מרצדס 404

מאז תחילת שנות ה-80 החלה האגודה לרכוש אוטובוסים מדגם מרצדס שנחשבו משוכללים, טובים ופועל יוצא מכך יקרים יותר מכל דגמי האוטובוסים שפותחו על ידי היצרנים באירופה.

גלריית תמונות

מדיניות רכש זאת נבעה מהצורך לשפר את השירות לנוסעים מצד אחד ולהקטין את עלויות האחזקה מצד שני. תכניות הרכש בעת ההיא התבססו על מגמות ההתפתחות בתחבורה הציבורית לקראת שנות ה-2000  ועל מנת שהאגודה תוכל לעמוד בדרישות אלה החליטה מזכירות אגד לרכוש גם את דגם המרצדס 404 החדש שפיתחה החברה ושעתיד היה להחליף בהדרגה את כל דגמי המרצדס 303.

פיתוח דגם המרצדס 404


את דגם 404 החלה חברת מרצדס לפתח בשנת 1986, משך הזמן שנדרש לפיתוחו היה כ-5 שנים ובשנת 1991 יצא מהמפעל אוטובוס חדש, עם מנוע בעל הספק של 340 כ''ס שפועל במהירות של 2100 סיבובים בדקה, תיבת הילוכים ZF בעלת 5 הילוכים, בלמי דיסק בכל ארבעת הגלגלים של הרכב  ומתלי כריות אויר נפרדים בכל אחד מגלגלי הרכב. מרכב האוטובוס תוכנן בצורת חללית עם קווים מעוגלים בחזית ומאחור, חלונות מודבקים, דפנות צד נטויות חלקות ואחידות ללא תפרים, שנבנו בהדבקה על מנת למנוע חלודה. תאי המטען היו בעלי קיבולת גדולה מאלו של תאי המטען במרצדס 303.

חברת מרצדס ניהלה מסע פרסום נרחב לאוטובוס החדש, שכלל את הצגתו במדינות רבות ברחבי העולם, במיוחד במדינות שהיה ברשותן דגמי אוטובוסים של החברה. כך גם מקומה של ישראל לא נפקד ודגם ה-404 הוצג בשנת 1992 בסניפי אגד ברחבי הארץ.

סיפורו של האוטובוס באגד


בשנת 1993 החליטה מזכירות אגד לרכוש את המרצדס 404 ולהפעילו בקווי השרות הארוכים ובתיירות. הוחלט שבהצטיידות של שנת 1994-5 ירכשו 194 שילדות. באמצע שנת 1993 יצאו נציגי אגד יחד עם נציגים מחברות ההרכבה ''הארגז'' ו''מרכבים'' למפעל בגרמניה על מנת  ללמוד את פרטי המרכב החדש.
עד הגעתו של דגם 404 לא היה בידי מפעלי ההרכבה בארץ הידע והניסיון בהרכבת חלון קדמי שלם וממרכב זה, פותחה למעשה, התשתית להרכבת חלונות קדמיים שלמים בכל דגמי האוטובוסים שנרכשו על ידי חברות התחבורה מאז עד היום.  בשל העיכוב שנגרם בהעברת הטכנולוגיה לבניית חלון קדמי אחיד  נשלחו לארץ מגרמניה 52 מרכבי מרצדס 404 בעלי חלון קדמי נמוך ומחולק עם כיפה מעליו, דגם  שכדוגמתו היה רק בישראל.

לכבוד רכישת המרצדס 404 הוחלט במזכירות אגד לשנות את צבע הרכב לקווי  צביעה התואמים את קווי העיצוב של האוטובוס והמשלימים את מראהו העתידני. מרכב האוטובוס  נצבע בלבן ועליו נקבעו שני גוונים של סגול מטאלי- עם פס רחב של סגול כהה לכל אורך התחתית של האוטובוס ומעליו פס של סגול בהיר. ראשוני האוטובוסים החלו לצאת ממפעל ההרכבה ''הארגז'' בתחילת 1995 ובהמשך גם ממפעל ''מרכבים'' כשיתרת המרכבים נבנה עם חלונות קדמיים שלמים.

האוטובוסים הופנו לקווי השרות הבין עירוניים. סה''כ נרכשו 250 אוטובוסים שסופקו בין השנים 1994-2000. רכב זה הופעל בעיקר בקווי השרות של אגד וחלקו גם ב"אגד תיור", "אגד טללים"  ו"באגד תיור ונופש". עם הוצאתם מהשרות בתיירות נמכרו מרצדסים אלה למדינות באירופה. בקווי השרות המשיך המרצדס לעבוד והוצא להשבתה בהדרגה. כעת, נכון תסוף שנת 2014, נשארו  באגד כ-30 אוטובוסים, שעתידים אף הם לצאת מהשירות עד סוף שנת 2015.

לסיכום, הרצון להחליף את כול דגמי ה-303 בדגם ה-404 לא יצא לפועל עקב מחירו הגבוה של האוטובוס. אגד העדיפה  לרכוש רכב של יצרנים אחרים מאירופה שמחירם נמוך יותר והתמורה שהם נותנים טובה לא פחות, לכן, בהמשך השנים הוכנסו דגמים בין עירוניים ועירוניים של יצרנים נוספים, כולל רכישת מרצדס מסוג OC-500.