מאת בני ברק
"אנו - מה שאנו עושים שוב ושוב. מצוינות לכן, אינה מעשה - אלא דרך חיים", את האמירה הזו של אריסטו, אחד מגדולי הפילוסופים היווניים - בחר יצחק (איציק) ז'יטלני להציג כמוטו, או אם תרצו - כדרך החיים של האגף שבראשו הוא עומד - אגף תכנון ופיתוח (תו"פ).
"אנו רואים את תפקידו של האגף שלנו לפעול, כל העת, לטובת שיפור הערך של הארגון שלנו, גם לטובת הלקוחות (פנימיים וחיצוניים), וגם לעובדים. אנו מיישמים באגד את תורתו של אריסטו - "מצוינות היא דרך החיים שלנו" - מוסיף ז'יטלני.
הפעילות של אגף התכנון והפיתוח מורגשת היטב בעשייה השוטפת והאסטרטגית, ואת תוצאות הפעילות חשים היטב בשינויים שמתבצעים בכל חלקי החברה, כדי להפוך את אגד לחברה חדשנית, יעילה ובעלת כושר תחרות ומצוינות בכל תחומי הפעילות שלה.
יצירת ערך מוסף לארגון
אגף התכנון והפיתוח הוא יחידת מטה באגד. האתגר שלנו הוא ליצור ערך מוסף לארגון, באמצעות מתן מענה מקצועי ושרותי, בכל תחומי הפעילות שבהם מעורב האגף. "אנו עוסקים בתכנון ושיפור מתמיד של המצוינות התפעולית, ושינוי תהליכים בארגון במטרה לתת ללקוח ערך גבוה יותר, לשפר ביצועים ולנהל פרויקטים ופתרונות הנדסיים במתודולוגיות מתקדמות. ובמילים פשוטות יותר: האגף פועל באמצעות שתי זרועות, האחת עוסקת בתחום ארגון ושיטות ומצוינות תפעולית והשנייה בתחום של הנדסת מבנים ותחזוקתם ושרותי שמירה ובטחון".
מתחשמלים
תחום משמעותי שבו עוסק בימים אלה אגף תו"פ הוא בהערכות לקליטתם של כ-200 אוטובוסים חשמליים חדשים. לשם כך נערך בימים אלה ניסוי "חוצה חברה" ב-5 אוטובוסים של יצרנים, שמהם לא נרכשו עד כה אוטובוסים חשמליים. הניסוי נערך בחיפה ובירושלים, ובסופו תתקבל ההחלטה מי מהם מתאים לתנאי הארץ.
תוכנית הרכש כוללת גם הצטיידות בעמדות טעינה נוספות לאוטובוסים החשמליים. נבדקות הצעות שונות, מתוך כוונה להצטייד בעמדות אוניברסליות שיתאימו לטעינת מצברי כל האוטובוסים החשמליים שיהיו בשרות אגד. כל הפעילות המשמעותית הזו, שתסלול את הדרך של אגד לקליטת אוטובוסים חשמליים רבים בשנים הבאות, נערכת במתכונת "חוצה חברה", בשיתוף עם האגפים והחטיבות הרלוונטיות באגד - אגף התחזוקה, אגף תח"צ, חטיבת הרכש, חטיבת המחשוב ועוד"- מבהיר איציק ז'יטלני. "ללא שיתוף פעולה - לא ניתן להגיע לתוצאות אופטימליות - וזו המטרה של כולנו".חסכון נוסף שעליו עובדים עכשיו באגף הוא הכנה להוצאתם של מאות אוטובוסים (845 אוטובוסים) ל"גמלאות". אגד מצטיידת השנה ובשנה הבאה בכ-1,000 אוטובוסים חדשים שיחליפו את האוטובוסים הישנים שהגיעו לגיל פרישה. מדובר בהחלפת כ-30 אחוז מצי האוטובוסים של אגד. רובם יעבדו עד לרגע האחרון, ואז ימכרו או שילכו לפרוק. תוכנית הגריטה שאנו מפעילים, תבוצע גם היא באמצעות תהליכים חוצי חברה, נועדה לבצע את תהליך "הפרישה" של האוטובוסים בצורה היעילה ביותר.
כך בין היתר, נדאג לכך שבאוטובוסים האלה לא תבוצע השקעה מיותרת על סף פרישתם, אם במניעת טיפולים לא חיוניים באוטובוסים על סף פרישתם, החלפת שמנים, תדלוקם או כל השקעה אחרת שאינה חיונית לבטיחותם. ניראה כאילו מדובר בזוטות - אבל כשמדובר בכמות כזו של אוטובוסים - הבזבוז עלול להיות גדול אם לא מתכננים את הפרישה נכון", אומר ז'יטלני.
ואנו מבקשים להבין: האם תכנית העבודה של האגף מוכתבת מדרישות של "הלקוחות" המגיעות מלמטה, או שהאגף מכתיב לאגפים ולמחלקות את תוכניות העבודה שלו?
ז'יטלני: זה עובד לשני הכיוונים. האגף מכין תוכנית עבודה שנתית עם יעדים שהוא מציב לעצמו. אבל תוכנית העבודה מבוססת על הצרכים של הלקוחות ובראייה שלנו, כיצד אפשר לשפר תהליכים ולמנף פרויקטים. הגישה שלנו היא גישה של הענקת שרות. המטרה היא להגיב במהירות ולספק פתרונות מקצועיים לכל בעיה שמתעוררת או עלולה להתעורר אצל הלקוח. בנוסף אנו פועלים להטמיע בחברה מתודולוגיות ושיטות עבודה מתקדמות, תוך עמידה בדרישות הרגולציה ובדרישות הלקוח. ולכן שיתוף הפעולה – הוא תנאי להצלחה.
שירות לעובד
דוגמה לשיתוף פעולה כזה בא לידי ביטוי בהחלטה שהתקבלה ע"י הנהלת אגד להקים מיזם של "תפיסת שרות לעובד". חשנו שלעיתים נהגים ועובדים נתקלים בבעיות שהם מתקשים לקבל להן תשובות משום שאינם יודעים למי לפנות ומי בארגון אמור לתת להם תשובה. לכן החלטנו על הקמת "תפיסת שרות לעובד", באמצעותה יוכל כל נהג/עובד לפנות כדי לקבל תשובה לבעיה שבה נתקל או לשאלה שעולה. בשלב ראשון נפעיל פיילוט באחד האשכולות ונעקוב אחרי הפעילות שלו, והתרומה שלו לעובדים. בהמשך השרות יורחב גם לאשכולות האחרים ולכלל אגד. פרויקט זה מתבצע בשיתוף אגפי התח"צ, משאבי אנוש וחטיבת המחשוב, בהובלתה של מנהלת מחלקת הנדסת מנהל הילה שטרן.
אנרגיה סולארית
האגף פועל גם להרחבת השימוש באנרגיה סולארית כשהמטרה כפולה: חסכון בצריכת אנרגיה ומעבר לשימוש באנרגיה חלופית, ירוקה- שהוא אחד היעדים שאגד הציבה לעצמה לשנים הקרובות. גגות סולריים הוקמו במוסכים בבאר שבע, עטרות ובקריות - ויש כוונה להתקין פאנלים סלולאריים במתקנים נוספים.
תחומים נוספים שבהם עוסק האגף הם בניית תהליכי עבודה סטנדרטיים במוסכים כדי להקל בקליטת לקוחות חיצוניים, הטמעת תהליך מחיר לק"מ במוסכים, אמנת שירות תח"צ-תחזוקה, עדכון מודל תקן הנהגים ועוד.
מאחר שאגף תכנון ופיתוח עוסק בתהליכים חוצי ארגון - יש לנו נגיעה כמעט בכל מה שקורה באגד. אנו עוסקים בעדכון שוטף של נהלי החברה בהתאם להחלטות שמקבלת הנהלת החברה ובאופטימיזציה ארגונית. עושים זאת על ידי בניית תפיסת תקינה בראייה מערכתית ובהפרדה בין קו ומטה. המעורבות הגדולה שלנו בכל עולמות התוכן הללו מחייבת התמקצעות של האגף וקליטה של עובדים מיומנים ובעלי ניסיון בתחומי הפעילות שלנו. כיום מעסיק האגף 46 עובדים, כמחצית מהם מהנדסים שנקלטו בהצלחה באגף ועוסקים בקידום תהליכים וייזום פרויקטים חדשים לטובת הארגון.
באחרונה צרפנו לשורותינו מהנדס, נועם אורנשטיין, כמנהל מחלקת הנדסת מבנים שאמון על תחום הטיפול בהכנת התשתיות והנדסת מבנים. בין היתר הוא מטפל בהעתקת סניפי עפולה ואילת למקומות חלופיים, הקמת 200 עמדות טעינה לאוטובוסים חשמליים בקריות, חוף כרמל ובראשון לציון. הכשרת חניונים בחולון, ערד וחיפה. שיפור והתאמת סביבת העבודה במוסכים, בחינת צרכים, משמעויות, תכנון וביצוע שיפוצים התאמות ועוד. בימים אלה מצטרפת אלינו מהנדסת נוספת, עדי קליבנסקי שתעסוק בניהול ארגון ושיטות באגף, תחום שבו צברה ניסיון רב במקומות העבודה הקודמים שבהם הועסקה.
מכרזים חדשים לשרותי ניקיון
האגף פועל ללא הפסקה וללא לאות לשיפור האיכות תוך אופטימיזציה של עלויות. כך לדוגמה בשנה האחרונה שינינו את שיטת המכרזים לשרותי ניקיון באוטובוסים ובמתקנים. הכנו, בסיועו של היועץ הכלכלי גל הרשקוביץ, שאגד נעזרת בשרותיו אד הוק, מכרז חדש לשרותי ניקיון. היעד היה שיפור רמת השרות שאגד תקבל ממי שיזכה במכרז וחסכון בעלויות לאגד. במכרז החדש נעשתה הפרדה בין שרותי השמירה לבין שרותי הניקיון שבעבר נכללו במכרז אחד. אגד חולקה למבנה של ארבעה אשכולות- במתכונת שאגד פועלת על פיו כיום. התוצאה הייתה שבמכרזי הניקיון זכו ארבעה קבלנים שונים.
גם שיטת הפיקוח על עבודות הניקיון שונתה כך שנערכות עתה בדיקות מדגמיות – בסניפים, באוטובוסים, במתקנים ובאשכולות ותוצאותיהן משליכות על כל פעילות קבלן הניקיונות באותו אשכול. הפרדנו גם בין שרותי הניקיון הניתנים ביום, לבין אלה שנעשים בלילה בשל השוני באופי העבודה ובדרישות, התוצאות כפי שהן נראות עד כה - מוכיחות את עצמן: הצלחנו להשיג חסכון משמעותי בעלויות, ובנוסף רמת השרות עלתה. שינוי נוסף שהנהגנו הוא בכך שהעברנו חלק מהאחריות לפיקוח על שרותי הניקיון ל"לקוחות" שלנו: הסניפים, המוסכים והמתקנים - והתוצאה היא שכל נושא הניקיון קיבל "פוש" רציני באגד.
לא עשינו את השינוי הזה רק כדי לשנות. המטרה שלנו הייתה שהנהגים והעובדים יגיעו למשרדים ולאוטובוסים עם תחילת המשמרת, ויפגשו אוטובוס או משרד נקי ומוכן להתחלת עבודה. במבנה הקודם של עבודת קבלני הניקיון קיבלנו לא מעט תלונות על זלזול של חלק מהקבלנים או עובדיהם, כנראה מתוך תחושה שהזיכיון מונח בכיסם. אז חשבנו שצריך לרענן ולשפר ביצועים וזה הצליח", מסכם איציק ז'יטלני.
מכרז השמירה בדרך
"אנחנו עובדים עכשיו על הכנת מכרז שמירה ובטחון בשיתוף חטיבת הרכש והמחלקה המשפטית, שגם בו יוכנסו שינויים כדי לשפר ולייעל את השרות שאנחנו מקבלים. הדגש יהיה כמובן על מקצועיות ואיכות. אחת המטרות תהיה לייעל ולשפר את נושא מצלמות הבטיחות במיתקנים ובאוטובוסים. יש לנו כיום כ-1,300 מצלמות בטיחות במתקנים ו-2,000 באוטובוסים. בתקופה הקרובה ייערך מיפוי של המצלמות במתקנים כדי לבדוק אם אין כפילויות במיקומן של המצלמות ואם יש צורך להעביר מצלמות ממקום למקום. באוטובוסים המגמה היא להתקין מצלמות בכל האוטובוסים.
מלבד המצלמות, שהן ציוד הקצה, במכרז החדש ידרשו הזכיינים להציע גם שיטות חדשות לצפייה ומעקב באמצעות המצלמות, תוך הפעלת טכנולוגיות חדשות ומתקדמות. מי שמטפל בכל נושא השמירה והבטחון מטעמנו הוא הקב"ט הראשי של אגד רוני קוחול.
בנוסף קיימת באגף מחלקת אחזקת מבנים, בניהולו של אלון רוזנמן, והיא מטפלת באחזקה השוטפת של כלל המתקנים באגד. אנו בטוחים שיישומה של תוכנית העבודה שלנו לשנה זו, תוך שיתוף הפעולה עם האגפים, החטיבות והמחלקות האחרות באגד- יובילו אותנו למיצובה של אגד כחברה היעילה, הרווחית והמובילה ברמת השרות בכל תחומי הפעילות שלה", מסכם איציק זיטלני, מנהל אגף תכנון ופיתוח.