תה ואורז יש בסין - אבל גם אוטובוסים

באגד יתחילו "לדבר סינית" כבר מתחילת חודש יולי 2017 כאשר לצי האוטובוסים של האגודה יצטרפו 279 אוטובוסים סיניים מהם 25 אוטובוסים חשמליים. קליטת האוטובוסים החדשים מחייבת הערכות והכשרת אנשי מקצוע שידעו לטפל באוטובוסים החשמליים שמנועיהם פועלים במתח של 600 וולט. משלחת של ראשי אגף התחזוקה שבה מביקור בשלושה המפעלים שעמם נחתמו הסכמי האספקה ומספרים על ההתרשמות מתעשיית האוטובוסים הסינית שהיא כיום המדינה המובילה בעולם בייצור אוטובוסים.

"תה ואורז יש בסין..." אומרות מילות השיר הידוע. אבל כך מתברר, אלה אינם המוצרים היחידים של בית היוצר הסיני. בקרוב מאוד נצטרך להתרגל לכך שעל כבישי הארץ ינועו גם אוטובוסים של אגד מתוצרת סין, ולא סתם אוטובוסים - גם אוטובוסים בעלי הנעה חשמלית המהווים חידוש היסטורי בצי הרכב של האגודה.

בחודש שעבר שבה מסין משלחת של אגף התחזוקה שיצאה לסייר בשלושה מפעלי האוטובוסים הסיניים שמהם מתעדת אגד לרכוש במהלך שנת 2017 279 אוטובוסים, 25 מהם בעלי הינע חשמלי והאחרים אוטובוסים מונעים במנועי דיזל בעלי תקן יורו 6. המשלחת כללה את זוהר אריה ראש אגף התחזוקה (לשעבר משק) של אגד ואת אנשי המקצוע של האגף: יוסי כהן מנהל חטיבת הנדסה רכב וציוד וניסים בעבור - מהנדס רכב ראשי בחטיבה להנדסת רכב וציוד.

את השלושה פגשנו זמן קצר לאחר שובם לארץ: "סין היא כיום יצרן האוטובוסים הגדול בעולם. אמנם רוב האוטובוסים מיוצרים עבור השוק הסיני אבל בשנים האחרונות הם החלו פוזלים לעבר השוק האירופי וישראל יכולה להוות עבורם קרש קפיצה לשוק הזה. ההתרשמות הכללית שלנו משלושה המפעלים שבהם ביקרנו היא שמדובר ביצרנים גדולים ורציניים שעושים מאמצים גדולים לשיפור איכות הייצור שלהם ולהתאמת המוצר לדרישות ולתקינה של השוק האירופי (יורו 6) שהיא המחייבת גם בישראל לשנת 2017.

נכון להיום רוב היצוא של המפעלים הללו הוא עדיין למדינות שבהן אין דרישות של תקן יורו 6 – אבל כאמור העיניים שלהם נשואות לשוק האירופי ולכן הם מוכנים לגמישות רבה במו"מ אתנו. חשוב להם שהאוטובוסים שלהם יצליחו בישראל כי זה יהיה כרטיס ביקור נכבד בכניסה לשוק האירופי. ישראל מהווה עבורם "שדה מבחן" לאוטובוסים שהם מייצרים שבו הם יבחנו ברמת המהימנות שלהם לאורך זמן ובהיקף גדול. הצלחה של "הניסוי" הזה תקדם מאוד את האפשרות שלהם לחדור לאירופה", אומר זוהר אריה.

אמנם האוטובוסים הסיניים אינם ממש פנים חדשות בשוק הישראלי. יבואם לארץ החל בשנת 2012 והם מתפקדים היטב בחברות ההסעה שרכשו אותם. גם "אגד תעבורה" רכשה 40 אוטובוסים סיניים מתוצרת חברת "יוטונג" שמתפקדים היטב בקווים שהיא מפעילה ו"אגד הסעים" רכשה כמה אוטובוסים מאותו יצרן לצורך הסעת תיירים.

"הימור" שהוא כורח המציאות


"לאגד עצמה אין עדיין ניסיון עם האוטובוסים הסיניים. בדרך כלל אנחנו נוהגים לבחון דגמים חדשים של אוטובוסים שמוצעים לנו במשך שנה בקווים ובאזורים שונים בארץ כדי להתרשם מאמינותם ומעלות התחזוקה שלהם. הפעם החלטנו לרכוש את האוטובוסים לאחר שעברו בחינה מקוצרת בלבד. החידוש העיקרי הם 25 האוטובוסים החשמליים שרכישתם היא במידה רבה הימור, משום שאין אתם ניסיון כלל. לכן גם החלטנו ללכת על כמות קטנה יחסית של 25 אוטובוסים שאותם ננסה תחילה בקווי חיפה והקריות כדי לבדוק את יעילותם, אמינותם וביצועיהם".

"רק אחרי הניסיון שיירכש בהפעלתם בנסיעה במישור - נעביר אותם גם לקווים שעולים לכרמל. אנחנו מאוד מקווים שהם יעמדו בציפיות. אנו בנויים לכך שיתכן שיתגלו בהם מחלות ילדות שיחייבו שיפורים אבל אם לא יתגלו בעיות קריטיות והיצרן יתמודד מול דרישות השיפורים שנפנה אליו - יתכן שמצאנו את הפתרון להפעלת תחבורה ציבורית נקיה באזורים העירוניים", אומרים יוסי כהן וניסים בעבור.

ומוסיף יוסי כהן: "היינו מעדיפים כמובן לבדוק את האוטובוסים החשמליים בתנאי הארץ ובמספר אזורים במשך שנה, כפי שנהגנו עד כה אבל לא הצלחנו לקבל אוטובוסים כאלה לניסוי ומאידך היה לחץ של המשרד לשמירת הסביבה להתחיל להפעיל אוטובוסים בעלי הנעה אלטרנטיבית. מאחר שנושא הפעלת אוטובוסים מונעים בגז, עדיין לא הבשיל לכדי יישום, נותרנו עם האופציה של אוטובוסים חשמליים, שלדעתנו היא גם הפתרון הטוב ביותר לתחבורה ציבורית עירונית נקייה. לכן הלכנו, אמנם לא בשמחה גדולה, למודל הזה של רכישת 25 אוטובוסים חשמליים גם בלי שניתנה לנו ההזדמנות לבדוק אותם תחילה. המשרד לאיכות הסביבה משתתף במימון העיסקה מה שהקל עלינו את קבלת ההחלטה לרכוש אותם  ואנו מקווים שבסופו של דבר התוצאה תהיה חיובית".

ומדוע הוחלט לרכוש גם אוטובוסים בינעירוניים מונעים במנועי דיזל מיצרנים סיניים?
"התשובה היא כלכלית", משיבים שלושה אנשי אגף התחזוקה. "אגד פרסמה מכרז לרכישת 254 אוטובוסים בינעירוניים. במכרז הזה השתתפו יצרנים ותיקים ומנוסים מאירופה שעם כולם יש לאגד הכרות: מרצדס, מאן, וולוו, דאף וסקניה. שיקללנו את כל ההצעות שקיבלנו כאשר בשקלול נלקחו בחשבון עלויות הרכישה, עלות האחזקה, לוח הזמנים לאספקה והוצאות הדלק. הסינים ניצחו את האירופיים כמעט בכל הפרמטרים, החל ממחיר האוטובוס שהוא זול בכ-30 אלף יורו ממחיר של האוטובוס האירופי, צריכת הדלק שלו טובה יותר והסכם התחזוקה (ל-10 שנים) טוב יותר משל היצרנים האירופיים", אומרים אנשי אגף התחזוקה של אגד.

אין זה סוד שמפעלי האוטובוסים "הארגז" ו"מרכבים" הפעילו לחצים כבדים על משרד התחבורה כדי למנוע הבאתם של אוטובוסים מוגמרים לישראל, כדי להבטיח תעסוקה למפעלים. אבל בהיבט הכלכלי, כלומר במחיר של האוטובוס המוגמר - הם התקשו להציע הצעה מתחרה וגם לוחות הזמנים לאספקה - היו בעלי משקל לטובת היבוא של אוטובוסים מוגמרים.
הרשות לרכש גומלין נכנסה גם היא לתמונה ואיימה לעכב את הרכש אם הסינים לא יעמדו בדרישותיה לרכש גומלין מתאים בישראל תמורת העסקה. למיטב הבנתנו - הבעיה הזו נפתרה, שכן הסינים מאוד מעוניינים בעסקה אתנו, שתהווה עבורם כרטיס כניסה לשוק האירופי ולכן יבצעו בארץ רכש גומלין לפי אמות המידה שתכתיב הרשות לרכש גומלין",

מסבירים זוהר, יוסי וניסים. ואגב כך- חברת "גולדן דרגון" הסינית שממנה נרכשו 8 אוטובוסים חשמליים, כבר החלה בניהול מגעים עם "הארגז "לבדיקת האפשרות להביא לארץ שלדות של האוטובוסים שלה ולבנות אותן במפעל הישראלי. ואף לרכוש בארץ רכיבים נוספים כמו מצברים. בניית האוטובוסים במפעל הישראלי תאפשר לסינים, כך הם מקווים לחדור לשוק האירופי תוך עקיפת תשלום המכסים המוטלים בשוק האירופי על יבוא ישיר של אוטובוסים מסין.

מיולי 2017 - מתחילים לדבר סינית באגד...


אז אם הכל יתנהל כשורה: אגד תתחיל "לדבר סינית" כבר בקיץ הקרוב, כאשר ב-1 ביולי 2017 מתוכננים לעלות על כבישי הארץ ראשוני האוטובוסים הסיניים בשרות אגד. "ההחלטה להתקשר עם שלושה יצרנים נובעת מכך שאין לנו עדיין באגד ניסיון עם האוטובוסים הסיניים הללו ולכן החלטנו לא לשים את כל הביצים בסל אחד", אומרים יוסי כהן וניסים בעבור. אז הנה חלוקת הרכש בין היצרנים הסיניים:

אוטובוסים בינעירוניים עם מנועי דיזל יורו 6:
  • חברת יוטונג: 170 אוטובוסים בינעירוניים עם מנועי דיזל מתוצרת "דאף".
  • חברת גולדן דראגון: 84 אוטובוסים בינעירוניים מונעים במנועי דיזל FPT מתוצרת פיאט-איווקו.
אוטובוסים עירוניים בעלי הנעה חשמלית:
  • חברת BYD: שבעה עשר אוטובוסים חשמליים עירוניים.
  • גולדן דראגון: 8 אוטובוסים חשמליים עירוניים.
מימין: מראה כללי של האוטובוס החשמלי מבפנים. משמאל:האוטובוס החשמלי של BYD
מימין: מראה כללי של האוטובוס החשמלי מבפנים. משמאל: האוטובוס החשמלי של BYD

אוטובוסים חשמליים - מצברים או קבלים?


האוטובוסים החשמליים הם ככל הנראה עתה הפתרון המעשי ביותר לבעיית זיהום האוויר במטרופולינים הגדולים, שמקורה בתחבורה הציבורית.הניסיונות שנעשו עד כה לשימוש בגז טבעי כהנעה חלופית- לא הבשילו לכלל תוכנית מעשית בשל בעיות רגולציה שטרם מצאו פתרון סופי וכן בשל העובדה שעלות התפעול שלהם לא ברורה שכן מחיר הגז הטבעי לא מובטח.

מאחר שמשרדי הגנת הסביבה ומשרד התחבורה מחייבים את מפעילי התחבורה הציבורית להפעיל עד שנת 2019 51 אוטובוסים חשמליים במטרופולינים הגדולים- יש להיערך לקליטתם ובהקדם. אמנם מחירו של אוטובוס חשמלי כפול ממקבילו בעל מנוע דיזל - אבל ההערכה היא שבזכות עלות תחזוקה ותפעול נמוכים יותר - רכישתם של אוטובוסים חשמליים כדאית יותר לאורך חיי האוטובוס.

בשוק מוצעים כיום שני טיפוסים של אוטובוסים חשמליים: הראשון הוא אוטובוס המונע באמצעות מצברים שטווח הנסיעה שלו בין טעינה לטעינה נע בין 200-300 ק"מ (תלוי בתנאי הדרך באופי הנהיגה ובעומסים על המנוע).

הטיפוס השני הוא של אוטובוסים חשמליים שמונעים באמצעות קבלי על (אולטרה קבלים). היתרון של השיטה הזו הוא הוא בזמן הטעינה הקצר- כ-5 דקות לטעינה מלאה. אבל טווח הנסיעה בין טעינה לטעינה הוא קצר - כ-20 ק"מ בלבד. המשמעות היא שיש צורך בבניית תשתית טעינה לאורך התחנות בכל קווי השרות שבהם רוצים להפעיל את האוטובוס הזה. זו השקעה כבדה שכן עלות ההתקנה של כל עמדת טעינה היא כמיליון דולר. זאת ועוד: שהאוטובוס יידרש להתעכב בתחנות כדי להשלים טעינה.

מגבלה נוספת של האוטובוס הזה היא בכך שניתן יהיה להפעילו רק בקווים שבהם יש תשתית טעינה מתאימה, בעוד שהאוטובוס ששואב את האנרגיה ממצברים- מאפשר גמישות שיבוץ בקווים שונים שכן טווח הנסיעה שלו הוא מעל 200 ק"מ בין טעינה לטעינה אותה אשפר לבצע במשך שעות הלילה.אז כרגע, כל עוד טווחי הנסיעה של האוטובוס החשמלי הניזון מקבלים הוא קצר כל כך- אגד לא מתכוון לרכוש את האוטובוסים הללו.

אוטובוסים המבוססים על קבלי על מיוצרים על ידי חברה סינית ששמה "האווי" והמרכב נבנה בחברת "הייגר" והיא מיוצגת בארץ על ידי חברה בשם  "צ'ריוט מוטורס" שהוקמה על ידי יוצאי חברת קמור (יבואנית ב.מ.וו בעבר) - האחים רוני ויואל וייס שהיו שותפים בה וצביקה זימרמן שהיה מנכ"ל החברה. דן רכשה אוטובוסים כאלה לניסוי בקו 5 שלה, שם המרחקים בין התחנות קצרים. באגד החליטו בינתיים שלא לרכוש את האוטובוסים הללו.

סביבת הנהג באוטובוס החשמלי של BYD
סביבת הנהג באוטובוס החשמלי של BYD

ההכנות באגד לקליטת הסינים


קליטת האוטובוסים הסיניים באגד ובמיוחד האוטובוסים החשמליים- מחייבת הערכות של מערכי התחזוקה הגרירה והנהגים. "כל דגם אוטובוס חדש של אוטובוס שנקלט באגד מחייב הכשרה של הנהגים לנהיגה בו. בלי ההכשרה וקבלת רישיון נהיגה פנימי לדגם החדש- אף נהג אינו עולה להגה. את ההכשרה אנו מבצעים בעזרת בית הספר לנהיגה שלנו ובאמצעות נהגים ותיקים שכבר עברו את ההכשרה ומסייעים בהעברת ההדרכות. כך יהיה גם עם האוטובוסים הסיניים בעלי מנועי הדיזל", מסביר יוסי כהן.

קליטת האוטובוסים החשמליים מחייבת הערכות הרבה יסודית. מדובר באוטובוס שהפעלתו יוצרת מתח חשמלי המגיע ל-600 וולט. לכן בטרם ניגשים לטיפול ברכב הזה, בכל סוגי העבודות חייבים לנתק את המתח הזה כדי שאפשר יהיה לטפל בו. כל טעות עלולה לגרום לפגיעות קשות. לכן אנו מתכוונים לשגר צוות של בין 5-10 אנשי מקצוע ליצרן כדי לעבור שם הכשרה לטיפול באוטובוסים האלה. אותו גרעין של אנשי מקצוע יכשיר לאחר מכן בעלי מקצוע נוספים לטיפול באוטובוסים האלה.

מאחר שהאוטובוסים החשמליים יופעלו בשלב הראשון באזור חיפה והקריות- נכשיר גם עמדות טיפול במרכז השרות החדש שלנו בקרית חיים ואולי גם בחוף כרמל לטיפול באוטובוסים הללו. עמדות הטיפול הללו חייבות להיות מגודרות והכניסה אליהן תותר רק למי שהוכשרו לטיפול באוטובוסים האלה. גם מפעילי רכבי הגרר יצטרכו לעבור הכשרה שכן גרירת האוטובוסים החשמליים מחייבת ניתוק המתח הגבוה לפני שמתחילים בגרירה.

הכשרת הנהגים לנהיגה באוטובוסים החשמליים תהיה קפדנית יותר שכן אורך החיים של האוטובוס הזה תלויה במידה רבה בנהיגה נכונה. גם כאן ישלח גרעין של נהגים להשתלמות בנהיגה ע"י היצרן ואלה ישמשו אחר כך מדריכים להכשרת נהגים נוספים. כך למשל הנהגים יצטרכו להתרגל לכך שבלימה נכונה של האוטובוס יוצרת אנרגיה שטוענת את המצברים ומאריכה את טווח הנסיעה, או שבלימת האוטובוס נעשית בעיקר על ידי שימוש בבלמים- אז צריך לתרגל נהיגה נכונה כדי לא לגרום שחיקה מואצת שלהם.

"אנו יודעים שיש חשש בקרב הנהגים שלנו שסביבת הנהג באוטובוסים הסיניים נוחה פחות מזו של האוטובוסים האירופיים- אז אני יכול להרגיע: אנחנו יחד עם הסינים הקדשנו תשומת לב רבה לסביבת נהג נוחה וידידותית לנהגים, שירגישו בהם לא פחות טוב מאשר באוטובוסים האירופיים", מרגיעים יוסי כהן וניסים בעבור את מי שחושש מפני החדירה הסינית לאגד.

מי הם היצרנים הסינים שעמם התקשרה אגד?


יוטונג- היא יצרן האוטובוסים הגדול ביותר בעולם. ליוטונג מספר מפעלים כשהאחרון והחדש מבניהם משתרע על שטח של 1,500 דונם והוא מייצר כ-200 אוטובוסים מידי יום החברה הוקמה בשנת 1963 והיא מיוצגת בישראל על ידי יצחק קויפמן שהקים בארץ חברה בשם "צ'יינה מוטורס". יוטונג  היתה היצרן הסיני הראשון שנכנס לשוק הישראלי עוד בשנת 2012.בשנה האחרונה (2016) ניצבה יוטונג בראש רשימת החברות שמכרו אוטובוסים בישראל עם 587 אוטובוסים גדולים ובסך הכל מכרה החברה 658 אוטובוסים מכל הסוגים בשוק הישראלי בשנה זו. יוטונג מקדימה את וולוו (במקום השני) עם 532 אוטובוסים שמכרה בשוק הישראלי (כולם גדולים). בסך הכל נמכרו בשוק הישראלי בשנה האחרונה 1,844 אוטובוסים גדולים כלומר נתח השוק של יוטונג הגיע לכ-32% במכירת אוטובוסים גדולים!!! לצורך המחשת הגודל, יוטונג בנתה בשנת 2016 סה"כ 71,000 אוטובוסים.

גולדן דראגון- מיוצגת בישראל על ידי חברת "אוטו חן" שבה שותפה משפחת בלליוס ומשפחת סלוקי. החברה סיכמה לפני כשנה עיסקה עם חברת דן, שהזמינה ממנה  137 אוטובוסים עירוניים בשווי כ־100 מיליון שקל.  גולדן דראגון החלה בייצור אוטובוסים בשנת 1992. בשנת 2016 דורגה החברה במקום השלישי במכירת אוטובוסים בישראל עם 318 אוטובוסים גדולים ו-329 אוטובוסים מכל הסוגים. בשנה האחרונה מכרה גולדן דרגון מספר אוטובוסים חשמליים בערים מרכזיות באירופה. האוטובוסים החשמליים שלה מבוססים על הנעה באמצעות מצברים. טווח הנסיעה של האוטובוסים החשמליים בין טעינה לטעינה מגיע ל-200-300 ק"מ תלוי בתנאי מסלול הנסיעה ובעומסים שבהם עובד האוטובוס.

BYD- היצרן הסיני שבמקורו החל כמפעל לייצור מצברים וסוללות, ונחשב עדיין לאחד המפעלים הגדולים לייצור סוללות ליתיום. המפעל מתמחה בשנים האחרונות ביצור אוטובוסים ומכוניות נוסעים חשמליות. הוא חבר באחרונה למרצדס במטרה לייצר מכונית נוסעים חשמלית חדשה. בארץ מיוצג היצרן הסיני על ידי חברת "כלל מוטורס" בניהולו של דורון ודאי. אוטובוס חשמלי של חברת BYD הסינית מופעל על ידי חברת דן בניסוי בקו 5. טווח הנסיעה המוצהר על ידי היצרן הוא 250 ק"מ בין טעינה לטעינה. באחרונה הציגה החברה דגם חדש של אוטובוס חשמלי באורך 12 מטר ש-16 ממנו נשלחו לניסוי בצרפת ובאנגליה. 35 אוטובוסים חשמליים של החברה פועלים כבר בשדה התעופה סכיפול.  החברה מייצרת גם אוטובוסים באורך של 8.6 מטר וכן אוטובוסים חשמליים מפרקיים שאורכם 18 מטר.

מאת בני ברק