מאת עידן יגודה
למי מאתנו אין חלומות ילדות, כמו להיות קוסם, כבאי, שוטר מנופאי או מה שנחשב פעם לשיא המאווים - להיות נהג אוטובוס?... אז יש להניח שחלק מכם הצליח להגשים את חלום הילדות הזה ואתם נמנים עם אלה שעליהם נאמר "טוב שההגה בידיים של אגד"...
חלקכם, בני הדור השני והשלישי באגד, בוודאי התחלתם לטוות את חלום נהג האוטובוס עוד כילדים כשישבתם ב"קוקפיט" של האוטובוס ליד האבא או הסבא שנהגו בו. אחרים הגיעו לאגד כי שמעו מחברים שזה מקום עבודה טוב והעדיפו אותו על פני נהיגה במונית או במשאית כבדה ואפילו בחברת תחבורה אחרת. כך או כך - כולכם ללא יוצא מן הכלל עברתם מסלול ההכשרה המקצועי והנוקשה של בית הספר לנהיגה של אגד בטרם הותר לכם לעבור לשלב ה"הכשרה לקו" שרק לאחריה ניתנה לכם האחריות לאחוז בהגה ולהסיע באוטובוס שלכם מאות נוסעים ביום ולהביאם בביטחה מהתחנה בה עלו לאוטובוס שלכם - ליעדם.
מערכת "דרייבר" החליטה לסקר מקרוב את פעילות בית הספר לנהיגה של אגד. המשימה הוטלה עלי, וכך מצאתי את עצמי חובש מחדש את "ספסל הלימודים" בבית הספר לנהיגה של אגד בחולון, אחד משלושה בתי הספר לנהיגה שאגד מפעילה או כפי שקוראים להן באגד - "המכללות לתחבורה". שתי מכללות נוספות פועלות בירושלים ובחיפה. היה מעניין לחזור למכללה שבה הוכשרתי גם אני לפני 24 שנים לנהיגה באוטובוס, לשוחח עם הדור החדש של נהגי העתיד של אגד ועם צוות המורים והמרצים, להקשיב לתורה שהם מרביצים בתלמידים במהלך ההכשרה התיאורטית והמעשית ולהזכיר למי ששכח - כאן "נולדים" הנהגים החדשים והטובים של אגד.
נהיגה זה בדם שלנו
"נהיגה זה בדם שלנו", אומרים רבים מנהגי האגודה והם אכן צודקים. כדי להיות נהג מקצועי בתחבורה הציבורית יש צורך במוטיבציה גדולה והמון סבלנות בעבודה, וזה נכון פי כמה באגד. נכון שהאוטובוסים של היום מציעים לנהגים סביבת עבודה נוחה יותר מאשר לפני כמה עשרות שנים, כשאחד סמלים של נהג אגד היתה הממחטה בצווארון החולצה כדי לספוג את הזיעה באוטובוס הלא ממוזג, או מוט ההילוכים הארוך ודוושת המצמד בדגמים שלפני עידן תיבות ההילוכים האוטומטיות. האוטובוסים של היום ממוזגים וחדישים, כולם בעלי תיבות הילוכים אוטומטיות ומערכות בטיחות שמסייעות בנהיגה, מערכות הכרטוס ממוחשבות ומערכות הכריזה מסייעות להכריז על התחנות.
אבל אחרי הכל, עדיין המשקל של הגורם האנושי- הנהג נשאר מכובד ומכריע. הוא זה שאחראי להפעלתן של כל המערכות המתקדמות, והוא זה שמתמודד עם הגודש ההולך וגדל בכבישי הארץ ועם ציבור הנוסעים שהפך, ובצדק למפונק יותר והוא דורש רמת שרות גבוהה יותר. ומה לעשות לפעמים צריך לדעת להתמודד גם עם נוסעים לא ממש נחמדים ולדעת להרגיע אותם בדרכי נועם. ואת ההכנה וההכשרה של הנהגים לתפקידם- עושה בית הספר לנהיגה של אגד. הוא זה שיוצק ומטמיע את מיומנות הנהיגה ואת ארגז הכלים הנדרש מכל נהג חדש המצטרף לשורות האגודה. ועם התוצאות קשה להתווכח: יש לנו במה להתגאות!!!
בית הספר לנהיגה בדרום
במבנה הצנוע של בית הספר לנהיגה בחולון יש שתי כתות לימוד המסוגלות לקלוט 40 תלמידים. את בית הספר מאייש דרך קבע הצוות המקצועי הכולל את מנהל ביה"ס חבר האגודה יעקב פניג'ל, שתי מזכירותיו זיוה אלגרבלי ודניס ראובן וצוות מורי הנהיגה. כשיש צורך בהדרכה בנושאים ספיציפיים- מגיעים למקום מרצים מקצועיים.
הדרכות הנהיגה המעשית נעשות ב-3 אוטובוסים אוטובוס אחד עירוני מדגם מ.א.ן נמוך רצפה ושניים בינעירוניים: האחד מדגם דאף והשני מדגם וולוו 12B בינעירוני. תקופת ההכשרה הממוצעת לנהג שהגיע לאגד עם רישיון נהיגה לאוטובוס שהוציא מחוץ לאגד, הינה עד שלושה שבועות של לימוד ותרגול מאסיבי. מי שמגיע בלי רישיון לאוטובוס (אבל עם רישיון נהיגה לרכב פרטי או מסחרי וותק של 3 שנים לפחות בנהיגה) וצריך להתחיל את התהליך מתחילתו – יידרש לבלות בבית הספר עד שלושה חודשי הכשרה ומינימום 40 שיעורי נהיגה על כל סוגי האוטובוסים ובכל תנאי הדרך.
לאחר שהתלמיד השלים את קורס הנהיגה הבסיסי ועבר בהצלחה את המבחן המסכם הוא מקבל רישיון נהיגה לאוטובוס - אבל עדיין לא מקבל את ההגה לידיו. עכשיו הוא עובר לשלב הבא: קורס ההכשרה לקו שיכין אותו להיות נהג אוטובוס ציבורי בקווי השרות. בחלק זה של ההכשרה הוא ילמד מהמדריכים המקצועיים של אגד כיצד לתפעל את מערכות האוטובוס ואיך להתנהל בכל מצב מול ציבור הנוסעים והקולגות בסניף כדי שהקליטה תעבור חלק. מה שנקרא: תרגיל על רטוב.
במסגרת בית הספר ניתן להשתלם גם במקצועות הנהיגה הבאים: קורס מורים לנהיגה, קורס בוחני רישוי, קורס לרכב ציבורי וקורס מפעילי מלגזות. בית הספר לוקח גם חלק פעיל בשיתוף מחלקת כח האדם בכנסים לגיוס נהגים חדשים לאגד.
ישיבת מורים - סיעור מוחות
אחת לשבוע, בימי רביעי נערכת בבית הספר "ישיבת מורים" ובה דנים, ב"רחל בתך הקטנה", בכל תלמיד ותלמיד ובנושאים שוטפים שעל הפרק. בישיבה משתתפים יעקב פניג'ל המכהן כמנהל בית הספר בנוסף להיותו מורה נהיגה ולצידו, מורי הנהיגה אלון רייכלין, גיל לוי, עמיאור קירזנר ואבינועם שכטר.
הוזמנתי להשתתף בישיבה כזו. מדובר בעצם בסיעור מוחות וחשיבה קבוצתית של חמשת המורים לנהיגה של בית הספר. לחלל החדר נזרקים רעיונות חדשים, הצעות ואסטרטגיות באופן חופשי. חלק מההצעות הן מקוריות ונועדו לשפר ולייעל את לימוד הנהיגה כשהיעד הוא להכשיר ולהוציא נהגים טובים עוד יותר. הדיון כולל התייחסות אישית גם ללומדי הנהיגה כדי לראות איך לשפר ולתקן טעויות בנהיגה שמורה זה או אחר- לא הצליח להתגבר עליהן. חבריו זורקים הצעות ומנתחים יחד את נקודות התורפה הללו במטרה להתגבר על הבעיה.
כששואלים את מורי הנהיגה מה הביא אותם לעסוק בתחום הזה שלעיתים הוא מורט עצבים- התשובה היא פה אחד: "להיות מורה בביה"ס של אגד זו שליחות ואחריות . המטרה שלנו היא להוציא מכאן נהגי אוטובוס ברמת המצויינות הגבוהה ביותר. זה מחייב את המורה לתת דוגמה אישית בשמירה על כללי הנהיגה וברמת ההדרכה. המורים שלנו נחשבים לאוטוריטה מקצועית גם מחוץ לאגד".
שאגת הטייגר
כשאנו יוצאים מפתח בית הספר לנהיגה למגרש החנייה , צדה עיני "דמות" מוכרת: בסמוך למוזיאון ההיסטורי של אגד ניצב לו, מבוייש ונכלם האוטובוס הישן ללימוד נהיגה מסוג ליילנד טייגר...לא רחוק ממנו עומד מבוייש לא פחות המרצדס 303 ששימש ללימוד נהיגה עד שהגיע דור המחליפים של המרצדסים.
אצלנו הוותיקים זוהי נוסטלגיה. התלמידים החדשים צוחקים. מתקשים להאמין שהמה שהם קוראים גרוטאה (הכוונה לטייגר, את המרצדס הם עוד אכשהו מכירים) - הכשיר אלפי נהגים של אגד במשך שנים רבות. "אלה שלמדו עליו היו בטח נהגים גרועים", הם מנסים להתגרות...
וכאן הם פגעו בציפור נפשי. אני עצמי כבר למדתי נהיגה על מרצדס 303 חדיש יחסית משנת 1984 בהדרכת המורה המיתולוגי יזהר דוידוביץ ותקופת ההכשרה בבית הספר לנהיגה של אגד זכורה לי כחוויה כיפית ומאתגרת. אבל אבא שלי שכבר לא נמנה על דור המייסדים אלא על אלה שביססו את אגד כמוביל הלאומי- למד נהיגה על האוטובוס הזה. והוא לא היה נהג גרוע. לא הוא ולא חבריו... ואני נעלב גם בשמם של הטייגרים שבלעדיהם אגד לא היה מגיע למה שהגיע... אז שיצחקו כמה שהם רוצים", אני אומר לעצמי וממשיך בדרכי.
אבל יעקב פניג'ל מנהל בית הספר לא מוותר בקלות. בשם צוות המורים הוותיקים כמו: שלמה אליישיב, יזהר דוידוביץ, דני ארצי, משה אפל ואורי הבר הוא יוצא "להגנתו" של הטייגר ההיסטורי ומספר על ההיסטוריה המפוארת שלו בהכשרת נהיגה של דורות שלמים של נהגי אגד. נכון שהיום האוטובוסים מודרניים וחכמים וממוזגים, אבל לא סתם השארנו את דגם לימוד הנהיגה הזה של הטייגר במוזיאון האגודה ורק בכדי שהדור של היום יוכל להבין באופן מוחשי על מה למדו ועבדו אבות אבותיו והאמן לי שכולם יגידו לך שהטייגר מעולם לא אכזב והשאיר אחריו מורשת מפוארת".
עמיאור קירזנר, משמש כבר 23 שנים כמורה לנהיגה באגד. הוא מספר: "הגעתי להוראת נהיגה נפוח כמו טווס. מי שקלט אותי היה המאסטר המיתולוגי משה אפל. הוא "תלש" לי את כל הנוצות ולימד אותי מה זה להיות מדריך נהיגה באגד.
אלון רייכלין, משמש מזה 10 שנים מורה לנהיגה. "מי שמגיע אלינו חייב להבין שכאן אין פשרות. אנו מציידים את הנהגים החדשים בארגז כלים כבד ומלא בכדי להכשיר אותם להיות נהגים ברמה הכי גבוהה ולהקנות להם את הערכים של אגד. מי שלא מסתדר עם זה- מקומו אינו באגד".
גם גיל לוי, המורה הוותיק שצבר כבר כמה ק"מ בהוראת נהיגה בחייו המקצועיים באגד, אומר: "אין אצלנו פשרות בנושא מקצועיות. מי שלא מתאים לא ימשיך באגד. אני ישן טוב בלילה כי אני מכיר את חברי מדריכי הנהיגה וסומך על ההחלטות המקצועיות שלהם. אני משוכנע שמי שעבר את מסלולי ההכשרה שלנו יהיה נהג מקצועי 100%".
אבינועם שכטר מוסיף: "יש לדאוג בשנת 2018 שצוותי התנועה ומנהלי הסניפים יהיו שותפים לשמירה ולטיפוח הנהגים החדשים שמגיעים מבית הספר לנהיגה חדורי מוטיבציה אבל בחלק תהליך הקליטה בחלק מהסניפים גורם מהר מאוד לירידה במוטיבציה בעיקר משום שמסתכלים על הנהג החדש לא כעובד ושותף לדרך אלא כנהג "טרי" שאפשר לעשות אתו הכל ולשבץ אותו במשמרות הפחות טובות ללא כל התחשבות. דוגמה לקליטה טובה של נהגים חדשים אפשר לקחת מסניף ראשון לציון שם מנהל הסניף מאיר מאיר דואג אישית לכך שהנהגים החדשים לא ירגישו מקופחים", אומר שכטר.
המורים מספרים שכיום מקדישים חלק גדול יותר מהדרכת הנהיגה לנושא נהיגה נכונה וחסכון . זו דרישה שהציב המשרד להגנת הסביבה, וזה דורש שינוי הרגלים מהותיים אצל הנהגים תוך שהנהג נדרש להשתמש בכלים שהאוטובוס המודרני מצויד בהם. מורי הנהיגה מודים שלא תמיד אפשר ליישם את כל מה שמלמדים במסגרת ביה"ס לנהיגה בתנאי – בנהיגה אמתית בקווי השרות. להתנהגות הנהגים יש השפעה מכרעת על תפקוד האוטובוס ומערכותיו המודרניות ועל ההתייחסות לנוסעים. לכן חשוב לצייד את הנהגים באותו ארגז כלים שיאפשר להם להגיב נכון גם במקרים שהם לא נתקלו בהם בבית הספר לנהיגה.
חוויות מתלמידים
עמיאור מספר שפעם העיר במעט עצבנות לנהג שהגיע לשיעורים פעם אחר פעם בצורה מוזנחת ולא מגולח ."נהג רכב ציבורי שמכבד את העבודה ואת הנוסעים חייב קודם לכן לכבד את עצמו. וזה אומר להיות "טיפ טופ" בהופעה האישית. עברה בי המחשבה לעצור סמוך לאיזה סופרפארם ולקנות לו ערכת גילוח"- הוא מספר בחיוך.
במקרה אחר מספר עמיאור הגיע אליו לבית הספר בחור שכבר היה לו רישיון נהיגה לאוטובוס והוא עבד בקווי 4-5 בחברת דן, ומאוד רצה לעבור לאגד. "יום אחד המתנתי לבחור במסוף רידינג בת"א. לפתע הבחנתי באוטובוס של דן שנוסע בצורה מסוכנת ומטרידה בתוך החניון והנהג ממש משתולל עם האוטובוס. הופתעתי שבדן לא מעירים לו על כך. אבל לא ייחסתי לכך יותר מדי חשיבות. אלא שייצר הסקרנות של מורה נהיגה לא נתן לי מנוח. המשכתי לעקוב במבטי אחרי האוטובוס הזה. לתדהמתי גיליתי שהנהג שירד מהאוטובוס היה לא אחר מאשר התלמיד שלו המתנתי. האכזבה כמובן הייתה גדולה. הבהרתי לו שקוד התנהגות כזה אינו מקובל באגד. מאותו רגע הוא זכה לפיקוח הדוק וזה הצליח: הוא שינה את כללי ההתנהגות שלו והפך להיות "ילד טוב"... אגב: הוא עובד עד היום באגד והפך לנהג רציני ומקצועי".
גילי לוי מספר שפעם תלמיד אמר לו, במעט כעס שהוא מרגיש ששיעורי הנהיגה אצלו נמתחים כמו מסטיק. "אני מרגיש מספיק בשל כדי לגשת לטסט", אמר התלמיד. "הסברתי לו שיש עוד כברת דרך לעבור ושיתאזר בסבלנות. אבל הוא המשיך להתעקש. לקחתי אותו, לסיבובים הכי קשים בעיר במרכז תל אביב, כשהגענו סמוך "להבימה" ביקשתי ממנו לבצע פנית פרסה קשה. זה לא כל כך הצליח לו... בסיום הסיבוב הזה הוא הבין שהדרך לקבלת הרישיון לאוטובוס עדיין רחוקה..." אומר גילי בחיוך.
"אגד צריכה להמשיך ולהוביל את התחבורה הציבורית"
ובלי "לוקל פטריוטיזם" אי אפשר. אז שאלתי את מדרכים הנהיגה מה הם מאחלים לאגד ל-70 השנים הבאות. "אגד צריכה להמשיך להוביל את התחבורה הציבורית בישראל. אנחנו נותנים השרות הטוב ביותר בתחבורה הציבורית, הנהגים שלנו הם הטובים ביותר והאוטובוסים שלנו הבטוחים והמטופלים ביותר. אין אצלנו פשרות בנושאים האלה. אז אין סיבה שלא נמשיך להיות המוביל הלאומי.
אנחנו כאגד יצקנו את התשתיות לתחבורה הציבורית בישראל וחייבים לשמור על המפעל האדיר הזה. אנחנו נמשיך להכשיר נהגים מצוינים שייצאו מבית הספר לנהיגה ורק צריך לשמור עליהם בסניפים ולטפח אותם", מסכמים מורי הנהיגה החולונים.
יעקב פניג'ל מנהל ביה"ס סבור שסגירת מסלול ההחלקה באשדוד – היתה טעות, שעדיין ניתנת לתיקון. "צריך להפעיל מחדש את המסלול הזה - זה איפשר לנהגים להתנסות במצבי קיצון שאותם לא ניתן לתרגל בכביש", הוא אומר.
שכטר סבור שיש לשמור על רמת תחזוקה גבוהה עוד יותר של האוטובוסים ועמיאור היה רוצה לקלוט לתוך ביה"ס של אגד אוטובוס חדישים יותר להוראת נהיגה כדי שאפשר יהיה להדריך את התלמידים על המערכות המתקדמות שיש כיום. את המפגש מסכם אלון: "אנו נמשיך להיות המובילים וגם ברמת השרות וגם בהכשרת נהגים. הקשר שלנו עם הנהגים לא מסתיים עם קבלת הרישיון שלהם. אנו עומדים תמיד לרשותם בכל שאלה או עצה טובה."
נבחרת המרצים המקצועיים בקורס ההכשרה לקו
לאחר הסיום בהצלחה של לימוד הנהיגה התיאורטי והמעשי וקבלת רישיון הנהיגה, התלמידים עוברים לשלב הנוסף במסגרת בית הספר שיכשיר אותם להיות נהגים בתחבורה הציבורית ומה שקרוי באגד קורס ההכשרה לקו. במסגרת ימי הלימוד בכיתות הנעימות של בית הספר, ייפגשו התלמידים מגוון רחב של מרצים מכל התחומים המקצועיים באגד ויקבלו את הכלים בהתמודדות עם תפעול מערכות האוטובוס והקשר עם ציבור הלקוחות הנוסעים שייפגשו בהמוניהם במהלך העבודה בליווי מצגות, סרטים ועזרי לימוד מוחשיים.
הנושאים שיילמדו: הפעלת מכשיר הכרטוס, בקרה תפעולית, פניות הציבור, מניעת הטרדה מינית, רישום, נגישות, ביטוח, ביטחון, משק, בטיחות ודגשים בנושא משמעת והופעה לעבודה. צוות המרצים במסגרת הקורס נבחר בקפידה ומעביר מניסיונו האישי והמקצועי את הדגשים שיסייעו בידי הנהגים החדשים לצלוח את תקופת חייהם החדשה כנהגים באגד. בביקורי בכיתות הלימוד ובשבתי כתלמיד מן המניין התרשמתי עד מאוד מהידע העצום ואופן הלימוד של חברי מצוות המרצים ואני בהחלט סבור כי הנהגים החדשים יכולים להסתמך על ידיהם הנאמנות של המרצים שעושות הכל בכדי להכשיר את הנהגים לקראת הדבר האמיתי בקווי השרות של אגד.
ויבואו על הברכה: פיני רוזנברג, מוטי פרץ, זיו הדר, מנחם מורביה, רוני כוחול, יעקב בלנגה, אריה ריבק, בנימין קוזניץ, אופיר עוקשי, אריה גורן, אבי פולק, ברוך לוין, דרור עירוני וגיא ברקוביץ על כך שעושים מלאכתם נאמנה.
ולנהגים החדשים נאחל בשם הנהלת אגד ומערכת דרייבר שתיסעו בבטחה ובהנאה במסגרת עבודתכם באגד והשתמשו בארגז הכלים שקיבלתם בבית הספר לנהיגה כמתכון להצלחה בכל דרכיכם.