סיפורו של אוטובוס המרצדס העירוני שנבנה בארץ

בתחילת שנות ה-80 החל אגד ברכש אוטובוסים מסוג מרצדס בכמויות גדולות מתוך מטרה להצעיד את אגד לעידן שנות ה-80 ולהחליף בהדרגה את הליילנד הוותיק ששירת אותו שלושה עשורים,בעסקאות רכישה אילו נקנו ונבנו מאות אוטובוסים לשרות העירוני ובהם בלט הדגם העירוני שנבנה במפעל מרכבים.

גלריית תמונות

המרצדסים העירוניים שנרכשו על ידי אגד בשנות ה-70 היו במספרים קטנים חלקם הגיע כרכב מוגמר ממפעל מרצדס והיתר הובאו כשלדות להרכבה במפעל ''הארגז'' שבתל אביב, למרות שכמות הרכב הייתה קטנה ביחס לצי האוטובוסים של אגד בימים ההם היו אלה המרצדסים העירוניים שבלטו בצי הרכב העירוני ונמצאו מתאימים ביותר להסעת נוסעים בתוך הערים הגדולות, עם חתימת הסכם רכישת מרצדסים לשנות ה-80 הוזמנו 200 אוטובוסים עירוניים מוגמרים ו-200 שלדות עירוניות שעתידות היו להיבנות בארץ.

האוטובוסים שנבנו עבור אגד בגרמניה הושתתו על הדגם העירוני המוגמר כפי שעוצב בשנות ה-70 היה זה הדגם הסטנדרטי של אוטובוס עירוני שהופעל בחברות  תחבורה ברחבי יבשת אירופה. לקראת שנות ה-80 תוכנן בגרמניה דגם חדש של אוטובוס שדגמיו החלו להיקלט לניסיון בקווי התחבורה העירוניים בגרמניה וכינויו היה ''שטאטבוס''. נציגי חטיבת ההנדסה באגד, שבחנו את הדגם העירוני החדש בגרמניה, החליטו לאמץ את שיטת בניית האוטובוס הגרמני, שעדיין היה בשלבי פיתוח, וקבעו שדגם מתקדם זה יתאים לאוטובוס עירוני בארץ. כמו כן, הוחלט שהרכבת אוטובוסים אלה תתבצע במפעל ''מרכבים'' ששכן אז בפתח תקוה.

מרכב האוטובוס שנבנה ב''מרכבים'' התבסס על הדגם הגרמני שצורתו מלבנית. צורה זו מאפשרת חסכון בחלקי מרכב ואחזקתו נעשית פשוטה ביותר. גם בתוך מרכב האוטובוס נעשו מספר שינויים בהם העלאת גובה פנים האוטובוס ל-1.90 מט.  כך נוצרה הגנה טובה יותר לראשי הנוסעים בעמידה, הוגדל נפח פנים האוטובוס לצרכי אוורור והוגדל שדה הראיה מבעד לחלונות הנוסעים והנהג. כיוון שדגם אוטובוס זה יועד לנסיעות עירוניות מהירותו הייתה מוגבלת והפסד הצורה האירודינמית כמעט שלא השפיע על ביצועיו בתחום המהירויות שבהן הוא נסע.

חסרונו העיקרי היה בהגדלת משקל הרכב בגלל שימוש בפרופילים עבים יותר לעומת הדגם העירוני המוגמר. בדגם הישראלי שהורכב ב''מרכבים'' היו 47 מקומות ישיבה, למעט האוטובוסים שעבדו בירושלים, שלהם הוכשרה רחבת עגלות במרכז האוטובוס ובכך נותרו 43 מקומות ישיבה. שלדות המרצדס העירוני  הגיעו לאגד בשנים 1985-1980 והיוו את עיקר צי הרכב העירוני של אגד ברחבי הארץ, בדגמים שהגיעו לארץ במשך השנים הוכנסו שינויים בהתאם לדרישות האגודה במערכותיו המכניות והותקן בו חימום לנהג.

לקראת שנות ה-90 הוחלט במזכירות אגד להתקין מזגנים ברכבי האגודה והוחל בהתקנתם בכל האוטובוסים העירוניים מסוג מרצדס שהורכבו בארץ. היה זה דגם מרצדס O305 אמין פשוט ונח, אחזקתו הייתה קלה והוא שימש את האגודה במשך שנים רבות  עד להוצאתו מהשרות בתחילת שנות ה-2000.