האיחוד הגדול (בשנת 1951) של שלושה הקואופרטיבים לתחבורה "אגד'' ''שחר'' ו''דרום יהודה'' גרם לכך שבידי הקואופרטיב המאוחד היו לפתע סוגים רבים של אוטובוסים כשלכל אחד שיטות תחזוקה שונות שהיו מושרשות בקואופרטיבים. תשתיות המוסכים ששימשו את הקואופרטיבים שאוחדו ואשר נבנו בשנות ה-30 וה-40 לא התאימו לדגמי האוטובוסים שנרכשו החל מאמצע שנות ה-50 - הליילנד מארק 2. האוטובוס החדש היה ארוך יותר מהאוטובוסים שיוצרו בשנות ה-40, ותאי העבודה במוסכים הישנים לא התאימו לטיפול באוטובוסים אלה.
על מנת לתת פתרון הולם למצב במוסכים ונוכח פריסתו הרחבה של אגד לאורכה ולרוחבה של הארץ נערכה עבודת מטה יסודית, שהתבססה על המלצות אנשי המשק בשיתוף חברי ההנהלה שהמליצה על בניית שני מוסכים מרכזיים גדולים - משוכללים ומודרניים, האחד בצפון והשני בדרום. המטרה היתה להצעיד את אגד לקידמת שנות ה-60 על מנת שיוכל להעניק לרכב הנכנס למוסך טיפול יעיל, מדויק, ומהיר. שכן אגד נשא אז בנטל פיתוח שרותי התחבורה הציבורית כחלק מתנופת פיתוח הארץ ופיתוח ענף התיירות. מוסך הצפון-עיר גנים היה אחד מאותם שני מוסכים שעל הקמתם הוחלט באותה עבודת מטה.
הבנייה נמשכה 4 שנים בגלל בעיות מימון
אבל החלטות לחוד וביצוע לחוד... תכנית בניית המוסכים נתקלה בבעיה מוכרת: מחסור במימון. והממשלה לא מיהרה גם היא להכניס יד עמוק לכיס. והתוצאה היתה שבניית המוסך ארכה למעלה מ- 4 שנים תמימות. הבנייה החלה בשנת 1955 אבל המוסך רשמית רק ביולי 1960. יש מי שנוטים לציין את תחילת הבנייה עם הנחת אבן הפינה, ביולי 1956, אבל בפועל סיפורו של המוסך מתחיל בשנת 1955, שבמקום המיועד למוסך הוקמה מסגריה, בסככה ששכנה בשטח שומם בלב חלקות חקלאיות, ומחלקה שעסקה בשיפוץ מרכבי אוטובוסים. השטח לבניית המוסך, בקרית בנימין שבמפרץ חיפה, הוקצה לאגד על ידי הקרן הקיימת.
רשמית, רק ב-24 ביולי 1956 הונחה במקום, בטקס צנוע, אבן הפינה למוסך. בטקס השתתפו ראש העיר חיפה אבא חושי ועקיבא הנדל מאגד. את התשתית הראשונה למוסך בנתה חברת ''בנית''. בהמשך נבנה אולם המבחנים (טסטים) שנחנך בתאריך 2.6.1958, ולאחריו החלו בבניית מבנה המוסך עצמו שהשתרע על שטח של 16 דונם.
בתאריך 19.4.1960 נחנך המוסך רשמית, בהשתתפות אורחים רבים ולאחר מסכת נאומים התכבד שר התחבורה יצחק בן אהרון בגזירת הסרט.
המוסך כלל מחלקות אוטומכניקה, מרכב, חשמל, מסגרות, שיפוץ מנועים, מחלקת דיזל, צבע ומחסן..
מוסך צפון שימש שנים רבות בסיס לאחזקה ותיקון של רכבי האגודה במרחב הצפון והיה מהבולטים במוסכי הקואופרטיב, במהלך עשרות שנות פעולתו נערכו בו טיפולי תחזוקה במגוון רחב של אוטובוסים שהופעלו באגודה החל ברכבי הבנזין ועד לאוטובוסים הממונעים במנועי דיזל לסוגיהם. תיקוני מסגרייה וצבע, בניית אוטובוסים לסדנאות ולגרירה, טיפול באוטובוסים ניסיוניים, שיפוצי מרכב, חשמל ותיקוני תאונות דרכים.
חשיבותו של המוסך לא נעלמה מגורמי הביטחון ולאחר מלחמת יום כיפור נרתם המוסך למאמץ האזרחי לתיקון משאיות ורכב כבד של הצבא במסגרת הפרוייקט של החזרה לכשרות שנערכה בסיום המלחמה. במהלך השנים שודרגו מחלקותיו בהתאם להצטיידות אגד באוטובוסים חדשים ומסוגים שונים.
עם המעבר למתחם אגד החדש' בעקבות ההפרטות שעברו על אזור הצפון' הוחל בבניית מוסך חדש שמחליף את המוסך הישן. מדובר במתקן מודרני שאמור ללוות את אגד בעידן המאה ה-21 הלא הוא "מרכז שרות לוגיסטי אזור צפון" שניבנה בקרית חיים.
מאת וינשטוק צבי