.

בסוף השיעור מפיק הסימולטור דו"ח עם ריכוז של הטעויות של החניך בנהיגה, כמה פעמים הוא חזר על אותה טעות, ובאילו תנאי דרך הן נעשו. המדריך, שעוקב אחרי הנהיגה מוסיף לדו"ח הזה הערות סובייקטיביות משלו לגבי התרשמותו מהאופן שבו התמודד הנהג עם התרחישים השונים. החניך מקבל הסברים בסופו של השיעור על הטעויות שעשה וכיצד יש לתקן אותן.

אז אם הכל כל כך מושלם - מדוע לא להשתמש בסימולטור כתחליף ללימוד נהיגה באוטובוס ולוותר לגמרי על פרק הנהיגה מעשית בתוכנית ההכשרה של הנהגים? אנו שואלים את פרדי.

והתשובה: עם כל הכבוד לסימולטור וליכולות שלו, הוא לא נועד להיות תחליף מלא לנהיגה מעשית אלא לשמש נדבך נוסף וחשוב בהכשרת הנהגים. העובדה שבסימולטור אפשר להכניס אינסוף תרחישים שבנהיגה מעשית לא ניתן לתרגל כמו למשל הולך רגל שמתפרץ לכביש, רכב שמתפרץ לצומת באור אדום או אש שפורצת במנוע - מקנה לו יתרון גדול על פני תרגול של נהיגה מעשית אבל עדיין אסור לוותר על ההתנסות האמתית של הנהגים בנהיגה בתנאי דרך אמיתיים..

זאת ועוד: כל עוד משרד התחבורה לא יכיר בסימולטור ככלי שמסייע בלימוד נהיגה או בהשתלמות בנהיגה ויאפשר להמיר חלק משעות הנהיגה המעשית בסימולטור - קשה לצפות שבתי ספר לנהיגה - "יתנפלו" על הסימולטורים על אף החיסכון הגדול הטמון בשימוש בהם.

"תרגול נהיגה בסימולטור לעומת נהיגה מעשית חוסך הרבה הן בשעות הכשרת והן בהוצאות דלק ואמורטיזציה", אומר פרדי. במהלך שעור בן 30-40 דקות ניתן לתרגל נהיגה בתנאי דרך שונים כאילו נהגנו ממטולה לאילת, ובתנאי מזג אויר שונים. את זה לא ניתן לבצע בנהיגת כביש אמיתית. אפילו בפרקי זמן גדולים בהרבה. ויש לנו "חדשה" שלבטח תפתיע אתכם: הסימולטור צורך הרבה פחות דלק מאשר אוטובוס אמיתי...

לשכנע את משרד התחבורה

הבעיה כאמור היא לשכנע את משרד התחבורה להכיר בסימולטור כחלק מתוכנית לימוד הנהיגה. באירופה יש מדינות רבות שמתירות לבתי הספר לנהיגה להמיר 40% משעורי הנהיגה המעשיים למבקשי רישיון נהיגה בהדרכה על סימולטורים. בבדיקות של התוצאות בשטח - היינו מעורבות בתאונות של נהגים שהכשרתם לנהיגה כללה הדרכה באמצעות סימולטור לעומת נהגים שלמדו בשיטה הקונבנציונאלית - "ניצחו" נהגי הסימולטור שאצלם היתה המעורבות בתאונות קטנה ב-22% מאשר בקרב הנהגים האחרים.

מחקר אחר שנערך בוירג'יניה שבארה"ב לגבי הכשרתם של נהגי אוטובוס חדשים העלה אף הוא ממצאים מאוד ברורים: שעור מעורבותם בתאונות של נהגים שהוכשרו באמצעות סימולטורים במשך 18 החודשים הראשונים מאז קיבלו את רישיון נהיגת האוטובוס היה 18% בלבד לעומת שעור מעורבות בתאונות של 32% בקרב נהגים שהוכשרו בשיטה הקונבנציונאלית של נהיגה מעשית בלבד.

אז עם עובדות - קשה להתווכח.

כשבקשנו לברר במשרד התחבורה אם נושא הסימולטורים נמצא על סדר היום ואם יש כוונה להפעיל את הסימולטורים במסגרת תכנית לימודי הנהיגה, כפי שמקובל בחלק ממדינות אירופה, או לחייב נהגי רכב כבד בהשתלמות בנהיגה אחת לכמה שנים, שחלקה יבוצע באמצעות סימולטורים- היתה התשובה שקיבלנו: " אגף הרישוי במשרד התחבורה בוחן את יעילות הסימולטורים באופן כללי.

עניינית – אף אחת משתי האופציות לא נבחנה ואף לא עתידה להיות חלק מפיילוט באגף"...

פרדי ודוד סבורים שזו גישה לא נכונה. "בגלל מעורבות יתר של נהגי רכב כבד בתאונות משרד התחבורה מתכוון לחייב כל נהג מקצועי לעבור השתלמות בנהיגה בת 35 שעות בכל 7 שנים, זאת כתנאי להמשך האישור להסיע נוסעים. בנוסף כל נהג חדש שהוציא רישיון נהיגה לאוטובוס יחוייב לנהוג במשך 40 שעות עם חונך. אנחנו סבורים שאפשר, ואפילו רצוי, להמיר חלק מהשעות היקרות הללו בהשתלמות נהיגה באמצעות סימולטור. היא תהיה יעילה יותר וזולה משמעותית. אנו סבורים שתוצאות הפיילוט שאנו עורכים באגד- יוכיחו זאת חד משמעית".

אלא שכל עוד לא ניתן אור ירוק של הרגולטור - ינסו באגד לצמצם באמצעות הסימולטור את שעות ההדרכה העודפות (מעבר למה שמחייב החוק) שמקבלים נהגים חדשים שמבקשים להוציא רישיון נהיגה לאוטובוס. כיום, לפי דרישות משרד התחבורה, חייב בעל רישיון נהיגה לרכב פרטי שרוצה להוציא רישיון נהיגה לאוטובוס ב-40 שעות הדרכת נהיגה לפחות. באגד ניתנות לנהגים כאלה הרבה מעבר ל-40 השעות שדורש משרד התחבורה. את השעות הללו ינסו לצמצם באמצעות הדרכה בסימולטור.

כך או כך, אגד תפעיל את הסימולטור שקיבלה בכתת הדרכה במכללה ללימוד נהיגה בירושלים לתקופה של 9 חודשים. בימים אלה מכינים פרדי ודוד, יחד עם אגף תכנון הנדסה ומנהל באגד, תכנית מעקב אחרי מידת ההצלחה של הסימולטור הן בחסכון הכספי שניתן להפיק משיטת ההדרכה הזו והן בתוצאה של הקטנת מעורבות בתאונות ושיפור הרגלי הנהיגה של הנהגים שעברו את ההשתלמות. ההערכה היא, בהתבסס על נתונים מהעולם- שהקניית הרגלי נהיגה נכונים יתרמו לחסכון כספי משמעותי בתחזוקה ובתצרוכת הדלק.

אז אנחנו מחזיקים אצבעות ומקווים שגם בתחום הזה - אגד יהיה הסמן הימני שיביא לריענון בשיטת הכשרת הנהגים ולהקטנת המעורבות בתאונות.

 מאת בני ברק