"כל מה שאנחנו מבקשים זה לשוב הביתה בשלום בסוף יום העבודה"

עודכן בתאריך  26.07.2018

כך אומרים נהגי אגד שהותקפו על ידי נוסעים אלימים לכתבנו עידן יגודה שיצא לשטח לפגוש אותם. יש לרשת את האוטובוסים במצלמות שירתיעו מפני תקיפה. קובי ואחניש: אנו פועלים למתן מעמד בחוק לנהגים ולהחמיר את הענישה נגד תוקפים. אבי פרידמן: המאבק נגד האלימות חייב להיות מערכתי ולהתחיל במערכת החינוך. הנהגים: אנו חשים מופקרים על ידי רשויות החוק - אין מי שדואג לביטחוננו. נשים אינן מופלות לרעה בתחום האלימות באוטובוסים.

גלריית תמונות

"כל מה שאנחנו מבקשים זה לשוב הביתה בשלום בסוף יום העבודה"
מאת עידן יגודה

"כל מה שאנו רוצים זה לסיים את המשמרת שלנו ולחזור בשלום הביתה, למשפחות שלנו. לצערנו בתקופה האחרונה, כשאנו נפרדים לשלום מהילדים והאשה ויוצאים לעבודה - אין לנו בטחון שנשוב הביתה בריאים ושלמים בסוף יום העבודה", זוהי התחושה ששידרו לי רבים מנהגי אגד עמם נפגשתי במטרה להכין את הכתבה הזו - על האלימות הגוברת נגד נהגי התחבורה הציבורית.

ואכן הנתונים הסטטיסטיים מדאיגים: בכל שבוע לפחות נהג אחד נפגע מאלימות פיזית ורבים בהרבה הם קורבן לאלימות מילולית. זוהי תופעה שאינה מוכרת כמעט באף ענף אחר במשק, וגברה מאוד בשנה – שנתיים האחרונות.

סיבות והסברים יש לרוב: המחסור החריף בנהגים שגורם בחלק מהקווים של כל חברות התחבורה הציבורית לאי עמידה בלוחות הזמנים, מה שמעלה את מיפלס חוסר הסובלנות של ציבור הנוסעים, הפעלת קווי לילה שלעיתים קרובות הנוסעים בהם הם בני נוער וצעירים שמגיעים לאוטובוסים שתויים ולעיתים גם מסוממים וחורגים מכללי התנהגות מקובלים. כשהנהג מעיר להם - הם מגיבים באלימות. לא נעים להודות אבל יש אזורים שבהם מתגלות גם תופעות של גזענות כאשר לנוסעים מתברר שהנהג אינו יהודי והוא זוכה למטר קללות במקרה הטוב או לאלימות פיזית במקרים הקיצוניים יותר. יש מקרים שבהם נוסעים מנסים לאלץ נהגים לעצור להם במקומות אסורים (לא בתחנות) או אפילו לשנות את מסלול הנסיעה בהתאם לדרישתם - ואם הנהג אינו מוכן להיענות לדרישה - הוא "נהנה" מנחת זרועו של אותו נוסע.

ויש גם מקרים שבהם הניצוץ שמדליק את הלהבות היא בהתנהגות הנהג, גם אם אינה מכוונת, כגון סגירת דלת על הנוסע, אי עצירה בתחנה שבה ביקש הנוסע לרדת, בעיות ברכישת כרטיס וקבלת עודף, בתיקוף כרטיסי רב קו, ובלא מעט מקרים - נהגים של רכב פרטי שחושבים שהאוטובוס חסם או חתך אותם וממהרים לחתוך את האוטובוס, לאלץ אותו לעצור בצד. הם יוצאים מרכבם ומגיעים לנהג האוטובוס כדי "להבהיר" לו, גם בשפת הידיים מה הם חושבים על אופן הנהיגה שלו... בקיצור – סיבות לא חסרות. אף אחת מהן אינה מצדיקה אלימות. אבל זו גוברת למרבה הצער.

אין תכנית למאבק באלימות


הבעיה היא שלמרות שתופעת האלימות נגד הנהגים זוכה לפרסום רב בכלי התקשורת ולגינוי מפי כל מי שמתבקש להשמיע קול - בפועל הנהגים ממשיכים להיות חשופים לאלימות ואין תכנית ממשית להילחם ולמגר את התופעה. אבי אדרי יו"ר איגוד עובדי התחבורה בהסתדרות גינה באחרונה את התופעה כאשר נהג של חברת מטרופולין בנגב הותקף פיזית על ידי רעולי פנים: "אנו רואים בחומרה רבה את האלימות המופנית כלפי ציבור נהגי האוטובוסים. הנהגים משרתים את כלל אזרחי ישראל בנאמנות ובחריצות ולא נאפשר לגורמים אלימים ובריוניים להפוך אותם לשק חבטות. נהגי התחבורה הציבורית בישראל אינם קורבנות! אנו קוראים לכוחות הביטחון ולמשרד התחבורה להגן עליהם בכל אמצעי שיידרש, לפני שיהיה זה מאוחר מדי. איגוד עובדי התחבורה יגבש בקרוב דרכי פעולה למאבק בתופעת האלימות כלפי הנהגים", הוסיפו באיגוד עובדי התחבורה.

אז אמרו. ובינתיים האלימות נמשכת. ידיעות כמו "אתמול קרתה פעם נוספת תקרית אלימה כלפי נהג אוטובוס, בקו 146 של אגד בתחנה בעיר נשר. נוסע שטען שנפגע מסגירת הדלת האחורית ניגש אל הנהג שישב על כסאו, קילל אותו והחל להכותו בעוצמה... הוא פונה באמבולנס להמשך טיפול" - הפכו לחלק משיגרת החיים שלנו..

אם נחזור לנתונים הסטטיסטיים מדובר לפי הערכות באחוז קטן מבין הנוסעים שמתנהגים באלימות. רק פחות מאחוז אחד קטן של הישראלי המכוער. אבל זה ממש לא מרגיע את הנהגים, בוודאי לא את אלה שכבר נפגעו וחשים שאיש אינו עושה דבר כדי להגן עליהם מאותו קומץ של נוסעים אלימים. כשאותו נוסע אלים מגיע ותוקף - הוא הופך ל-100 אחוז אצל הנהג שנפגע. "הבעיה היא שאין לנו בפני מי להתלונן משרד התחבורה לא עושה את מה שהיה צריך לעשות כדי לטפל בבעיית האלימות וגם המשטרה לא ממש מטפלת בנושא. הוגשו הרבה תלונות – אבל מלבד טיפול נקודתי- לא ננקטת שום יוזמה ממלכתית למיגור התופעה טוענים הנהגים. ממתינים כנראה שיקרה אסון. יש מקרים שבהם נהגים מותקפים תוך כדי נהיגת האוטובוס וזו סכנת חיים לכל הנוסעים ולמשתמשי הדרך האחרים - אבל יוזמה אין.

כתבנו עידן יגודה דווקא נקט יוזמה, שאולי תביא לשינוי בהתייחסות לתופעה החמורה הזו. הוא יצא לפגוש נהגים שנפגעו מאלימות של נוסעים ולהביא את סיפורם. אולי הסיפורים האישיים האלה יעוררו מישהו לפעול לפני שיתרחש אסון.

שלומי מדר מסניף גליל עליון - עקף רכב חונה והותקף


שלומי מדר מסניף גליל עליון מספר כי בחודש אוקטובר האחרון, במהלך נסיעה שגרתית בקו שרות 845, מקרית שמונה לתל אביב הגיע לצומת הכפר טורען הסמוך לצומת גולני. הוא נאלץ לעצור את האוטובוס משום שנתיב הנסיעה שלו נחסם על ידי רכב שחנה לצד הדרך, ואז בזהירות רבה ותוך שהוא מאותת, החל לעקוף בצורה זהירה ומבוקרת את הרכב החוסם. עוד בטרם השלים את העקיפה נדהם, יחד עם נוסעי האוטובוס האחרים, לגלות כי מהרכב החונה יצאו הנוסעים שהיו
בתוכו והחלו לתקוף אותו במקלות ובמוטות ברזל. לאוטובוס נגרם נזק רב.

שלומי התקשר למשטרה ותיאר מה ארע. התקרית תועדה על ידי אחד הנוסעים ונסקרה בכלי התקשורת. "מדובר במקרה חמור וחריג. שנלמד באגד. למרות שהנהג לא היה אשם - נקראו נהגי אגד ליתר תשומת לב ולהימנע ככל הניתן מלהיקלע למצב של אלימות בסביבת האוטובוס.

שלומי מדר, חזר לשגרה והוא ממשיך לנהוג בקו 845 מהגליל העליון למרכז הארץ. על העבודה בקו הזה מסתבר, הוא לא מוותר.

ג'אבר פאמי מסניף האומה - היה רק "השוטר הרע" ולא היה "שוטר טוב"...


ג'אבר פאמי, נהג מסניף האומה בירושלים חווה אירוע תקיפה מאוד לא נעים: בחודש ינואר השנה הוא הוכה בידי שוטר, בלבוש אזרחי, שלא היה בתפקיד. ג'אבר נשלח למעצר בתחנת המשטרה במגרש הרוסים בירושלים. "אני עובד באגד כ-15 שנים ומעולם לא קרה לי מקרה כזה. סבלתי מחבלות יבשות וכאבים בגפיים. לאחר טיפול בביה"ח הדסה שוחררתי לביתי. בעזרתו של קצין הביטחון של אגד בירושלים הגשתי תלונה במחלקה לחקירות שוטרים. אני מקווה שהשוטר הזה טופל כראוי לו.

"הארוע החל- נזכר ג'אבר "כשנהגתי בקו 59 מבניני האומה לנווה יעקב. כשהגעתי לצומת הגבעה הצרפתית הייתי מעורב בתאונת נזק קלה מאוד "פח אל פח" עם רכב פרטי שחתך אותי תוך כדי נסיעה. עצרתי את האוטובוס וירדתי לעבר הנהג מתוך כוונה להחליף פרטים. ואז לפתע יצא השוטר, הלבוש אזרחית והחל לקלל ולצעוק עלי. נמלטתי אל תוך האוטובוס, אבל השוטר דלק אחרי. הא השיג אותי באוטובוס, החל להכות אותי חטף ממני את הטלפון הנייד שלי והודיע לי שאני עצור. רק בשלב הזה הציג השוטר הבריון את תעודת השוטר שלו ואף הגדיל לעשות כשהזמין ניידת משטרה ותדרך את חבריו השוטרים האחרים אודות "הנהג המשתולל".

נחקרתי במגרש הרוסים עד 22:30 בלילה ואז שוחררתי. מה שהציל אותי היה סרטון שצולם באוטובוס על ידי אחת הנוסעות. הסרטון הזה הציג את התנהגותו האלימה של השוטר. משטרת ישראל שתמכה תחילה בגרסת השוטר - התגלתה במערומיה".

ג'אבר שכב בבית 52 יום ועדיין מטופל. אבל יותר מהכאב הפיזי הוא כואב ופגוע מעצם המקרה . לא ברור לו איך שוטר במשטרת ישראל יכול להתנהג כך. "בסך הכל רציתי לחזור הביתה בשלום", הוא אומר.

אלינור חנופה מסניף תלפיות - תפקיד חדש לנהג: קריין...


מסתבר שהאלימות כנגד נהגי התחבורה הציבורית לא פוסחת גם על המין הנשי. כאן לפחות אין אפלייה. הן זוכות "למעמד" שווה לזה של הגברים הנהגים... אלינור חנופה מסניף תלפיות משמשת כנהגת אגד כבר 9 שנים בסניף תלפיות. היא אמא לילדה בת 4 (אדל) ועובדת בעיקר בקו 34 מתלפיות להר הצופים.

בתחילת חודש יוני עלה לאוטובוס שלה אדם מבוגר ותיקף את כרטיס הרב קו שלו. הוא ביקש מאלינור להוציא כמקובל "מידע 7" והנהגת הגישה לו את התדפיס והמשיכה בקליטת הנוסעים הרבים שהיו בתחנה. "הנוסע לא הסתפק בתדפיס שהגשתי לו וביקש ממני להקריא לו מה כתוב בתדפיס. ביקשתי ממנו בנימוס להמתין עוד מעט כדי שאוכל לסיים את קליטת הנוסעים ואז אקרא לו את מה שכתוב בתדפיס"- מספרת אלינור.

"אלא שהנוסע חסר הסבלנות התפרץ לעברי במילים שהנייר לא סובל וזרק עלי בעצבנות את התדפיס. הוא סירב לבקשת הנוסעים להירגע ירק עלי וביקש לסטור בפני. חשתי מושפלת ונעלבת. כשהתקרב כדי לסטור לי הדפתי את ידו באינסטינקט מתקבל על הדעת. נוסעת שהייתה עדה לסיטואציה גוננה עלי הנהגת וזכתה גם היא למטר קללות ואיומים מהנוסע. לא המשכתי בנסיעה והזמנתי משטרה. עד שהניידת הגיעה, הסתבר לי שהנוסע החוצפן מיהר והתלונן נגדי בטלפון. כשהגיעה הניידת הנוסע עוכב לחקירה".

למרות המקרה החריג, אלינור ביקשה שלא להגיש תלונה כנגד הנוסע וכבר למחרת חזרה לעבודה בקו 34. "אסור שאלימות נגד נהגים בתח"צ תקרה. אנו משרתי ציבור. אני מצפה מאגד ומהמשטרה לנהוג באפס סובלנות כלפי מקרים כאלה", אומרת אלינור.

אלי (אליעזר) כהן מסניף תלפיות - אוטובוס הובלות..


אלי כהן, נהג מסניף תלפיות ניסה באחת הנסיעות שלו בחודש אוקטובר למנוע מנוסע חרדי לעלות לאוטובוס עם שולחן גדול שאותו רכש. "אמרתי לנוסע באדיבות שלא ניתן להעלות את השולחן לאוטובוס שכן הוא יגרום אי נוחות לנוסעים ועלול גם לגרום להם לפגיעות במהלך הנסיעה. בתגובה הבחור התנפל עלי והיכה אותי. אני עובד באגד 10 שנים בקווי 31 ו- 71, אבל את אותו יום, בערב חג הסוכות, לא אשכח. עצרתי את האוטובוס (מפרקי) לקליטת נוסעים בשכונת רמות ולאחר שרוב הנוסעים עלו לאוטובוס הבחנתי בנוסע שעמד בתחנה, עם שולחן פלסטיק גדול, וניסה להעלותו לאוטובוס מהדלת האמצעית של המפרקית תוך תמרונים רבים. הסברתי לנוסע שאי אפשר להעלות שולחן כזה לאוטובוס ולא אאפשר לו לנסוע עם השולחן.

בתגובה הנוסע פתח ברצף של קללות ואיומים. מה שפגע בי במיוחד היו קללות שכוונו נגד אבי שנפטר לפני פחות משנה. אבל הוא לא הסתפק בקללות. מהר מאוד עבר מאלימות מילולית לאלימות פיזית. הוא התנפל עלי נגח בפני ופצע אותי בשפתיים ומתחת לעין. נפלתי על רצפת האוטובוס מדמם ואיבדתי את ההכרה לזמן קצר. בגדי היו ספוגי דם.

מבקר האגודה אוהב עמי איש, שירד מאוטובוס אחר, נחלץ לטפל בי והזמין את המשטרה. האירוע המקרה הועבר לפרקליטות מחוז ירושלים עם המלצה לכתב אישום נגד הנוסע.

מיכל אוחנה, מבקרת בירושלים - ציד המבקרים


מיכל אוחנה עובדת באגד כמבקרת מזה שנה וחצי. היא הגיעה לאגד מהרכבת הקלה "סיטיפס" בבירה. מיכל, נשואה, ואמא לשני ילדים עובדת בכל קווי אגד באזור ירושלים. כשהגיעה לאגד חשבה שהעבודה באגד רגועה יותר לעומת הרכבת הקלה. אלא שמהר מאוד הסתבר לה שהחיים באגד לא קלים כפי שקיוותה: במהלך חודש יוני היא עלתה לביקורת סדירה בקו 22 בשכונת רחביה. מיד כשעלתה לאוטובוס הבחינה בנוסע חרדי שמיהר להסתתר וביקש לרדת מהאוטובוס. מיכל ביקשה ממנו כרטיס הנסיעה והסתבר שהרב-קו שלו ללא תוקף ולא הוטען כבר חודש וחצי.

היא ביקשה מהנוסע למסור לה את תעודת הזהות שלו כדי לרשום לו דו"ח. אלא שהנוסע סירב להזדהות, פתח בשטף של קללות עסיסיות וביניהן איחל לה לחלות בסרטן וברח מהאוטובוס. "בסיוע של שלושה מבקרים נוספים התחלנו בחיפושים אחריו ובאמת פגשנו אותו שוב באוטובוס אחר בסמוך למלון המלכים. הזמנו למקום משטרה. הנוסע ביקש את להתנצל בפני המבקרים (שזכו גם הם ל"ברכות" ממנו עד שהגיעה המשטרה).

מיכל מציעה להוסיף כמות גדולה יותר של מבקרים בירושלים ולנהוג באכיפה אגרסיבית.

דודו כהן, מבקר בירושלים - השירה הסתיימה בניידת...


דודו כהן נקלט במחלקת המבקרים של אגד לפני 8 חודשים. קודם לכן עבד כבקר במחלקת הבקרה התפעולית של משרד התחבורה . "בערב יום הזיכרון עליתי לביקורת בקו 65 מהפסגה להר נוף וברחוב ירמיהו הנהג דיווח לי שיש באוטובוס שלושה ילדים בגיל 16-17 שלא רצו לשלם עבור הנסיעה. ביקשתי מהנהג להמשיך כרגיל ותוך כדי שניגשתי אליהם הבנתי שהם שיכורים. הם התחילו לשיר לי שירים... דיברתי איתם מאוד בעדינות ואז אחד מהם קפץ עלי וניסה לתקוף אותי. הדפתי אותו וביקשתי מהנהג להזמין משטרה. באוטובוס נוצרה מהומה גדולה עד שהגיעה הניידת שטיפלה בהם.

"אני חייב לציין", אומר דודו "שדווקא מאגד אני מקבל גיבוי מלא אבל המשטרה מאוד מאוד חלשה לצערי. כל התיקים הללו נסגרים מחוסר עניין לציבור. הגיע הזמן שבכל האוטובוסים יהיו מצלמות".

טמסה אספה מסניף אחיסמך - ההגנה עלתה בעשן...


הנהג טמסה עובד 6 שנים באגד ואב לשלושה ילדים. הוא מושאל לסניף ראשל"צ ועובד בקווים העירוניים והפרבריים. בתחילת חודש יוני הוא נהג בקו 83 משיכון גורדון לכיוון תל אביב ובשעה 21:50 בסביבות רחוב משה דיין בסמוך לקניון הזהב, הותקף על ידי נוסע באוטובוס.

"הנוסע עמד בתחנה ועישן. הוא עלה לאוטובוס ובחר לנשוף את עשן הסיגריה שלו דווקא בפני", מספר טמסה. פניתי אליו באדיבות וביקשתי ממנו שלא ינהג כך להבא. בתגובה הוא החל לקלל ולתקוף אותי"- מספר טמסה. "הוא לא הסתפק בכך, אחוז בצווארי, וחבט באגרפו בפני. גם בזה לא הסתפק. הוא פתח את דלת הנהג המפרידה בין הנהג לנוסעים והחל לבעוט בי. בשלב זה עצרתי את האוטובוס והזמנתי משטרה. בינתיים הנוסע ניצל את המהומה, וברח מהאוטובוס. אלא שבטיפשותו עלה לאוטובוס אחר. המשטרה שהוזעקה למקום לכדה אותו והוא נעצר".

טמסה נזקק ל-6 ימי החלמה בביתו. הוא חזר לעבודה ויש לו בקשה מאגד ומהמשטרה: לעשות הכל בכדי להגן על נהגי האוטובוסים.

פומי (פומינצב) מאיר מסניף רחובות - הותקף בגז מדמיע על ידי חיילת


מאיר פומינצב, פומי, כפי שהוא מכונה בפי חבריו לסניף רחובות בו הוא עובד שנים רבות, נוהג באוטובוסים מפרקיים מדגם BRT. הוא עובד בעיקר בקו 274 מרחובות לרמת אביב. בחודש יוני באחת הנסיעות בקו, עלתה לאוטובוס שלו נוסעת מהדלת האמצעית. היא לא תיקפה את כרטיס הרב קו שלה. פומי שהבחין בכך ביקש ממה להגיע אליו כדי לברר מדוע לא תיקפה את כרטיסה.

"תוך כדי התברר לי שהנוסעת היא חיילת שהיתה ללא מדים ובלי תעודה מתאימה. היא החלה לקלל אותי, ופיה לא הפסיק מלהפיק "מרגליות" במשך כל זמן הנסיעה... ברגע מסוים כבר החלטתי לוותר לה על התיקוף אבל היא לא הפסיקה את שטף הקללות ויצרה מהומה בתוך האוטובוס. היא אמרה לי שהיא תדאג לפוצץ אותי במכות. כשירדה מהאוטובוס בתחנת רחוב המסגר - שלפה מתיקה האישי מיכל גז מדמיע וריססה אותי. הריסוס גרם לי חבלה בעיני. הנסיעה הזו הסתיימה עבורי בבית החולים אסף הרופא.

כשהתקשרתי לדווח למשטרה על המקרה ביקשו ממני לנוח... והתפניתי בעצמי לבית החולים עקב שיעול קשה וטשטוש ראיה בעיניים".

קובי ואחניש יו"ר ועד העובדים:
להכיר במקצוע הנהג בחוק ולהחמיר את הענישה על תוקפי נהגים

"אנו פועלים יחד עם ההסתדרות להכרה במקצוע "נהג רכב ציבורי" כמקצוע מוכר בחוק עם הכרה שדינו של נהג כדין עובד מדינה"- אומר קובי ואחניש יו"ר ועד עובדי אגד.
"המשמעות תהיה ענישה קשה שדינה עד 3 שנות מאסר, נגד מי שינהג באלימות נגד נהגי אוטובוס. אין לנו ספק שהענישה כזו תרתיע רבים מפני תקיפה כזו. לדרישה הזו שלנו יש תמיכה בכנסת של ח"כ שביניהם איתן כבל, איציק שמולי, דב חנין ושל יו"ר ההסתדרות אבי ניסנקורן, שר התחבורה ישראל כץ ומנכלית משרד התחבורה קרן טרנר.

מהפרסומים בתקשורת ניראה ש"ארגון נהגי האוטובוסים בישראל" מוביל את המאבק נגד האלימות הזו. האמנם?
ממש לא נכון. למי שכבר שכח אנחנו ביקשנו להכריז על שביתה של התחבורה הציבורית ליומיים במחאה על האלימות נגד הנהגים. אגד מנעה זאת מאתנו באמצעות צו מניעה שהוציאה נגדנו ובו הוגבלנו לשעה אחת של השבתה בנימוק שהשבתה ליומיים אינה מידתית.  אנו סבורים שמי שצריך לדאוג לביטחון הנהגים הוא הרגולטור. המדינה צריכה לדאוג לכך שכל האוטובוסים ירושתו במצלמות ובלחצני מצוקה שירתיעו גם הם מפני תקיפות ויתעדו את מי שיתקוף נהגים. אנו מקווים שהמדינה תבין שזה תפקידה - להגן על נותני שרות חיוני וחשוב כמו התחבורה הציבורית ותמצא מקור למימון הדרישות הללו ולשינוי הגדרת מקצועו של נהג האוטובוס, כך שהחוק יגן עליו.

אבי פרידמן יו"ר מזכירות אגד:
המאבק למיגור אלימות נגד נהגים חייב להיות מערכתי ולהתחיל בחינוך

"יש להלחם בתופעת האלימות נגד נהגים בכל דרך אפשרית. זוהי תופעה שאסור לנו להשלים אתה בשום פנים ואסור גם להסתפק בשיטת זבנג וגמרנו", אומר אבי פרידמן, יו"ר אגד. "המאבק באלימות צריך להיות מערכתי ולכלול שילוב של מערכת החינוך, הרגולציה והמשטרה. זו אינה מלחמה של גוף אחד. כל מה ומי שיכול לסייע למיגור התופעה הזו – יבורך. כבר בביתי הספר צריך לחנך את הילדים ובני הנוער איך עליהם להתנהג באוטובוסים. לצערי יש כיום יותר מדי מקרים של צעירים שמרשים לעצמם לפרוק עול. הם אמנם לא רבים - אבל את התופעה הזו חייבים למגר לגמרי. אנו יוזמים גם פעילות של לובי בכנסת שיסייע במאבק.

אני תומך ביוזמה של ההסתדרות, של הוועד ושלנו של גופים אחרים שרוצים להחמיר את הענישה למי שתוקף נהגים. עבודת הנהגות בתחבורה הציבורית היא עבודה קשה שמחייבת ריכוז של הנהגים. הם מתמודדים בפקקי התנועה, בנהיגה ובמקביל במתן שרות טוב לנוסעים. בוודאי שהיחס שהם ראויים אליו אינו אלימות, ומי שעושה זאת - חייב לדעת שישלם על כך מחיר כבד".