בין השנים 2000-2004 כיהנתי כשופט במשפטי החברים באגד. כשהתקבלה ההחלטה במערכת "דרייבר" להכין כתבה על מנהל משפט החברים – ביקשתי מיד לקבל את המשימה. בעיני המשימה הזו היא מעין סגירת מעגל: 13 שנה לאחר שסיימתי קדנציה של שופט - לחזור למוסד הזה הפעם ככתב שמגיע להתרשם ולבדוק מה חדש מה, השתנה ומה נשאר כפי שהיה במוסד החשוב הזה של אגד.
מאחר שאיש לא התנגד להתנדבות שלי - ערכתי את ההכנות הדרושות ויצאתי לשטח, די נרגש, אני חייב לציין, כדי להיפגש עם העוסקים במלאכה ולסקר את כנס השופטים שנערך במרכז ההדרכה בשפיים במהלך חודש יוני.
הראשונים שבהם פגשתי הם שלושת מנהלי משפטי החברים האזוריים: ראובן רוטשילד מחיפה, נמרוד גלעדי מבית דגן ויוסי מרון מירושלים. את השופטים פגשתי באולם המשפטים בבית אגד וביקשתי לרענן את מה שהטמעתי בתקופה שבה הייתי אחד מ-40 השופטים ולשמוע על חידושים ושינויים שחלו מאז.
מהר מאוד הסתבר לי שמה שזכרתי מהימים ההם של תחילת שנות האלפיים, מתאים לספרי ההיסטוריה של האגודה. במשך 13 השנים שחלפו חל שינוי מהותי בדרך הפעולה של משפטי החברים: התהליך של בירור קונפליקטים בין אולמות המשפטים הפך להיות הרבה יותר ידידותי ונגיש לכלל חברי ועובדי אגד. אין ספק שלמהפכת המחשוב שהתחוללה מאז יש חלק ניכר בשינוי הזה. אם פעם פרוטוקולים של דיוני המשפט היו נכתבים בכתב יד - היום הכל נעשה באמצעות מחשבים. גם הכשרת השופטים החדשים והוותיקים עברה שינוי ממשי והפכה מקצועית יותר. הופתעתי לגלות שהונהגה תרבות של "דלת פתוחה" בפניה למנהלי משפטי החברים האזוריים. הם זמינים אישית לכל פונה ומסייעים בייעוץ והכוונה - מצב שלא היה בתקופתי. "הקדמה עשתה את שלה. גלגלי הצדק ממשיכים להתגלגל – אבל הכל נעשה בשקיפות מלאה ומבלי לפגוע בניהול המשפטים לפי תקנון משפט החברים של האגודה", ציינתי לעצמי.
מנהל משפט החברים על שום מה?
מתוקף היותנו קואופרטיב, היתה האגודה חייבת להקים גוף של "משפטי חברים" שכן גוף כזה מעוגן בתקנון האגודה. החברים באגד מנהלים את עצמם על כל היחידות המקצועיות, ובין היתר הם בוחרים מקרב חבריהם את מי שהם רואים כראויים לשמש כשופטים במשפטי החברים, כשמתעורר הצורך לדון בסוגיות משפטיות וקונפליקטים פנימיים.
"לכס משפט החברים יכולה להגיע כל סוגיה, החל בכאלה שעניינן בניגוד גרסאות, או קונפליקט שבין אדם לחברו או בין אדם לממונה עליו. במעמד המשפט אין משמעות לתפקידם של בעלי הדין. כולם חברים שווי זכויות שנשפטים על ידי חבריהם באותה אגודה. השופטים ילמדו ויבחנו פרטי המחלוקת על פי אמות מידה מקצועיות שבין הצד המלין לצד הנתבע, הנילון", מסביר לי ראובן רוטשילד המכהן כראש מנהל משפט החברים בצפון.
"משפט החברים הוא הערכה השיפוטית השניה אחרי מעמדו וסמכותו של מורשה האגודה. המורשה מקבל לידיו כל תלונה המגיעה לאגד מכל גורמי האיסוף, שהם מחלקת פניות הציבור, מחלקת בקרה תפעולית, גורמי ניהול מקצועיים, רשתות חברתיות וגם תלונות שבין אדם לחברו שמתעוררות מידי פעם בסניפים או במתקני האגודה האחרים", מוסיף רוטשילד. "מורשה האגודה הוא הסמכות לקבלת החלטה ראשונה בגין תלונה ולנהג/העובד - הנילון שמורה הזכות לערער על החלטת המורשה ולחלופין להעביר את הטיפול בתלונה למעמד משפט החברים", מבהיר רוטשילד.
הפורם הניהולי והשיפוטי
משפט החברים מונה 40 שופטים המייצגים את סניפי אגד בכל הארץ. הם נבחרים בבחירות הכלליות של האגודה אחת לארבע שנים. מידי שנה מתקיים כנס שופטים ארצי שמטרתו לרענן ולשפר את רמת השיפוט ולהדריך שופטים חדשים שנבחרו. בכל אזור שיפוט דרום, צפון וירושלים מתקיימים פעמיים בכל שבוע ימי משפטים בהתאם לכמות התיקים שנערמת בכל אזור. יחד עם זאת בכל אזור מכהן ראש מנהל משפט חברים אזורי שתפקידו לנהל את התיקים ואת סדר היום, לסייע בשיבוץ השופטים לימי המשפט, לכוון ולסייע בידי השופטים לנהל את סדר היום שנקבע מראש.
חלק מהמשפטים נערך בהעדר הנתבעים- לאחר שאלה הודו בסעיפי האישום נגדם. הם נקראים בסלנג שלנו "בהעדר". כאשר יש לנתבע מה לומר או שהוא אינו מודה בהאשמה או רוצה להביא עדים - מתנהל המשפט בנוכחותו. כל נתבע זכאי לייצוג של "טוען" בהופיעו בפני בית הדין ובד"כ הטוען יהיה חבר או עובד באגודה שמבקש להעניק הגנה משפטית לנתבע ובהסכמתו.
עליה בכמות התלונות
השימוש ברשת האינטרנט וברשתות החברתיות העלה בשנים האחרונות באופן ניכר את כמות התלונות המגיעות לאגד. אם פעם לקוח שהתלונן נאלץ להגיע למחלקת פניות הציבור האזורית כדי שיגבו ממנו עדות, היום ניתן לשלוח תלונה ב ON LINE מהטלפון הנייד או באמצעות האתר והזמינות הזו יצרה עליה גוברת בכמות התלונות שצריך להתמודד איתן.
הגידול הזה חייב את אגד להיערך לטיפול מהיר ויעיל יותר בתלונות כדי לתת למלינים, בעיקר מקרב הלקוחות/הנוסעים מענה תוך זמן קצר. אבל יש גם יתרון לטכנולוגיה החדשה בהגשת התביעות: רובן מפורטו ומתעודות בצילומים וסרטי וידאו, מה שמקל על בחינת הראיות של כל אירוע לגופו. הכנס בשפיים הוא אחת הדרכים להעשרת הידע של השופטים. לא בכדי ציין יו"ר המזכירות אבי פרידמן בכנס הזה שיש לו אמון מלא במוסד משפט החברים ובמקצועיות של השופטים.
"ריבוי התלונות המתועדות המגיעות לשולחן בית הדין מציב בפני השופטים אתגר גדול יותר ורמה מקצועית גבוהה בקביעת פסקי הדין. לשמחתנו עד כה מוכיחה המערכת המשפטית הפנימית שלנו שניתן לסמוך עליה ושהיא מסוגלת לסיים טיפול בתלונות בפרק זמן ממוצע של כחודש וחצי", הוסיף..
בזווית אישית
ראובן רוטשילד
הסברה עדיפה על משפט
תפקיד: ראש מנהל משפט החברים בצפון
סניף מקור: העמק עפולה
ותק: 32 שנים
"תפקידו של מנהל משפט החברים הוא לעשית צדק." נקודה!" - אומר נחרצות ראובן רוטשילד ראש מנהל משפט החברים בצפון. "שופטי האגודה מקבלים את "ארגז הכלים" השלם בכדי לעשות את מלאכתם נאמנה והם פועלים על פי תקנון משפט החברים ועל פי כללי הצדק הטבעי.
מטרתנו היא להוות גורם חינוכי והרתעתי מול חברי ועובדי האגודה והשופט בדימוס דב לוין ז"ל כבר אמר פעם בהתייחסו לשופטי האגודה "כי אין טובים מהם כדי להבין את מהות עבודתו ותפקידו של הנהג".
למרות תפקידו כראש מינה משפט חברים בצפון - רוטשילד מאמין גדול בהסברה ובהכוונה של ציבור הנהגים במטרה להימנע ככל הניתן מהגעה למשפט חברים. "אני כנהג עם ותק של שנים רבות דואג להסביר לציבור הנהגים את המשמעויות, הסיכונים והסיכויים הנובעים מניהול משפט ואם אני מזהה שנהג הולך להפסיד אני אעשה הכל בכדי לייעץ ולכוון אותו מה היא הדרך הטובה מבחינתו לסיים את הפרשה שבגינה נתבע. יש לי סיפוק רב מכך שאני מצליח למנוע משפט - אומר רוטשילד.
"מוסד משפט החברים נחוץ ויעיל גם בעידן המודרני ובשוק התחרותי שבו אנו פועלים. אנחנו כראשי המנהל חייבים לשפר ולייעל כל הזמן את תהליכי עבודה כדי לסיים טיפול בתיקים מהר ככל האפשר. בסך הכל אני מאוד מרוצה מהתפקוד ובהחלט ניתן לציין לשבח את פורום השופטים המכובד שפועל ועוסק בעשיית הצדק", אומר רוטשילד..
נמרוד גלעדי
צריך להכשיר טוענים מקצועיים (תמונה)
תפקיד: ראש מנהל משפט החברים בדרום
סניף מקור: צפון השרון נתניה
ותק: 19 שנים באגד
נמרוד גלעדי, ראש מנהל משפט החברים בדרום גאה בתפקיד שממלא המנהל כגורם מקצועי, מכוון ומחנך בכל הנוגע למשמעת באגודה.נמרוד מאמין גדול בנגישות האישית של ראשי המנהל לציבור החברים והעובדים דלתו תמיד פתוחה והטלפון הנייד שלו תמיד זמין לפניות של מנהלי הסניפים והנהגים.
"אני רואה בתפקידי שליחות מקצועית. בעידן החדש הדלתות של שלושת ראשי המנהל פתוחות לכל עובד. לנהגים חסר הידע והניסיון בהתנהלות מול תלונה שקיבלו ותפקידנו להסביר להם בצורה מקצועית את האפשרויות העומדות בפניהם. אין לנו עניין לקנוס נהגים אלא לברר עד תום את העבירה ואז להחליט על פסק הדין תוך שיקול דעת מקצועי ובתום לב", הוא אומר.
הוא מספר שבאזור הדרום יזמו פרויקט משותף למנהל משפט החברים יחד עם המורשה. "אנחנו מסתובבים בסניפים ומתדרכים את מנהלי הסניפים והנהגים אודות הזכויות המגיעות להם וכיצד עליהם לפעול במקרה של תלונה.
מה שמאוד חסר לי בתחום המשפטים, זו קבוצה של טוענים מקצועיים, בדומה לשופטים שיקבלו הדרכה מקצועית ויקחו חלק פעיל בייצוג הנהגים המגיעים לאולמות המשפטים. כיום זה מתבצע על ידי "החבר הטוב מהסניף". וזה לא מספיק. אני סבור שצריך לקחת את זה קדימה ולהפוך גם את הטוענים בדין למקצועיים.
אנו דואגים להפיק לקחים ממקרים שנדונו בבתי הדין. עשינו זאת גם בכנס השופטים הארצי שנערך בשפיים. המטרה היא לשפר את התהליכים ולהעביר מידע נרחב לשופטים החדשים שנבחרו. בכנס הם קיבלו את ההנחיות המקצועיות למהלך המשפט, ניהול המשפט, התייחסות לראיות, שמירה על סדר הדין וכתיבת פסק הדין ומזווית אישית אני מלא גאווה על המקצועיות והרצינות של ארבעים שופטי האגודה".
יוסי מירון
ירושלים עיר בעייתית ומרובת תלונות (תמונה)
תפקיד: ראש מנהל משפט החברים בירושלים
סניף מקור: מלחה ירושלים
ותק: 26 שנים
יוסי מירון, ראש מינהל משפט החברים בירושלים מתמודד עם תלונות רבות של נוסעים הנובעות מבעיות תנועה האופייניות לירושלים- עיר צפופה ופקוקה שבה מספר המשתמשים בתחבורה ציבורית גדול במיוחד. מול המציאות הזו סובלת ירושלים ממחסור בנהגים ובאוטובוסים והעבודה בתנאי הלחץ האלה דורשת יוצרת חיכוכים לא מעטים בין נוסעים לנהגים כאשר שני הצדדים מאבדים את שלוות רוחם.
חלק מנהגי הדור הנוכחי לא מגיע לאגד עם תודעת שרות גבוהה. אנו מנסים כל הזמן לחנך ולשפר ולהדריך נהגים כיצד להתנהג מול ציבור הנוסעים אבל זה לא תמיד עוזר. וכשאין ברירה וצריך להעניש אז מענישים. העבירות הנפוצות הם: התנהגות בלתי הולמת, סטייה ממסלול קו ואי ביצוע נסיעה.
אני מקווה שכמות התיקים המגיעים אלינו מהמורשה תרד. ותמיד זמין לנהגים שפונים אלי ישירות לקבל ייעוץ והכוונה. אני מנסה תמיד להקל ולפעול לפי דרכו של "בית הלל", אבל כשצריך והמקרים חמורים אני מעביר לטיפול משפט החברים. ואני סומך על השופטים שידעו לבדוק ולפסוק ללא משוא פנים ולפי חומרת העברה. חשוב לציין שבין שלושת האזורים יש שיתוף פעולה מלא בכל הנוגע לעבודת המנהל ואני גאה בדרכם המקצועית של המורשים, התובעים ושופטי האגודה היושבים בדין.
ולאחר ששוחחנו עם שלושת ראשי מנהל משפט החברים, הוזמנו אחר כבוד לאולם המשפטים שבבית אגד בבית דגן בכדי להתרשם הלכה למעשה מהאופן בו מתנהלים משפטי החברים. באולם המשפטים היו שני הרכבים של שופטים שפעלו במשנה מרץ בכדי לבחון תיקים רבים שהונחו על השולחן וזכו לסטטוס "בהיעדר", כלומר: תיקים שמתנהל לגביהם כל ההליך הרגיל של המשפט רק ללא הנתבעים והעדים הרלוונטיים מהסיבה שהנהגים הודו בעבירה או לחלופין הגיעו להסדר טיעון עם תובע האגודה ובית המשפט אמור לתת תוקף חוקי להסדרים הללו או לשפוט את הנהג שכבר הודה בעבירה על פי שיקול דעתו.
דבר השופטים
הייכל זוהר מסניף מרכזית ירושלים
17 שנים באגד
רציתי להיות שופט כיוון שאני רואה בתפקיד שליחות. אני מסייע לכלל הנהגים בסניף וגם הנהגים מהמגזר הערבי נעזרים בידע והניסיון שלי.
לעיתים יש טוענים מטעם ההגנה שמגיעים דווקא מההסתדרות הכללית בעיקר כשמדובר בעובדים שכירים. אני בעד הכוונה והסברה לגופו של עניין ויודע כי השופטים באגודה פועלים לפי כללי התקנון והצדק הטבעי. הנהג צריך להבין שאנחנו כשופטים פועלים בתום לב ואף אחד לא פועל במתכוון בכדי לפגוע ולהעניש את הנהגים המצוינים שלנו.
ברק יעקובי מסניף רחובות
25 שנים באגד
אני אוהב את תפקידי כשופט ומרגיש שאני תורם בו המון לאגד.
חשוב מאוד שהשופטים נבחרים מתוך העם והשטח ולכן קל לנהגים להזדהות עם הגוף הזה.
אנו מנסים לסייע לחברים והעובדים לפני ההליך המשפטי ומטים אוזן קשבת לנהג.
גם בין השופטים יש לפעמים חילוקי דעות ובסוף יש פסק דין שהוא הקובע.
הגוף הזה מחנך ומרתיע וכשצריך להעניש - אז מענישים.
משה שכטמן מסניף חוף הכרמל
40 שנים באגד
אני מכהן כשופט קדנציה שניה ומאוד אוהב את התפקיד. משפט החברים הוא גוף שתפקידו לשנות הרגלים בחברה קואופרטיבית ולהתאים את הדרוש לעידן החדש. אנו מהווים גשר לשיפור התדמית של העובדים והחברים בעבודת הנהיגה בקו וגם כשלעיתים קורות טעויות - מצפים מאתנו להגיע לחקר האמת ולמצות את הדין תוך שיקול דעת נרחב.
נהגים פונים אלי לקבלת ייעוץ ויודעים שינהגו בהם בהגינות ועל פי התקנון. אני גאה במוסד הזה של משפטי החברים.
מאת: עידן יגודה