מאת בני ברק
"אני שמח לומר שאנחנו בדרך הנכונה לקראת יישומה של התכנית שלנו להפיכת כל המוסכים שלנו למרכזי רווח. באחרונה קיימנו השתלמות למנהלי מוסכים של אגף התחזוקה בה הצגנו את תכנית העבודה של האגף לשנה הקרובה ולשמחתי אני יכול לסכם ולומר שכולם הפנימו את השינוי שאליו אנחנו מכוונים, וכי אנו צועדים בכיוון הנכון לקראת הפיכתנו למרכזי רווח", אומר זוהר אריה, מנהל אגף התחזוקה באגד בראיון שערכנו אתו ועם סגנו חן סנדר, לקראת שנת תשע"ט.
"מאז שנת 2017 שבה התחלנו ביישומה של תכנית העבודה החדשה ובעיקר בשנת 2018 הצלחנו להגדיל את ההכנסות שלנו מהלקוחות החיצוניים פי שלושה!!!" – מוסיף חן סנדר. "היקף ההכנסות שלנו מלקוחות חיצוניים עלה מ-5.7 מיליון שקל לקצב גידול שנתי של 26 מיליון שקלים עד סוף שנת 2018 ובכוונתנו להמשיך במגמת הגידול מהלקוחות החיצוניים, וזאת למרות סגירת מוסך אזור, שהיה עמוד התווך של מרחב המוסכים הדרומי של אגף התחזוקה. הגידול הזה בהכנסות מלקוחות חיצוניים הושג ללא הוספת תשומות על המוסכים, ההיפך הוא הנכון, אפילו חסכנו בכח אדם".
סגירת מוסך אזור
מוסך אזור שהיה אחד המוסכים הגדולים והוותיקים של אגד צפוי לסגור את שעריו לקראת סוף שנה זו. סגירת המוסך נעשית במסגרת תכנית ההתייעלות והתאמת הפעילות של אגף התחזוקה כחלק משורה של צעדים עליהם הוחלט באגד במסגרת יישום תכנית "שלדור". סגירת מוסך "דגל" הינה צעד משמעותי מאוד לאגף התחזוקה.
מוסך אזור הינו מוסך ותיק שמעסיק כ-75 עובדים ועצם סגירתו מהווה שינוי תפעולי גדול ותהליך רגשי וכואב לעובדי המוסך ומנהליו. אמנם חלק מעובדי המוסך ייעברו למפעל הייצור וחלקם יקלטו במוסכים האחרים באזור המרכז שאליהם תועתק הפעילות של מוסך אזור: מוסך רחובות, מוסך אחיסמך, מוסך אשדוד, מוסך נתניה והמוסך בחניון חולון. אבל חלק מהעובדים הוותיקים יפרשו. אנו דואגים לכך שהכל יעשה בתהליך מסודר , תהליך תומך ששם את צרכי העובד במרכז והעיקר ברגישות . לקראת סגירת המוסך נקיים יום כיף לכל העובדים ונקרין בערב סיום משותף לכלל עובדי המוסך ומנהליו , סרטון מכובד שנפיק, על שנות פעילות הארוכות של המוסך ותרומתו לאגד.
הכוונה היא לסיים את הפעילות במוסך עד לסוף השנה ובראשית השנה הבאה להחזיר את השטח לנצב"א. החזרת המוסך לנצב"א תחסוך לאגד כ- 15 מיליון שקל בשנה", בשכר דירה, אומרים זוהר וחן.
"גם במפעל הייצור של אגד בוצעה רפורמה במטרה להפכו למרכז רווח. מספר העובדים בו ירד מ-105 ל-85. מפעל אמור לקלוט חלק מהמחלקות שפעלו במוסך אזור: מחסן חלקי המרכב, והרפדייה. במפעל הייצור יש לנו כרגע שטחים עודפים ואנו פועלים כדי לנצל את אותם חללים לקליטת פעילויות שמבוצעות כיום במבנים שעבורם אנו משלמים שכ"ד.
צי הרכב של אגד הופך חדיש וצעיר – יפחית את השעות המושקעות על האוטובוסים
במוסכים השינוי בתפיסת העולם בניהול המוסכים של אגד והפיכתם למרכזי רווח היא תוצאה של הצורך בהתאמת הפעילות של אגד לשינויים המתחוללים בענף התחבורה הציבורית. אין זה סוד שהרגולטור חרט על דגלו תחרות בכל מחיר. והמשמעות לגבי אגד היא הוצאת קווים ואשכולות שהיו במשך שנים בתפעול בלעדי של אגד- למכרזים. המדיניות החדשה הזו תביא לצמצום הפעילות של אגד, וכפועל יוצא להקטנת צי האוטובוסים. בנוסף בשנים האחרונות - וזה תהליך שיימשך - נכנסים לשרות אוטובוסים חדשים (באגד בלבד יקלטו 680 אוטובוסים חדישים) שמחליפים את האוטובוסים הישנים היוצאים משרות. לכל זה יש השפעה גדולה מאוד על היקף הפעילות במוסכים שלנו. הגבלת גיל השרות של אוטובוסים ל-10 שנים - תשפיע בשנים הבאות על היקף הפעילות של המוסכים במתן שרותי תחזוקה לצי האוטובוסים של אגד.
מאידך במוסכים של אגד יש כיום מאגר של ניסיון, ידע ובעלי מקצוע מעולים שיכולים וצריכים למכור את המיומנות שלהם לגורמי חוץ, בין היתר לאותן חברות שיזכו במכרזים להפעלת הקווים שיצאו מאגד, כמו גם לחברות היסעים נוספות שאינן פעילות בתחום התחבורה הציבורית. השילוב הזה בין עודף כושר הייצור שייווצר במוסכים למול הידע, המקצוענות והמיומנות של המוסכים שלנו - יוצרים הזדמנות פז להגדיל את מספר הלקוחות החיצוניים שלנו. אם בשנים שעברו רוב העבודה במוסכים הייתה עבור צי הרכב של אגד - המטרה שלנו היא לשנות את הפרופורציה לטובת עבודות לגורמי חוץ, תוך שימת דגש כמובן על רווחיות.
תפיסת העולם הזו מחייבת אותנו באגף התחזוקה להקנות הרגלי חשיבה אחרים ודפוסי עבודה חדשים במערכת ובתוך כך תפיסת העולם הזו מחייבת גם את מנהלי המוסכים להיות מסוגלים להגיש ללקוחות הצעות מחיר שיתחרו בשוק הפרטי אבל יהיו רווחיות לאגד, זאת כמובן מבלי להתפשר כהוא זה על רמת שרות טובה יותר משל המתחרים, ויש לנו את הכלים לכך. אחד היתרונות הגדולים שלנו על פני מוסכים פרטיים הוא הפריסה הארצית שלנו. אנו נפעל כרשת ארצית שבה הלקוח יוכל לקבל שרות מכל מוסך שלנו בכל אזור בארץ. אם הוא יאלץ לטפל בבעיה שנוצרה במהלך נסיעה לאזור מרוחק ממוסך הבית שלו, הוא יוכל להיכנס לכל מוסך של אגד באזור שבו נמצא הרכב ולקבל שרות כאילו מדובר במוסך הבית שלו.
לאותו מוסך יהיה את כל המידע הנדרש על הרכב היסטורית הטיפולים שעבר במוסך הבית שלו, כמו גם קשר ישיר עם מנהל המוסך, מה שיעמיד לרשות הלקוח שרות שהוא אינו יכול לקבל ממוסך פרטי בודד.
תמחור כלכלי של הטיפולים
לצד התכניות הגדולות שאנחנו מיעדים בציר הזמן הקרוב לכלל מוסכי התחזוקה, אנו בהחלט מודעים לכך שתהליך השינוי בתפיסת הניהול של המוסכים הוא תהליך לא פשוט לגבי מי שהתרגל לעבוד במשך שנים על עקרון שחרור אוטובוסים ללא תנאי לצרכי התנועה ללא מגבלת עלות ולאו דווקא על בסיס של הצעת מחיר כלכלית.
אם נהג היה מגיע עם האוטובוס למוסך כדי לתקן או לטפל במכלול הכרחי להמשך העבודה והיה מבקש שורה ארוכה של בקשות נוספות פחות הכרחיות, כמובן שהיה נענה בחיוב ללא מגבלת עלות. במבנה החדש השיטה הזו לא תפעל. כל תיקון יעבור תהליך של אישור על ידי קצין בטיחות של התחבורה הציבורית והסניף יחויב במלוא העלויות על כל תיקון.
שיטת עבודה זו מחייבת שינוי מהפכני בניהול המוסכים, והשינוי הזה יהווה גם בסיס להגשת הצעות מחיר מדויקות של עלויות התיקונים/טיפולים ללקוחות החיצוניים וגם לאוטובוס ירוק של אגד, כאשר על העלויות הללו יועמס גם הרווח שהמוסך רוצה להפיק.
כדי לאפשר למוסכים לביצוע ההתאמות הללו בנינו כלים לתמחור נכון של חלפים ורכש, ועריכת תמחיר נכון לשעות העבודה במוסך. בימים אלה אנו נמצאים בעיצומו של הליך מכרזי לבחירת גוף יעוץ לוגיסטי שיסייע למוסכים ביעדים החדשים שלהם להתאים את עצמם לפעול כמרכזי רווח.
קליטת האוטובוסים החדשים באגד ובחברות התחבורה האחרות מחייב גם שינוי מהפכני בכח האדם במוסכים. עבר זמנם של האוטובוסים שבהם מכוונים את המנוע לפי אוזנו המיומנת של המכונאי. האוטובוסים החדשים הם עתירי טכנולוגיה. יש בהם 12-14 מחשבים שונים ומי שיטפלו בהם חייבים להיות הנדסאים או טכנאים מיומנים שמסוגלים להתמודד עם חומר טכני מקצועי באנגלית, וכל הזמן להתעדכן בחידושים.
לשם כך יש צורך בריענון כח האדם והתאמתו ליכולת לטפל באוטובוסים החדשים. ואכן- אנו עוסקים בתקופה זו בקליטת דור חדש של עובדי מוסכים- הנדסאים וטכנאים והכשרתם לטיפול באוטובוסים החדשים. ככל שתהליך ההתמקצעות של המוסכים שלנו יצבור תאוצה כך יהיה קל יותר לגייס לקוחות חיצוניים נוספים ולתת להם שרות יעיל ומקצועי.
השנים האחרונות מאופיינות בשינוי ברכש האוטובוסים. אם בעבר הרכש היה מבוסס על ספק אחד או שניים - בשנים האחרונות גדל מספר הספקים ונוספו דגמים רבים של אוטובוסים.
הראיון עם אריה וחן
אז איך מתמודדים בתחזוקה עם ריבוי הדגמים הללו?
זוהר וחן: זה אכן אתגר לא פשוט. כל דגם חדש מחייב הכשרת כח אדם לטיפול באוטובוסים, רכישת כלים והתאמת עמדות הטיפול לדגמים החדשים. גיוון מקורות האספקה של האוטובוסים מוכתב בחלק מהמקרים משיקולים כלכליים של עלות הרכישה, או בהתאמה של סוג האוטובוסים למשימות ולתחומי הפעילות שלהם. אנו שותפים לקבלת ההחלטות איזה אוטובוסים לרכוש. אגף התחבורה הציבורית מציג את הדרישות שלו לסוג האוטובוסים שהוא מבקש להצטייד בהם. מחלקת הרכש עם המחלקה הטכנית שלנו "מתרגמים" את הדרישות של התחבורה הציבורית למה שהשוק מציע מבחינת דגמים ומבחינה טכנית. בדרך כלל נערך לדגמים החדשים מבחן התאמה ארוך טווח (שנה) כדי להיות בטוחים שרוכשים אוטובוס שעונה לצרכים. תוך כדי כך אנו לומדים על הבעיות והיתרונות של האוטובוסים הללו ועל עלויות האחזקה שלהם. בסופו של תהליך הבדיקה מתקבלת ההחלטה אם לרכוש אותם, וזה כולל גם את תחשיב התחזוקה לכל אורך חייו הצפויים של האוטובוס. מאחר שקרן ההצטיידות הממשלתית היא פקטור רציני במימון הרכישה - יש גם לה משקל בקבלת ההחלטה ממי ואיזה אוטובוסים לרכוש.
האם אתם מתכוונים להרחיב את פעילותכם כ"מוסכי יבואן מורשים" של יבואני אוטובוסים?
זהר וחן: בהחלט. אנו משמשים כבר היום כמוסכים מורשים של מספר יבואנים ובהם של יבואניות האוטובוסים הסיניים מתוצרת BYD, צ'יינה מוטורוס, גולדן דרגון ושל איסוזו היפנית. בין היתר אנחנו נותנים שרות לאוטובוסים החשמליים שנרכשו על ידי חברת "מטרופולין" במוסך שלנו בנתניה, ולאוטובוסים החשמליים של חברת "קווים "במוסך שלנו באחיסמך. בנוסף לכך פתחנו בתחילת שנת 2016 בקרית חיים מרכז שרות גדול - "משלא"צ" - (מרכז שרות אזורי לוגיסטי צפון) שנחשב לגדול ולמתקדם ביותר במזרח התיכון. מרכז השירות הלוגיסטי הזה מתאים לטיפול כל סוגי האוטובוסים ובו מטופלים 25 האוטובוסים החשמליים שלנו מתוצרת BYD וגולדן דרגון שמופעלים במטרופולין חיפה והקריות.
יש לנו כוונה להציע את שרותי רשת המוסכים שלנו ליבואני אוטובוסים נוספים כדי להפוך למוסכי רשת שלהם. יש לזכור שהפריסה הארצית של המוסכים שלנו - היא יתרון משמעותי ליבואני האוטובוסים, זאת בנוסף לידע והמיומנות שנצברו אצלנו.
ציינתם בדבריכם שהיקף הפעילות של המוסכים גדל פי שלושה מאז הופעל המבנה החדש להפיכתם של המוסכים למרכזי רווח. האם בכך לא נוצל מלוא הפוטנציאל לגיוס לקוחות חיצוניים?
זהר וחן: ממש לא. נכון שבחלק מהמוסכים שלנו אנחנו פועלים כיום בתפוסה מלאה. אבל יש עדיין מוסכים כמו באשדוד ובאשקלון שבהם אנו מצפים לקלוט לקוחות חיצוניים נוספים וזה חלק מתוכנית העבודה שלנו. גם במשאל"צ בקריית חיים ובמוסכים נוספים יש לנו כיום יכולת לקלוט לקוחות חיצוניים נוספים וזה יעשה במסגרת תכניות העבודה שלנו.
עם קליטתם של האוטובוסים החשמליים באגד הקמתם במשאל"צ חוות טעינה גדולה. האם יש תכניות למכור שרותי טעינה גם לחברות נוספות?
זהר וחן: כרגע לא. נבדקה אפשרות כזאת, אבל בנתונים הנוכחיים היא אינה ריאלית. חוות הטעינה משרתת את האוטובוסים שלנו וכל עמדות הטעינה תפוסות בלילות באוטובוסים שלנו. נכון שבשעות היום יש אפשרות לספק שרותי טעינה גם לגורמי חוץ - אבל מחיר החשמל בשעות היום גבוה משמעותית ממחירו בטעינת לילה, ולכן לא יהיה ביקוש לשירותים כאלה בשעות היום.
האם אגף התחזוקה של אגד עומד כבר ביעד של רווחיות?
זהר וחן: אנחנו נמצאים בתהליך מתקדם להשגת היעד הזה. זו מהפכה שלא ניתן להשיג אותה בציר זמן כה קצר. היעד שלנו הוא שעד חודש מארס 2019 – כל המוסכים שלנו יעבדו לפי מודל של מרכז רווח. את התוצאות ניראה כבר בשנים הקרובות.
יש לנו עדיין הסכמים "היסטוריים" עם חברות בנות של אגד (אגד הסעים ואגד תעבורה) למתן שרותי תחזוקה לאוטובוסים שלהם שיסתיימו רק בין השנים 2020-2026. הסכמים אלה אינם "תואמים" את מודל הרווחיות החדש שלנו... בנוסף לכך אגף התחזוקה מחויב מידי שנה בסכום של 40 מיליון שקל במימון המטה של אגד. אז עם כל ההבנה בצורך לממן את פעילות המטה מדובר בסכום משמעותי שמכרסם ברווח השוטף.
עם זאת אין לנו ספק שאגף התחזוקה יעמוד ביעדים שהוצבו בפניו ויהפוך בשנים הקרובות לאחד מבסיסי הרווח העיקריים של אגד. אנחנו בדרך הנכונה להשגת היעד הזה.