עידן מערכות הכרטוס החדשות באוטובוסים עבר משלב הפיילוט לשלב הביצוע

עד סוף השנה יותקנו כ-1,800 מכשירי תיקוף (ולידטורים) בכ-400 אוטובוסים, ובכ-1300 אוטובוסים יוחלפו מכשירי הכירטוס הישנים בחדשים - מבטיחים ישראל רום מנהל חטיבת מערכות מידע ויניב לויט מנהל מחלקת כרטוס בחטיבה. המכשירים הישנים הזדקנו וכ-50% מהם נזקקים לתיקונים מידי חודש. המכשירים החדשים יאפשרו בעתיד הפעלת פונקציות נוספות מלבד מכירת כרטיסים ובהן הצגת מסלול האוטובוס והתחנות על מפה, כעזר ניווט לנהג, מצלמות לקריאת ברקוד, חיבור לרשת GPS, חיבור לרשת תקשורת סלולארית, מכירת כרטיסים תלויית מיקום, העברת המידע על מכירת הכרטיסים און-ליין וישירות למחשבים של אגד ועוד. כל הנהגים יעברו הדרכה בהפעלת המכשירים וילוו על ידי נאמני כרטוס בסניפים.

התקנת המכשור תערך בשני שלבים: תשתית וחיווט במוסכים והתקנת המכשירים באוטובוסים בעת כניסה למוסך או בחניוני הלילה. החזון: ויתור כל כרטיס הרב קו ותיקוף הנסיעה בסמארטפון. חטיבת מערכות המידע של אגד, שבראשה עומד ישראל רום, תהפוך בשנים הקרובות למרכיב חשוב בהערכות אגד לעידן התחרות בתחום התחבורה הציבורית שמוליך משרד התחבורה, בתפקידו כרגולטור. כפועל יוצא מהשינוי הזה בתפיסת העולם של הרגולטור לגבי התחבורה הציבורית יהפכו האוטובוסים ושרותי התחבורה הציבורית לחלק מעולם ההייטק וישלבו בתוכם ובסביבתם טכנולוגיות מחשוב, כרטוס ומידע מהמתקדמות והמובילות בעולם.

מכשירי הכרטוס החדשים - מפיילוט לביצוע


חטיבת מערכות המידע של אגד היא אחת מזרועות הביצוע של האגודה שתתפוס חלק  נכבד  בהובלת השינויים האלה. "המשימה הקרובה ביותר שאתה אנו מתמודדים כיום היא התקנת מערכת הכרטוס החדשה באוטובוסים של אגד. לאחר שהושלם ניסוי מצומצם בהפעלת מכשירי הכרטוס החדשים בסניף רחובות, הרחבנו את הניסוי לסניף שרון דרומי כאשר תוך כדי תנועה אנו מתקנים תקלות, משפרים את ביצועי המערכת, מפיקים לקחים מתהליכי ההכשרה וההטמעה ולומדים את השיטות היעילות ביותר להתקנת התשתיות והמכשירים"- מסבירים ישראל רום ויניב לויט, מנהל מחלקת כרטוס ומערכות ניידות בחטיבה.  מי שאחראי בפועל ליישום הפרויקט במחלקת כרטוס, הוא יחיאל ויסבלום, שהיה מעורב בעבר בקליטת מכשיר הכרטוס הישן באוטובוסים של אגד. החלפת הדור הישן בדור החדש והמתקדם יותר היא בבחינת "סגירת מעגל" עבורו.

ולמה צריך להחליף את מכשירי הכרטוס שפועלים כיום באוטובוסים? אנו שואלים.

"משום שכמו כל דבר, גם הם התיישנו", משיבים ישראל ויניב. מדובר במכשירי כרטוס שפועלים באוטובוסים כבר 17 שנה והגיל נותן בהם את אותותיו. יש בהם תקלות רבות והם כבר לא ממש עונים לצרכים המתקדמים של העידן החדש - לא מבחינה תחזוקתית ולא מבחינה טכנולוגית. יש מקרים שהמכשירים מתקלקלים באמצע הנסיעה, או שהנייר שעליו מודפס כרטיס הנסיעה נתקע והנהגים לא יכולים להנפיק כרטיסים לנוסעים, ובכך נגרם הפסד הכנסות לאגד. כדי להבין עד כמה דחוף הצורך להחליפם כדאי לדעת שמתוך כ- 2,800 מכשירי כרטוס כאלה שפועלים באוטובוסים שלנו כ- 50% מהם מועברים לתיקון בכל חודש, ואחת הבעיות היא שאין כבר חלקי חילוף למכשירים האלה. לפיכך הם יוחלפו בהדרגה כאשר המכשירים הישנים שיפורקו ישמשו בחלקם כחלקי חילוף למכשירים הישנים שימשיכו לפעול עד להחלפתם. האחרים יגרטו".

אם כמות התקלות במכשירי הכרטוס הישנים כה רבה- מדוע החלטתם להמשיך את ההתקשרות עם חברת יבמ ועם היצרנית בפועל של המכשירים חברת טרנסווי?
"התשובה לכך היא יעילות וחסכון. שקלנו אפשרות להתקשר עם ספקים אחרים אבל אחד השיקולים המכריעים בהסכם החדש היה שהמשך ההתקשרות עם יבמ וטרנסווי מאפשר לנו להמשיך ולהשתמש במכשירי הכרטוס הישנים עד להחלפתם במכשירים החדשים בכל האוטובוסים. זאת ועוד: המערכת החדשה מתבססת על השרתים והמשרד האחורי הקיים, דבר שמפחית מאד את הסיכונים, קיצר מאד את משך פיתוח הפרויקט ומאפשר את הפעלת המכשירים הישנים והחדשים במקביל. המכשיר החדש יבצע בשלב הראשון את אותן פונקציות שביצע המכשיר הישן, ויש בו אפשרות להכנסת פונקציות רבות נוספות בעתיד. דאגנו שתפעול המכשיר החדש  יהיה דומה ככל האפשר לזה של המכשיר הישן. בכך, יתאפשר לנו לקצר מאוד את זמן ההדרכה לנהגים, במעבר משימוש במכשיר הכרטוס הישן למכשיר החדש. המשך ההסכם עם יבמ חסך לאגד עשרות מיליוני שקלים בהשוואה לאלטרנטיבה של רכש מכשירי כרטוס מספקים אחרים".

וכמה זמן נדרש להכשיר את הנהגים להשתמש במכשיר החדש?

"בתוכנית ההדרכה שהכנו מוקצב זמן של חצי שעה להדרכת הנהגים לשימוש במכשיר החדש. לשם השוואה כאשר הכנסנו לשימוש את הדור הקודם של המכשירים- נדרשו 4 שעות הדרכה. הנהגים חששו אז מהמכשירים הללו והתייחסו אליהם כאל אויב שחדר לתחום השיפוט שלהם. אבל עבר זמן וכולם התרגלו. לא רצינו לעבור שוב זעזוע כזה ולכן תכננו את המכשירים כך שתפעולם יהיה דומה ככל האפשר לתפעול המכשירים הקודמים ויהיו יותר אמינים וידידותיים לנהג.

במסגרת הטמעת המכשירים נכשיר צוות של מדריכים שיעברו בין הסניפים ויעבירו לנהגים ההדרכה לתפעול נכון של המכשירים החדשים. בכל סניף ימונה גם נאמן כרטוס שאליו יוכלו הנהגים לפנות בשאלות או להציף בעיות שנתקלו בהם במהלך עבודתם ותפקידו יהיה לבדוק, לברר להדריך ולהשיב. בנוסף יוכלו הנהגים לפנות למוקד שרות טלפוני ייעודי לנושא שיוקם בחטיבת מערכות המידע, לקבלת תשובות, הסברים והדרכה מפי האנשים שלנו".

אילו חבלי לידה נתגלו במהלך הפיילוט שנערך עם מכשירי הכרטוס החדשים?

את ראשוני המכשירים קיבלנו כבר בשנת 2015. לאחר בחינה שערכנו להם החלטנו לא לאשר אותם להפעלה משום שהתגלו בהם בעיות רבות, כמו למשל, פתיחת גליל הנייר לצורך החלפתו הייתה בצד המכשיר הרחוק מהנהג, חלקים מהאלקטרוניקה היו חשופים, המחברים לכבילה לא היו סטנדרטיים וכו'. החזרנו אותם לספקים כדי שיתקנו את הליקויים שגילינו. בחודש פברואר 2016 התחלנו ניסוי מצומצם  בסניף רחובות עם מכשיר כרטוס אחד לאחר מכן הוספנו שניים נוספים.

השלב הבא היה הרחבת הפיילוט לסניף השרון הדרומי, שבו התקנו עוד  110 מכשירים חדשים באוטובוסים של הסניף ובכך הושלמה התקנת המכשירים בכל האוטובוסים של הסניף".
קצב התקנה של 200 – 300 מכשירים בחודש


  
מכשיר הכרטוס החדש

"במהלך שתי סדרות הניסויים, ברחובות ובשרון הדרומי, שמרנו על קשר רצוף עם הנהגים בכדי לקבל מהם משוב על איכות המכשירים ועל ההדרכה. כצפוי, נתגלו בעיות בתפעול המכשירים, כגון אי כיבוד חוזים מסוימים ובוצעו שיפורים כגון הוספת מצב "לילה" לתאורה, הוספת צלילי חיווי לכפתורים ועוד. אנחנו ממשיכים לקיים מעקב אחרי תלונות נהגים ובעיות שמתגלות תוך כדי תפעול ומשפרים את פעולת המכשירים, התמיכה, ההדרכה והשירות  בהתאם. לאחר סיום הניסוי, הפקת הלקחים, וביצוע השיפורים שנקבעו, יחל שלב ההתקנה הסדרתית. תכנית העבודה נמשכת עד לחודש יוני 2017, במהלכה יותקנו מידי חודש בין 200 – 300 מכשירים באוטובוסים ויודרכו כ 500 נהגים ובעלי תפקידים".

מי מבצע את ההתקנות?

"התקנת המכשירים תבוצע במוסכים של אגד. היא תעשה בשני שלבים: בשלב הראשון, בכל אוטובוס שיכנס למוסך לטיפול או תיקון תותקן תשתית של חיווט חדש שיתאים למכשירים החדשים. זו פעולה שנדרשות לה כ-4 שעות. השלב הבא יהיה התקנת המכשיר עצמו באוטובוס.

לקראת התקנת המכשירים בכל סניף יעברו הנהגים והקופאים בסניפים הדרכה על תפעול המכשירים החדשים ולנהגים יסופקו גם מודולים חדשים. ההדרכות וההכנות הללו הן באחריותה של מחלקת הכרטוס יחד עם מנהלי הסניפים. ברגע שהסניף כולו מוכן, נתחיל בביצוע ההתקנות של המכשירים באוטובוסים. כדי למנוע השבתה של האוטובוסים, ההתקנות יבוצעו בעת כניסת האוטובוס למוסך, בשעות פנויות במהלך היום ובחניוני הלילה של האוטובוסים בשעות הלילה. משך ההתקנה של מכשיר הוא כ-30 דקות".

ומה לגבי אוטובוסים חדשים שמגיעים מהיצרנים?

"אלה יגיעו כולם עם הכנה להתקנת מכשיר הכרטוס החדש.  ביצענו בשיתוף עם המחלקה הטכנית דיגום לאוטובוסים השונים שבמפעלי הייצור כדי להתאימם להתקנת המכשיר החדש. לכל היצרנים שאגד תרכוש מהם אוטובוסים נשלחות ערכות כבילה למכשירים והן יותקנו במפעלים על ידי היצרנים".

ציינתם שיש במכשיר החדש פונקציות שלא מופעלות בינתיים. מה הן כוללות?

"המכשיר החדש הוא פלטפורמה מבוססת מערכת הפעלה אנדרואיד, המאפשרת להפעיל "אפליקציות" רבות ושונות. כך למשל נוכל בעתיד להתקין יישום המאפשר לנהג לראות את  מסלול הקו של האוטובוס ואת מיקום התחנות על הצג על גבי מפה ובכך לפתור בעיה של שיבוץ נהגים בקווים לא מוכרים להם, הפעלת מצלמה לקריאת ברקוד, חיבור לרשת ה GPS וחיבור לרשת תקשורת סלולארית. פונקציה חשובה נוספת שתופעל בעתיד תאפשר מכירה ותיקוף כרטיסים תלויי מיקום וזאת לצורך שיפור השירות לנוסע ומניעה של טעויות בגביית דמי הנסיעה. אפשרות נוספת שתופעל בעתיד, תהיה העברת המידע על מכירת הכרטיסים ישירות למרכז המחשבים של אגד בנוסף למסירה ידנית של נתוני המכירה על ידי הנהג בזמן הפקדת הפדיון אצל הקופאי.

במערכת הכרטוס החדשה לא יופעל "טוען סידורים" כמו זה שהיה במערכת הישנה, במקום זאת, יעודכנו נתוני הנסיעות שהנהג אמור לבצע ישירות למכשיר הכרטוס באופן אוטומטי (באמצעות החיבור למערכת נצ"ר) וזאת עד כ-5 דקות לפני ביצוע הנסיעה".

קבלת חיוויים מהאוטובוס


בין הפונקציות שיופעלו בעתיד  יהיה מעקב אחרי נתוני האוטובוס כדי לאתר תקלות שעלולות לגרום נזק לאוטובוס כמו התחממות, איבוד נוזלים או שמן, שחיקת בלמים - כך שתינתן התראה מראש שיש להכניס את האוטובוס לטיפול במוסך וזאת בכדי למנוע נזק גדול יותר אם הוא ימשיך לעבוד בקו.

וזה יעמוד במבחן של הסדרנים, שיעדיפו לשלוח את האוטובוס לקו ולדחות את זמן הטיפול עד לדקה ה-90 או אפילו לאחריה?

"זה ענין של חינוך והטמעה. אנחנו מניחים שאם יהיה מעקב אחרי נתונים המעידים שאוטובוס חייב להיכנס לטיפול מונע ויתברר שמישהו התעלם מההתראה והמשיך להפעיל את האוטובוס, יהיה עליו לתת הסברים לכך. אין ספק שניהול נכון של תחזוקת האוטובוסים יכול לחסוך לאגד הרבה מאוד כסף וזה אחד האתגרים הגדולים שלנו לשנים הבאות".

הזכרנו את הולידטורים. היכן עומד הפרויקט הזה?

"מנהל פרויקט הולידטורים הוא יגל דמארי שגם הוא איש כבר שנים רבות איש מחלקת הכרטוס. בגלל הלחצים שהופעלו על ידי הרגולטור להפעיל את הסדר העלייה לאוטובוסים מכל הדלתות, נאלצנו להפעיל את הולידטורים  מבלי שניתן לנו זמן לבצע פיילוט ארוך מספיק כדי לבחון אותם. התוצאה היתה בהתאם: נתגלו בהם תקלות תוכנה, חומרה, בעיות חשמל ובעיות בקריאת הכרטיסים. מאחר שחששנו מאיבוד שליטה, עיכבנו את המשך ההתקנה עד שהצלחנו להתגבר על רוב הבעיות יחד עם הספקים. כיום נפתרו כמעט כל התקלות במערכת ואנו ממשיכים לבצע שיפורי תוכנה במטרה להשיג חוויית נוסע טובה יותר ובקרת שמישות ממוחשבת.

במקביל, מתבצע מהלך של החלפה ושידרוג באוטובוסים בהם הותקנו המערכות ברכיבים משודרגים ואיכותיים יותר. תהליך השיפור הוא הדרגתי, ויוצר עומס מסוים על מערכי התנועה והמשק, אך אנו מאמינים כי בסופו תצא המערכת טובה ואיכותית ברמה הגבוהה ביותר. האתגר הגדול כעת הוא לשמר את המערכת בפעולה תקינה בכל נסיעה.

התקנת הולידטורים התחילה בחולון בסוף שנת 2015, המשיכה מאוחר יותר לירושלים ובקרוב תיפרס גם בחיפה. עד סוף השנה הזו יופעלו ולידטורים ביותר מ- 400 אוטובוסים. מאחר שיש לנו אוטובוסים שבהם מותקנים 7 ולידטורים (אוטובוסים רבי קיבולת) מדובר על התקנה של כ- 1,800 ולידטורים עד סוף השנה. בשנים הבאות מתוכננת מערכת הולידטורים להיות מותקנת בעוד כ 500 אוטובוסים באגד.

נהגים יצטרכו להטמיע את העובדה שנסיעה עם ולידטורים לא תקינים- משמעותה הפסד הכנסות לאגד, שכן העידן שבו לנהג יש שליטה מלאה על הנוסעים הנכנסים לאוטובוסים  עובר מהעולם. מי שנכנס לאוטובוס ואינו מתקף את הרב קו שלו בולידטור גורם לכך שאגד אינו מקבל תשלום בעבורו. האתגר הוא למנוע מצב כזה רק משום שהולידטור אינו תקין והנהג לא דאג שיתוקן טרם היציאה לקו".

והנוסעים- האם הם מקבלים עליהם את האחריות ומתקפים את הכרטיסים?

נכון שחששנו בהתחלה מפני מצב שבו הנוסעים לא יתקפו את הכרטיסים משום שאין עליהם בקרה של נהגים. אבל התברר שהחששות היו מופרכים. הנוסעים מתקפים את הכרטיסים וכמעט ולא נתקלנו בבעיה של התחמקות. למען האמת זה די הגיוני, שכן הנוסע כבר רכש ושילם עבור כרטיס הרב קו שמאפשר לו לנסוע באוטובוס במשך חודש או במשך כל היום, כך שתיקוף הכרטיס אינו עולה לו עוד כסף. במילים אחרות, הוא אינו מרוויח מכך שלא תיקף את הכרטיס. מתברר שציבור הנוסעים שלנו מגלה בגרות ומוכן לעשות את "המאמץ - להתקרב למכשיר הולידטור ולתקף את הכרטיס".

איך מתקדם הפרוייקט של מכשירי הטעינה האוטומטיים  (CLM) שמוצבים במרכזי קניות ובמקומות ציבוריים?

"נכון להיום נרכשו 13 מכשירים כאלה במסגרת ההסכם הכולל עם יבמ וטרנסוויי. בחודש נובמבר הותקנו 3 מכשירים כאלה בירושלים, ובהמשך יותקנו 10 נוספים במקומות נוספים בארץ. בכוונתנו להרחיב את הפריסה שלהם לרכוש עוד 150 מכשירים כאלה אבל זה מחייב הערכות והתארגנות שטרם התחלנו בה.

ולא הזכרנו כאן את עמדות הרב-קו שבחודשים האחרונים שודרגו ופריסתן הורחבה וצפויה להתרחב עוד בעתיד, את מסופוני המבקרים ששודרגו בחודשים האחרונים וקושרו למשרד האחורי ואת הרפורמות בכרטוס שנוחתות עלינו חדשות לבקרים. ממש לא משעמם במחלקת הכרטוס.

המהפכה העיקרית הצפויה בעתיד תהיה באפשרות לרכוש את כרטיס הנסיעה באמצעות האינטרנט מהבית או מהסמארטפון באמצעות אפליקציה חדשה של אגד המפותחת בימים אלו. בשלב הראשון, הנוסע יידרש לטעון את כרטיס (חוזה) הנסיעה לכרטיס הרב-קו באמצעות מטען ביתי, בסמארטפון (בתנאי שיש לו יכולת זו) או להגיע לאחת הקופות או עמדת טעינה כדי שהכרטיס שנרכש באינטרנט יוטען בכרטיס הרב-קו.

בעתיד, אנו צופים שניתן יהיה "לדלג" על הצורך בכרטיס רב-קו. הנוסעים יוכלו לבדוק באמצעות האינטרנט מתי יוצא האוטובוס שבו הם מבקשים לנסוע ולשלם עבור נסיעה זו מראש, כך שכאשר יעלו לאוטובוס יוכלו לתקף את הנסיעה ישירות באמצעות הסמארטפון ללא צורך בכרטיס.

מאת: בני ברק ועידן יגודה