מאת בני ברק
יהיו אולי מי שירימו גבה - איך זה שדווקא בתקופה שבה מופעלת באגד תכנית התייעלות וחסכון, שכוללת צמצומים וביטול תקנים - מורחבת פעילותה של מחלקת הבטיחות תחזוקה והרישוי באגף התח"צ של אגד והיא עתידה לעבות את כח האדם שלה... והתשובה "כתובה על הקיר": "בטיחות מעל לכל"!!!
במבנה הניהולי הקודם של אגד, (שהתבסס על שלושה אזורים) ונמצא כיום בתהליך מתקדם של שינוי למבנה של 6 אשכולות, פעלו באגד שלושה קציני בטיחות אזוריים, כשאחד מהם היה גם הממונה הארצי על הבטיחות. במבנה הניהולי החדש – יורחב ויעובה תחום הבטיחות, התחזוקה והרישוי שהוכפף לאגף התח"צ שבראשו עומד עמיר קינן. עם השלמת התהליך הראשוני יפעלו באגד 15 קציני בטיחות, כולל קציני הבטיחות האזוריים באשכולות השונים, כאשר בראש פירמידת קציני הבטיחות עומד מנהל בטיחות, תחזוקה ורישוי ארצי. בשלב השני, יגוייסו קציני בטיחות נוספים בהתאם למכסה שתקבע בתקנות התעבורה, כפוף לדרישת משרד התחבורה.
וישאל השואל - מדוע נחוץ השינוי הזה, דווקא בתקופה זו של צמצומים?
והתשובה היא כפי שכבר רמזנו בפתיחה: כי באגד לא מתפשרים בנושא הבטיחות!!! והבטיחות כוללת בחובה את הטיפול בגורם האנושי - הנהג, ואת הפיקוח על תחזוקת הרכב. כבר היום אגד היא החברה המובילה בין חברות התחבורה הציבורית בתחום הבטיחות. המשאבים שמושקעים באגד בשיפור הבטיחות, גבוהים בהרבה מאלה שמשקיעות חברות תחבורה אחרות והמטרה היא לשפר את נושא הבטיחות עוד יותר.
כדי לשמוע מעט על המאמצים שמושקעים ויושקעו בשיפור הבטיחות זימנה מערכת "דרייבר" מפגש של מי שיובילו את השינויים הללו בשנים הקרובות:
- אמנון ליבנה - מנהל תחום בטיחות ,תחזוקה ורישוי במטה אגף תח"צ.
- אריה גורן - קצין בטיחות בתעבורה דרום / אשכול מטרופולין דן.
- גיל מושקוביץ - קצין בטיחות בתעבורה צפון / אשכול מטרופולין חיפה.
- יגאל פרטוש - קצין בטיחות בתעבורה מרחב ירושלים (לא נכח במפגש בגלל מחלה).
אמנון ליבנה - תעודת זהות
|
- גיל: 62
- תפקיד נוכחי באגד: מנהל תחום בטיחות, תחזוקה ורישוי - מטה אגף תח"צ
- מצב משפחתי: נשוי לאלומה, אב ל-3: ברק (בן 35), שחר ליבנה-שקד (בת 33), שירה (בת 27). סב לתום, בת 9 חודשים, בתם של שחר ואבנר.
- מקום מגורים: יישוב קהילתי גן-נר בגלבוע.
- שנת הצטרפות לאגד: 1978
|
תפקידים קודמים מחוץ לאגד: שירות מילואים בצ.ה.ל כמפקד יחידות אחזקה, עד דרגת סגן אלוף, מג"ד גש"ח ומפקד יחידת אחזקה קדמית (יח"ק) גליל בפיקוד הצפון, שחרור משירות מילואים בצ.ה.ל בשנת 2015 לאחר 41 שנות שירות סדיר/קבע + מילואים.
תפקידים קודמים באגד: במשך שנה נהג בסניף קריית שמונה, לאחר מכן כשנה – נהג בסניף עפולה ומגורים במושב חמרה בבקעת הירדן לצורך הפעלת קו שירות אגד שהתחיל והסתיים במקום. נהג בסניף טבריה במשך 32 שנה מהן 19 שנה חבר קיבוץ גשר, ו-13 שנה – מגורים בגן-נר, קצין בטיחות אזור צפון באגד כ-6 שנים. לפני כ-3 חודשים מונה לתפקיד מנהל בטיחות, תחזוקה ורישוי באגף תח"צ.
"אנחנו נמצאים עתה בשלבים הראשונים של שינוי המבנה הניהולי של אגד שאנו חלק ממנו"- אומר אמנון ליבנה מי שעומד בראש הפירמידה החדשה. "במשך שנים רבות היה באגד קצין בטיחות ארצי שניהל את מחלקת הבטיחות הארצית והיה גם קצין הבטיחות של אזור הדרום. בצפון ובירושלים פעלו קציני בטיחות אזוריים. במקביל לשינויים במבנה הניהולי של אגד והחלוקה לאשכולות - הוחלט "לתת גז" גם בנושא הבטיחות.
מהלך זה חייב שינוי מבני גם בפעילותה של מחלקת הבטיחות וחיזוקה. למחלקה הואצלו סמכויות נוספות והיא הוכפפה לאגף התח"צ בראשו עומד עמיר קינן. לקצין הבטיחות הארצי ניתנה הגדרה רחבה יותר: "מנהל בטיחות תחזוקה ורישוי "ומעצם הגדרת התפקיד אפשר להבין שתהיה לו נגיעה לא מבוטלת בתחום התחזוקה של האוטובוסים ולא רק במשאב האנושי - הנהגים", מסביר ליבנה.
היעד: הקטנת המעורבות בתאונות העצמיות והתאונות באחריות נהג ב-10%
"הצבנו לעצמנו יעד לשנה הקרובה"- הוא מוסיף: הפחתת כמות התאונות העצמיות ואלו שנגרמות באחריות הנהג ב-10 אחוזים כבר בשנה הקרובה. המשמעות של הפחתה כזו בתאונות היא חסכון משמעותי בהוצאות הכספיות והנטל התפעולי והכלכלי, הן כתוצאה מהקטנת שעות השהייה של האוטובוסים במוסכים בגלל תאונות והן בייעול שעות עבודה של נהגים" כתוצאה מצמצום תאונות", הוא מסביר.
"כשבוחנים את המשמעות הכלכלית של הוספת קציני בטיחות והרחבת סמכויות המחלקה - מתברר מהר מאוד שתוספת התקנים עשויה לתרום גם לחסכון כספי משמעותי נטו לאגד" - מוסיף אריה גורן שעמד בראש מחלקת הבטיחות הארצית במבנה הישן וירכז עכשיו את המאמצים בהקטנת מספר התאונות באזור הדרום ובמטרופולין דן. "כיום יש לנו קצין בטיחות בכל אחד מ-6 האשכולות החדשים שהוקמו", מוסיף אמנון ליבנה. קלטנו כבר 6 קציני בטיחות שיתגברו את 3 קציני הבטיחות האזוריים שפעלו עד כה, ובסך הכל יש לנו כבר 9 קציני בטיחות. תקנות התעבורה מחייבות כיום קצין בטיחות אחד לכל 120 אוטובוסים, אך אגד ודן טרם נדרשו לכך ע"י הרגולטור. יחד עם זאת, הבינו במשרד התחבורה שאת הדגש צריך להפנות למשאב האנושי – הטיפול בנהג ופחות להשקיע ברכב המודרני האמין, שגם כך הטכנולוגיה שלו שודרגה והיא עומדת בסטנדרטים גבוהים.
נכון להיום, בהחלטה פנימית שלנו, בעצם התהליך הראשוני, הצבנו לעצמינו מדד של כ-200 אוטובוסים לפיקוח קצין בטיחות. ע"מ לעמוד בדרישה זו נצטרך להגדיל כבר עכשיו את מספרם של קציני הבטיחות ל-15. אבל ידוע לנו שעל שולחנה של וועדת הכלכלה של הכנסת מונחת הצעה, שככל הנראה תאושר בקרוב- ובמסגרתה יידרש קצין בטיחות אחד לפקח על 170 אוטובוסים לכל היותר וזה אומר שנצטרך לקלוט ולהגדיל את מספר קציני הבטיחות ל-19", אומר ליבנה.
אריה גורן - תעודת זהות
| -
גיל: 62
- תפקיד נוכחי באגד: קצין בטיחות דרום/אשכול מטרופולין דן
- מצב משפחתי: נשוי לליאה לילי, אב לשתי בנות תאומות ימית ופזית (28, נשואות)
- מקום מגורים: פתח תקווה
- שנת הצטרפות לאגד: 1982
|
תפקידים קודמים באגד: נהג בסניף תל-אביב שנתיים. מכונאי, מנהל מחלקה, מנהל עבודה מנהל מפעל הייצור במכללים/מפעל היצור – 31 בשנים, קצין בטיחות בתעבורה – 3 שנים.
גורן, שניהל את מחלקת הבטיחות במבנה הקודם וקודם לכן ניהל את מפעל הייצור של אגד, "מבין" משהו בנזקים שנגרמים לאוטובוסים בגלל תאונות והוא מוסיף: "אחד השינויים המשמעותיים כתוצאה משינוי המבנה הוא בכך שבעבר קצין הבטיחות טיפל בעיקר בנהגים ובצוותי התנועה. במבנה החדש קצין הבטיחות הוא הנציג של התח"צ שבסמכותו לבקר גם את תקינותם של האוטובוסים. הוא יהיה האחראי לאישור בדיקת תקינותו של אוטובוס שיוצא מהמוסך. עד כה הנהג היה זה שקיבל את האוטובוס שיצא מהמוסך ואם היו לו תלונות הוא הפנה אותן לסדרן ו/או לנאמן המשק בסניף. מעתה יש עין מקצועית נוספת שמפקחת על התקינות של האוטובוס. זוהי מטלה לא פשוטה של העברת אחריות גדולה ולכן נוצר גם הצורך בתקנים נוספים"- מסביר גורן. "המבנה הזה מייתר את תפקיד נאמני המשק ומעביר את האחריות לדרג יותר מקצועי של קציני בטיחות, כך שגם תוספת התקנים נטו- היא פחות משמעותית- אבל הביקורת הבטיחותית עולה מדרגה".
מלחמת חורמה בתאונות עצמיות
אמנון מחלק את ניזקי התאונות באגד לשניים: תאונות עצמיות שמתרחשות בחניונים ובתחנות מרכזיות כאשר אוטובוסים נפגעים בגלל היסח דעת של נהגים ותאונות שמתרחשות בכבישים ובהם מעורבים גם כלי רכב שאינם של אגד. "רוב התאונות העצמיות היו יכולות להיחסך אם נהגים היו מקדישים קצת יותר תשומת לב בעת הנהיגה במתחמים הסגורים של אגד, במסופים ובתחנות המרכזיות, המשותפות לנו ולחברות תח"צ נוספות. "אנחנו מתכוונים ל"הסתער" על התאונות העצמיות במטרה לצמצם אותן כמה שיותר. אם נחסוך רק 10% בתאונות הללו- נשיג חסכון כספי גדול. זה כרוך בעיקר בהדרכה וחינוך הנהגים, וזו אחת המשימות שלנו.
ברור לנו שלא ניתן להפסיק לגמרי את מעורבות האוטובוסים בתאונות דרכים. האוטובוסים מבלים שעות רבות בדרכים ומטבע הדברים ככל שהקילומטרז' (נסועה) גדול יותר - יש יותר חשיפה לסכנת תאונות. אבל גם כאן אפשר לצמצם והיעד שהצבנו לעצמנו הוא צמצום של 10 אחוזים גם בתאונות שאינן עצמיות, שחלקן באחריות הנהג. זה יעד לא קל להשגה - אבל אנו בטוחים שעם כוח האדם המקצועי הנוסף שנקבל ועם הפעלת תכנית העבודה החדשה שלנו - נשיג גם את היעד הזה", אומר ליבנה.
אבחון תאונות
תפקיד נוסף שבו יעסקו קציני הבטיחות במבנה החדש הוא אבחון תאונות דרכים. "בעבר הייתה מתכנסת וועדה מקצועית בראשותו של מנהל הביטוח האזורי של אגד, קצין הבטיחות האזורי, נציג של הנהגים וחבר וועדת פיקוח -כדי לבדוק את נסיבות התאונה. הוועדה עסקה בקביעת האבחון הבטיחותי של התאונה והתרכזה בקביעת אחריותו של הנהג לתאונה ובהיבט הביטוחי שלה. במבנה החדש הוועדה הזו מתייתרת משום שעל קציני הבטיחות מוטלת עכשיו האחריות לקבוע את האבחון הבטיחותי ואת אחריותו של הנהג לתאונה. קצין הבטיחות אינו ממתין לטיפול בתיק התאונה ע"י מח' הביטוח ובהשלכות הביטוחיות של התאונה.
בהיבט הזה יטפל מנהל הביטוח. במקרה של תאונה בין אם מדובר בנזק רכוש או חלילה גם בנפגעי גוף- הנהג מדווח למוקד באמצעות 2800*. המוקד שולח דיווח לקצין הבטיחות ולמחלקת הביטוח- כאשר כל אחד ממקבלי הדיווח עוסק בתחום אחריותו והתמחותו: קצין הבטיחות בהיבט הבטיחותי של הרכב ובאחריות הנהג, ומחלקת הביטוח עוסקת בהיבט הביטוחי.
תכנית עבודה מסודרת עם יעדים שהציבה לעצמה המחלקה - הועברה באחרונה לאישור מזכירות אגד. בתוכנית העבודה הוצבו יעדים והצלחת הפעילות הזאת תימדד בסוף השנה. אחת המטרות בתוכנית העבודה תהיה למדוד את היקפן של התאונות הנגרמות באחריות הנהגים בחלוקה לנסועה של אוטובוסים עירונים ובין עירוניים.
האם לא היה כלכלי יותר להעביר את תחום קציני הבטיחות למיקור חוץ ?
התשובה שלילית. תקנות התעבורה מחייבות חברות עם ציי רכב גדולים להעסיק קציני בטיחות בהעסקה ישירה ובמשרה מלאה. לקצין בטיחות אסור לעבוד בשום עבודה אחרת זולת תפקידיו כקצין בטיחות וגם המעסיק אינו רשאי להטיל עליו משימות אחרות שאינן בתחום הגדרת תפקידו כקצין בטיחות. המטרה שלנו היא לגייס קציני בטיחות מתוך אגד, שכן מדובר באנשים שמבינים את "השפה האגדית" ואת הלוך הרוחות בקרב הנהגים. אין לנו כל כוונה להפוך לאויבי הנהגים, אנחנו באותו צד של המתרס. להפך, המטרה היא לשתף איתם פעולה כדי להגביר את הבטיחות ולצקת תוכן נוסף לסיסמה שלנו: "טוב שההגה בידיים של אגד".
כדי לשמש כקצין בטיחות חייבים לעבור קורס קציני בטיחות עם תכנים שקבע משרד התחבורה ולקבל תעודת הסמכה ממשרד התחבורה לשמש קצין בטיחות. קורס כזה שנערך בשעות הערב נמשך שנתיים. קצין הבטיחות חייב להיות בעל רישיון נהיגה מתאים לסוג הרכב שעליו הוא אמור לפקח במסגרת תפקידו כקצין בטיחות.
האם מחלקת הבטיחות פועלת או תפעל בשיתוף פעולה עם בתי הספר לנהיגה של אגד?
התשובה חיובית. כל מועמד להתקבל כנהג באגד עובר ראיון אצל קצין הבטיחות כדי להתרשם ממנו. קצין הבטיחות מפנה אותו למבחן כושר נהיגה בביה"ס לנהיגה - ורק לאחר שהוא מקבל את "חותמת הכשרות" מהמנהל המקצועי של ביה"ס לנהיגה ומקצין הבטיחות- הוא רשאי לקבל לידיו את ההגה.
זאת ועוד: קציני הבטיחות בודקים את מעורבותם של נהגים בתאונות במהלך השנה. נהגים שמעורבותם בתאונות חריגה וגבוהה, מוזמנים לקציני הבטיחות כדי לשמוע ולהתרשם ממה נובעת המעורבות החריגה בתאונות ולתאם ציפיות באשר להמשך הטיפול. בהתאם להתרשמות שלנו - הנהג נשלח לאבחונים נוספים: רפואיים או פסיכולוגיים או להשתלמות נוספת לחיזוק מיומנויות בנהיגה.
גיל מושקוביץ - תעודת זהות
| -
גיל: 52
- תפקיד נוכחי באגד: קצין בטיחות בתעבורה צפון / אשכול מטרופולין חיפה.
- מצב משפחתי: גרוש, אב לשניים: טל בת 16 ואורי בן 13.5.
- מקום מגורים: חיפה
- שנת הצטרפות לאגד: 1990
|
תפקידים קודמים באגד: מכונאי במוסך סניף הרצליה עובד משק בסניף כרמל בחיפה, נהג.
גיל מושקוביץ, קצין הבטיחות של אזור צפון / מטרופולין חיפה נאלץ להתמודד עם משימה נוספת שכרגע לפחות חבריו פטורים ממנה: הכנסת האוטובוסים החשמליים לשירות. "האוטובוסים הללו עדיין חדשים אצלנו ואין לנו מידע ניסיון ונתונים מספיקים על רמת הבטיחות שלהם ועל התפקוד הבטיחותי של נהגי האוטובוסים הללו. צריך לזכור שהמנועים החשמליים אינם משמיעים רעש ויש לזה השלכות על הריכוז שנדרש מהנהג. גם המעקב אחרי חיוויי שעוני הבקרה משפיע על רמת הריכוז של הנהגים. אנו עוקבים אחרי התפעול של האוטובוסים במטרה ללמוד ולאתר בעיות טכניות אם יש כאלה. במידה שמשהו מתגלה, הדיווח מועבר למנהל חטיבת הרכב באגף התחזוקה, יוסי כהן המרכז את הנושא ומעבירו לטיפול יצרני האוטובוסים החשמליים", אומר גיל.
האם לנוכח הרחבת פעילות הבטיחות של אגד - נבדקת תכנית להפוך את מחלקת הבטיחות למקור רווח של אגד באמצעות מכירת שרותי קצין בטיחות לגופים ולחברות חיצוניות?
הרעיון הזה עלה ונבדק בעבר, אבל מהר מאוד ירד מהפרק. חברות גדולות כמו אגד, חייבות להעסיק קציני בטיחות במשרה מלאה. ולנוכח הכוונה לצמצם את מספר האוטובוסים הכפופים לכל קצין בטיחות - אין אפשרות חוקית לכך ולא צפוי עודף של שעות קצין בטיחות. לכן המחלקה תתרכז בפעילות באגד פנימה וגם כאן המלאכה מרובה.
יגאל פרטוש - תעודת זהות
- גיל: 47.5
- תפקיד נוכחי באגד: קצין בטיחות מרחב ירושלים
- מצב משפחתי: נשוי לאורלי אב לארבעה: גיל בן 17.5, דן בן 15, רז בן 12, טליה בת 7
- מקום מגורים: אשדוד
- שנת הצטרפות לאגד: 1997
- תפקיד נוכחי באגד: קצין בטיחות מרחב ירושלים
תפקידים קודמים באגד: נהג, סדרן, רכז, מנהל מוסך אשדוד, וכיום קצין בטיחות מרחב ירושלים.
מה נדרש כדי להיות קצין בטיחות?
תקנות התעבורה קובעות כי כתב הסמכה לתפקיד קצין בטיחות בתעבורה יינתן לאדם אשר סיים בהצלחה קורס קציני בטיחות בתעבורה המאושר על ידי הרשות ובהתאם לתוכנית הלימודים שאושרה על ידיה. על אדם המבקש להשתלב במסגרת קורס קציני בטיחות בתעבורה לפנות למפקח המחוזי על בתי הספר לנהיגה עם המסמכים הנדרשים לקבלתו לקורס. ציון הסף הנדרש במבחן האישיות של הקורס לצורך קבלת כתב הסמכה לקצין בטיחות בתעבורה והמהווה תנאי להכשרה לקצין בטיחות בתעבורה, עומד על ציון 6. על המבקש כתב הסמכה לקצין בטיחות בתעבורה לעמוד בדרישות ובתנאים הבאים:
- תושב ישראל.
- בוגר 12 שנות לימוד לפחות מהן 3 שנות לימוד בבית-ספר מקצועי במגמת מכונאות רכב, או השכלה תיכונית מקבילה (רשות הרישוי רשאית לפתור מבקש מחובה זו באם לדעתה הוא בעל ניסיון מספיק במכונאות רכב).
- היעדר רישום פלילי ותעבורתי בהתאם לתקנה 15ב' לתקנות התעבורה.
- בעל רישיון נהיגה מדרגה C1 ומעלה.
- עסק במשך 3 שנים רצופות באחד ממקצועות התחבורה, כפי שקבעה רשות הרישוי, ובידו תעודה סוג 2 במכונאות רכב ממשרד התמ"ת.
- עמד בהצלחה במבחן התאמה אישיותית. ציון הסף הנדרש במבחן האישיות של הקורס לצורך קבלת כתב הסמכה לקצין בטיחות בתעבורה והמהווה תנאי להכשרה עומד על ציון 6.
- סיים בהצלחה קורס לקציני בטיחות, בהתאם לתוכנית הלימודים שאישרה רשות הרישוי.
- עמד בהצלחה בבחינות לקציני בטיחות בהתאם לתוכנית בחינות שנקבעה ואושרה על ידי רשות הרישוי.
- אחד התנאים לקבלת תעודת סיום וכתב הסמכה לקציני בטיחות בתעבורה הוא הגשת פרוייקט גמר.
בימים אלה דנה וועדת הכלכלה של הכנסת בהצעת משרד התחבורה להרחיב את תחום אחריותו ותפקידיו של קצין הבטיחות והיא אמורה לאשר את השינויים בפרק י' בתקנות התעבורה העוסקות בכך. לאחר אישור הוועדה, תידרש אגד בפרק הזמן שיוקצב לכך על ידי שר התחבורה, להתכונן ולהיערך לשינויים שיתקבלו ויאושרו ע"י הוועדה ויעודכנו בתקנות התעבורה. לאישור הנ"ל יהיו השלכות רבות וכבדות משקל על היקף שעות הפעילות שידרשו מקציני הבטיחות.