"המטרה שלנו היא לייצר עבור הלקוחות שלנו חוויות משתמש נעימה שממנה ייהנו במהלך הנסיעה. זהו חלק מהשרות לנוסעים והוא חשוב במיוחד בתקופה הזו - כשהתחבורה הציבורית נפתחת לתחרות מלאה", אומר יניב פלק איש חטיבת המחשוב ומערכות מידע המשמש כראש צוות הדרכה והטמעה של מערכות חדשות באוטובוסים ומי שאחראי לתחום מערכות האינטרנט באוטובוסים.
יניב מגדיר את עצמו כ"פריק" של מחשבים וחידושים אלקטרוניים למיניהם. למרות שהוא בן העמק (מתגורר בקיבוץ מרחביה בעמק יזרעאל) הוא התחיל את דרכו באגד לפני 26.5 שנים דווקא כנהג בסניף הרצליה. הוא דור שני באגד - ואת אביו, רובל'ה, זוכרים בוודאי רבים מוותיקי אגד כמנהל המסעדה של אגד בעפולה - תפקיד שמילא אחרי שנות נהיגה רבות.
תעודת זהות
יניב פלק
גיל: 48
מצב משפחתי: גרוש +3: רן (16.5), גל (13.5), שי (11)
חברות באגד: מזה 26.5 שנים (דור שני, בנו של ראובן-רובלה פלק ז"ל)
מקום מגורים: קיבוץ מרחביה
תפקיד נוכחי: ראש צוות הדרכה והטמעת מערכות בחטיבת מערכות מידע של אגד הדרכה, אחראי לתחום האינטרנט האלחוטי באוטובוסים.
תפקידים בעבר: נהג בסניף הרצליה, נהג בסניף נצרת, סדרן בסניף עפולה. רכז רווחה בסניף העמק כשמונה שנים, בשנת 2001 מונה כאחראי להפעלת פרויקט הכרטוס הראשון באזור הצפון (בגליל המערבי, גליל עליון והעמקים) תפקיד שכלל הדרכה וליווי נהגים במעבר מכרטיסי נייר למכשירי הכרטוס, בהמשך הצטרף לחטיבת המחשוב.
השכלה: תואר ראשון במדע המדינה ומנהל ציבורי, קורסים מקצועיים.ליניב אח נוסף באגד, גיא פלק (56) אשר גם הוא התחיל את דרכו באגד - הרחק מהבית - בסניף באר שבע וכיום עובד בסניף תל אביב. "התחלתי בסניף הרצליה כי באותה תקופה לא קיבלו חברים חדשים בצפון, רק בירושלים ובאזור דרום. בחרתי להצטרף לסניף הרצליה כי חשבתי להשתקע במרכז הארץ", מספר יניב. אבל מותו הפתאומי של אביו שינה את תוכניותיו והוא החליט לחזור לצפון ומתקבל לסניף נצרת כנהג, ואחר כך עובר לסניף עפולה שם החל כנהג, סדרן ובהמשך גם רכז רווחה.
הטמעת מערכות הכרטוס החדשות
פציעה בשרות מילואים מביאה לתפנית בכיוון הקריירה שלו באגד. לכן, כאשר בשנת 2001 מכניסים לאגד את מערכות הכרטוס החדשות שמחליפות את כרטיסי הנייר - הוא מקבל משימה לא פשוטה: להדריך ולהטמיע בקרב הנהגים את מערכת הכרטוס החדשה. "זו הייתה משימה לא קלה אשר לוותה בעבודה מסביב לשעון", הוא מודה כיום. מדובר במהפך בהרגלים של הנהגים, ומטבע הדברים קליטת המערכת, בעיקר בקרב המבוגרים קשה יותר - ולוותה בחששות. היו גם תקלות במערכת ("מחלות ילדות") שהביאו להסתייגות של הנהגים. אבל בסופו של דבר בעבודת צוות מאומצת הצלחנו להתגבר על מחלות הילדות והמערכת הזו נקלטה היטב בכל אזור הצפון (גליל מערבי, גליל עליון והעמק) ובאגד בכלל.
המשכנו ללוות ולהדריך נהגים קופאים ואת אנשי המוסכים שטיפלו במסירות רבה במערכת הזו במהלך השנים. למרות הביקורת שהייתה בתקופה האחרונה על מערכות הכרטוס הללו שמוחלפות עכשיו בדור חדש - הן פעלו באגד במשך 18 שנה. ואת זה אי אפשר לקחת מהן", אמר יניב. לאחר שמבצע הטמעת מערכות הכרטוס עבר בהצלחה - התבקש יניב להיכנס לתחום הדרכת מערכות המחשוב באגף התנועה. עיקר העבודה הייתה ללוות סדרנים והדרכתם על מערכת הסדרן. "כשהגעתי לצוותי התנועה בסניפים התברר לי שאנחנו נמצאים בפיגור בכל הקשור לשימוש בכלים מחשובים העומדים לרשות צוותי ההדרכה. מאידך - גיליתי בחטיבת המחשוב צוות מקסים ורצון עז לספק כלים נדרשים ברמה גבוהה.
היה פשוט סוג של נתק בתקשורת... הפכתי לחוליה המקשרת בין השניים ויחד יצרנו ועדיין ממשיכים לייצר ולשפר כלים מחשובים שמסייעים למנהלי הסניפים ולמנהלי התנועה לשליטה ובקרה בתכנון וביצוע המטלות שלהם. דבר נוסף שזיהיתי הוא הצורך בהדרכה אישית של המשתמש במשרד שלו מול הכלים הנמצאים ברשותו", מפגש כזה גורם למודרך לשאול שאלות שאולי הוא היה מתבייש לשאול בכיתת הדרכה מול חברים שלו. מה גם שהדרכה מול המחשב שאותו מכירים במשרד שלהם היא הרבה יותר נוחה.
אני יכול לומר כיום בביטחון רב שאגד היא אחת מחברות התחבורה הציבורית המתקדמות בעולם בתחום המחשוב ואני גאה להיות חלק מנבחרת חטיבת המחשוב" - אמר יניב.
על סף עידן ה-VOD
הפרויקט הנוכחי שבו הוא מטפל במטרה להשיג את היעד של שיפור חוויית הנוסע הוא החדרת מערכות VOD לאוטובוסים של אגד. "ה-VOD הוא השלב השני של החדרת עידן האינטרנט לאוטובוסים", הוא אומר. "התחלנו עם האינטרנט האלחוטי שעומד כיום לרשות הנוסעים בעיקר באוטובוסים הבינעירוניים. היינו צריכים לפעול להורדת עלויות הסלולאר כדי שאפשר יהיה להעמיד את השרות הזה לרשות הנוסעים בעלויות שבהן האגודה תוכל לשאת.
יחד עם חברת "
קורן רון" בנינו מערכת ניהול שיודעת לעקוב אחרי כמות הגלישות ולאתר כמויות צריכה חריגות.
כיום יש מערכות אינטרנט העומדות לרשות הנוסעים שלנו ב-1,700 אוטובוסים בינעירוניים של אגד ואגד הסעים. בשנה האחרונה, לפי דרישת הרגולטור התחלנו להתקין נתבים (ראוטרים) בכל האוטובוסים, כולל המיניבוסים השכונתיים. כל האוטובוסים החדשים שנכנסים לשרות באגד, כולל האוטובוסים העירוניים מצוידים במערכות אינטרנט אלחוטי. אני מעריך שתוך שנתיים כל צי האוטובוסים של אגד המונה כ-3,300 אוטובוסים יהיה מרושת באינטרנט".
ואגב את מי שמודאג וחושש מקרינה - מרגיע יניב: "שכרנו את שרותיה של חברה שמבצעת מעקב אחרי הקרינה - והנתונים שקיבלנו הם שאין רמת קרינה חריגה באוטובוסים שלנו".
"השלב הבא של הקידמה האלחוטית באוטובוסים יהיה שיפור המידע לנוסעים המחוברים לרשת. הכוונה היא לאפשר לנוסעים לקבל מידע באמצעות גלישה בסלולאר שלהם, על מסלול הנסיעה של האוטובוס ועל מיקומו בכל רגע נתון", מגלה לנו יניב פלק. "אנו בוחנים את האפשרות לממן חלק מהעלויות הללו באמצעות פרסום, אבל במינון שלא יטריד את המשתמשים. בימים אלה אנו מתחילים בפיילוט שימשך שנה בהפעלת מערכת המידע הזו כדי לבדוק איך הציבור מקבל אותה. לפי התגובות נחליט איך להתקדם. במקביל אנו בוחנים אפשרות להתקנת ראוטרים גם בתחנות האוטובוסים.
כשאני מעיר ליניב שגם מפעילים אחרים מאפשרים לנוסעים שימוש באינטרנט - הוא מחייך. "זה נכון. אבל אי אפשר להשוות בין מה שאנו נותנים לנוסעים שלנו לבין מה שהם מקבלים בחברות האחרות. לא סתם אמרתי שאגד היא אחת מחברות התחבורה הציבורית המתקדמות בעולם בתחום המחשוב. חבילות הגלישה שמקבל הנוסע בחברות האחרות מצומצמות לעומת אלה שלנו שלא לדבר על אמינותן...", הוא משיב.
בימים אלה מתחיל שלב הפיילוט של הפעלת VOD באוטובוסים. הניסוי יתחיל בקרוב בכמה אוטובוסים הנוסעים בקווים הארוכים שבהם יש מספר גדול ומגוון של נוסעים שמשתמשים בטכנולוגיה הזו – חיילים וסטודנטים. "אנו מתכוונים לבדוק בניסוי הזה את העלויות של ההפעלה ואיזה תכנים להעמיד לרשות הנוסעים. צריך לבדוק היטב שהתוכן שיימסר לנוסעים באמצעות ה-VOD יהיה באיכות טובה" - הוא מסביר.
אפליקציה חדשה מערכת השכמה...
וחידוש נוסף: הנוסעים יוכלו בעתיד הקרוב להתחבר לאינטרנט באמצעות אפליקציה חדשה של אגד. כיום כדי להיכנס לאינטרנט צריך להשתמש בדפדפן - וזה מעט מסורבל. השיטה החדשה של כניסה באמצעות האפליקציה - תהיה פשוטה ונחה בהרבה.
יניב מבטיח שבאגד לא קופאים על השמרים וממשיכים לטוות תכניות שיפורים לטובת הנוסעים. אחת התכניות שנמצאת עדיין בשלבי בפיתוח היא לאפשר לנוסעים שרוצים לתפוס תנומה במהלך הנסיעה, בעיקר בקווים הארוכים - להזין מראש לאפליקציה את התחנה שבה הם מבקשים לרדת. המערכת תקלוט את המידע וכשהאוטובוס יתקרב לתחנת היעד - הטלפון יעיר את הנוסע. תכניות פיתוח נוספות שהשתיקה עדיין יפה להן נרקחות גם הן.
יניב מבטיח: "אגד תמשיך להוביל בתחום חוויית הנוסע ותשפר כל הזמן את רמת השרות לנוסעים".
אז שיהיה בהצלחה!!
מאת בני ברק