מאת: עידן יגודה
משה שכטמן
גיל: 63
ותק באגד: 41 שנים
סניף מקור: תחנה מרכזית - בת גלים קו 50
עובד בקווים: 430, 434, 972 במשולש חיפה-טבריה-ירושלים
מגורים: חיפה
מצב משפחתי: נשוי לדינה ואב לקרן ומור
עוד משהו... מושתל כליה משנת 2004, שופט במשפט החברים, אוהב את החיים ואת "..דינה אשתי שהיא המלאך ששומר עלי"
"שרוף על אגד" כפי שמגדירים אותו חבריו
משה שכטמן "שרוף על אגד" כפי שמגדירים אותו חבריו. הוא המצטרף בחבר לאגד לפני 41 שנים (ב-1978). חברו הקרוב עמית פרנקל, כיום מנ"ס סניף חוף הכרמל שהיה בעבר שותפו לעבודה בקו 161 באזור גוש עציון מגדיר אותו כ"איש אשכולות וחבר אגד גאה שאוהב את אגד כבית". בשנת 1999 אובחנה בעיה רפואית באחת הכליות של משה, הוא עבר סידרת בדיקות תכופות והיה במעקב תמידי. משהחמיר המצב קבעו הרופאים בשנת 2004 שהוא יהיה חייב לעבור השתלת כליה. החלו בחיפושים אחר תורם מתאים שנמצא לבסוף בחו"ל.
"הטלפון הגואל על מציאת תורם מתאים הגיע לרעייתי", נזכר משה. אני הייתי בעבודה. יצאתי בדיוק מירושלים לכיוון חיפה בקו 947. שום דבר לא אותת לי שזה יהיה היום הגדול בחיי. השכמתי בבוקר לעוד יום עבודה רגיל ובשעה 17:40 הגעתי כהרגלי לתחנה המרכזית בחיפה, בתום נסיעה מירושלים. ואז להפתעתי ראיתי את דינה אשתי ואת חברי הטובים מאגד ממתינים בתחנת ההורדה ועולים לאוטובוס שלי כולם מחייכים ומתרגשים. רק אז התברר לי שנמצא עבורי תורם כליה בחו"ל. תוך שעות ספורות כבר הייתי על המטוס עם ליווי רפואי צמוד מישראל וכמובן עם אשתי ושניים מחברי הטובים מאגד. אני חייב לציין שבעת הזו אגד התגלתה כאן במלוא תפארתה ולא סתם אני אומר שאני חייב את חיי לאגד. אגד היא הסנדק של הולדתי השנייה. זאב קליפר חברי טס איתי וליווה אותי צמוד.
ההשתלה עברה לשמחתי בהצלחה וגם ההחלמה הייתה יחסית מהירה, הרבה בזכותם של החברים התומכים. פשוט נולדתי מחדש" הוא מעיד על עצמו. "תוך חודשיים חזרתי לעבודת הנהיגה באגד בקו חיפה – באר שבע. מאז אני ברוך השם בריא ואשתי שומרת עלי מכל משמר וגם מפרגנת מאוד באורך החיים הבריא שבחרתי שבמרכזו הרכיבה על אופניים בארץ ובכל העולם".
פגשתי אותו לראיון בחדר מנהל סניף חוף הכרמל בחיפה, אבל בשלב מסוים הוא התנצל ואמר שעליו לחזור לקו שלו... את הריאיון המשכנו באמצעות הטלפון בהפסקות המנוחה שלו בירושלים. "מסור דרישת שלום לאיציק ז'יטלני הוא אומר לי. שרתנו יחד בחיל השריון. איציק היה תותחן בטנק שלי בחטיבה 401. עד היום אנחנו חברים טובים", הוא מספר.
האופניים סיפור אהבה
אני מאיץ בו להגיע ללב הסיפור: "מה למושתל כליה ולרכיבה על אופניים? אני שואל. "מילא רכיבה קבוצתית מהנה אבל אתה לקחת את הרכיבה הכי רחוק שרק אפשר..."
"אתה צודק" הוא אומר לי. "האופניים הם מרכז חיי וכל זמן פנוי מוקדש לרכיבה בארץ ובעולם. כל נושא הרכיבה בחיי ממומן מכספי האישי ואני רוכב לפעמים לבד ולפעמים עם קבוצות רוכבים שונות באתגרים ענקיים ברכיבה ובכל פעם נהנה מחדש לשבור שיאים ולכבוש מקומות חדשים שרק אתמול היו עבורי בגדר חלום. הרכיבה החלה בשנת 2004 אחרי הניתוח וההחלמה ממנו. נדלקתי על הספורט הזה ומאז רק התמקצעתי והתאהבתי בענף הזה.
אני מחזיק בשני זוגות אופניים איטלקיות מסוג: DE ROSA ו-ציפוליני ומי שמבין קצת בענף יודע להעריך במה מדובר. אלו אופני כביש שאני מכיר בהם כל בורג וסוחב אותם איתי לכל מקום, אפילו בתא המטען של האוטובוס שלי. אני רוכב עם קבוצות מקצועיות בעולם וגם עם קבוצת רכיבה מאגד בארץ והדגש הוא רכיבה למען הקהילה כמו: הקפת הכנרת, רכיבת בית השאנטי וכד'. כל משתתף משלם 370 ₪. דמי ההשתתפות וככסף נוסף שנאסף מופנה לטובת ילדי בית השנטי שהוא בית חם לנוער בסיכון ובסכנת חיים.
פעמיים בשבוע אני מגיע רכוב על האופניים לעבודה ויורד עם החברים בזמן הפנוי לרכיבת אימון בזיכרון יעקב. תראה אומר לי משה, האוטובוס זה החיים שלי ואני מאוד אוהב לנהוג באוטובוס הסיני שלי מסוג יוטונג. האופניים זו האהבה שלי....", מסביר משה. הוא מספר שבכל חודש הוא לוקח נסיעה בקו 990 מחיפה לאילת. "האופניים כמובן צמודים אלי בתא המטען של האוטובוס. כשאני מגיע לאילת ממתין לי הסדרן בן גל מסייע לי לסדר כל מה שצריך ומטפל בתדלוק וניקיון האוטובוס שלי. אני בינתיים מחליף את מדי אגד בבגדי הרכיבה ויוצא למרחבים של הרי אדום. תענוג צרוף ומומלץ. אחרי חמש שעות רכיבה אני חוזר לסניף, מתקלח והולך לנוח כמה שעות ואז בחצות וחצי אני יוצא בנסיעה בקו 990 חזרה מאילת לחיפה. וכשאני נוהג באוטובוס שלי והאופניים בתא המטען לאחר שגמעו את הקילומטרים שלהם, אני מרגיש הכי מאושר בעולם...
מהנילוס ועד אסואן מאושוויץ ועד אגם קומו וירושלים גם...
אני מבקש ממשה לספר לי על מקומות מיוחדים בהם הוא רכב לבד או בקבוצה בעולם הגדול. משה קצת מתקשה. "יש המון מקומות שרכבתי בהם את חלקם סימנתי במפות שלי. בארצנו הקטנטונת רכבתי כמעט בכל מקום אפשרי והאמן לי שיש המון מה לראות והמון חוויות. רכבתי בערבה ובמכתשים ובעמקים ובגליל וכמובן באתגר הגדול ביותר בישראל בטור הערבה 2019 שזו תחרות רכיבת הכביש הגדולה בארץ לאורך כביש 90 והשתתפו בו 800 רוכבים מ-15 מדינות. כייף גדול לרכב בישראל.
מסעות הרכיבה המעניינים ביותר בחו"ל היו בפירמידות במצרים ולאורך הנילוס, בקפריסין, בטורקיה ובמחנה אושוויץ בפולין. במצריים רכבנו באזור הפירמידות מאסואן ועד ללוקסור 200 ק"מ בנוף מדהים. הרכיבה נעשתה עם קבוצת רוכבים מצרפת לציון יום פתיחת תעלת סואץ שנבנתה על ידי הצרפתים, לרכב על גדות נהר הנילוס והעיירות לאורך הגדה זו הגשמת חלום בוודאי אם אתה ישראלי ומבקר במדינה שיש לנו איתה הסכם שלום. גם החומוס והפול שאכלנו בדרך היו נהדרים...
בקפריסין רכבתי במסגרת טיול משפחתי פרטי ולקחתי אופניים יחד עם אשתי והמשפחה. רכבנו ארבעה ימים בנופים נהדרים ובכל יום עברנו 100 ק"מ לכיוון רכס הרי הטרודוס וזו הייתה חוויה משפחתית עוצמתית ומומלצת.
בקיץ 2018 רכבתי עם קבוצת רוכבים מסביב לאגם קומו בצפון איטליה שזה בסביבות אגם גארדה המוכר ומשם רכבנו לאגם לוגאנו בנופים מרהיבים ועוצרי נשימה. בכל שנה בחודש נובמבר אני רוכב בטורקיה יחד עם חברים לזכרו של אטאטורק מנהיג טורקיה המודרנית וזו חוויה ענקית.
אבל השיא, היה הרכיבה המאוד עוצמתית ורגשית לאורך 184 ק"מ במחנה ההשמדה אושוויץ בפולין ואני מתרגש כשאני מספר על כך. תבין מה המקום הזה עבור העם היהודי ואני רוכב עם קבוצה המונה 60 רוכבים יהודים מכל העולם ביום הזיכרון הבינלאומי לשואה באושוויץ. הארגון במסגרתו רוכבת הקבוצה ששמה "רכיבת החיים" הוא ארגון נוצרי אוונגליסטי ובראשו עומד הרוכב האגדי גר'ק למונד שזכה שלוש פעמים בתחרות הטור דה פראנס. רוכבים יחד מקראקוב לאושוויץ, עורכים טקס זיכרון משמעותי במחנה לזכר קורבנות העם היהודי שנספו במחנה ובשואה ואז חוזרים ברכיבה חזרה לבית הכנסת היהודי העתיק בקראקוב.
החלום
החלום שלי לרכב בדובאי שהיא מדינת מפרץ שאין לה קשר דיפלומטי עם מדינת ישראל. היא מדינה מעניינת במיוחד השילוב של הנוף המדברי שלה לצד מודרניזציה מתקדמת מושך קבוצות רבות של רוכבי אופניים מכל העולם. אני מאמין שאחרי שרכבתי במצריים, טורקיה וירדן, אוכל פעם להגשים את החלום הזה ולרכוב בדובאי.
ולסיום: משה, הגבר הישראלי שתול הכליה, שרוכב על אופניים איטלקיות, נוהג באוטובוס סיני ורוצה להגשים את החלום לרכוב דווקא דווקא נעתר לבקשתי להעניק חמשה טיפים ללמה כדאי לכולנו לעלות על האופניים ולהתחיל לרכוב למען האושר למען הבריאות.
חמש סיבות טובות לעלות על האופניים ולרכוב
רכיבה על אופניים היא ספורט לכל דבר, עם המון יתרונות. תכניסו לכם טוב־טוב לראש: זה כיף, זה מאתגר והכי חשוב: מהווה אימון מצוין לגוף ולנפש. יש מיליוני אנשים בתנועה מסביב לעולם - ולא סתם. הם מדוושים בשכונה, רוכבים בשטח ואפילו מתחרים ב"טור דה־פראנס".נכון שבמקור שימשו האופניים ככלי תחבורה, אבל אז תפסו את מקומם כלי התחבורה הממונעים והמשוכללים, והם נדחקו לפינה. למרות זאת, עם הזמן החלו האופניים להיתפש ככלי ספורטיבי, חווייתי ומהנה. מאז הם רק צוברים פופולאריות ויותר אנשים מצטרפים לרכיבה.
- פעילות דינמית - דינמיקה היא מילת המפתח לרכיבה שאינה נייחת. ספינינג כבודו במקומו מונח, אבל אתם לא מתקדמים לשום מקום. על אופניים בחוץ הנוף מתחלף, התזוזה וחוסר הקיבוע מוסיפים גוון מאוד צבעוני לאימון.
- פעילות אירובית - הרכיבה מעודדת ירידה במשקל וטובה ללב! רכיבה על אופניים היא פעילות אירובית שמערבת קבוצות שרירים גדולות, כשהבולטים בהם הם שריר הירך הקדמי (ארבע־ראשי), הירך האחורית, שריר העכוז ושרירי התאומים.
הרכיבה מפעילה את מערכת הלב־ריאה (קרדיו־וסקולארית), ובכך יכולה להפחית את הסיכון למצבים כמו כולסטרול גבוה, שומני הדם, סוכרת, יתר לחץ דם ומחלות לב וכלי דם.האופניים יעילים גם במלחמה במגיפה ההשמנה המתפשטת, כי הרכיבה היא פעילות שמעודדת ירידה במשקל ובהיקף השומנים.
- פעילות נוחה בישיבה וגם: בטוחה למערכת השלד והתנועה - הרכיבה, בניגוד לענפי ספורט אחרים, מתבצעת בישיבה, כך שפוחתים עומסים כבדים של משקל הגוף המהווה התנגדות בפעילות (בין היתר עומסים על המפרקים).
הרכיבה אינה מלווה בזעזועים רבים ובמגע קשה עם משטח העבודה, בניגוד לריצה, למשל. בטווח הארוך זוהי פעילות טובה ובטוחה למפרקי הגוף ומערכת התנועה.
- פעילות למצב הרוח - היכונו לשיפור במורל. רכיבה על אופניים כמו פעילויות אירוביות אחרות מפחיתה מתח, לחץ, דיכאון ותחושת העייפות מחד, ומעלה את מצב הרוח ומשפרת את ההרגשה הכללית ותורמת להגברת הערנות מאידך.
- פעילות שמגיעה רחוק - הרכיבה כאמצעי תחבורה. זה הזמן לנטוש את הפקקים והלחץ בכבישים ולאמץ את האופניים ככלי תחבורה זול, בטוח וידידותי לסביבה. על הדרך תרוויחו בונוס: פעילות גופנית מצוינת.
במדינות רבות אופניים הם כלי תחבורה נפוץ מאוד ושימושי. כבר היום קיימים בארץ מסלולי אופניים רבים בתוך ערים ויישובים ואף מחוצה להם, נצלו אותם!